پخش زنده
امروز: -
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش جزئیات برگزاری طرح «نور چشم» را از فردا ۳شنبه در مدارس سراسر کشور تشریح کرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، اصغر باقرزاده امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در کلام عرفا آمده است که نماز، تمام گرفتاریها را برطرف میکند، انسان را از غرور و شرک دور میکند به او امید میدهد و ترس او را میگیرد، گفت: بسیاری از متخصصان میگویند که نقطه محوری تربیت در بشر ، مسئولیت پذیری و قدرشناسی است اگر بتوانیم این موارد را مدنظر قرار دهیم بشر در مسیر تربیت قرار میگیرد.
وی افزود: نقطه محوری تربیت در نماز قرار گرفته است، تجلی قدرشناسی از خدا همین نماز است و انسان با نماز طهارت باطنی و ظاهری خود را حفظ میکند.
معاون پرورشی و فرهنگی با اشاره به اینکه آیت الله قرائتی نکات مهمی را درباره نماز گفتند که در اختیار معلمان و دانش آموزان قرار گرفته است، افزود:آرامش و احتیاط در نماز نهفته است آنچه مسلم است این است که فعالیتهای تربیتی باید فرایند محور باشند تا تاثیرات زیادی داشته باشند و ماندگار شوند.
باقرزاده عنوان کرد: آموزش و پرورش در سالهای گذشته برنامههایی را در حوزه نماز داشته است، اما امسال این فعالیتها با پیوند زمانی صورت گرفته و به یک فرایند تبدیل شده است.
وی با اشاره به فرمایش پیامبر اکرم (ص) که فرمودند قُرَّةَ عَینِی فی الصَّلاةِ: نور دیده من را در نماز قرار داده است، گفت: برنامه فرایندی ما «نور چشم» است که از فردا آغاز میشود. این طرح در مدارس کشور برگزار خواهد شد و آغاز آن با برگزاری یک نماز جماعت سراسری در کشور است، در کل کشور از بین ۱۰۰ هزار مدرسه حدودا ۴۰ تا ۵۰ هزار مدرسه دارای نمازخانه استاندارد هستند و مدارسی که نمازخانه ندارند فردا در مساجد هم جوار اقامه نماز خواهند داشت.
باقرزاده ادامه داد: این طرح برای دختران دوره سوم ابتدایی و پسران پایه هشتم است که معلمان براساس برنامه درسی دو موضوع مهم مرتبط با نماز را با دانش آموزان کار میکنند و مراجعه به فقیه و گرفتن احکام شرعی و یادگیری ارکان نماز از جمله این موارد است.
معاون پرورشی و فرهنگی با بیان اینکه در فرایند بعدی در میلاد حضرت زهرا (س) جشن تشرف یا جشن تکلیف به صورت سراسری در مدارس اجرا میشود، تصریح کرد:با شناسایی افرادی که در اقامه نماز فعال هستند تقدیری را در اجلاس نماز دانش آموزی در اسفندماه خواهیم داشت.
وی با تاکید بر اینکه در این میان چند نهاد همکار داریم، اشاره کرد: ستاد اقامه نماز کشور در تامین امامان جماعت نقش اساسی دارد و نهادهای مردمی نیز در اجرای این طرح همکاری دارند. روحانیون طرح امین فعال در مدارس به عنوان امام جماعت در نماز جماعت شرکت میکنند.
باقرزاده در ادامه این نشست در پاسخ به سوالات خبرنگاران، درباره موضوع خشونت در بین دانش آموزان افزود: جامعه شناسان یکی از اشکالات نسل امروز را عدم ارتباط مستقیم با نسل جدید میدانند نماز یک تمرین ارتباط بین بندگان و خداست. اولین قدم برای کاهش خشونت ارتباط مستمر و صمیمی با نوجوانان است.
وی در ادامه گفت: باید از هیجانات حضوری شدن مدارس بکاهیم؛ برای اولین قدم باید شرایط حضوری شدن مدارس را با آرامش پیش ببریم تا بچه ها، اولیا و معلمان به شرایط عادی برگردند.
معاون پرورشی و فرهنگی عنوان کرد: مسائل آموزش و پرورش آموزشی و تربیتی است. همیشه تدارکات ایجاد شرایط برای آموزش و پرورش مانند کمبود نیروی انسانی و اعتبارات مطرح است که ۹۹ درصد این مشکلات در اول مهر امسال مدیریت شد و بچهها به کلاسهای درس آمدند.
باقرزاده با بیان اینکه درنظر داریم تا باب گفتگو را با بچهها باز کنیم و معلمان فرصتی را با دانش آموزان داشته باشند و شرایطی برای ابراز وجود احساسات و هیجانات نوجوانان فراهم شود، گفت:عمده این هیجانات میتواند در فضایی غیر از مدرسه مانند اردوگاه ها، کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کانونهای فرهنگی هنری غنی شود. براساس راهکار سند تحول بنیادین ۱۰ تا ۲۰ درصد آموزش را به غیر از فعالیتهای کلاسی اختصاص خواهیم داد.
وی درباره چگونگی اجرای طرح اتقان گفت: ارتقای توانمندیهای آموزگاران ابتدایی بیش از یک سال از سوی معاونت ابتدایی مطرح، در کمیسیون عمومی آموزش قرآن نیز تصویب و اجرای این طرح تنظیم شده است، این طرح به صورت پایلوت در ۵ استان ایلام، بوشهر، قم، خراسان شمالی و شهرستانهای استان تهران برای اجرا ابلاغ شده است.
باقرزاده ادامه داد: در این طرح آموزگاران ابتدایی با رغبت خود در آموزش قرآن شرکت میکنند و سپس این افراد به موسسات قرآنی معرفی میشوند. در این طرح به دنبال این هستیم که سواد و انس با قرآن در معلمان ابتدایی ارتقا پیدا کند. ۳۵۰ هزار نفر شامل این طرح میشوند که ۳۶ هزار نفر در مرحله اول تحت پوشش این طرح قرار میگیرند.
باقرزاده درباره موضوع حجاب نیز گفت: در حوزه حجاب تربیت نیروی انسانی و تاثیر آن بر روی دانش آموزان مهم است باید این موضوع را با معلمان خود مطرح کنیم چرا که احیای نقش تربیتی اولیا، معلمان و رسانه بر روی مساله حجاب تاثیر وضعیت حجاب و عفاف را باید افراد موثر بر روی این امر مهم بدانند.
معاون پرورشی و فرهنگی بیان کرد: لباس رسمی مدارس سال هاست که به خوبی انجام میشود اما درونی سازی و اعتقاد به حجاب مهم است؛ برای این امر جمعی از فعالان حجاب را دعوت کردیم و به زودی برنامههایی برای تقویت درونی سازی حجاب را در بین دانش آموزان اعلام میکنند.
وی افزود: درباره لباس همکاری ویژهای با کارگروه مد و لباس داریم تا نمایشگاههایی از حجاب و عفاف در آموزش و پرورش استانها و مدارس راه اندازی کنند.
باقرزاده درباره تعداد برگزاری نماز جماعت در مدارس و طرح پیوند مدرسه، مسجد و محله خبر داد: نماز جماعت در ۷۰ هزار آموزشگاه قبل از کرونا برگزار میشد از این تعداد ۲۰ هزار امام جماعت روحانی مستقر داریم که تحت نظارت ستاد اقامه نماز در مدارس حاضر میشوند. از شورای عالی آموزش و پرورش درخواست کردیم برای برگزاری اردوهای یک روزه، رضایت نامهای در اول سال از اولیا گرفته شود. البته برای پیوند مدرسه، مسجد و محله تعداد زیادی از مدارس ما دو شیفت هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره نیروی انسانی معاونت پرورشی بیان کرد: در حال حاضر ۴۲ هزار مربی داریم و ۶۰ هزار مربی کمبود است. سالانه از طریق آزمون استخدامی ماده ۲۸ کمتر از هزار نفر به این معاونت اختصاص میدهند و همچنین از طریق دانشگاه فرهنگیان که رشتههای امور تربیتی و مشاوره راه اندازی شده است امسال ۵۰۰ نفر جذب شدند.
وی در ادامه عنوان کرد: ۴ هزار و ۳۰۰ نفر در سال خروجی بازنشستگی امور تربیتی و مشاوره است و حدود ۳۵ هزار نفر در امور تربیتی و مشاوره نیرو کمبود داریم. اما اکنون در ابتدایی حدود ۱۵ درصد، در متوسطه اول ۴۵ درصد و در متوسطه دوم ۴۰ درصد نیروی مشاوره داریم.
باقرزاده با اشاره به مربیان طرح امین اعلام کرد: این نیروها مبلغ اعزامی از حوزه به مدارس هستند و ساعت حضورشان در مدارس محدود است و در برگزاری نماز جماعت، جلسات پرسش پاسخ دینی و آموزش احکام و برگزاری مناسبتهای مذهبی به مدارس کمک میکنند؛ تعداد این مربیان حدود ۲۰ هزار نفر است که تا آخر سال پیش بینی میشود این تعداد به ۲۵ هزار نفر برسد.
معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان اشارهای به تعداد نمازخانهها داشت و گفت: ۳۳ هزار نمازخانه مستقل داریم و ۲۲ هزار و ۶۰۰ کلاس داریم که تبدیل به نمازخانه شده اند. همچنین ۱۲ هزار و ۹۷۰ واحد به صورت چندمنظوره اداره میشوند.