طراحی خودروهای جدید بر اساس پلتفرمهای روز
معاون تحقیقات، طراحی و تکمیل ایران خودرو گفت: برنامه ایران خودرو طراحی خودروهای جدید براساس پلتفرمهای روز است و استانداردهایی که در چند سال اخیر به دلیل تحریم تعلیق شده بود دوباره در دستور کار توسعه قرار میگیرد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ میز اقتصاد ۱۰ مهر با محوریت" پایان تولید سمند و پژو ۴۰۵, و با حضور محسن رضایی منش، معاون تحقیقات طراحی و تکوین ایران خودرو، مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و آقای بهزاد خسروی آدینه وند کارشناس مسائل اقتصادی در ارتباط تلفنی بررسی شد.
مجری : خبر توقف تولید خودروهای سمند و ۴۰۵ در ماههای گذشته چند بار اعلام شد، اما به بهانههای مختلف تولید ادامه داشت؛ با تعهداتی که خودرو ساز داشته آیا این بار کاملاً تولید متوقف خواهد شد؟ یعنی سمند دیگر تولید نخواهد شد؟
آقای محسن رضایی منش معاون تحقیقات، طراحی و تکمیل ایران خودرو گفت: آقای خطیبی مدیر گروه صنعتی ایران خودرو امروز در سایت تبریز حضور داشتند و اختتام خودروی سمند در دستور کار قرار گرفت، با توجه به اینکه در ماه ها و ادوار گذشته هم صحبتی از توقف تولید این خودروها بود، ما تعهداتی برای مشتریان در راستای موضوعات مشتری مداری داشتیم و مکلف بودیم که این خودروها را تولید کنیم و تحویل متقاضیان دهیم.
وی با اشاره به اینکه موضوعاتی را با سازمان ملی استاندارد داشتیم افزود: در نقشه راهی که در مرکز تحقیقات و گروه صنعتی ایران خودرو مصوب شده مقرر است که خودروهای طراحی جدید ما براساس پلتفرمهای روز طراحی شود و همه آن استانداردهایی که در چند سال اخیر به دلیل تحریم تعلیق شده بود در دستور کار توسعه قرار بگیرد، پلتفرم ikp۱ که نخستین پلتفرم داخلی توسعه یافته ایران خودرو بود برپایه پروژه تارا در دستور کار بود.
رضایی منش گفت: متناسب با آن پروژه K ۱۲۵ , محصول” ری را “ تعریف شد که این هم براساس همان پلتفرم ikp۱ است که یک پلتفرم به روزی است و همه آن استانداردهای تعلیق شده اجباری در دستور کار توسعه قرار گرفته، فارغ از آن ما یک پروژه دیگر تحت عنوان پروژه TF۲۱ دادیم که این هم یک پروژه توسعه یافتهای از نظر پلتفرمی است و مطابق با پروژه ری را همه استانداردهای روز و موضوعات ایمنی در این پلتفرم لحاظ شده و امیدواریم تا دو هفته آینده تستهای صحه گذاری و استانداردی ری را انجام شود
معاون تحقیقات، طراحی و تکمیل ایران خودرو افزود: به مردم این اطمینان را میدهیم در شهریور سال آینده تولید انبوه خودروی ری را که دو سه ماه گذشته توسط وزیر صمت رونمایی شد به تولید انبوه برسد.
مجری: یعنی در خط تولید سمند ری را تولید میشود؟
رضایی منش گفت: امروز پایان تولید خودروی سمند در سایت تبریز اعلام شد و افزایش میزان تولید خودروی سورن که نسل توسعه یافته پلتفرم P۷۰۰ است و تقویت استانداردهای روز را داشته در دستور کار تولید خواهد بود.
مجری: سورن استانداردهای هشتاد و پنج گانه را دارد؟
وی گفت: استانداردهای هشتادو پنج گانه در دستور کار مرکز تحقیقات قرار گرفته و نمونههایی هم برای صحه گذاری در دستور کار ساخت و طراحی است و طبق یک تعهد زمانی وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد، توافق کردند ما هم به دنبال این هستیم که همه آن استانداردهای هشتاد و پنج گانه که برخی از آن تعلیق شده بود به تعداد پنج مورد در خودروی سورن لحاظ کنیم
مجری: چرا در کشور ما خروج تولید خودروهای قدیمی از روند تولید سخت است؟ یعنی خودرویی بیش از ۲۰ سال تولید میشود و مردم هم مجبور هستند که آن را خریداری کنند چرا اینگونه است؟
رضایی منش گفت: یک زنجیره ارزش برای تولید یک محصول وجود دارد که در این زنجیره ارزش، بخشی از سازندههایی که سالیان سال حتی در شرایط تحریم کمک حال صنعت خودرو بودند میبایست با یک حجم سرمایه گذاری جدیدی بخواهند استانداردهایی که مدنظر یک طراحی جدید است را در دستور کار قرار دهند و مورد بعدی، بحث نبود آن فناوری هاست.
وی افزود: در بحث پلتفرم ها، یک پلتفرمی را مثلاً از یک شرکت خارجی خریداری میکردیم و در راستای آن خرید پلتفرم، محصولات مان را توسعه میدادیم، خوشبختانه در محصول ری را یا محصول پروژه K۱۲۵ این تابوشکنی انجام شده و ILI موضوعات طراحی بر اساس پنج ماژول پلتفرمی در دستور کار خود مرکز تحقیقات ایران خودرو بوده با هماهنگی سازندهها و رقم قابل توجهی را روی بحث توسعه و سرمایه گذاری سازندگان در دستور کار قرار بوده و به واسطه این که ما در ادوار گذشته همیشه شرکتهایی مثل پژو و رنو صاحب محصول میشدند و شاید تا به زمان خودکفایی رساندن یک محصولی ما مجبور بودیم اغلب از سازندگانی که بحث خودکفایی را در دستور کار نداشتند، استفاده کنیم
رضایی منش اضافه کرد:، اما من اعلام میکنم که ۹۲ درصد پروژه ری را تولید داخل است و سازندههایی که نتوانند خودشان را با آن شرایط استانداردی تطبیق بدهند از آنها استفاده نخواهد شد.
مجری: چرا روند تولید خودرو, در کشور ما به سختی متوقف می شود؟
آقای بهزاد خسروی آدینه وند کارشناس مسائل اقتصادی در تماس تلفنی گفت: در حقیقت راهبرد ما معلوم نیست که آیا تولید براساس برندسازی است, یا براساس مونتاژکاری و یا براساس توسعه قطعه سازی.
وی با بیان اینکه با تغییر هر دولت, شاهد تغییرات قابل توجهی در این موضوعات بوده ایم افزود: متأسفانه چون در کشور ما, سیاست گذار, وزارت صمت است و خود وزارت بعضی اوقات مجری بوده و مدیران را خودش انتخاب می کند، تغییرات زیادی را شاهد بودیم که این مسئله یکی از دلایل مهم است .
خسروی اضافه کرد: زمانی که سیاست گذار کارش سیاست گذاری نباشد و بخش اجرا, جدای از سیاست گذاری کار خودش را انجام ندهد ما با این مشکلات عدیده مواجه هستیم کما این که امروز هم شاهد این موضوع هستیم.
وی گفت: مثلا در حال حاضر مالکیت 18 درصد صنعت خودرو, از آن دولت است در فرانسه مالکیت حدود 17 درصد رنو از آن دولت فرانسه است اما دولت هیچ گونه نقشی در اجرا ندارد؛ اما در کشور ما هم سیاست گذاری با دولت است که باید دولت این سیاست گذاری ها را تغییر دهد و هم در اجرا نقش دارد.
این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: هم اکنون انتخاب مدیران در حوزه صنعت خودرو توسط چه کسی انجام می شود؟ وقتی مدیریت توسط دولت انجام می شود قطعاً اشکالات زیادی در آن ایجاد می شود، بحث شایسته سالاری از بین می رود، بحث ورود نخبگان به آن عرصه, از بین می رود و ما الان می بینیم در همین صنعت خودرو, نیروهایی مدیرعامل خیلی از شرکت ها هستند که اصلاً در حوزه صنعت خودرو هیچ گونه فعالیتی نداشتند که این خود از اشکالات اساسی است.
مجری: خروج خودروهای قدیمی را از روند تولید چطور ارزیابی می کنید؟
آقای طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: درخصوص کمیت و کیفیت خودرو سه گام را از وزارت صمت مطالبه داریم، در گام نخست بحث کمی است، سال قبل180 هزار خودرو ناقص در پارکینگ داشتیم و تولید خودرو نسبت به آن عددی که وعده داده شده بود کم بود یعنی از نظر کمی دنبال این هستیم که ساخت داخل افزایش داشته باشد تا عرضه و تقاضا تعادل داشته باشد.
وی افزود: از نظر کیفی دو گام تعریف کردیم نخست تغییر پلتفرم های قدیمی؛ ما تا پلتفرم را تغییر ندهیم مقاوم سازی، کاهش مصرف سوخت و خیلی از بحث هایی که در کیفیت دنبالش هستیم، تنوع امکان پذیر نخواهد بود.
طاهری اضافه کرد: این اقدامی که امروز انجام شد در راستای تغییر همان پلتفرم هایی است که منجر به بالا بردن کیفیت خودروها انجام شود که بعد از عبور از این مرحله, باید این افزایش کیفیت و قیمت تا حدی پیش رود که رقابت پذیری را انجام دهیم، در گام سوم، پلتفرم های جدید شروع شد ما به دنبال مطالبه این خواهیم بود که رقابت پذیری خودروها به حدی برسد که بتوانند با خودروهای کشورهای مختلف به مرور رقابت کنند و قابل صادرات باشند.
مجری: آیا زمانبندی هم برای وزارت صمت برای این شرط ها دارید؟
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بله؛ برای هر سه گام زمانبندی شده است، یعنی مشخص است که تا آخر امسال باید چه تعداد خودرو تولید شود، چه پلتفرم هایی داریم، مصرف سوخت تا انتهای این دولت چقدر باید کاهش پیدا کند و تنوع خودروها و میزان صادارتی که وعده داده شده است چقدر است بنابراین تا پاپایان سال 1403 همه این موارد به صورت کمی مشخص شده و تسوط مجلس قابل نظارت است.
مجری: چرا روند توقف یک خودرو در ایران اینقدر سخت است و چرا خودروسازان علاقمند هستند که خودروهای قدیمی را همچنان تولید کنند؟
طاهری با بیان اینکه این یکی از آسیب هاست، گفت: در بحث افزایش کیفیت, یکی از گام های مهم,تغییر پلتفرم است، تا این اتفاق رخ ندهد ما خیلی از آن فرآیندهای بعدی را نمی توانیم انجام دهیم.
وی افزود: واقعاً تغییر پلتفرم سخت است چون باید کلی کار روی آن انجام شود، دوباره قطعه سازان باید قطعات جدید و پلتفرم جدید را به آن انبوه برسانند، قالب بسازند، خودشان را به این خط تولید برسانند. چندین هزار قطعه دارد، یعنی فقط یک تغییر پلتفرم نیست، کل قطعه سازها و بخش خصوصی و خود خودرو ساز باید یک تغییرات اساسی دهند، به این صورت هم نیست که این فرآیند، یک فرآیند خیلی ساده ای باشد اما در نهایت برای رسیدن به آن گام آخر، نیاز ضروری است که این کار انجام شود.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: سهم 15 درصدی خودروسازان بخش خصوصی باید تا پایان سال 1402 به 30 درصد برسد که این کار موجب می شود تا رقابت پذیری و تنوع در تولید خودرو افزایش یابد.
مجری: در مرکز تحقیقاتی که شما دارید، چقدر از دانش بنیان ها و دانشگاه ها در این قضیه استفاده می کنید؟
معاون تحقیقات، طراحی و تکمیل ایران خودرو گفت: مرکز تحقیقات ایران خودرو یک سازمان دانش بنیان است، فارغ از آن, ما در گروه صنعتی ایران خودرو بیش از 50 شرکت دانش بنیان داریم.
رضایی منش افزود: شرکت تام یک شرکت کاملاً دانش بنیان است و اخیراً شرکت جتکو (شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوریهای خودرو) که زیرمجموعه شرکت تام قرار گرفت شرکتی است که از منظر استفاده از نیروهای متخصص و استفاده از نخبه های دانشگاهی, اقدام خیلی خوبی را در دستور کار داشته و این نوید را بدهم که ما با هماهنگی شرکت تام و جتکو برای نخستین بار توانستیم پلتفرم برق و شبکه داخلی ایران خودرو را به سرانجام برسانیم ضمن اینکه تعدادی خودرو تولید شده و در مرحله صحه گذاری است.
وی گفت: اگر بخواهیم بگوییم که برق و شبکه چه سهمی از پلتفرم یک خودرو دارد، می توانم اعلام کنم که بیش از 30 درصد یکی از ماژول های پلتفرمی برق و شبکه است که استفاده از شرکت های دانش بنیانی مثل شرکت جتکو، تام و حتی تعاملاتی که با دانشگاه ها داشتیم منجر به این دستاورد خیلی مهم شده و به زودی مراسمی را به دلیل به تولید رساندن پلتفرم برق و شبکه روی برخی از خودروهایمان داشته باشیم.
مجری: آیا خودروهای قدیمی مثل پژو پارس یا 206 دارید که همچنان تولیدشان ادامه داشته باشد؟
رضایی منش افزود: تکلیفی را وزارت صمت مبنی بر تولید 760 هزار دستگاه تا پایان سال 1401 به ما داده ضمن اینکه برنامه ای که در سال 1402 داریم تولید 900 هزار دستگاه سهم شرکت ایران خودروست.
وی گفت: ما هر محصولی که بخواهیم از رده خارج و محصول جدید را جایگزین کنیم باید قطعه سازان ما بتوانند به ظرفیت اسمی تولید برسند
رضایی منش افزود: چون یک تعهدی به وزارت صمت و به متقاضیان خودرو که باید با یک تیراژی تولید کنیم، دارم، با آن رنج قیمتی که استراتژی ما مشخص می کند و یکی از دلایل این که شما می گویید می فرمایید خودروسازان دنبال این هستند که پلتفرم های قدیمی را اصلاح کنند نه اینگونه نیست من اگر بخواهم یک پلتفرم جدیدی مثل همین تارا را که یک سال و نیم دو سال گذشته در بحث طراحی و تولیدش قرار گرفتیم تا بخواهد زنجیره تأمین ما به یک تیراژی مثل خودروی پارس برساند، افزایش ظرفیت بدهد و بابت موضوعات زیرساختی اش اقدام کند،
وی گفت: الان در نقشه راهی که در استراتژی ایرن خودرو مصوب شده برنامه های قابل توجهی برای افزایش تولید این دو محصول داریم و به دنبال این هستیم که سهم زیادی از خودروهایی که تحت عنوان پارس و سمند الان در دستور کار نیست، اختصاص دهیم به پلتفرم جدید تارا که IKP1 است و حالا تکلیفی شده در زنجیره تأمین که سازنده ها بتوانند در راستای افزایش میزان تولید آن زیرساخت های مدنظر خودشان را ایجاد کنند.
مجری: تغییر پلتفرم ها, افزایش تولید و تکمیل خودروهای ناقص توسط خودروسازان چقدر اجرایی شده؟
آقای خسروی آدینه وند کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در دو دهه اخیر , از این تکالیف زیاد دیده ایم، یعنی مجلس تکالیف زیادی را به دولت ابلاغ کرده اما عملاً چیزی از این تکالیف, عاید مردم نشده است.
وی با بیان اینکه هم اکنون سه معما پیش رو داریم، افزود: یک میلیون تولید و یک و نیم میلیون تقاضا داریم و فروش نیز به همان میزان در یک بازار انحصاری و رقابتی قرار دارد و از طرفی هم افزایش شدید قیمت خودرو را با کاهش قابل توجه کیفیت با همان پلتفرم های قدیمی شاهد هستیم، یعنی در حال حاضر سمند و پژویی که تولید می شود با سمند و پژویی که مثلاً 10 سال پیش تولید می شد از لحاظ کیفیت یکی است می بینیم که کیفیت چقدر تضعیف شده و از طرفی زیان بسیار انباشته ای که خودروسازها ایجاد می کنند.
کارشناس مسائل اقتصادی افزود: معتقدم با توجه به این که در بحث اقتصاد مافیای واردات وجود دارد، برنامه ریزی ها متوقف خواهد شد، یعنی شما برنامه ریزی هایی را انجام می دهید و یک دفعه یک مافیای واردات می آید و همه برنامه ها را به هم می ریزد و قطعه ساز هم تحت تأثیر قرار می گیرد و عملاً اگر شصت هفتاد درصد برنامه ها پیش رفته باشد، متأسفانه با آن مافیایی که ایجاد می شود آن پیشرفت شصت هفتاد درصدی از بین می رودو عملاً ما به آن چیزی که به عنوان چشم انداز داریم نمی رسیم،معتقدم با تکالیف نمی شود پیش رفت.
معاون تحقیقات، طراحی و تکمیل ایران خودرو در پاسخ به صحبتهای کارشناس اقتصادی گفت: ما به عنوان خودرو ساز که آقای خطیبی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو هم بارها اعلام کردند، اصلاً مشکلی بابت واردات نداریم؛ چقدر از تقاضای بازار را می تواند واردات انجام دهد؟ آیا همه مردم می توانند مثلاً یک خودروی با آن قیمت های وارداتی که در دستور کار است خودرو خریداری کنند؟
رضایی منش افزود: ما سبدی از مجموعه تولیدات براساس سطوح مختلف قیمتی داریم اعم از یک قیمت اقتصادی؛ خودرویی داریم مثل K125 یا مثل تارا به هر حال فیچرهای به روزتر و قیمت بالاتری دارد، اما آیا همه اقشار جامعه مثلاً می توانند با توان مالی شان خودروی تارا یا ریرا بخرند؟
وی گفت: قطعاً سبدی از محصولات را داریم و طبق گفته کارشناس, ضرر و زیان متوجه خودرو ساز می شود، این قیمتی که هر روز افزایش پیدا می کند، آیا آن قیمتی که در بازار است پول آن را به من خودرو ساز می دهند؟ قطعاً اینگونه نیست.
مجری: به هر حال اقدامات شما هم مؤثر است، شما اگر عرضه را به بازار کم کنید، قیمت بازار افزایش پیدا می کند، این که طبیعی است؟
رضایی منش گفت: عرضه ما به بازار نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش داشته؛ قیمت پایین تر به بازار آمد، این اتفاق نیفتاد. شاید آن تقاضایی که الان در بازار وجود دارد آن تقاضا، تقاضای واقعی نیست.
وی افزود: ما خودروی هایما S5 را در بورس عرضه کردم دیدیم که آن تقاضای واقعی که وجود داشت، من حتی خودرویی را هنوز دارم تحت عنوان هایمای S5 که نتوانستم یک مشتری متناسب با آن را پیدا کنم به واسطه این که قیمت را نزدیک کردیم به قیمت واقعی خودش، اما الان متأسفانه بیش از دو سال است که ما براساس این قیمت گذاری دستوری, نمی توانیم قیمت واقعی را بدهیم.
معاون تحقیقات، طراحی و تکمیل ایران خودرو گفت: همه نهاده های تولید اعم از آلومینیوم، مواد اولیه ای که پک یک خودرو را تشکیل می دهد، قیمت هایی مثلاً از سال 90 تا 1401 حساب کنیم بالای سی و دو سه درصد افزایش قیمتی داشته است که حالا این نهاده ها مس، آلومینیم، قیمت ورق است اما شما یک خودروی 206 که مثلاً سال 90 یک قیمت 13 تا 14 میلیون تومانی داشته، الان که سال 1401 است با قیمت ایران خودرو، قیمتش 150 تومان است.
رضایی منش افزود: این که حالا در بازار 320 میلیون تومان خریده می شود این متوجه ایران خودرو نیست چون این پول را که به حساب خزانه ایران خودرو واریز نمی کنند، این ضرر و زیان ها به واسطه این است که چهارپنج نهاده اصلی مواد اولیه تولید بالای سی و چهار و پنج درصد افزایش قیمتی در یک دهه داشته اما من خودرو ساز، کل افزایش قیمتم که تشکیل شده از این مواد اولیه، زیر 10 درصد است.
مجری: آیا قیمتی که در بازار است حاصل رفتار خودرو ساز نیست؟
خسروی: قطعاً حاصل دست خودرو ساز هم است، اگر خودرو ساز به دولت و مجلس فشار نیاورد که جلوی واردات را بگیرد ما الان می توانیم ماشینی را با کیفیت بالاتر از همین پراید یا 206 با قیمت کمتر از این را به مردم تحویل بدهیم.
وی افزود: این ناشی از رفتارهای خودرو سازان است، البته یک جایی حرف ایشان درست است که مابه التفاوت قیمت بازار با کارخانه در جیب ایران خودرو و سایپا نمی رود، اما نوع نگاهی که خودرو ساز دارد و فشاری که به دولت و مجلس می آورد برای وارد نکردن و این انحصاری که به عهده گرفته, قطعاً اینجا برمی گردد به مدیریت خود خودرو سازها، نمی شود که ما این را کتمان کنیم.
مجری: جمع بندی بفرمایید؟
این کارشناس اقتصادی در پایان گفت:اول این که صنعت خودروسازی ما هم مثل ستاد ملی کرونا باید ستادی داشته باشد که از نخبگان تشکیل شود، استراتژی هایی که تدوین می شود با تغییر دولت، تغییر نکنند و دوم اینکه دولت دست از سر مدیریت کردن خودرو سازها و بخشهای تولیدی اقتصادی بردارد. تا زمانی که سیاست گذار هم خودش سیاست گذار باشد و همه مجری،روال به همین منوال است.
موتور و گیربکس تیبا دیگه اینهمه قمپوز نداره
اگر می خواهید درست کار انجام دهید استانداردهای یه خودروی با کیفیت را اجرایی کنید..