پخش زنده
امروز: -
وزیر آموزش و پرورش گفت: گردشگری محرک تمام هنرهاست، اگر بخواهیم هنرهای مختلف در جامعه نشر یابند بهترین زمینه آن گردشگری است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ آقاي یوسف نوری در همایش ایران و گردشگری خوراک در سده نو، در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما، گفت: گردشگری محرک تمام هنرهاست و هنرهای دستی، تجسمی، نمایشی و معماری شامل اینها میشود. اگر بخواهیم این هنرها در جامعه نشر یابند بهترین زمینه آن گردشگری است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: مکتب ایران، رم و چین سه مکتب غذایی هستند، مکتب ایران شامل ایران قدیم، غذاهای ترکی، هندی، کردی، عربی و سایر گویشها است که از تنوع بسیار زیادی برخوردارند، .
نوري گفت : بيش از سه هزار نوع نان داريم که با توجه به جاذبه ها، جاذبه خوراکي مثل کباب در راس جاذبههای گردشگری برخی شهرها قرار دارد.
وزير آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر با نگاه هنری به گردشگری نگاه کنیم باعث رشد آن میشویم،افزود: در آموزش و پرورش تعدادی واقعیت و تعدادی انگاره وجود دارد. واقعیتهای ما این است که از تولد تا پایان کودکی در نظام آموزش و پرورش قرار داریم. حدود ۲۴ میلیون نفر دانشآموز و نوآموز داریم که در ایران ۳۰ درصد و در دنیا ۲۵ درصد هستند، ۱۰۵ هنرستان گردشگری داریم که در حال گسترش هستند وهمچنین ۳۵۰ اردوگاه که یکی در نیشابور، شهید باهنر، و… قرار دارد.
نوري گفت : در دنیا امروز تعیین کننده رفتار مصرف خانوار، بدون شک کودکان هستند.
وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه گردشگری نقش مصالح را دارد، افزود : به دانشآموزان ، آشپزی آموزش داده نمیشود و حتي مربی و تور لیدر برای کودکان نداریم و یا اگر داریم تعدادشان خیلی کم است و باید از این افراد دعوت کنیم تا در این چرخه قرار بگیرند.
نوري با اشاره به اینکه باید ۲۰ درصد از فعالیتهای مدرسه خارج از مدرسه انجام شود، گفت:جامعه باید آمادگی این را داشته باشد در تمام بخشها بستههایی را به عزیزان مدرسهای اهدا کند.
وزير آموزش و پرورش افزود: در صنعت گردشگری بايد جايي براي بروز خلاقيت کودکان قرار داده شود.
نوری گفت: باید از ظرفیت دانشآموزان در هر موقعیتی استفاده کرد و لازم است در توسعه زیرساختها روشها و تربیت نیروی انسانی تغییراتی ایجاد کنیم که بر اساس ذائقه دانشآموزان باشد. ما برای این ارتباط بین آموزش و پرورش و گردشگری آماده هستیم اما دوست داریم دانشآموزان ما به عنوان راهنمایان گردشگری یک گام به سمت ما بردارند تا ما هم یک قدم فراتر برداریم و هنرستانهایی راهاندازی کنیم.