پخش زنده
امروز: -
سرپرست معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت از روند توسعه پروژه هواپیمای ایران ساخت جت ۷۲ بازدید کردند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ روح الله دهقانی سرپرست معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری در بازدید از فرآیند توسعه و تکامل این پروژه، با اشاره به نقش کلیدی فناوری هوایی و فضایی در اقتدار، اقتصاد و اشتغال عنوان کرد: در اهمیت بالای صنعت هوایی تردیدی وجود ندارد و این حوزه، به عنوان صنعتی اقتدار و اقتصاد آفرین شناخته میشود. از همین رو، در صدد هستیم تا با حمایت از طرحهای دانشبنیان و فناورانه، زمینه را برای پیشرفت کشور در این صنعت فراهم کنیم.
دهقانی با اشاره به ضرورت قرار گرفتن بازار صنعت هوایی در اختیار شرکتهای دانش بنیان گفت: در اختیار داشتن این بازار میتواند کمکی جدی به رونق این شرکتها از یک سو، ایجاد اشتغال و رونق صنعت هوایی کشور از سوی دیگر باشد. برنامه جدی معاونت علمی و فناوری، کمک به بازارسازی برای این شرکتها است.
وی با تاکید بر اینکه میباید به بخشهای کمتر توسعه یافته این صنعت در کشور توجهی ویژه شود ادامه داد: در مقاطع و بخشهایی از این صنعت که مورد توجهات خوبی صورت گرفت، شاهد دستاوردهای ارزشمندی هستیم، اما لازم است در سایر بخشها نیز که در ابتدای راه قرار داریم، گامهای جدی برداشته شود. معاونت علمی و فناوری در افق پیش رو، توسعه این بخشها به ویژه حوزه حمل و نقل هوایی عمومی را در دستور کار قرار داده است.
سرپرست معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، توسعه پروژه هواپیمای ایرانساخت جت ۷۲ را فرصتی برای توسعه فناوری حمل و نقل هوایی بومی با استفاده از تجربیات پیشین دانست و افزود: در این پروژه سعی شده است با بهره گیری از تمامی تجربیات و زیرساختهای گذشته، محصولی جدید داشته باشیم. این رویکرد ارزشمند، میتواند زحمات و دستاوردهای گذشته را که در پروژه هواپیمای ایران ۱۴۰ صورت گرفت را احیا و راه را برای توسعه فناوری و کسب تجربیات جدید هموار کند.
دهقانی، یکی دیگر از ویژگیهای ارزشمند این پروژه را استفاده از ظرفیت دانشگاهی و تجربیات علمی دانست و افزود: باید توجه داشت که موفقیت این پروژه، در گروی نقش آفرینی ۳ بازیگر اصلی است. بازیگر اول آن تیمی است که پروژه را آماده و از نمونه مفهومی به یک نمونه اولیه تبدیل میکند؛ بازیگر دوم، صنعتی است که این محصول را به تولید میرساند و بازیگر سوم خطوط هوایی هستند که باید بازار بالقوه خود را در اختیار این محصول قرار دهند.
سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با تاکید بر این که توسعه پروژههای محصول محور باید با نظارت دانشگاه و توسط شرکتهای دانش بنیان دنبال شود، ادامه داد: در تلاش هستیم تا این پروزه صاحب یک شخصیت حقوقی باشد و در کنار شرکت دانش بنیان قرار بگیرد که دست آخر با در نظر گرفتن تمامی ذی نفعان، محصول را به مرحله ساخت برساند. تولید، گام بعدی است و رسیدن به بازار خطوط هوایی، مرحله مهمی است که برای تحقق آن در تمامی این مراحل حمایتهای لازم را صورت میدهیم.
وی با اشاره به شکل گیری تیمها و هستههای نخبگانی در قالب شرکتهای دانش بنیان گفت: اگر بتوانیم شبکهای از شرکتهای دانشبنیان این حوزه را گرد هم بیاوریم، کمک ویژهای به طراحی و توسعه محصولات دانش بنیان فناوری هوایی صورت میگیرد و در این مسیر، مصمم هستیم.
در این پروژه که زمینه ساز ساخت هواپیمای مسافربری با ظرفیت ۷۲ نفر و بر روی پلتفرم هواپیمای ایران ۱۴۰ است، بیش از ۸ دانشجوی دکتری بیش از ۴۰ کارشناس ارشد و شرکتهای دانش بنیان همکاری میکنند.
هواپیمای ایران جت ۷۲ میتواند تمامی مسیرهای شهرهای ایران و بسیاری از شهرهای غرب آسیا را حتی در شرایط گرم و مرتفع، بدون کاهش مسافر پوشش دهد.
افزایش رضایت مسافران، افزایش جهشی نرخ اوج گیری، قدرت موتور کافی برای برخاستن از باندهای گرم و مرتفع، جلوگیری از کاهش مسافر و ارتفاع پرواز، کاهش تعداد خرابیهای ناشی از موتور، تنها بخشی از مزایای جت ۷۲ نفره ایران ساخت به شمار میرود.
کشور حداقل به ۳۶۶ فروند هواپیما نیاز دارد که برای تامین آن تا سال ۱۴۱۰ حدود ۳۶ میلیارد دلار نیاز است تا ایران با میانگین دنیا همگام شود.
با توجه به ارزش ۱۱ میلیارد دلاری بازار ناوگان هوایی، بازار ۵ میلیارد دلاری تعمیر و نگهداری و بازار تحقیق و توسعه به ارزش یک میلیارد دلار که زمینه ایجاد بازاری ۱۷ میلیارد دلاری را فراهم آورده، توسعه ناوگان هوایی کشور متناسب با میانگین جهانی، میتواند زمینهساز ایجاد ۳۴۱ هزار شغل شود.