اتصال نیمی از خدمات شهروندی وزارت بهداشت به پنجره واحد الکترونیک
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: از ۲۸ خدمت شناسنامه دار وزارت بهداشت ۱۰ خدمت شهروندی است که نیمی از آن در مهلت قانونی به پنجره واحد الکترونیک متصل شده است.
دکتر امین بیگلرخانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: بسیاری از خدماتی که وزارت بهداشت دارد الزاما جنبه شهروندی ندارد در نتیجه برای اتصال خدمات با محوریت شهروندی در دو بخش این وزارتخانه تقسیم کار کرده است که شامل بخش خدمات استعلامی از جمله کارت واکسن بصورت الکترونیکی و هم در بخش سامانههای کشوری ۳ سامانه در پنجره واحد خدمات الکترونیک دولت بارگذاری شده است.
وی ادامه داد: در پرونده سلامت الکترونیک نیز منتظر نهایی شدن قوانین حفظ حریم خصوصی بیماران هستیم تا این اطلاعات را بارگذاری کنیم و از اطلاعات شهروندان سوء استفاده صورت نگیرد.
آقای بیگلرخانی با بیان اینکه امضای الکترونیک پزشکان به محرمانگی اطلاعات مرتبط نیست و تنها مؤید پزشک صادر کننده نسخه الکترونیک بیمار است ادامه گفت: ۲۸ کاربرگ خدمات شناسنامه دار برای وزارت بهداشت وجود دارد که قریب به ۱۰ خدمت شهروندی است و تا کنون ۵ خدمت بارگذاری شده است و ۵ خدمت دیگر نیز به زودی بارگذاری میشود.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت ادامه داد: سرویس مربوط به نقل و انتقال دانشجویان خارج از کشور و سرویس مربوط به ارزشیابی مدارک پزشکی و پیراپزشکی همچنین اماکن بهداشتی و صنوف و سرویسهای مربوط به کرونا از جمله دریافت کارت واکسن دیجیتال از جمله اقدامات انجام شده وزارت بهداشت در مهلت قانونی برای اتصال به پنجره واحد هوشمند است.
وی تأکید کرد: بعلت تعدد سامانهها برای تکمیل سامانههای وزارت بهداشت متصل در پرونده الکترونیک سلامت از شرکتهای دانش بنیان و کسب و کارهای نوپا (استارت آپ ها) حمایت میکنیم.
وی ادامه داد: بیش از ۵۰۰ سامانه برای خدمات وزارت بهداشت وجود دارد که تا کنون موفق به حذف ۳۰۰ سامانه شده ایم و تا پایان سال ۲۰۰ سامانه موجود را نیز کاهش میدهیم.
آقای بیگلرخانی گفت: وزارت بهداشت تلاش میکند تا پایان مهر به وظایف خود در اتصال به پنجره واحد الکترونیک دولت عمل کند.