ارائه 39 میلیون خدمت راهنمایی و رانندگی در شش ماهه امسال
معاون فنی و مهندسی خدمات ترافیکی پلیس راهور فراجا گفت: روزانه نزدیک به 20 هزار خدمت نقل و انتقال خودرو، تعویض پلاک و خودروی نوشماره را در سراسر کشور انجام می دهیم.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در رادیو گفتگو که با حضور سرهنگ محمدعلی زارع معاون فنی و مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور و سرهنگ احمد شیرانی رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا پخش شد؛ این برنامه به بررسی موضوع عملکرد و خدمات پلیس راهور فراجا پرداخت.
راجع به مرکزتان و کارهایی که انجام می دهید بفرمایید؟
شیرانی : هفته وحدت را تبریک عرض می کنم. پلیس راهور وظیفه اجرای نظم عبور و مرور و اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی و همچنین محدودیت ها و وضعیت توزین در سطح جاده ها و دهها خدمت دیگر را بر عهده دارد . یکی از وظایف عمده ای که در مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور به عهده اینجانب و همکارانم گذاشته شده در بحث نظارت بر کنترل وضعیت تردد و ترافیک در جاده ها هست که این با استفاده از سامانه هایی که در اختیار ما است که عمده این سامانه دوربین های نظارت تصویری است و سامانه های تردد شمار و مرکز تحلیل داده ای که در اختیار داریم . به صورت شبانه روزی و بدون وقفه در تمام مدت سال مشغول انجام اقداماتی در جهت تسهیل در تردد هموطنان و روان سازی ترافیک خواهیم بود که نتیجه این اقدامات مطمئنا منجر به کاهش ترافیک و کاهش حوادث و تلفات در جاده ها و نهایتا رضایتمندی همه هموطنان خواهد شد. ما با توجه به این که در کشور ایران با درصد فراوانی بالا در ارتباط با تصادفات مواجه هستیم و همچنین یکی از مشکلات عمده دیگر کمبود و یا کم ظرفیت بودن وضعیت راه هستیم نیازمند است که همه اقدامات ما چه در پلیس راهور و چه در سایر سازمان های مرتبط با اقدامات ترافیکی و خدمات رسانی در شهرها و جاده ها ، منعطف به با توجه به کمبود منابع منعطف به تسهیل در تردد هموطنان و همچنین کاهش حوادث شود سعی ما بر این است که یک اقدام تعاملی با بقیه سازمان ها داشته باشیم . این مرکز با تمامی سازمان های خدماتی در امر ترافیک از قبیل سازمان راهداری ،اورژانس ، هلال احمر و شرکت های امدادی خودرو و سایر سازمان ها به صورت مداوم ، هماهنگ است یک اتاق مدیریت مشترکی ما داریم در ارتباط با وضعیت ترافیک مان چه در شهرها و چه در جاده ها . تمام تلاشمان بر این است که با توجه به امکانات و تجهیزاتی که در اختیار ما است ماموریتی که به ما سپرده شده را عملی کنیم .
جناب سرهنگ زارع – شما بعنوان معاون فنی و مهندسی خدمات ترافیکی پلیس راهور فراجا مشغول فعالیت هستید . توضیح بفرمایید که اولا این معاونت چه وظایفی بر عهده دارد سهم شما در کارهایی که به عهده پلیس راهور هست چیست و چه فعالیت هایی دارید؟
زارع : در رابطه با خدمت و خدمت رسانی در پلیس راهور این را می توانم بگویم که خدمت رسانی در پلیس راهنمایی و رانندگی هیچ وقت تعطیل بردار نیست . یعنی در تمام شبانه روز در تمام ایام و مناسبات . طرح های مختلف ترافیکی و خدمات رسانی ، طرح های نوروز را داریم ، طرح های تابستانی را ما داریم ، طرح های اربعین را داریم و طرح های زمستانی را داریم و به همین صورت یعنی هیچ وقت خدمت در پلیس راهنمایی رانندگی تعطیل بردار نیست ولیکن در حوزه ای که ما مشغول خدمت به هموطنان عزیز هستیم در حوزه های شماره گذاری خودرو ، صدور گواهینامه ، اجرائیات و مسائل اینچنینی. من این را عرض کنم که پلیس راهنمایی رانندگی در سال گذشته بیش از 60 میلیون خدمت عرضه کرده است . یعنی خدماتی که ما در سال گذشته دادیم 61 میلیون و 645 هزار خدمت بوده است .
این ذیل معاونت شما یا کل ؟
زارع : نه کل خدماتی که در راهنمایی و رانندگی سراسر کشور ارائه شده است و در شش ماهه امسال 39 میلیون خدمت ارائه شده که جا دارد من از همه همکاران عزیز و خانواده های محترمشان تشکر کنم و خداقوت بگویم بابت این خدمت رسانی بی منت که شایسته مردم عزیز کشورمان است و ما بر خود می بالیم که به مردم عزیز اینچنین خدمتی را داریم .
این نکاتی که شما اشاره کردید و این آمار از خدماتی که اشاره کردید مثلا اگر یک خیابان فرعی و چهار راه فرعی مامور پلیسی رفته باشد و ترافیکش را روان کرده باشد و به تصادف کوچکی رسیدگی کرده باشد در این آمار آمده است ؟
زارع : خدماتی که من عرض کردم بیشتر در حوزه های شماره گذاری خودرو بوده که ما نقل و انتقال خودرو را در سراسر کشور. روزانه نزدیک به 20 هزار خدمت نقل و انتقال و تعویض پلاک و خودروی نوشماره را در سراسر کشور داریم ارائه می دهیم . در حوزه خدمات صدور گواهینامه هست که بعنوان مثال ما همین امسال شش ماهه اول امسال 7 میلیون و 589 هزار و 55 فقره خدمت دادیم . در حوزه های آموزشگاههای رانندگی هست . موضوع مهم آموزش را فقط خدمت شما عرض کنم 12 میلیون و 800 هزار آموزش همگانی از طرف همکاران عزیز ما ارائه شده است. و همچنین شماره گذاری انواع موتورسیکلت هست ، اسقاط خودرو هست . این آماری که من می گویم مربوط به شش ماهه امسال است و همچنین مجوزهای شماره گذاری خودرو هست ، تعداد کروکی هایی که همکاران عزیز رفتند سر صحنه تصادفات و ترسیم کردند که من این نوید را خدمت جنابعالی و همه مردم عزیز بدهم که کروکی تصادفات هم دارد به صورت الکترونیکی می شود و به صورت آنلاین کروکی تصادفات که همانطور که مستحضرید در شهر قم اجرایی شده و در سراسر کشور گسترش پیدا خواهد کرد ، شماره گذاری اینترنتی و غیرحضوری را ما داریم، الان چند استان از جمله تهران ، اصفهان ، فارس ، مشهد ، کرج ، این ها راه اندازی شده که انشاالله در سراسر کشور تا پایان امسال گسترش پیدا خواهد کرد به این صورت که افرادی که برای شماره گذاری و نقل و انتقال مراجعه می کنند بیش از 80 درصد را به صورت غیرحضوری انجام خواهند داد و فقط تنها جایی که ما آن را آنهم به هر ترتیب باید لازم هست که ما فرد باشد و شناسایی کنیم و همچنین خودرو ، چون که وقتی ما خودرویی را می خواهیم بررسی کنیم و احراز اصالت کنیم باید به صورت فیزیک خودرو وجود داشته باشد و همکاران ما بررسی کنند و احراز اصالت کنند و آن نقل و انتقال و شماره گذاری انجام شود . ما در حوزه خدمات آزمون و صدور گواهینامه باز به همین صورت در حال هوشمندسازی هستیم که انشاالله هم آموزش ، هم آزمون و صدور برابر با ماده 30 آیین نامه صدور انواع گواهینامه راهنمایی رانندگی به صورت الکترونیک باشد که انشاالله همکاران عزیز در تلاش هستند با تدابیر سردار هادیان فر رئیس محترم پلیس راهور فراجا که این اتفاقات انشاالله در حال انجام است که تکمیل شود و نتیجه آن را انشاالله محرز و مشخص شود و این خدماتی که ما می دهیم به صورتی باشد که مردم عزیز کشورمان در همه حوزه ها به صورت غیرحضوری و به صورت راحت و آسان خدمات شان را از ما دریافت کنند.
آقای شیرانی می خواهم عرض کنم که وقتی کلمه ترافیک می آید یک بار معنایی شاید منفی را در ذهن ها تداعی کند بواسطه این که کسی ترافیک را دوست ندارد و به این واسطه وقتی کسی در ترافیک است عملا وقتی در ترافیک قرار می گیرد اولین نهاد پلیس راهور و کنترل ترافیک است . از این جهت حساسیت کار شما بالاست به دلیل میزان رضایت اجتماعی و موضوع تردد بحث مهمی است . الان چقدر این هوشمندسازی سامانه های شما کمک کرده به کم کردن ترافیک و چقدر کار داریم ما برسیم به یک استانداردی آیا در این حوزه ها نهادهای دیگری دخیل هستند ؟ آنها را نام ببرید.اگر نقشی دارند که ایفا کنند . و برای این که ما به یک وضعیت استاندارد ترافیکی برسیم و مقایسه ای هم داشته باشید بین کشورهای مشابه و کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته ؟
شیرانی : همه ما در هر جایگاه و هر نقطه از کشور که زندگی می کنیم با پدیده ترافیک آشنایی کامل داریم چون همه ما در وضعیت آیین نامه پلیس راهور به نوعی کاربر ترافیک شناخته می شویم اگر راننده هستیم در نقش راننده و اگر پیاده در نقش عابر پیاده و یا در نقش سرنشین وسیله نقلیه یا مسافر هستیم . این ترافیک علل و عوامل مختلف خودش را دارد . من اگر در یک دهه گذشته را اعلام کنم تعداد وسایل نقلیه کشور اعم از موتور سیکلت و خودرو در کشور شاید در دهه گذشته نیمی از این تعدادی بوده که الان وجود دارد و این افزایش وسیله نقلیه و نامتناسب بودن گسترش وضعیت معابر شهری و حتی برون شهری و عدم تطبیق و گنجایش این دو ظرفیت باعث می شود که ما همیشه در ساعاتی از شبانه روز در برخی از نقاط به صورت گلوگاهها ایجاد شود و مشکل ترافیکی داشته باشیم. که البته در علوم جدید و تحقیق هایی که در کشورهای دیگر هم صورت گرفته به این نتیجه رسیدند که هر چقدر هم ظرفیت ما گسترش پیدا کند اگر ظرفیت حمل و نقل عمومی گسترش و توسعه پیدا نکند باز هم در سالهای اینده با پدیده ترافیک های سنگین مواجه هستیم و راهکار و بهترین راهکار را در تکمیل و توسعه حمل و نقل عمومی بیان کردند که این حمل و نقل عمومی می تواند هم اتوبوس باشد و شاید مترو و قطار . ما چیزی که در حال حاضر در کشورمان داریم خیلی از معابر ما و معابر برون شهری ما ظرفیتشان افزایش پیدا نکردند بعنوان مثال در جاده چالوس همان جاده ای بوده که سالیان متوالی بر همین اساس طراحی شده و فقط تعداد خودروها و تعداد افرادی که دارای گواهینامه هستند افزایش پیدا کرده چون فازهای سه این آزادراه تهران – شمال و دو هنوز تکمیل نشده و اگر هم تکمیل شود باز هم ما در ایامی که مصادف است با تعطیلات چندروزه همانطور که در سایر کشورها هست این ترافیک را داریم .مهم این است که ما چگونه این را مدیریت کنیم این مهم است . با استفاده از تجهیزات الکترونیک و ابزارهای و سامانه های پیشرفته ای که در همه دنیا هست پلیس هم به خدمت گرفته چون الان مدیریت سنتی کاملا مردود است مدیریت علمی و پیشرفته ، مهندسی ترافیک و مبتنی بر آی تی اس آی جا افتاده در همه کشورها . کشور ما هم با توجه به وضعیت خاص خودش و گستردگی حوزه جغرافیایی می طلبد که پیشرو تر در این زمینه باشیم چرا که وسعت جاده های ما 250 هزار کیلومتر برآورد شده و این 250 هزار کیلومتر با استقرار نیروی انسانی یا حتی بگوییم تیم های گشتی غیرقابل کنترل است می بایستی حتما از ابزارها و سامانه هایی بهره بگیریم . عمده این سامانه ها دوربین های نظارتی و ثبت تخلف در جاده ها است که می تواند بسیار کمک کند هم در ارتباط با نظارت بر وضعیت ترافیک و هم پیشگیری تخلفات و هم امکانی که پلیس فراهم کرده در ارتباط با استفاده از پهپادهایی که در اختیار پلیس است در استان هایی که وسعت جغرافیایی بالاتری دارند مثل استان سمنان ، کرمان و تردد بالایی هم در ایامی که مصادف با مناسبت های مذهبی و یا سایر مناسبت ها دارند بکارگیری کرده سعی ما بر این است که انشاالله بتوانیم با تمام توان و امکانی که در اختیارمان است این را عملیاتی کنیم . کشورهای دیگر هم به همین سمت و سو رفتند یعنی الان خیلی کم نیروی پلیس در شهرها و تقاطع ها و یا حتی در جاده ها دیده شود بیشتر عمده نظارت ها و کنترل ها به صورت سیستمی و از راه دور است که این هم می تواند افزایش انضباط بخشی بیشتری به ترافیک بدهد و هم این که می تواند یک ضامنی در ارتباط با استمرار این انضباط باشد چون به صورت 24 ساعته این نظارت ها برقرار است .
مثلا الان فرمودید 250 هزار کیلومتر طول جاده های کشور است نسبتی بین این سامانه هایی که الان هست و نیروی انسانی که روی آ« کار می کند و تمام تجهیزات و امکانات و این طول جاده ها وجود دارد ؟ یعنی مثلا در دنیا ممکن است ما به ازای مثلا هر هزار کیلومتر چه مقدار تجهیزات می خواهیم این به چه صورتی است ؟
شیرانی : روش های مختلفی است خوشبختانه در کشور ما محورهای اصلی و مواصلاتی سعی شده که امکانات به آن سمت و سو برود و پوشش کامل داده شود و محورهای فرعی و محورهای روستایی در اقدام بعدی هستند که وزارت راه چون طبق قوانین کشور در شهرها مسئولیت نصب تابلو ، علائم و سایر امکانات کنترلی و نظارتی مثل دوربین ها با شهرداری ها هست در راهها با وزارت راه است و این کار در حال انجام است ولی یک حرکت به صورت سرعت بالا نیست با توجه به وضعیت شاید بودجه های این سازمان ها ولی ما هم داریم دنبال می کنیم که این کار انجام شود . ما روش هایی که در ارتباط با وضعیت تردد در جاده ها هست می تواند هر چندکیلومتر یک دوربین نصب شود که سرعت لحظه ای را ثبت کند ولی یک اقدام دیگری که در حال حاضر شده بخاطر این که چون می دانید سرعت بالا یکی از علل اصلی عمده حوادث رانندگی در جاده ها است . جالب است بدانید که شاید از 16 هزار و 778 نفر کشته تصادفی که در سال گذشته رخ داده شاید نزدیک به سه هزار نفر راننده مقصر مسئول بروز و پدیدآوردن این حوادث هستند بقیه افراد مطمئنا افراد بی گناه و بی تخلف در آن لحظه حوادث بودند و می بایستی این یک وظیفه عمومی است که می بایستی هم بازدارندگی در خود جامعه ایجاد شود. در ارتباط با احساس ناخوشایندی که افرادی که رانندگان متخلفی هستند اجرا می کنند صرفا فقط پلیس برخورد نکند و پلیس هم وظیفه خودش را انجام می دهد . در بحث سرعت در هر چند کیلومتر می توانیم یک دوربین بگذاریم و هم یک دوربین در فواصل دورتر مثلا در خروجی و ورودی شهرها گذاشته شود که سرعت متوسط را لحاظ قرار دهد یعنی اگر راننده در طول مسیر هم خارج از محدوده برد دوربین هایی که پای ثابت هستند در یک یا چند نقطه اقدام به تخلف سرعت کند مطمئنا با تخلف میانگین سرعت و سرعت متوسط شناسایی می شود . این سرعت متوسط در همه محورهای اصلی کشور برقرار شده و این اقدامات انجام شده صرفا به جهت یک برخورد با تخلف و یا جریمه نیست این یک بازدارندگی هست در جهت کاهش حوادث . می دانید که هر حادثه رانندگی و هر تلفات در کشور شاید نزدیک به 5 میلیارد و فکر می کنم 500 میلیون تومان خسارت مستقیم و غیرمستقیم به کشور وارد می کند اگر کشور بتواند در بهترین حالت حوادث را کاهش بدهد و به پایین ترین حوادث برساند هفت درصد تولید ناخالص ملی که الان دارد صرف این هزینه ها می شود صرف بقیه هزینه های پیشرفت کشور می شود . این از جنبه های روحی و روانی است که با حوادث به افراد تحمیل می شود .
یک پیامک داریم بحث متوسط سرعت که اشاره کردید ممکن است یک خطایش این باشد که اگر راننده بخشی از مسیر را با سرعت برود اما بخشی را توقف کند و در استراحتگاه باشد عملا از دست شما خارج می شود چون شما زمان دارید و سرعتی که می توانسته بین آن فاصله برود این اتفاق می افتد درست است ؟
شیرانی : البته در جاده ها روش های مختلفی به کار گرفته شده یکی استقرار تیم های ثابت است . یکی تیم های کنترل نامحسوس است یکی دوربین های ثبت تخلف سرعت است که در نقاط مشخصی هستند و یکی هم همین مورد یکه شما اشاره کردید سرعت متوسط و مطمئنا اگر بی انضباطی در ارتباط با وضعیت رانندگی و تخلفات انجام شود توسط یکی از همین موارد شناسایی خواهد شد . اگر من سرعت بالا را عرض کنم یک عابر اگر با خودرویی که با 30 کیلومتر سرعت حرکت کند و تصادف کرده باشد 85 درصد احتمال زنده ماندن دارد ولی اگر این سرعت به 60 یا 70 کیلومتر برسد مطمئنا 85 درصد عابر فوت می کند در تصادفات جاده ای هم به لحاظ اهمیتش چون ما سی درصد تصادفات کشور در جاده ها رخ می دهد ولی 70 درصد تلفات و کشته ها در جاده ها است این است که اهمیت دارد سرعت علاوه بر این که انرژی جنبشی را زیاد می کند شدت برخورد ، تلفات ، خسارات را بسیار بسیار افزایش می دهد .
پیامک داریم مربوط می شود به جریمه هایی که برای افراد از طریق دوربین ها می آید اما مالک خودرو ادعا می کند من اصلا در آنجا نبودم . و مستنداتش را هم می تواند آنتن گوشی اش و هزار چیز باشد . چرا این اتفاقات می افتد و راه رسیدن به این موضوعات چیست و چقدر افراد می توانند به این موضوع ورود کنند و حق اعتراضشان محفوظ بماند؟
زارع : در ارتباط با جرایم رانندگی ما سیستم هایمان به صورتی برنامه ریزی شده و اصلاح شده که کمترین خطا را داشته باشیم . ولی بعضا یک سری خطاهایی اتفاق می افتد که دلایل مختلفی دارد از جمله این که پلاک را احتمالا یک سری افراد جعل می کنند . وقتی که یک پلاک را جعل می کنند این پلاک جعلی احتمال دارد در یک شهرستانی تردد کند و این اتفاق بیفتد و بعضی اوقات که در قانون هم برای این افراد جرم تلقی شده و اگر چنین افرادی را پلیس تشخیص بدهد قطعا به مراجع قضایی معرفی می شوند و برابر با قانون با آنها برخورد می شود آن افرادی که پلاک را جعل می کنند و پلاک خودروی دیگری را به پلاک خودروی دیگر الصاق می کنند . این موارد احتمال دارد اتفاق بیفتد و افرادی که احیانا به صورت اشتباه اعمال قانون شده باشند قانون پیش بینی کرده و افرادی که نسبت به جرایم شان اعتراضی داشته باشند واحدهای رسیدگی به جرایم رانندگی و دفاتر پلیس به علاوه ده در سراسر کشور در این رابطه خدمات رسانی می کنند و این چنین افراد و از جمله این عزیزمان اگر نسبت به این جریمه صادره اعتراض داشته باشند مراجعه کنند هم به مراکز دفاتر پلیس به علاوه ده و هم واحدهای رسیدگی کننده و واحدهای اجرایی پلیس راهنمایی رانندگی در سراسر کشور قطعا این موارد را بررسی می کنند و این موارد چنانچه اشتباه شده باشد قطعا جریمه شان حذف خواهد شد و اصلاح خواهد شد در صورتی که اشتباه شده باشد و همین جا هم من اعلام کنم که در هفته فراجا رسیدگی به تخلفات راهور و جرایمی که معمولا افراد نسبت به آن اعتراض داشته باشند در سراسر کشور انجام می شود به صورت مضاعف و مالکین می توانند مراجعه کنند مخصوصا افرادی که در آن ایام کرونا مجوز داشتند و یا احیانا واکسن زده بودند ولی به صورت اشتباه اطلاعاتشان ارسال نشده است و یا ناقص ارسال شده است و یا افرادی که معمولا ما داریم بعنوان مثال خودرو به نام پسر و دختر افرادی بوده که کودک بودند و مشمول واکسن نمی شدند چون که سامانه های ما با مالک پلاک خودرو که دریافت می کند ایام تردد آنهایی که واکسن نزده بودند اعمال قانون نشدند و این افراد را هم ما گفته بودیم که با مدارک مراجعه کنند و د راین رابطه جرائمشان اصلاح خواهد شد و افرادی هم که باز به دلایل بیماری و کادر درمان باز تردد کردند در آن ایام و الان جریمه ای برایشان اعمال شده و الان بر روی پلاک خودرویشان هست باز می توانند مراجعه کنند از تاریخ 13 مهر که در این ایام هفته فراجا شروع شده تا یک هفته بوده ولیکن با تدابیر فرمانده محترم فراجا و همچنین سردار ریاست محترم پلیس راهور فراجا قرار شد که این مدت تمدید شود تا 30 مهرماه و می توانند افراد مراجعه کنند و این جرائمشان را قطعا همکاران عزیز ...
مراجعه فقط به پلیس به علاوه ده ؟ و این کار را به صورت غیرحضوری پیش بینی نکردید؟
زارع : این سامانه در حال تکمیل شدن است و این ایام مراجعه کنند در مراکز دفاتر پلیس به علاوه ده و واحدهای رسیدگی
در مورد خدمات صدور گواهینامه هم شما یکی از بخش ها از فعالیت های شما است چقدر تفاوت کرده الان خدمات رسانی پلیس نسبت به سال های گذشته مثلا ما شاید حدود بیست سال پیش گواهی نامه خیلی متفاوت بود امروز چه تفاوت هایی کرده چقدر این موضوع ارتقا پیدا کرده است ؟
زارع : اگر من بخواهم تفاوتش را با قبل مقایسه کنم اولش این است که آن زمان آموزش اجباری نبود یعنی ما آمدیم یک تحولات اساسی در حوزه خدمات صدور گواهینامه انجام شد . یعنی این ها آمد به صورت افراد مراجعه می کنند آموزشگاههای رانندگی آموزش می بینند و بعد گواهی آموزش را ارائه می دهند به پلیس و پلیس آزمون می گیرد و گواهینامه رانندگی قبلا به صورت دستی صادر می شد الان سامانه صدور گواهینامه به صورت الکترونیکی هست در حقیقت افرادی که گواهینامه دریافت می کنند و راننده هستند یک پرونده الکترونیکی در پلیس راهنمایی رانندگی دارند و رفتار راننده آنجا افرادی که گواهینامه می گیرند و رانندگی می کنند در آن پرونده ثبت می شود و همچنین گواهینامه ها در آن زمان ما گواهینامه موتورسیکلت یک کارت می دادیم گواهینامه پایه سوم ، پایه دوم ، پایه یکم کارت های به صورت جداگانه صادر می شد الان در یک کارت طراحی شده این گواهینامه هوشمند هست الان تخلفاتی که بعضا بر روی راننده ها در حین رانندگی بعضی از رانندگان انجام می دهند در این گواهینامه ها در پرونده شان ثبت می شود همچنین گواهینامه در اسرع وقت از طریق پست ارسال می شود ما در راستای آن هوشمندسازی آزمون مان در حال الکترونیکی شدن هست ، آموزش مان در ایام کرونا به صورت غیرحضوری بود یعنی در ایام کرونا آموزش ما تعطیل نشد و به صورت آنلاین و غیرحضوری آموزش داده شد در آینده این سامانه تکمیل خواهد شد و از صفر تا صد صدور گواهینامه به استثنای آنجایی که باید مراجعه کنند برای آزمون عملی ، ما حتی آزمون تئوری را به صورت الکترونیکی در آینده انشاالله برگزار خواهیم کرد.
ولی به شکل متمرکز در جایی هست یا این که ...
زارع : به همین صورت که انشاالله جزئیاتش در آینده اطلاع رسانی خواهد شد و همچنین در رابطه با شماره گذاری خودرو باز به همین صورت . شماره گذاری خودرو اگر یادتان باشد اگر زمانی اگر کسی می خواست خلافی خودرو را بگیرد اگر استانی بود غیر از استان محل سکونتش یا باید از طریق پست می رفت آنجا عدم خلافی اش را می گرفت و می آمد و نقل و انتقال انجام می شد و کارت خودرویش احیانا مشکلی داشت به همین صورت یعنی باید از آنجا استعلام می شد ولی الان سامانه یکپارچه راهنمایی رانندگی و شماره گذاری قطعا این مشکل را رفع کرده و با یک پیامک و با یک استعلام از سایت راهور 120 قطعا این اتفاقات می افتد و در شبانه روز افراد می توانند این استعلامات را بگیرند و همچنین پرداخت های قانونی که در رابطه با نقل و انتقال خودرو هست از طریق سامانه پرداخت می شود و همچنین وکالت نامه هایی که وجود دارد از طریق سیستم استعلام می شود و تمام این اتفاقات نوبت دهی اینترنتی یکی از اتفاقات خوب و قابل تقدیر اتفاق افتاد این بود که نوبت دهی اینترنتی الان در حال حاضر افرادی که مراجعه می کنند برای نقل و انتقال خودرو از قبل نوبت گرفته می شود و بر اساس نوبت خدمات داده می شود و قطعا آن شلوغی ها و صف ها این همه برداشته شده و این موارد .. شاید الان مجال این نباشد جزئیات را بگویم انشاالله در یک برنامه ای که در آینده شما زحمت می کشید و تدارک می بینید جزئیات و آن اتفاقاتی که الان با گذشته است به صورت جزء به جزء به عرض ملت عزیزمان خواهیم رساند.
جناب سرهنگ شیرانی ما صحبت کردیم تا حدودی در رابطه با بحث نصب این سیستم ها و چقدر نیروی انسانی و ابزارآلات تکنولوژیک کمک می کند اما باز هم شاهد هستیم آمار تصادفات در کشور بالاست وضعیت جاده ها هم به نوعی در خیلی از نقاط مهیا نیست و مساعد نیست . چقدر این علل وقوع حوادث را می شود تفکیک کرد و چقدر پلیس توانسته کمک کند و چقدر جاهای دیگر می توانند کمک کنند به لحاظ تفکیکی بفرمایید؟
شیرانی : پیامکی که برای جریمه برای یک خودرو می آید این اقدام را یک اقدام پیشگیرانه انجام دادیم اگر یک خودرو به مقصد شیراز حرکت کند و از حد سرعت آن آزادراه اطلاع نداشت شاید زمانی که به مقصد می رسید متوجه می شد که در ده تا دوربین سرعت تخلفش ثبت شده است ما آمدیم یک کاری کردیم که در همان تخلف اول در پای دوربین اولی که آن تخلف ثبت شده یک پیامک اولیه و ابتدایی برای آن راننده و مالک خودرو ارسال شود این پیامک اولیه و تخلف اولیه وقتی عکسش ثبت می شود چند مرحله فرآیند روی این انجام می شود تا به صحت صد در صد برسد . بخاطر این که سرعت عمل بیشتر باشد آن پیامک اولیه به شخص نمی گوید که شما صد در صد جریمه شدید می گوید تخلفی برای این پلاک ثبت شده در حال بررسی است و هیچ شناسه قبض پرداختی به همراه ندارد و این احتمال دارد که شاید آن عزیز که تماس گرفت به این شبکه در این مرحله بوده که یک عکس اولیه بود و بعد در مراحل بعدی مطمئنا چون ما به صد در صد می رسیم و بعد این در سوابق راننده ثبت و ضبط می شود.
این ادعاها معمولا وجود دارد یعنی شما به مراکز پلیس به علاوه ده هم که مراجعه کنید یا مراکزی که مربوط به این موضوع است معمولا این ادعا هست که من اصلا نبودم جریمه که برای من صادر شده اشتباه است من خانه بودم و منزل من جای دیگری است و یا مثلا برای من پیامک آمده که شما با ماشین حمل بار خاصی داشتی یا حمل نوخاله داشتی و اصلا ماشین من برای این کار مناسب نبوده است یعنی این ادعاهای از این جنس که ماموری هم جریمه نکرده سیستمی ثبت شده است این ها معمولا وجود دارد و چقدرش ممکن است ناشی از خطای سیستم باشد و چقدر واقعی است و چقدرش بحث جعل است؟
شیرانی : بله در هر مرحله امکان رسیدگی هست چون خود قانون مشخص کرده و این یکی از حقوق شهروندی هست که اصلا راه باز است که رسیدگی و در خواست بازبینی کند خوشبختانه جرایم ما به سمت سیستمی شدن دارد می رود یعنی در واقع بحث ثبت تخلفات به سمت دوربین ها دارد می رود و سامانه های ثبت تخلف که سند و مدرکش وجود دارد ولی ما هم قبول داریم مثلا در آزادراهی بوده شخصی خودرویش با خودروی حمل خودرو در حال جابجایی بوده و دچار نقص شده ولی به علت این که در عوارضی از گیت رد شده و عوارض پرداخت نکرده برای این ثبت شده است این عکسش در آن لحظه مشخص است که روی جرثقیل بوده است و سایر مواردی که شما فرمودید بله .در ارتباط با آمار تصادفات که فرمودید در دهه سال 86 ، 27 هزار نفر سالانه کشته آمار تصادفات کشور بود؛ این روند در سال های گذشته کاهش پیدا کرد الان به رقم 16 هزار و 778 نفر رسیده که نشان دهنده یک کاهش بسیار خوبی در این زمینه بوده است، ولی الان چیزی که به ما نشان می دهند آمارها این است که با شرایط فعلی وضعیت و منابع موجود در همین نقطه دیگر متوقف شده است و این کاهش در سال گذشته هم دیگر رخ نداد یعنی به نقطه ای رسیدیم به هستی سقف تصادفات رسیدیم تصادفاتسه ضلع دارد ، آن چیزی که همه مهندسان و اندیشمندان در این زمینه می گویند این است که انسان ، وسیله نقلیه و جاده هر کدام از این اضلاع اگر تقویت شود مطمئنا اثرگذاری در کاهش حوادث دارد . در بحث جاده چیزیکه ما هم رویکردی که دنبال می کنیم در پلیس و رویکرد سیستمی و نوین است بر این اساس که نقش راننده را شاید در حوادث جاده ای یا شهری بعنوان صد درصد ما پیگیری نکنیم ببینیم یک علل و عواملی که در جاده هست چون جاده ها اصطلاح جاده بخشنده الان رواج پیدا کرده یعنی جاده ای که اگر راننده هم به هر علتی خوابش برد پشت فرمان در جاده ولی ایا ما باید خودمان را مجاز بدانیم که در یک تصادفی راننده آسیب ببیند و یا متاسفانه فوت کند جاده باید بخشنده باشد به صورتی که حتی در شرایطی که خودرو برای لحظاتی از اختیار راننده خارج شد این راننده نبایستی فوت کند و یا جراحت جدی ببیند باید جاده به نحوی ایمن باشد با نصب گاردریل های ایمنی که در کنار جاده است حذف شیب های با شیب بالا در کنار جاده ها که در بسیاری از جاده های بین شهری ما هست و باعث واژگونی های خودرو می شود و حتی اقدامات آگاه سازی که در جاده ها هست مثلا ما بتوانیم کنار جاده ها را کلا نوارهای لرزاننده بگذاریم که اگر راننده خوابش برد با آن لرزش بیدار شود و حتی جداسازی مسیرهای رفت و برگشت در جاده های کشور خیلی از جاده های کشور مسیرهای رفت و برگشت جداسازی نشده و مطمئنا تصادفات رخ به رخ زیاد رخ می دهد اگر یک جداسازی انجام شود و اصلاح هندسی انجام شود مطمئنا سهم عمده ای از این حوادث کاسته میشود این در بحث جاده بود . در بحث خودرو هم چیزی که الان در جامعه در چند سال گذشته صحبت می شود بالابردن کیفیت و ایمنی خودرو ها است خصوصا خودروهایی که تولید داخل است . الان خیلی از خودروهایی که تولید داخل است و مربوط به سال های گذشته بوده نه ترمز ای بی اس دارد و نه کیسه هوا برای راننده و سرنشین الان الزام شده است ولی باز هم با استانداردهای پیشرفته در کشورهای پیشرفته تر و توسعه یافته تر فاصله داریم می بایستی این استانداردها و این ایمنی ها افزایش پیدا کند که در بحث خودرو هم اگر چنانچه حادثه ای رخ داد راننده با آسیب مواجه نشود با حداقل شدت برخورد کند و کمترین آسیب را ببیند . در بحث انسان آموزش هاییکه می بایست به صورت مستمر به مردم داده شود و به رانندگان داده شود همانگونه که نیاز است آموزش ها در هر گروهی از طریق صدا و سیما و سایر رسانه ها به صورت مکرر خدمت هموطنانمان آگاه کنیم و اطلاع دهیم در بحث فرهنگ سازی ترافیک هم یکی از وظایف اصلی همه سازمان ها است . هم پلیس شامل می شو
شدید می گوید تخلفی برای این پلاک ثبت شده در حال بررسی است و هیچ شناسه قبض پرداختی به همراه ندارد و این احتمال دارد که شاید آن عزیز که تماس گرفت به این شبکه در این مرحله بوده که یک عکس اولیه بود و بعد در مراحل بعدی مطمئنا چون ما به صد در صد می رسیم و بعد این در سوابق راننده ثبت و ضبط می شود .
این ادعاها معمولا وجود دارد یعنی شما به مراکز پلیس به علاوه ده هم که مراجعه کنید یا مراکزی که مربوط به این موضوع است معمولا این ادعا هست که من اصلا نبودم جریمه که برای من صادر شده اشتباه است من خانه بودم و منزل من جای دیگری است و یا مثلا برای من پیامک آمده که شما با ماشین حمل بار خاصی داشتی یا حمل نوخاله داشتی و اصلا ماشین من برای این کار مناسب نبوده است یعنی این ادعاهای از این جنس که ماموری هم جریمه نکرده سیستمی ثبت شده است این ها معمولا وجود دارد و چقدرش ممکن است ناشی از خطای سیستم باشد و چقدر واقعی است و چقدرش بحث جعل است ؟
شیرانی : بله در هر مرحله امکان رسیدگی هست چون خود قانون مشخص کرده و این یکی از حقوق شهروندی هست که اصلا راه باز است که رسیدگی و در خواست بازبینی کند خوشبختانه جرایم ما به سمت سیستمی شدن دارد می رود یعنی در واقع بحث ثبت تخلفات به سمت دوربین ها دارد می رود و سامانه های ثبت تخلف که سند و مدرکش وجود دارد ولی ما هم قبول داریم مثلا در آزادراهی بوده شخصی خودرویش با خودروی حمل خودرو در حال جابجایی بوده و دچار نقص شده ولی به علت این که در عوارضی از گیت رد شده و عوارض پرداخت نکرده برای این ثبت شده است این عکسش در آن لحظه مشخص است که روی جرثقیل بوده است و سایر مواردی که شما فرمودید بله .خانم اورعی مونیتورینگ: در ارتباط با آمار تصادفات که فرمودید در دهه سال 86 ، 27 هزار نفر سالانه کشته آمار تصادفات کشور بود؛ این روند در سال های گذشته کاهش پیدا کرد الان به رقم 16 هزار و 778 نفر رسیده که نشان دهنده یک کاهش بسیار خوبی در این زمینه بوده است، ولی الان چیزی که به ما نشان می دهند آمارها این است که با شرایط فعلی وضعیت و منابع موجود در همین نقطه دیگر متوقف شده است و این کاهش در سال گذشته هم دیگر رخ نداد یعنی به نقطه ای رسیدیم به هستی سقف تصادفات رسیدیم تصادفاتسه ضلع دارد ، آن چیزی که همه مهندسان و اندیشمندان در این زمینه می گویند این است که انسان ، وسیله نقلیه و جاده هر کدام از این اضلاع اگر تقویت شود مطمئنا اثرگذاری در کاهش حوادث دارد . در بحث جاده چیزیکه ما هم رویکردی که دنبال می کنیم در پلیس و رویکرد سیستمی و نوین است بر این اساس که نقش راننده را شاید در حوادث جاده ای یا شهری بعنوان صد درصد ما پیگیری نکنیم ببینیم یک علل و عواملی که در جاده هست چون جاده ها اصطلاح جاده بخشنده الان رواج پیدا کرده یعنی جاده ای که اگر راننده هم به هر علتی خوابش برد پشت فرمان در جاده ولی ایا ما باید خودمان را مجاز بدانیم که در یک تصادفی راننده آسیب ببیند و یا متاسفانه فوت کند جاده باید بخشنده باشد به صورتی که حتی در شرایطی که خودرو برای لحظاتی از اختیار راننده خارج شد این راننده نبایستی فوت کند و یا جراحت جدی ببیند باید جاده به نحوی ایمن باشد با نصب گاردریل های ایمنی که در کنار جاده است حذف شیب های با شیب بالا در کنار جاده ها که در بسیاری از جاده های بین شهری ما هست و باعث واژگونی های خودرو می شود و حتی اقدامات آگاه سازی که در جاده ها هست مثلا ما بتوانیم کنار جاده ها را کلا نوارهای لرزاننده بگذاریم که اگر راننده خوابش برد با آن لرزش بیدار شود و حتی جداسازی مسیرهای رفت و برگشت در جاده های کشور خیلی از جاده های کشور مسیرهای رفت و برگشت جداسازی نشده و مطمئنا تصادفات رخ به رخ زیاد رخ می دهد اگر یک جداسازی انجام شود و اصلاح هندسی انجام شود مطمئنا سهم عمده ای از این حوادث کاسته میشود این در بحث جاده بود . در بحث خودرو هم چیزی که الان در جامعه در چند سال گذشته صحبت می شود بالابردن کیفیت و ایمنی خودرو ها است خصوصا خودروهایی که تولید داخل است . الان خیلی از خودروهایی که تولید داخل است و مربوط به سال های گذشته بوده نه ترمز ای بی اس دارد و نه کیسه هوا برای راننده و سرنشین الان الزام شده است ولی باز هم با استانداردهای پیشرفته در کشورهای پیشرفته تر و توسعه یافته تر فاصله داریم می بایستی این استانداردها و این ایمنی ها افزایش پیدا کند که در بحث خودرو هم اگر چنانچه حادثه ای رخ داد راننده با آسیب مواجه نشود با حداقل شدت برخورد کند و کمترین آسیب را ببیند . در بحث انسان آموزش هاییکه می بایست به صورت مستمر به مردم داده شود و به رانندگان داده شود همانگونه که نیاز است آموزش ها در هر گروهی از طریق صدا و سیما و سایر رسانه ها به صورت مکرر خدمت هموطنانمان آگاه کنیم و اطلاع دهیم در بحث فرهنگ سازی ترافیک هم یکی از وظایف اصلی همه سازمان ها است . هم پلیس شامل می شود و هم برای سازمان ها . در قانون چیزی که هست 30 سازمان و وزارتخانه را مسئول این وضعیت کرده که ساماندهی کنند و حوادث و تلفاتی که می شود را کاهش دهند. هشت سازمان نقش مستقیم دارد که اهم آن می تواند نیروی پلیس باشد وزارت راه باشد اقداماتی که پس از تصادف پیش می آید در بحث امداد و نجات و آنهم بسیار حائز اهمیت است در کشور ما از تصادفاتی که در جاده ها رخ می دهد 51 درصد تلفات در نقطه حادثه داریم یعنی کشته های ما 51 درصد در همان لحظه حادثه ثبت می شوند . در حدود 6 تا 7 درصد در حین انتقال و 42 تا 43 درصد در بیمارستان ها جانشان را از دست می دهند این اقدامات امدادی پس از حادثه را اهمیتش را دوچندان می کند که نزدیک به نیمی از تلفات در بعد از تصادف هست . این نقش سازمان های امداد و نجات است در این زمینه هم اقدامات خوبی انجام شده این تعامل و هم افزایی همه این اقدامات چه اقدامات در بحث انسان ، آموزش ها و فرهنگ سازی است و چه در بحث خودرو که ایمن سازی است و جاده ها که ایمن سازی شود و جاده های بخشنده داشته باشیم و این ها می تواند کمک کند که آمار حوادث و تلفات همان شیبی که از سال 85 از 27 هزار کشته الان به 16 هزار و 700 رسیدیم این را بیشتر کاهش دهد.
مجری : پیامک داریم که مربوط می شود به بحث فرهنگ سازی . نوشتند در بعضی از روزها دیده می شود که صبحی راننده های موتورسیکلت را ماموران راهور نگه می دارند و بر تن آنها کاور می پوشانند مشابه کاورهای مربوط به پلیس و از آنها می خواهند که عبور و مرور آن چهارراه و معبر را کمک کنند که این افراد کنترل کنند . فکر می کنید که چقدر این اقدام می تواند موثر باشد با توجه به این که معمولا خیلی در چهره ها رضایتی دیده نمی شود و فرد از کارش افتاده و یا در آن لحظه دچار خجالت می شود و دچار حس بدی می شود و احساس شرمندگی می کند ضمن این که لباس هایی که بر تن این افراد می کنید لباس های زیبایی نیست و کاورهای شکیلی طراحی نشده است . دیدگاهتان را بفرمایید؟
شیرانی : تشکر می کنم از این عزیز شنونده که دقت داشتند و نظر سنجی با سامانه 197 هم هست در ساعات مختلف به ما اطلاع دهند . در طرح های متعددی برای ساماندهی ثبت و پیشگیری از تخلفات موتورسواران انجام شده یکی از دغدغه های اتفاقا بسیاری از عزیزانی که با پلیس تماس برقرار می کنند و اطلاع می دهند در نظرخواهی ها هم اعلام شده رسیدگی به وضعیت تخلفات موتورسواران است پلیس در چند مرحله و در چند روش مختلف این کار را دنبال می کند یکی از روش ها انتقال موتورسیکلت های متخلف به پارکینگ است . این یک هزینه بیشتری به خود راننده یا راکب موتور سیکلت وارد می کند هم از نظر زمانی و هم هزینه که می بایستی چند روز موتورسیکلت متوقف بماند خودش از کار باز می ماند یکی از روش هایی که برای فرهنگ سازی هست و خیلی از مراکز پژوهشی و دانشگاهی هم تحسین کردند و خودشان هم پیشنهاد دادند همین روش است که دنبال می شود در کنار سایر روش ها هست که برای لحظاتی آن راکب موتورسیکلت برای این که بدانند خود آن حرکت چقدر مخاطره آمیز است . چون کسی که روی موتورسیکلت است به عمق این تخلف و این احتمال وقوع حادثه شاید آگاه نباشد وقتی کنار تقاطع بایستد و او بعنوان نمادین آن جلیقه را به ایشان می دهیم که باز هم ما این را مورد بازبینی قرار خواهیم داد و بررسی مجدد دیده شود از وضعیت رانندگی خودش و سایر موتورسوارانی که هستند و وضعیتی که از دید یک ناظر بیرونی هست نگاه می کند به این صحنه که مستقر هست مطمئنا در پیشگیری و کاهش تخلفات نقش دارد ماآمارهایی که داشتیم بیانگر این است که درست است که این هموطن و عزیز شنونده شاید یک انتقادی داشتند ولی خیلی از موتورسواران خودشان استقبال کردند به جهت این که پیشگیری شود علیرغم این که در قانون مشخص شده که موتورسیکلت باید توقیف شود و در واقع یک اقدام کمکی هست برای راکبین موتورسیکلت ما هم بر این اساس آمارهایی که از وضعیت تخلفات و تصادفات در ایامی که این طرح اجرا شده داشتیم البته هر چند زود است چون این طرح چند ماهی است که دارد اجرا می شود شاید زود باشد که بازه زمانی را طولانی کنیم ولی در حال حاضر که وضعیت ما در ارتباط با تخلفات در نقاطی که این طرح ها اجرا شده کاهش پیدا کرده است و اثربخشی خودش را به همراه داشته و مطمئنا ما هم سعی بر این داریم که کمترین میزان هدررفت وقت از نظر زمانی یا هزینه برای راکبین موتورسیکلتی که تخلف می کنند سعی مان بر این است که فرهنگ سازی بیشتر ترویج بدهیم هدف ما شاید جریمه اصلا نباشد صرفا بتوانیم این نظم را و آن ساماندهی که مورد درخواست و اقبال بسیاری از عزیزان هموطن هست را اجرایی کنیم .
زارع : همکار عزیزمان جناب سرهنگ شیرانی به صورت جامع و کامل فرمودند ولی این طرح طرح موتوریار است که با توجه به این که وضعیت عبور و مرور راکبین موتورسیکلت ، بعضی افراد شاید آگاهی نداشته باشند که موتورسیکلت وسیله نقلیه است این موتورسیکلت عینا مثل خودرو وسیله نقلیه از همین قوانینی که در رابطه با خودرو هست در رابطه با موتور هم هست. ولیکن بعضی از افراد شاید یک سری تخلفاتی با موتورسیکلت ها انجام بدهند که این باعث ناامنی افرادی که در حال تردد هستند و آن ناامنی ترافیکی می شود که این طرح موتوریار را پلیس راهنمایی رانندگی همانطور که همکارمان فرمودند طراحی کردند و نتایج بسیار خوبی هم چون که در خود پلیس نظرسنجی می شود و از خود افراد معمولا و این نتیجه بسیار خوبی هم داشته در ساماندهی موتورسیکلت ها چون بر اساس قانون این ها باید توقیف بشوند به مدت یک هفته برای بار دوم به مدت یک ماه ، پس هم معطل می شوند و هم باعث ترافیک بیشتر آن ترددهایشان می شود و هم وسیله نقلیه شان آسیب می بیند این یک کاری است که وقتی که یک راکب موتورسیکلت مرتکب تخلفی می شود خودش می آید و خودش همان کاری که خودش رعایت نکرده همان را تذکر می دهد و نهادینه می شود و یک کلاس آموزشی است یعنی توقیف های یکی دو ساعته که معمولا نتایج خوبی داشته ولی نیاز هست که اصلاحاتی انجام شود و ما هم با استقبال با روی باز می پذیریم انتقادات را و انشاالله در آینده اصلاح خواهیم کرد.
شما معاون بخش فنی مهندسی و خدمات ترافیکی پلیس راهور فراجا هستید و کلا هم پلیس راهور هم یکسری خدماتی را دارد ارائه می دهد که این ها هر کدام بسته به بخش خودشان نیازمند نظرسنجی ارزیابی های علمی و پژوهشی هستند مثلا طرح موتوریار شما می تواند در قالب بررسی های موسسات مستقل بررسی های اجتماعی هم سنجیده شود یعنی این را می گویم که چقدر شما کارهایی که انجام می دهید در بخش های مختلف را بسته به نوع خدمات مورد ارزیابی قرار می دهید چقدر این ارزیابی ها را در اختیار موسسات مستقل یا خارج از نهاد پلیس قرار می دهید بعنوان این که آنها بعنوان یک نهاد علمی بیایند فعالیت شما را مورد ارزیابی قرار بدهند ؟
زارع : سازمان انتظامی و به تبع آن پلیس راهنمایی رانندگی بعنوان یک سازمان پویا و خدمتگزار مرتب کارها و طرح ها و اقداماتی که در حال انجام است همه این ها را ما رصد می کنیم نظرسنجی می کنیم مراکزی داریم در مرکز پلیس راهنمایی رانندگی بعنوان مرکز تحقیقات پلیس راهنمایی رانندگی ، مرکز تحقیقات پلیس راهنمایی رانندگی با مراجع علمی کاملا در تماس هستند و تمام طرح هایی که انجام می شود از طریق آنها از لحاظ علمی و نظرسنجی تمام این مسائل بررسی می شود و نتیجه گیری می شود و دائم اصلاحاتی در حال انجام است .
شیرانی : تمام این مواردی که عرض کردیم در ارتباط با وضعیت مثلث تصادفات که انسان ، وسیله نقلیه و جاده بود این نیازمند اقدامات مهندسی ترافیک ، نیازمند آموزش هست که می بایستی مستمر انجام شود و درخواست ما از عزیزان هموطن خصوصا رانندگان خودرو در بحث تصادفات برون شهری است که بسیار برای ما حائز اهمیت است همیشه خدمت عزیزان عرض کردیم اندکی صبر و حوصله و رعایت قوانین و مقررات می تواند در ایمنی سفر نقش داشته باشد در جاده های ما متاسفانه 4 علت وقوع حوادث وجود دارد یکی سرعت ، سبقت غیرمجاز عدم توجه به جلو، خستگی و خواب آلودگی . عدم توجه به جلو شاید استمرار به رانندگی های طولانی مدت و استفاده از تلفن همراه و سایر ابزارهای مشابه باشد و سرعت و سبقت بر می گردد به عجله و شتاب رانندگان و بی توجهی به حقوق رانندگانی که در آن مسیر رانندگی میکنند این 4 علت باعث 85 درصد تصادفات جاده ای می شود حتما حتما در سفرهای بین شهری احتیاط لازم را داشته باشند این حوادث احتمال دارد برای هر نفری پیش بیاید هر شخص فارغ از هر سمتی هر عنوانی که داشته باشد در هر موقعیتی که باشد این تصادف شاید برایش تحمیل شود حتما می بایستی این موارد را مدنظر قرار بدهند خصوصا مواقعی که با خانواده هستند و آرزوی ما هم در پلیس راهور سلامتی و تندرستی و صحت همه عزیزان هموطنمان است .
رانندگان تاکسی های اینترنتی چون یکسری نظارت هایی از سمت مسافرانشان دارند و تعدادشان هم در کشور خیلی زیاد است فکر می کنم از هر 25 خودرو یک خودرو مشغول به فعالیت است آمارشان پایین تر است نسبت متفاوتی دارند یا این موضوع بررسی نشده است ؟
شیرانی : در ترددهای بین جاده ای فعلا محدودیت هایی برای این دست از وسایط نقلیه هست به این خاطر چون فراوانی شان و محدودیت هایی گذاشتند در ترددهای جاده ای فعلا در تصادفات جاده ای محسوب نمی شود که بخواهیم آمار بگیریم ولی در تصادفات شهری بله با توجه به این که خودشان یک مسئولیت پذیری در ارتباط با مسافر دارند این بسیار مهم است بسیاری از رفتار مخاطره آمیز را انجام نمی دهند و به تبع آن آمار تلفات و یا حوادث ترافیکی شان کاهش دارد و پایین تر نسبت به وسایط نقلیه دیگر است .