پخش زنده
امروز: -
سردار دولتخواه : رویکرد ما این است که همه استعلاماتی که در حوزه های مختلف پلیس وجود دارد،به صورت غیر حضوری انجام شود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما:سردار احمد دولتخواه، معاون محترم فناوری اطلاعات و ارتباطات فراجا و دبیر قرارگاه هوشمندسازی پلیس در برنامه سلام صبح بخیر از شبکه سه سیما به موضوع هوشمند سازی پلیس پرداخت.شرح این گفتگو در ذیل منتشر شده است.
مجری: سلام صبح شما بخیر
مهمان برنامه: سلام و خدا قوت به شما و همه همکاران شما و بینندگان محترم
مجری: درخصوص بحث هوشمندسازی پلیس الان پلیس ایران، نیروی انتظامی را میتوانیم در چه سطحی از بحث هوشمندسازی ببینیم چقدر شما فکر میکنید فاصله داریم با آن چیزی که باید باشد.
مهمان برنامه: هوشمندسازی در هر سازمانی با دو رویکرد بیشتر انجام میشود یک بخش همه سازمانها در طول حیات شان همیشه دنبال هوشمندسازی هستند و این یک نگاه فرآیندی است و حدومرزی برای آن ندارد. ولی در طول مدت این زمان یکسری کارها هم تحت عنوان پروژههای هوشمندسازی مطرح میشود که در فراجا هم این پروژه تعریف شده است الان بیشتر آن چیزی که هموطنان عزیز ملاحظه میکنند از بعد خدماتی است. دو بحث تسهیل حداکثری در ارائه خدمات به مردم در بسترهای نوین مثل اینترنت یا برنامههای کاربردی تلفن همراهی اینها سازماندهی شده است و در صدر کارها انجام میشود و پروژههای مختلفی تعریف شده و در برنامه سالانه قرار گرفته و انجام میشود و در مناسبتهای مختلف هم اطلاع رسانی میشود.
مجری: چه ضرورتی باعث شد پلیس برود به سمت هوشمندسازی و فناوری اطلاعات و مسائل دیگر.
مهمان برنامه: الان مسائل و آن چیزی که در سازمانها همیشه مطرح میشود نسبت به گذشته سرعت تغییرات خیلی زیادی دارد و نیاز است که سازمان متناسب با این تغییراتی که اتفاق میافتد خودش را به روز کند. یکی دیگر از دلایل آن این است که پلیس همیشه در تعامل با مردم است مردم انتظاراتی از پلیس دارند وقتی در یک فضایی قرار گرفته اند که یکسری خدمات شان که قبلاً همچنان که شما اشاره کردید مراجعه میکردند به مراکز خاص، بعنوان مثال پرداختهای قبض را که قبلاً در بانک میرفتند الان خیلی در خانه فارغ از زمان فارغ از مکان میتوانند این کار را انجام میدهند انتظار دارند که خدماتی پلیس ارائه میکند آنها هم یک همچنین روشی برایشان در دسترس باشد بتوانند خیلی راحتتر خدمات انجام دهند و بر این اساس است که یکی از برنامههای در بحث یکی از برنامههای محوری مان این شد که در بحث طرح هوشمندسازی ارائه خدمات باشد به مردم و آن انتظار و مطالباتی که مردم از پلیس خودشان انتظار دارند بتوانیم به آنها پاسخگو باشیم یکی از محرکهای ما هم همین بحث انتظارات و پاسخگویی به انتظارات برحق مردم بود که بتوانیم در حوزه خدمات به موقع اینها را پاسخگو باشیم.
مجری: برای اینکه مردم هم بیشتر آشنا شوند با این هوشمندسازی پلیس، بفرمایید بیشتر برای چه حوزههایی در خدماتی که نیاز داریم در حوزه نیروی انتظامی و فراجا، نیازی به حضور مردم نیست در هر کجا.
مهمان برنامه: برنامه این است که هر آنچه که خدماتی که الان و در گذشته پلیس به صورت حضوری ارائه میکرد، همه اینها تا آنجایی که امکان دارد و قوانین و مقررات اجازه میدهد را به صورت غیرحضوری کنیم. الان رویکرد ما این است که همه استعلاماتی که مردم در حوزههای مختلف پلیس که حوزه پلیسهای تخصصی زیادی وجود دارد، در حوزه راهنمایی و رانندگی، در حوزه مرتبط با گذرنامه، در حوزههای مرتبط با پلیس آگاهی و ... که خدماتی را به مردم ارائه میکنند، رویکرد ما این است که همه آن استعلامات را به صورت حداکثری به صورت غیر حضوری کنیم. ضمناً یکسری درخواستها و کارهایی که بتوانند تا آنجایی که امکان دارد غیرحضوری باشد. بعنوان مثال در بحث اطلاع پیدا کنند از آخرین وضعیت تخلفات مربوط به رانندگی را، اینها به صورت استعلامی انجام میشود. در ارتباط با آخرین وضعیتی که در پروندهای در کلانتری، به جای اینکه مراجعه حضوری داشته باشندن استعلام کنند آخرین وضعیت به چه شکلی است. یا در ارتباط با معافیت تحصیلی که دانشجویان عزیز دنبال آن هستند، اینها به صورت حداکثری غیر حضوری انجام میشود. یک جایی است که نمیشود مثلاً یک خدمتی میخواهند از پلیس بگیرند. یک دانشجویی مثلاً تقاضای خروج از کشور را دارد آنجا ثبت درخواست هم به صورت غیر حضوری است یا بحث اینکه شما تقاضای صدور مجدد گذرنامه را دارید برای این مجدد نیاز نیست که حضوری مراجعه کنید به دفاتر پلیس بعلاوه ۱۰ یا به مراکز پلیسی. اینجا میشود غیرحضوری تقاضا را ثبت کرد.
مجری: صحبت از گذرنامه شد یک خداقوت میگویم به شما و همکارانتان که خیلی مدت زیادی نگذشته است از ایام اربعین و با توجه به همه آن تأکیداتی که از اول شده بود از خیلی مدت پیش که مردم نگذارند برای دقیقه آخر و دقیقه نود، خیلی زحمت کشیدید شما وهمکارانتان این تسهیل گری صورت گرفت مردم بتوانند در یک روز بتوانند مجوز خروج از کشور بگیرند و خیلیها دست به دست هم دادند و حتماً شما پیشرو و پییش قدم بودید در این قضیه.
مهمان برنامه: شما مطرح فرمودید توضیح دهم تقاضایی که در ارتباط با گذرنامه است زیرساختهایی وجود دارد آن چیزی که ما در آن ایام با آن مواجه بودیم نسبت به آن چیزی که ظرفیت آن را داشت ۱۰ برابر تقاضا افزایش پیدا کرده بود. با یک همچنین تقاضایی در بازه زمانی کوچک مواجه شدیم، اما مسئولین تصمیم گرفتند و با طرف عراقی هم هماهنگ کردند آن تک برگی توانست مشکلات را حل کند.
مجری: یکی از آن اتفاقاتی که در راستای همین بحث تسهیل گری در ارائه خدمات به مردم صورت گرفته است توسط پلیس، دفاتر پلیس بعلاوه ۱۰ است. یکسری خدمات اینجا ارائه میشود لااقل نیاز نیست حجم زیادی از مردم یک دفعه مراجعه کنند به دفاتر فراجا پلیس بعلاوه ۱۰ این کارها را انجام میدهد و دفاترش هم در همه شهرها موجود است و در ارائه خدمات زیاد زمان خاصی را قرار نیست کسی در این دفاتر بگذارد مگر در زمان خاص و اوقات شلوغ، خودتا فکر میکنید این دفاتر چقدر فاصله دارند تا آنجایی که باید باشند از جهت ارائه خدمات و دلپذیر بودن این مسائل برای مردم و اینکه همه آن چیزهایی که مردم میخواهند همانجا امکان پذیر باشد.
مهمان برنامه: پلیس بعلاوه ۱۰ برای بازه زمانی خاصی متناسب با شرایط آن موقع طراحی شده است در برنامه پنج ساله سوم و اوایل دهه ۸۰ برای آن موقع جوابگو بود، چون قبل از آن همه خدمات مستقیم توسط مراکز پلیس ارائه میشد، ولی الان دیگر ما رویکردما این است که ضمن اینکه دفاتر پلیس بعلاوه ۱۰ بعنوان یکی از درگاههایی که به مردم ارائه خدمات میکنند، خدمات آنجا را هم بتوانیم به صورت غیر حضوری برای مردم ارائه کنیم الان شما نگاه کنید یک زمانی برای اینکه آگاهی پیدا کنید از میزان جریمههای رانندگی تان باید مراجعه میکردید به دفاتر پلیس بعلاوه ۱۰، ولی الان خیلی وقت است این خدمات غیر حضوری شده است.
مجری: بعضی وقتها یک دفتر ۴۰ برگ به ما تحویل میدهند.
مهمان برنامه: بالاخره پرینت متناسب با تخلفات رانندگی است که امیدواریم هیچ کس تخلفات را مرتکب نشود. شما و همه انشاالله رعایت کنند تا سلامت هموطنان مان در سفر تضمین میشود و ایمنی بیشتر میشود. پلیس بعلاوه ۱۰ برای آن موقع بود و این ادامه دارد برای بخشی از جامعه که به هر دلایلی میخواهند از آنجا استفاده کنند به قوت خودش خواهد بود، ولی خدماتی که در آنجا ارائه میشود اگر امکان پذیر باشد میآوریم روی برنامههای کاربردی تلفن همراه یا روی نشان گاههای اینترنتی که پلیسها دارند تا از ان طریق مردم راحتتر باشد در بحث خدمات هدف مان راحتی مردم است تسهیل خدمات به مردم است فارغ از اینکه از چه درگاههایی بتوانند مردم این خدمات را از پلیس دریافت کنند.
مجری: میدانم آن کسی که تخلفات رانندگی را انجام میدهد احتمالاً خودش باید جور تخلف خودش را بکشد اگر جریمه میشود باید جریمه را پرداخت کند اگر در پرداخت تأخیر میکند باید دوبرابر پرداخت کند به مناسبت هفته فراجا تخفیف و بخششی است؟
مهمان برنامه: اینها قانون است و دست ما نیست.
مجری: صحبت میکنید ببینید امکان اش است اگر هست؟
مهمان برنامه: اینها براساس قانون اخذ میشود پلیس این جریمهها را دریافت برای خودش نمیکند. بعنوان یک پیشنهاد و بعنوان یک پیشنهاد از طرف بخش رسانه و بخشی از جامعهی قابل طرح است، ولی حتماً با توجه به اینکه این الزام قانونی مقررات و ضوابط و مصوباتی قانونی پشت این قضیه است حتماً آن فرآیندهای قانونی باید طی شود درخصوص هرگونه وقف شدگی و هرگونه کاهش و افزایش آن اینها یک سازوکارهایی دارد که همه اینها وارد میشود به خزانه وپلیس ذینفع نیست.
مجری: همین جا از شما میخواهیم که همه چیز هم گردن بنده که اگر مقدور است زحمت بکشید عیدی به مردم بدهید ما تشکر میکنیم. درباره نرم افزار یا برنامه کاربردی تلفن همراهی پلیس من در اینباره توضیح میدهید. شاید بخشی از مردم نمیدانند یک برنامهای اینچنینی وجود دارد.
مهمان برنامه: ما راهبردی که عرض کردم درخصوص تسهیل حداکثری خدمات به مردم نمادش همین برنامه کاربردی تلفن همراهی پلیس من است که از سال گذشته بخشی از خدمات را افتتاح کردیم حدوداً ۱۷ خدمت در سال گذشته عملیاتی شد و دراختیار مردم قرار گرفت و از طریق آن میتوانستند کارهایشان را انجام دهند. امسال ۱۲ خدمت به این برنامه کاربردی اضافه شد و روزبروز ما آن برنامهای که داریم همه خدماتی که تا آنجایی که دارد بتوانیم از طریق این زیرساختها به هموطنان ارائه کنیم آن را توسعه میدهیم در مناسبتهای مختلف متناسب با خدماتی که نهایی میشود از طریق این برنامه کاربردی برنامه کاربردی اضافه میشود.
مجری: کاربردیترین خدمات آن چه است؟
مهمان برنامه: بیشتری خدماتی که در این مدت ارائه در کرونا بحث نقل و انتقال خودرو بود بحث مربوط به استعلامات بود است استعلامات مربوط به تخلفات رانندگی، بحث اربعین بود استعلاماتی که نیاز بود جزء برنامههای باکاربردی بود که از نظر آمار نشان میدهد که تقریباً رو به رشد بود.
مجری: بعضی از خدمات در این برنامه کاربردی پلیس من که ارائه میشود پولی است دقیقاً چه خدماتی هستند.
مهمان برنامه: ما دو بخش خدمات داریم یک بخش مربوط به اینکه مأموریتهای ذاتی پلیس است برای اینکه مردم راحت شوند روی این برنامه آورده ایم که پولی نیستند.
مجری: استعلام خلافی خودرو یک مبلغی که زیاد هم نیست باید پرداخت کنیم.
مهمان برنامه: بعنوان مثال شما پروندهای را میخواهید استعلام بگیرید که پولی نیست. آن بخشی هم که پولی است بحث انتفاعی را ندارد یکجا برای گرفتن خلافی باید حضوری مراجعه میکردید در زمانهای خاصی الان این خدمات ۷ در ۲۴ است خدماتی که ۷ در ۲۴ میشود سازوکار پشتیبانی خدمات و به روز رسانی خدمات یک هزینههایی دارد و یک شرایط خاصی دارد که فقط برای آن پشتیبانی آن خدمت است که آن هزینهها دریافت شده است؛ که خرج زیرساخت و پشتیبانی است. هیچ انتفاعی در این قضیه نیست.
مجری: برای همه سیستم عاملها این نرم افزار کاربردی درنظر گرفته شده است.
مهمان برنامه: ما در بحثهای اندرویدی کامل پیدا شده است سایر موارد هم بحثهایی دارد که تحت وب قابل مدیریت است نشان گاههایی که داریم از طریق این نشان گاهها این خدمات ارائه میشود هم از طریق برنامه کاربردی مبایلی که اکثر گوشیها اندرویدی هستند میتوانند این خدمات را به راحتی دریافت کنند.
مجری: در کدام حوزههای فراجا بیشتر میتوانیم بگوییم بحث هوشمندسازی لحاظ شده است و خودتان دغدغه داشتید که حتماً این بخشها هوشمند شوند و کدام بخشها فاصله دارند و در برنامه شما است و چشم اندازتان این است که آنها هم به سمت فناوری اطلاعات بروند و بحثهای هوشمندسازی.
مهمان برنامه: ما در غالب یک برنامه منسجمی که سازوکاری هم از نظر برنامه ریزی برای آن دیده شده در سطح فراجا هوشمندسازی را برای همه پلیسها دنبال میکنیم منتها از نگاه بیرون و مردم آن چیزی حس میشود که بیشتر جنبه خدماتی دارد ما علاوه بر حوزههای خدماتی حوزههای مأموریتی را هم برنامههایی داریم که بتوانند در غالب برنامههای هوشمندسازی سرعت عمل بیشتری در حوزه مأموریت هایشان داشته باشند ما در حوزه پلیس گذرنامه در حوزه پلیس راهنمایی رانندگی در حوزه پلیس آگاهی دقت کنید برنامه کاربردی تلفن همراه پلیس من اگر نصب کنید گوشی تان آنجا تک تک این خدمات عمومی برای مشمولان نبود، ولی اخیراً این هم اضافه شد آنجا یک صفحهای تحت عنوان وظیفه عمومی میبینید که یکسری خدماتی را که تکلیف هم شده بود در غالب پنجره ملی خدمات هوشمند دولت که ارائه شود آن هم درغالب این برنامه کاربردی و بحث پنجره واحد سازمانی هم این خدمات ارائه میشود.
مجری: ممنون