پخش زنده
امروز: -
۶۵ مرکز آموزش عالی از ایران در رتبهبندی سال ۲۰۲۳ موسسه آموزش عالی تایمز آمده است که در مقایسه با ۵۸ دانشگاه پارسال از رشد ۱۰ درصدی حضور دانشگاههای ایرانی حکایت دارد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات با اشاره به رتبهبندی ۲۰۲۳ موسسه تایمز گفت: حضور دانشگاههای علوم پزشکی گلستان، علوم پزشکی کردستان و علوم پزشکی مازندران در صدر دانشگاههای ایران و ورود به رتبه ۳۵۱ تا ۴۰۰ جهان و قرار گرفتن ایران در رتبه ششم کشورهای دارای بیش از ۵۰ نماینده از ویژگیهای مهم این رتبه بندی است.
محمد حسنزاده افزود: بر پایه این گزارش، دانشگاههای «علوم پزشکی گلستان»، «علوم پزشکی کردستان»، و «علوم پزشکی مازندران» در جایگاه نخست ملی و ۴۰۰-۳۵۱ جهانی هستند. جایگاه دو دانشگاه ایرانی نیز با عنوان «reporter» گزارش شده است. مؤسسههایی که رتبه جهانی آنها «reporter» است، آنهایی هستند که دادههای خود را به «مؤسسه آموزش عالی تایمز» دادهاند، ولی کمینه لازم برای به دست آوردن رتبه جهانی را نداشتهاند.
وی ادامه داد: ایران بعد از ژاپن، چین و هندوستان چهارمین کشور آسیایی از نظر تعداد دانشگاههای حاضر در این رتبه بندی در ویرایش ۲۰۲۳ بوده است. در مجموع، نام ۱۷۹۹ مؤسسه از ۱۰۴ کشور گوناگون جهان در فهرست آمده است. در منطقه خاورمیانه ترکیه و ایران بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. در این بین، قاره آسیا با ۶۶۹ دانشگاه بیشترین نماینده را در این رتبه بندی داشته است.
رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات گفت: در رتبه بندی پارسال این نظام رتبهبندی، ۵۸ مؤسسه از ایران در میان مؤسسههای برتر جهان جای گرفته بودند. بررسی روند سالانه حضور دانشگاههای ایران، نشان دهنده افزایش مداوم از یک دانشگاه در ویرایش سال ۲۰۱۲ به ۶۵ دانشگاه در ویرایش ۲۰۲۳ بوده است.
حسنزاده افزود: روند سالانه حضور مؤسسههای ایرانی در نظام رتبهبندی جهانی دانشگاههای «مؤسسه آموزش عالی تایمز» همواره افزایش یافته و در ویرایش ۲۰۲۳ به ۶۵ مؤسسه رسیده است. با این حال، باید توجه داشت شمار مؤسسههای برتر «مؤسسه آموزش عالی تایمز» نیز سال به سال افزایش یافته است. برای نمونه، در ویرایش ۲۰۲۲ این نظام رتبهبندی، ۱۶۶۲ مؤسسه از کشورهای گوناگون جهان رتبهبندی شده بودند.
وی ادامه داد: رتبهبندی جهانی آموزش عالی «تایمز»، مؤسسههای پیشرو جهان را در پنج زمینه آموزش (با وزن ۳۰ درصد)، چشمانداز جهانی (با وزن ۵/۷ درصد)، پژوهش (با وزن ۳۰ درصد)، استنادها (با وزن ۳۰ درصد)، و درآمدهای صنعتی (با وزن ۵/۲ درصد)؛ بر پایه ۱۳ سنجه کمی ارزیابی میکند.