پخش زنده
امروز: -
یونسکو هشدار داد برای دستیابی به آموزش پایه همگانی تا سال ۲۰۳۰ جهان با کمبود ۶۹ میلیون معلم روبرو است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما؛ به نقل از خبرگزاری شین هوا، یونسکو به مناسبت روز جهانی معلم که هر سال در تاریخ ۵ اکتبر جشن گرفته میشود، هشدار داد برای دستیابی به آموزش پایه همگانی تا سال ۲۰۳۰، جهان با کمبود ۶۹ میلیون معلم رو به روست و شدیدترین کمبود به کشورهای جنوب صحرای آفریقا مربوط میشود.
برای دستیابی به اهدافی که تقویم آموزشی ۲۰۳۰ تعیین کرده است، کشورهای جنوب صحرای آفریقا پنج میلیون و ۴۰۰ هزار معلم در سطح ابتدایی و ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار معلم در سطح متوسطه کمبود دارند. بر اساس گزارش یونسکو، ۹۰ درصد مدارس متوسطه در این منطقه از کمبود شدید پرسنل رنج میبرند.
یونسکو در بیانیهای مطبوعاتی در این باره توضیح داد: کمبود آموزش، شرایط کاری که اغلب دشوار است و نیز بودجه ناکافی، همه، عواملی هستند که حرفه معلمی را تضعیف و بحران یادگیری جهانی را تشدید میکند.
در کشورهای کم درآمد، نخستین مانع، حجم کاری است. بر اساس دادههای جدید یونسکو، در این کشورها، هر معلم دبستانی به طور متوسط ۵۲ دانش آموز در هر کلاس دارد؛ در حالی که میانگین جهانی تعداد دانش آموزان در هر کلاس ۲۶ نفر است. این نسبت به ویژه در کشورهای جنوب صحرای آفریقا با ۵۶ دانش آموز به ازای یک معلم، رقم بالایی است.
بحران مشاغل در آموزش پایه نیز با حقوقهایی که چندان رقابتی نیست، تشدید میشود. در شش کشور از ۱۰ کشور، حقوق دریافتی معلمان ابتدایی از سایر مشاغل با مدارک مشابه کمتر است. این پدیده به ویژه در کشورهایی با درآمد بالا مشهود است.
در پنج کشور از شش کشور در این گروه، معلمان مدارس ابتدایی حقوق کمتری نسبت به سایر مشاغل با رزومه مشابه دریافت میکنند. با این وجود، سه کشور پر درآمد در این زمینه سیاست حقوقی نمونهای دارند: سنگاپور با میانگین حقوقی معادل ۱۳۹ درصد از حقوق مشاغل مشابه، اسپانیا با ۱۲۵ درصد و جمهوری کره با ۱۲۴ درصد.