پخش زنده
امروز: -
معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: انسجام در بدنه دولت و مشارکت مردم برای اجرای برنامه های لایحه آبخیزداری سرفصل های اصلی این لایحه است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ دیشب برنامه گفتگوی ویژه خبری میزبان آقای حسن وحید معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری بود تا در مورد آخرین وضعیت تدوین و تصویب لایحه آبخیزداری گزارشی ارائه کند.
سوال: آخرین وضعیت تدوین و تصویب لایحه آبخیزداری چیست؟
آقای حسن وحید معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور: عوامل مختلفی در بحثهای مربوط به سیل و سیلاب و تخریب سرزمین در کشورمان دخیل شده که نیاز است یک انسجام بخشی خاصی دربدنه دولت و همچنین مشارکت مردم ما تدوین کنیم و در قالب برنامه و یک لایحه قانونی و طرح قانونی بتوانیم در بخشهای مختلف تدوین و به دولت ارسال شود.
آقای حسن وحید: بعد از دستور رئیس جمهور لایحه تنظیم شد و رفت و برگشتهای بسیار متعددی داشت، در بخشهای مختلف در مجلس و در بدنه دولت نهایتاً این شد که لایحه آماده ارسال به دولت است یعنی در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی به قطعیت رسیده و هفته گذشته کارهایش به اتمام رسید.
سوال: علت تاخیر به دلیل رفت و برگشتها بود؟
آقای حسن وحید: جلسات بسیار متعددی در این زمینه داشتیم شاید بیش از ۱۰، ۱۵ جلسه در این زمینه با بخشهای مختلف داشتیم، چون بحث فرابخشی بود در لایحه و نیاز بود اگر قرار بر این است که انسجام بخشی سازمانی یا در بدنه دولت انسجام بخشی خاصی برای مدیریت و سرزمین ایجاد شود باید بخشهای مختلف هماهنگ شوند، جلسات بسیار بسیار کارشناسی در این زمینه گذاشته شد، ما چندین جلسات در خدمت دوستان عزیزمان در مجلس شورای اسلامی و بخشهای مختلف دولت بودیم و نهایتا لایحه قطعی شده و اماده ارسال است که انشاءالله به نتیجه خاصی برسد.
سوال: سرفصلهای برنامه چیست؟
آقای حسن وحید: ما در کشور در حوزه آبخیز درجه یک و دو برنامه خاصی برای این موضوع داشتیم بحث اصلی این بود که ما شورای عالی آبخیزداری تشکیل دهیم قاعدتاً پیشنهاد ما شورای عالی آبخیزداری با ریاست جمهوری و بدنه وزرای دولت، وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت میراث فرهنگی و سایر وزارتخانههایی که به نوعی در برنامههای اجرایی و اکوسیستمهای کشور و حوزه آبخیز کشور دخیل هستند، نیاز بود این شورای عالی در این برنامه تدوین شود و یک انسجام خاصی در بدنه دولت ایجاد کنیم که طرحها و برنامههایی که قاعدتاً اجرایی میشود با هماهنگی خاص انجام شود و نهایتاً اینکه نقش مشارکت مردم را ما در این موضوع ببینیم بحث دیگر هم که نیاز بود در سطح استانها مورد پیگیری قرار گیرد در سطح حوزههای درجه دو این موضوع مورد بحث قرار گرفت که قاعدتاً خیلی از حوزه هایمان است که در یک استان، دو استان و چند استان است که شورای عالی استانها تشکیل میشود به ریاست استانهای استانداران مختلف که نهایتاً برنامه ریزیهای لازم انجام میشود.
سوال: چه سرفصلهای لایحه آبخیزداری که قرار است به مجلس شود؟
آقای وحید: در لایحه طرح آبخیزداری مهمترین هدفمان این است که اولاً در حوزه آبخیز کلان کشور سیاست گذاریهای کلان در سطح ملی برگزار شود و همچنین برنامههای آمایشی در سطح حوزههای آبخیز کشور در این زمینه تدوین شود که برنامههای آمایشی که تنظیم شد مبتنی بر برنامههایی است که جلوگیری میکند از تخریب سرزمین و عرصههای منابع طبیعی و عرصههای منابع طبیعی و هماهنگی در اجرای پروژهها و طرحهای آبخیزداری است.
سوال: مسائل جدید فراتر از مسائل کلی در این لایحه چیست؟
آقای وحید: یکی از مباحث اصلی که در این لایحه پیش بینی شده این است که علاوه بر نقش دولت در بحث هماهنگیها در حوزه آبخیز نقش مردم را هم تدوین کنیم، قاعدتاً بهره برداران در سطح حوزه آبخیز در مدیریت حوزههای آبخیز دخیل هستند، نقش مردم باید پررنگتر باشد، مهمترین بحثی که ما در این لایحه تقدیم کردیم این است که اثرات اقتصادی در حوزه آبخیز است.
سوال: لایحه چه زمانی ارسال میشود؟
آقای وحید: آماده ارسال است و چند روزه ارسال خواهد شد، یکی از مباحث مهم دیگری که در سطح استانها مدنظر ما است، برنامه آمایش سرزمین وقتی تدوین شود در چار چوب حوزه سیاسی تدوین شود؟ که این یک از هم گسستگی در برنامه اجرایی دولت ایجاد میکند.
سوال: طبق برنامه قانون ششم باید ۱۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در کشور باید انجام شود، تا کجا اجرایی شده است؟
آقای وحید: تا الان حدود ۳۲ میلیون هکتار از منابع طبیعی کشور عملیات آبخیزداری انجام شده در قانون برنامه ششم مقرر بود که حدود ۱۰ میلیون هکتار عملیات ابخیزداری انجام دهیم که حدود ۶/۳ هکتار انجام شده است، یکی از مهمترین دلایلی که در برنامه ششم عقب افتادگی داریم، بحث مالی است. هدف ما این است که در قالب طرحهای اقتصادی و طرحهای چند منظوره که علاوه بر بهره برداری دام از سطح منابع طبیعی، سایر اثرات اکولوژیک که در سطح منابع طبیعی وجود دارد ما نهایتاً در قالب طرح مدون و برنامه ریزی شده مدیریت میکنیم.
سوال: تکلیف قانونی و مصوب مجلس که قرار بوده تا پایان برنامه ششم ۱۰ میلیون هکتار از اراضی کشور آبخیزداری انجام میشد، علت عقب ماندگی چیست؟
آقای محمد جواد عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی: بحث ابخیزداری یکی از مباحث مهم و جدی در حوزه توسعه بخش کشاورزی است در گذشته ما متاسفانه تدبیر نکردیم در بحث برداشت آب از سفرههای زیر زمینی بدون توجه به میزان ورودی آب به سفرههای زیرزمینی و برداشت تدبیر و برنامه ریزی نشده بود، در بودجه ۱۴۰۱ ما تقریباً همه درامدهای سازمان جنگلها و مراتع را در اختیار سازمان جنگلها قرار دادیم یعنی اینکه تصویب کردیم آن چرا که درآمد ایجاد میشود از طرف سازمان جنگجلها و مراتع صفر تا صد در اختیار سازمان جنگلها با اولویت اجرایی و عملیاتی کردن طرحهای آبخیزداری و آبخوان داری در سنوات قبل این طور نبوده هر آنچه که سازمان جنگلها درآمد داشت میرفت به حساب خزانه درصد کمی در اختیار سازمان جنگلها و مراتع قرار میگرفت، یکی از راههایی که ما میتوانستیم فضای طرحهای آبخیزداری و آبخوان داری را عملیاتی و اجرایی کنیم همین بود، در گذشته بحثهایی شده بود برنامههایی را دنبال کرده بودند متاسفانه به دلیل نداشتن پشتوانه مالی نتوانستند اجرایی کنند الان در حال حاضر دست سازمان جنگلها باز است و به راحتی میتواند در قالب طرحهای آبخیزداری کار خود را عملیاتی و اجرایی کند در کنار آن هم در بودجه ۱۴۰۲ برنامه میکنیم.
آقای وحید: در سال ۱۴۰۱ حدود دو هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان مصوبه اعتباری است و طرح هایمان آماده اجراست و بر اساس برنامه مصوبی که دارد اجرایمان شروع شده است، اعتباری که تا الان مصوب شده برای سازمان منابع طبیعی در حدود یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار امکان اجرای پروژههای مراتعی وجود دارد التبه دو مبحث وجود دارد البته دو مبحث دیگر در این زمینه وجود دارد بحثی که ریاست جمهوری در مورد ۲۰ میلیون هکتار ابلاغ کردند که این هم در دستور کار سازمان برنامه است، اعتقاری که تا الان به سازمان منابع طبیعی تخصیص داده شده، حدود دو هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان است.
آقای وحید: اگر قرار باشد این چهار میلیون هکتار را بخواهیم برنامه ریزی کنیم که تا الان دو هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان مصوب شده البته نکتهای که مدنظر است بحثهای تامین مالی در بحث دولت برنامه ریزی میشود علاوه بر بودجه عمومی دولت در سایر بخشها درامدها هم قرار است کمکهایی در این زمینه به سازمان منابع طبیعی انجام شود که طرح ان اماده است که به دولت ارائه خواهیم داد.
آقای عسگری: ما هم جلسهای خدمت اقای دکتر میرکاظمی بودیم و هم جلسات متعددی در کمیسیون برگزار کردیم در راستای مشکل بحث اب سفرههای زیرزمینی و طرحهای آبخیزداری گفتیم با اولویت دستگاههای متولی مانند سازمان برنامه و بودجه مبلغ مورد نظر و میزان اعتباری که از درآمد سازمان جنگلها و مراتع به دست میآید در اختیار سازمان جنگلها قرار دهد که کار را عملیاتی شروع کنند.
سوال: از برنامه هایتان برای سال آینده در خصوص ابخیزداری و بودجهای که قرار است در این خصوص به تصویب برسد.
آقای عسگری: ما به دستگاههای متولی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جنگلها و مراتع، شیلات، دستگاههایی که در مجموعه بخش کشاورزی، و وزارت نیرو و سازمان محیط زیست کار میکنند اعلام کردیم که پیشنهادات خودرا برای برنامه بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه را به کمیسیون کشاورزی ارائه دهند، کمیتههای کمیسیون کشاورزی هم فعال شدند و همکاران ما در حال تلاش هستند که در قالب نقشه راه هم در بحث بودجه ۱۴۰۲ باید برنامه ریزی صحیح و مدون حرکت کنیم هم اینکه برنامه هفته توسعه برنامه ریزی را به گونهای دنبال کنیم که آنچه را که اهمیت دارد در حوزههای بخش کشاورزی به طور خاص طرحهای ابخیزداری و آبخوان داری انشاءالله بتوانیم طی یک زمان فاصله مشخص عملیاتی و اجرایی کنیم.
سوال: چه مشکلاتی در راه محقق نشدن تکلیف قانون وجود داشته و حرفهایی که اینجا مطرح شد، در راه محقق شدن این تکلیف قانونی ازنظر شما منطقی است و چه قدر به واقعیت نزدیک است؟
آقای علی طالبی رئیس انجمن آبخیزداری: واقعیت این است که مشکل ابخیزداری در کشور ما اول مشکل ساختاری است از نظر مدیریت یعنی بحث مدیریت حوزههای آبخیز نمیتواند در قالب یک سازمان کوچک در یک وزارتخانه مدیریت شود ما باید این را حل کنیم که از نظر قانونی یک تشکیلات مستقیم و مستقل برای آبخیزداری داشته باشیم.
آقای طالبی: مسئله دوم اینکه امروزه صحبت از ابخیزداری که در دنیا میشود در محافل علمی صحبت و هدف مدیریت جامع حوزه ابخیز است این را ما هنوز در خود بدنه سازمان مراتع کشور هنوز خیلی از کارشناسان بخشهای غیر آبخیزداری مثلا بخش جنگل هنوز با آن کنار نیامده اند.
آقای طالبی: باید بپذیریم از نظر علمی یک حوزه آبخیز بخشی از آن جنگل و بخشی مرتع است و یک مدیریت واحد نیاز دارد.
آقای آقای وحید: ما معتقد به مدیریت جامع حوزه آبخیز هستیم یعنی کلیه برنامههای اجرایی که در بدنه دولت قرار است انجام شود در قالب حوزه آبخیز در لایحه هم پیش بینی شده است، یکی از مباحثی که وجود دارد در بحث سازمان منابع طبیعی ما در حوزه آبخیز به صورت هماهنگ کلیه برنامهها و پروژههای اجرایی که در بخش منابع اجرایی که در بخش منابع طبیعی اجرا میشود را به صورت هماهنگ انجام میدهیم منتهی مشکل اصلی که در این زمینه وجود دارد این است که سایر بخشهایی که به نوعی در مدیریت اکوسیستمها دخیل هستند هماهنگیها در این زمینه انجام گیرد، اگر قرار بر این است که ما مدیریت کنیم حوزه آبخیز را و یک انسجام خاصی در این حوزه انجام شود باید برنامهها به صورت مدون و تدوین شده انجام شود قرار بر این نیست که بخشی اگر در حوزه ابخیزی یا عرصه منابع طبیعی اگر قرار است بخش معدن ما اجرایی شود به عنوان یکی از منابع ملی مان است و اعتقاد داریم که باید اجرایی شود، ولی اگر بحث معدن ما قرار است اجرایی شود باید به صورت منسجم باشد اگر معدن اجرا میشود باید پیوست زیست محیطی آن باشد.
سوال: تاخیرهایی که به وجود میاید و عمل نشدن به وظایف قانونی فکر میکنید برای کشور چه خسارتهایی را به بار میآورد؟
آقای طالبی: خسارتها که مشخص است فقط بخشی از خسارت سیلاب است که ملموس است، اما بخشی از خسارات اثرات خشکسالی است بحث تخریب سرزمین از دست دادن منابع آب زیرزمینی اینها همه پیامدهای همان مدیریت غیر اصولی بر حوزه آبخیز است که یک هماهنگی خیلی خوبی در یک ماه گذشته بین پژوهشکده حفاظت خاک آبخیزداری، سازمان منابع طبیعی و انجمن ابخیزداری ایران به صورت مثلث شکل گرفت و این لایحه تکمیل شد و چندین جلسه برگزار شد که الان یک لایحه خوبی آماده است هر چند ما از یک سال قبل در این طرح کار میکردیم و بعد گفتند طرح لایحه شود.
سوال: جچطور میشود از ظرفیتهای مردمی در اجرای سریعتر طرحهای آبخیزداری استفاده کرد؟
فرود شریفی مدیرعامل انجمن علمی سازگاری خشکی و خشکسالی: بحثی کهشما میفرمایید بحث بسیار مهمی است لایحهای که جدیداً تصویب شده یکی از هداف مهم آن این است که آبخیزداری از شکل اقدامات فعلی دولتی به شکل اقدامات مشارکت پذیر، اقتصادی و دانش بنیان تبدیل شود برای این کار ما نیازمند این هستیم که ابتدا سیستم پایش و تحقیق و نوآوری داشته باشیم که بتوانیم از فناوریهای روز استفاده کنیم، به هر حال ما آن چیزی که تحت عنوان آبخیزداری به عنوان یک سیستم قدیمی که شاید بیش از صد سال سابقه دارند استفاده میکردیم این بخش کاملا تحت تاثیر تغییراتی که صورت گرفته، تحت تاثیر چارچوب مبادی قانونی و مجوزها، حقابه ها، مقررات، اقدامات تشویقی و برنامه ریزی است.
سوال: با تصویب این قانون بحث مشارکتهای مردمی هم تقویت میشود؟
آقای شریفی: ما شکل کار دولتی باید به نظر میرسد که باید عوض شود یعنی ما سرعت کار به اندازه کافی نیست و اگر کار اقتصادی شود و همراه با مشارکت مردم باشد، ما مشکلاتی که آقای دکتر طالبی فرمودند اعم از سیل، کم آبی و ... و با کمک تکنیکهای آبخیزداری میتوانیم حل کنیم یک بخشی بر میگردد به اینکه ما نهادهای لازم را در سطوح پایین از ابتدا باید ببینیم و به عنوان یک ضرورت بپذیریم به هر حال این کار نمیشود مگر اینکه ما از سطوح پایین که یک حوزه آبخیز قابل مدیریت است شروع کنیم. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ دیشب برنامه گفتگوی ویژه خبری مهمان آقای حسن وحید معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری بود تا در مورد آخرین وضعیت تدوین و تصویب لایحه آبخیزداری گزارشی ارائه کنند.
سوال: آخرین وضعیت تدوین و تصویب لایحه آبخیزداری چیست؟
آقای حسن وحید معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور: عوامل مختلفی در بحثهای مربوط به سیل و سیلاب و تخریب سرزمین در کشورمان دخیل شده که نیاز است یک انسجام بخشی خاصی دربدنه دولت و همچنین مشارکت مردم ما تدوین کنیم و در قالب برنامه و یک لایحه قانونی و طرح قانونی بتوانیم در بخشهای مختلف تدوین و به دولت ارسال شود.
آقای حسن وحید: بعد از دستور رئیس جمهور لایحه تنظیم شد و رفت و برگشتهای بسیار متعددی داشت، در بخشهای مختلف در مجلس و در بدنه دولت نهایتاً این شدئ که لایحه |آماده ارسال به دولت است یعنی در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی به قطعیت رسیده و هفته گذشته کارهایش به اتمام رسید.
سوال: علت تاخیر به دلیل رفت و برگشتها بود؟
آقای حسن وحید: جلسات بسیار متعددی در این زمینه داشتیم شاید بیش از ۱۰، ۱۵ جلسه در این زمینه با بخشهای مختلف داشتیم، چون بحث فرابخشی بود در لایحه و نیاز بود اگر قرار بر این است که انسجام بخشی سازمانی یا در بدنه دولت انسجام بخشی خاصی برای مدیریت و سرزمین ایجاد شود باید بخشهای مختلف هماهنگ شوند، جلسات بسیار بسیار کارشناسی در این زمینه گذاشته شد، ما چندین جلسات در خدمت دوستان عزیزمان در مجلس شورای اسلامی و بخشهای مختلف دولت بودیم و نهایتا لایحه قطعی شده و اماده ارسال است که انشاءالله به نتیجه خاصی برسد.
سوال: سرفصلهای برنامه چیست؟
آقای حسن وحید: ما در کشور در حوزه آبخیز درجه یک و دو برنامه خاصی برای این موضوع داشتیم بحث اصلی این بود که ما شورای عالی آبخیزداری تشکیل دهیم قاعدتاً پیشنهاد ما شورای عالی آبخیزداری با ریاست جمهوری و بدنه وزرای دولت، وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت میراث فرهنگی و سایر وزارتخانههایی که به نوعی در برنامههای اجرایی و اکوسیستمهای کشور و حوزه آبخیز کشور دخیل هستند، نیاز بود این شورای عالی در این برنامه تدوین شود و یک انسجام خاصی در بدنه دولت ایجاد کنیم که طرحها و برنامههایی که قاعدتاً اجرایی میشود با هماهنگی خاص انجام شود و نهایتاً اینکه نقش مشارکت مردم را ما در این موضوع ببینیم بحث دیگر هم که نیاز بود در سطح استانها مورد پیگیری قرار گیرد در سطح حوزههای درجه دو این موضوع مورد بحث قرار گرفت که قاعدتاً خیلی از حوزه هایمان است که در یک استان، دو استان و چند استان است که شورای عالی استانها تشکیل میشود به ریاست استانهای استانداران مختلف که نهایتاً برنامه ریزیهای لازم انجام میشود.
سوال: چه سرفصلهای لایحه آبخیزداری که قرار است به مجلس شود؟
آقای وحید: در لایحه طرح آبخیزداری مهمترین هدفمان این است که اولاً در حوزه آبخیز کلان کشور سیاست گذاریهای کلان در سطح ملی برگزار شود و همچنین برنامههای آمایشی در سطح حوزههای آبخیز کشور در این زمینه تدوین شود که برنامههای آمایشی که تنظیم شد مبتنی بر برنامههایی است که جلوگیری میکند از تخریب سرزمین و عرصههای منابع طبیعی و عرصههای منابع طبیعی و هماهنگی در اجرای پروژهها و طرحهای آبخیزداری است.
سوال: مسائل جدید فراتر از مسائل کلی در این لایحه چیست؟
آقای وحید: یکی از مباحث اصلی که در این لایحه پیش بینی شده این است که علاوه بر نقش دولت در بحث هماهنگیها در حوزه آبخیز نقش مردم را هم تدوین کنیم، قاعدتاً بهره برداران در سطح حوزه آبخیز در مدیریت حوزههای آبخیز دخیل هستند، نقش مردم باید پررنگتر باشد، مهمترین بحثی که ما در این لایحه تقدیم کردیم این است که اثرات اقتصادی در حوزه آبخیز است.
سوال: لایحه چه زمانی ارسال میشود؟
آقای وحید: آماده ارسال است و چند روزه ارسال خواهد شد، یکی از مباحث مهم دیگری که در سطح استانها مدنظر ما است، برنامه آمایش سرزمین وقتی تدوین شود در چار چوب حوزه سیاسی تدوین شود؟ که این یک از هم گسستگی در برنامه اجرایی دولت ایجاد میکند.
سوال: طبق برنامه قانون ششم باید ۱۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در کشور باید انجام شود، تا کجا اجرایی شده است؟
آقای وحید: تا الان حدود ۳۲ میلیون هکتار از منابع طبیعی کشور عملیات آبخیزداری انجام شده در قانون برنامه ششم مقرر بود که حدود ۱۰ میلیون هکتار عملیات ابخیزداری انجام دهیم که حدود ۶/۳ هکتار انجام شده است، یکی از مهمترین دلایلی که در برنامه ششم عقب افتادگی داریم، بحث مالی است. هدف ما این است که در قالب طرحهای اقتصادی و طرحهای چند منظوره که علاوه بر بهره برداری دام از سطح منابع طبیعی، سایر اثرات اکولوژیک که در سطح منابع طبیعی وجود دارد ما نهایتاً در قالب طرح مدون و برنامه ریزی شده مدیریت میکنیم.
سوال: تکلیف قانونی و مصوب مجلس که قرار بوده تا پایان برنامه ششم ۱۰ میلیون هکتار از اراضی کشور آبخیزداری انجام میشد، علت عقب ماندگی چیست؟
آقای محمد جواد عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی: بحث ابخیزداری یکی از مباحث مهم و جدی در حوزه توسعه بخش کشاورزی است در گذشته ما متاسفانه تدبیر نکردیم در بحث برداشت آب از سفرههای زیر زمینی بدون توجه به میزان ورودی آب به سفرههای زیرزمینی و برداشت تدبیر و برنامه ریزی نشده بود، در بودجه ۱۴۰۱ ما تقریباً همه درامدهای سازمان جنگلها و مراتع را در اختیار سازمان جنگلها قرار دادیم یعنی اینکه تصویب کردیم آن چرا که درآمد ایجاد میشود از طرف سازمان جنگجلها و مراتع صفر تا صد در اختیار سازمان جنگلها با اولویت اجرایی و عملیاتی کردن طرحهای آبخیزداری و آبخوان داری در سنوات قبل این طور نبوده هر آنچه که سازمان جنگلها درآمد داشت میرفت به حساب خزانه درصد کمی در اختیار سازمان جنگلها و مراتع قرار میگرفت، یکی از راههایی که ما میتوانستیم فضای طرحهای آبخیزداری و آبخوان داری را عملیاتی و اجرایی کنیم همین بود، در گذشته بحثهایی شده بود برنامههایی را دنبال کرده بودند متاسفانه به دلیل نداشتن پشتوانه مالی نتوانستند اجرایی کنند الان در حال حاضر دست سازمان جنگلها باز است و به راحتی میتواند در قالب طرحهای آبخیزداری کار خود را عملیاتی و اجرایی کند در کنار آن هم در بودجه ۱۴۰۲ برنامه میکنیم.
آقای وحید: در سال ۱۴۰۱ حدود دو هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان مصوبه اعتباری است و طرح هایمان آماده اجراست و بر اساس برنامه مصوبی که دارد اجرایمان شروع شده است، اعتباری که تا الان مصوب شده برای سازمان منابع طبیعی در حدود یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار امکان اجرای پروژههای مراتعی وجود دارد التبه دو مبحث وجود دارد البته دو مبحث دیگر در این زمینه وجود دارد بحثی که ریاست جمهوری در مورد ۲۰ میلیون هکتار ابلاغ کردند که این هم در دستور کار سازمان برنامه است، اعتقاری که تا الان به سازمان منابع طبیعی تخصیص داده شده، حدود دو هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان است.
آقای وحید: اگر قرار باشد این چهار میلیون هکتار را بخواهیم برنامه ریزی کنیم که تا الان دو هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان مصوب شده البته نکتهای که مدنظر است بحثهای تامین مالی در بحث دولت برنامه ریزی میشود علاوه بر بودجه عمومی دولت در سایر بخشها درامدها هم قرار است کمکهایی در این زمینه به سازمان منابع طبیعی انجام شود که طرح ان اماده است که به دولت ارائه خواهیم داد.
آقای عسگری: ما هم جلسهای خدمت اقای دکتر میرکاظمی بودیم و هم جلسات متعددی در کمیسیون برگزار کردیم در راستای مشکل بحث اب سفرههای زیرزمینی و طرحهای آبخیزداری گفتیم با اولویت دستگاههای متولی مانند سازمان برنامه و بودجه مبلغ مورد نظر و میزان اعتباری که از درآمد سازمان جنگلها و مراتع به دست میآید در اختیار سازمان جنگلها قرار دهد که کار را عملیاتی شروع کنند.
سوال: از برنامه هایتان برای سال آینده در خصوص ابخیزداری و بودجهای که قرار است در این خصوص به تصویب برسد.
آقای عسگری: ما به دستگاههای متولی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جنگلها و مراتع، شیلات، دستگاههایی که در مجموعه بخش کشاورزی، و وزارت نیرو و سازمان محیط زیست کار میکنند اعلام کردیم که پیشنهادات خودرا برای برنامه بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه را به کمیسیون کشاورزی ارائه دهند، کمیتههای کمیسیون کشاورزی هم فعال شدند و همکاران ما در حال تلاش هستند که در قالب نقشه راه هم در بحث بودجه ۱۴۰۲ باید برنامه ریزی صحیح و مدون حرکت کنیم هم اینکه برنامه هفته توسعه برنامه ریزی را به گونهای دنبال کنیم که آنچه را که اهمیت دارد در حوزههای بخش کشاورزی به طور خاص طرحهای ابخیزداری و آبخوان داری انشاءالله بتوانیم طی یک زمان فاصله مشخص عملیاتی و اجرایی کنیم.
سوال: چه مشکلاتی در راه محقق نشدن تکلیف قانون وجود داشته و حرفهایی که اینجا مطرح شد، در راه محقق شدن این تکلیف قانونی ازنظر شما منطقی است و چه قدر به واقعیت نزدیک است؟
آقای علی طالبی رئیس انجمن آبخیزداری: واقعیت این است که مشکل ابخیزداری در کشور ما اول مشکل ساختاری است از نظر مدیریت یعنی بحث مدیریت حوزههای آبخیز نمیتواند در قالب یک سازمان کوچک در یک وزارتخانه مدیریت شود ما باید این را حل کنیم که از نظر قانونی یک تشکیلات مستقیم و مستقل برای آبخیزداری داشته باشیم.
آقای طالبی: مسئله دوم اینکه امروزه صحبت از ابخیزداری که در دنیا میشود در محافل علمی صحبت و هدف مدیریت جامع حوزه ابخیز است این را ما هنوز در خود بدنه سازمان مراتع کشور هنوز خیلی از کارشناسان بخشهای غیر آبخیزداری مثلا بخش جنگل هنوز با آن کنار نیامده اند.
آقای طالبی: باید بپذیریم از نظر علمی یک حوزه آبخیز بخشی از آن جنگل و بخشی مرتع است و یک مدیریت واحد نیاز دارد.
آقای آقای وحید: ما معتقد به مدیریت جامع حوزه آبخیز هستیم یعنی کلیه برنامههای اجرایی که در بدنه دولت قرار است انجام شود در قالب حوزه آبخیز در لایحه هم پیش بینی شده است، یکی از مباحثی که وجود دارد در بحث سازمان منابع طبیعی ما در حوزه آبخیز به صورت هماهنگ کلیه برنامهها و پروژههای اجرایی که در بخش منابع اجرایی که در بخش منابع طبیعی اجرا میشود را به صورت هماهنگ انجام میدهیم منتهی مشکل اصلی که در این زمینه وجود دارد این است که سایر بخشهایی که به نوعی در مدیریت اکوسیستمها دخیل هستند هماهنگیها در این زمینه انجام گیرد، اگر قرار بر این است که ما مدیریت کنیم حوزه آبخیز را و یک انسجام خاصی در این حوزه انجام شود باید برنامهها به صورت مدون و تدوین شده انجام شود قرار بر این نیست که بخشی اگر در حوزه ابخیزی یا عرصه منابع طبیعی اگر قرار است بخش معدن ما اجرایی شود به عنوان یکی از منابع ملی مان است و اعتقاد داریم که باید اجرایی شود، ولی اگر بحث معدن ما قرار است اجرایی شود باید به صورت منسجم باشد اگر معدن اجرا میشود باید پیوست زیست محیطی آن باشد.
سوال: تاخیرهایی که به وجود میاید و عمل نشدن به وظایف قانونی فکر میکنید برای کشور چه خسارتهایی را به بار میآورد؟
آقای طالبی: خسارتها که مشخص است فقط بخشی از خسارت سیلاب است که ملموس است، اما بخشی از خسارات اثرات خشکسالی است بحث تخریب سرزمین از دست دادن منابع آب زیرزمینی اینها همه پیامدهای همان مدیریت غیر اصولی بر حوزه آبخیز است که یک هماهنگی خیلی خوبی در یک ماه گذشته بین پژوهشکده حفاظت خاک آبخیزداری، سازمان منابع طبیعی و انجمن ابخیزداری ایران به صورت مثلث شکل گرفت و این لایحه تکمیل شد و چندین جلسه برگزار شد که الان یک لایحه خوبی آماده است هر چند ما از یک سال قبل در این طرح کار میکردیم و بعد گفتند طرح لایحه شود.
سوال: جچطور میشود از ظرفیتهای مردمی در اجرای سریعتر طرحهای آبخیزداری استفاده کرد؟
فرود شریفی مدیرعامل انجمن علمی سازگاری خشکی و خشکسالی: بحثی کهشما میفرمایید بحث بسیار مهمی است لایحهای که جدیداً تصویب شده یکی از هداف مهم آن این است که آبخیزداری از شکل اقدامات فعلی دولتی به شکل اقدامات مشارکت پذیر، اقتصادی و دانش بنیان تبدیل شود برای این کار ما نیازمند این هستیم که ابتدا سیستم پایش و تحقیق و نوآوری داشته باشیم که بتوانیم از فناوریهای روز استفاده کنیم، به هر حال ما آن چیزی که تحت عنوان آبخیزداری به عنوان یک سیستم قدیمی که شاید بیش از صد سال سابقه دارند استفاده میکردیم این بخش کاملا تحت تاثیر تغییراتی که صورت گرفته، تحت تاثیر چارچوب مبادی قانونی و مجوزها، حقابه ها، مقررات، اقدامات تشویقی و برنامه ریزی است.
سوال: با تصویب این قانون بحث مشارکتهای مردمی هم تقویت میشود؟
آقای شریفی: ما شکل کار دولتی باید به نظر میرسد که باید عوض شود یعنی ما سرعت کار به اندازه کافی نیست و اگر کار اقتصادی شود و همراه با مشارکت مردم باشد، ما مشکلاتی که آقای دکتر طالبی فرمودند اعم از سیل، کم آبی و ... و با کمک تکنیکهای آبخیزداری میتوانیم حل کنیم یک بخشی بر میگردد به اینکه ما نهادهای لازم را در سطوح پایین از ابتدا باید ببینیم و به عنوان یک ضرورت بپذیریم به هر حال این کار نمیشود مگر اینکه ما از سطوح پایین که یک حوزه آبخیز قابل مدیریت است شروع کنیم.