پخش زنده
امروز: -
معماران معتقدند، شکلها و فرمهای تاریخی همچنان در معماری ایرانی تکرار میشود.
کارشناس معماری، مرمت و احیای بافتهای تاریخی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما، گفت: معماری پس از زبان، دومین شاخصه پویایی یک فرهنگ است و امروزه معنای معماری در فرم باقی مانده است و برای اجرای اصولی آن، هنوز در تئوری هم به نقطه اشتراک نرسیدیم.
رضا فیضی با اشاره به اینکه وقتی از معماری صحبت میشود، آجر و طاق و و فرمهای خاص به ذهن بیشتر مردم میرسد، افزود: به روز کردن معماری چند وجهی است ما هنوز در تئوری هم به نقطه مشترکی نرسیدیم و به باز تولید معماری گذشته مشغولیم که این یک اشتباه بزرگ علمی و تخصصی است.
این استاد دانشگاه گفت: اگر بخواهم مثال ملموس بگویم میتوانم به خودرو سازیهای بزرگ دنیا اشاره کنم که قدمتشان تنها به چند دهه میرسد. این کارشناس معماری و مرمت افزود: اگر یکی از این شرکتهای بزرگ را در نظر بگیرید متوجه خواهید شد که برای امروز هرگز مدلی از یک خودروی مثلا سال ۱۹۳۰ طراحی نمیکنند و فقط خطوط طراحی است که امروزی شده است و ما با نگاه به جدیدترین خودروها هم متوجه میشویم که کدام خودرو را چه شرکتی طراحی کرده است.
فیضی گفت: این خودروسازها در طول دههها برندسازی کردند و هرگز هم شبیه شرکت دیگر خودرو نمیسازند و همیشه خط و ربط خود را دنبال میکنند و این شکل و فرم خودروهاست که در ذهن مخاطب مفاهیمی مثل کیفیت و اصالت را متبادر میکند.
این استاد دانشگاه افزود:حالا مقیاس تاریخی معماری ایرانی را در نظر بگیرید که پشتوانه آن یک فرهنگ چندهزار ساله است و ما برای معرفی آن به اجرای طرحهای قدیمی اکتفا میکنیم.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه امروزه اقتصاد، معماری ما را هدایت میکند، گفت: ما به کوچک سازی مکان زندگی خود روی آوردیم در حالی که یکی از اصول معماری در بناهای عمومی، مذهبی و خصوصی ما از گذشته، فضای مفصل بود، مثل ایوان که فضای انتقال از فضای باز به فضای بسته بود و مثلا برای ارتقای معماری ایرانی به طور نمونه همین موضوع را میتوانیم به روز کنیم.