باید از برنامه مدیر محور به استراتژی برنامه محور تغییر ایجاد شود
معاون آمار، فناوری و اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران گفت: باید از برنامه مدیر محور به استراتژی برنامه داده محور تغییر ایجاد شود.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی بیمه سلامت احمد رستمی گفت: نقش تکنولوژی اطلاعات در سازمانها از اهمیت فزآیندهای برخوردار است لذا در نظام سلامت این اهمیت دو چندان شده است، زیرا در نظام سلامت علاوه بر اینکه دستگاههای حاکمیتی در یک سوی آن قرار دارند، سمت دیگر آن در شرایطی منتهی به مردم میشود که حجم دادههای جمع آوری شده برای اتخاذ تصمیم به شدت افزایش یافته است که باید به نحو درستی جمع آوری گردد و منجر به ارایه درک و تفسیر صحیح شود، چرا که محوریت در یک نظام سلامت الکترونیک مردم هستند، ضمن اینکه کارکرد شبکه ها، تجهیزات فنی، مقررات و زیر ساختهای لازم نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.
رستمی تاکید کرد: برای اینکه موارد گفته شده کارکرد خوبی داشته باشد، باید با بهره مندی از مستندات قانونی و الزامات موجود تحول و تغییر ایجاد شود، در این خصوص سازمان بیمه سلامت اقدامات خوبی را انجام داده و سندهایی برای این موضوع در دست تدوین دارد که میتوان به سند حکمرانی داده، سند معماری سازمانی، سند حکمرانی فناوری اطلاعات و سند مدیریت داده اشاره کرد.
معاون آمار، فناوری و اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران با تاکید بر اهمیت آموزش الکترونیک و سواد دیجیتال گفت: به منظور پیاده سازی این نظام، سیاستها و خط مشی ها، باید تدابیری اتخاذ گردد که به ایجاد پایداری الگوهای معنی دار بیانجامد، لذا در جایگزینی روشهای سنتی با شیوههای جدید مبتنی بر فناوری اطلاعات اولویتها باید به سیستمهایی داده شود که تاثیر و نقش بیشتری در بهبود ارایه خدمت به مردم مبتنی بر تامین مشارکت آنان در جامعه نیز داشته باشد.
وی ادامه داد: ضمن اینکه باید توجه کنیم میان عملیات مکانیزه و بهبود روشهای سیستمهای دستی، بدون شک بهبود روشها اولویت بیشتری دارد، چرا که در دنیای فناوری و حرکت از دولت الکترونیک به دولت هوشمند لاجرم فرآیندها دچار تغییر و تحول اساسی میشوند، به طوری که نقش و اهمیت فیزیکی سازمانها و افراد کاسته شده و عملیات از وظیفه محوری به سمت فرآیند محوری حرکت میکند.
رستمی تاکید کرد: موضوع دیگر این است که هرگونه طرحی قبل از اجرا باید از ضابطه مشخص، شیوه ها، روشهای سیستماتیک برخوردار باشد، لذا این باعث میشود که به سمت سازمانهای فریند گرا، انعطاف پذیر و چابک در شرایط تغییر حرکت کنیم که این موضوع نیازمند به وجود کارکنانی است که باید از دانش کافی فناوری اطلاعات برخوردار باشند که خود باعث تغییراتی در طراحی محتوای شغل میشود که به بهبود و توسعه حوزه کسب و کار بیمهای میانجامد.