پخش زنده
امروز: -
میز اقتصاد شنبه با حضور رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به بررسی عملکرد دستگاهها در صدور مجوزهای کسب و کار پرداخت.
به گزارش گروه اقتصاد کلان خبرگزاری صدا و سیما میز اقتصاد شنبه 2 مهر ماه با حضور رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به بررسی عملکرد دستگاهها در صدور مجوزهای کسب و کار پرداخت.
مجری:آقای سیاح تغییر فرایند رده بندی دستگاهها بر چه مبنایی بوده و چرا این اتفاق افتاده است؟ اوضاع دستگاهها در مجوز دادن الان چگونه است؟
آقای سیاح: ما اوایل عید دستگاهها را رتبه بندی میکردیم که چه کسی شرایطش را سهل کرده و چه کسی شرایط را شفاف کرده و چه کسی متصل شده است این تقریبا تا خرداد ماه بود در تیرماه یک روش دیگر دستگاهها را رتبه بندی کردیم که نسبت صدور به درخواست، که مدت کمی این را گذاشتیم، چون دستگاهها ایراد گرفتند این رتبه بندی درست نیست، چون خیلی از درخواست ها، درخواست واقعی نیست، درخواستی است که ملت بابت تفنن و کنجکاوی آمدند درخواست دادند دیدیم راست میگویند و رفتیم یک روش جدید برای رتبهبندی و خوب و بد کردن دستگاهها آن طور که نشان دادید درست کردیم و آن اینکه دستگاهها موظف هستند کسی که درخواستی میکند را حداکثر ظرف ۱۰ روز تکلیفش را مشخص کنند، مدارکش را ببیند و بگویند مدارک شما کامل است یا اشکال دارد، اگر مدارک کامل بود بایددر فرآیند صدور برود یعنی استعلام اگر نیاز است را میگیرد یا دقیقتر مدارک چک شود و برایش صادر شود. از این طریق ما در دو ماه گذشته همه دستگاههای اجرایی صادر کننده مجوز را فرا خواندیم و به آنها گفتیم روشهای جدید چگونه است و سیستم را طوری تدوین و پیاده سازی کردیم که هیچ دستگاه صادر کننده مجوز نتواند خدای نکرده از انجام تکالیف فرار کند.
مجری: الان که وزارت بهداشت که در ته جدول بود با آنها هم صحبت کردید و میدانند چگونه است؟
آقای سیاح: بله میدانند. آنها که ته جدول هستند مشکل دارند البته یک چیز دیگر زیر ته جدول وجود دارد که دستگاههای جامانده هستند که اصلاً به الکترونیک وصل نیستند.
مجری: آنها را اعلام میکنید که هنوز هم به سامانه وصل نشده اند؟
آقای سیاح: سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور و سازمان اداری و استخدامی و خود انتظامها و کانون ها، کانون وکلا و کانون نظام روانشناسی هنوز وصل نشده اند. کانون جهانگردی، اتومبیل رانی، کارشناسان رسمی دادگستری، جامعه حسابداران رسمی، سازمان نظام مهندسی معدن، اتاق ایران، اتاق تعاون، شهرداریها هنوز وصل نشده اند البته شهرداری تهران میخواهد وصل شود، اما کمی تعلل میکند، فراجا وصل نشده است و بنیاد مسکن، بنیاد شهید و واجا و وزارت دفاع وصل نشده اند.
مجری:یعنی کلا هیچ فرآیند الکترونیکی و صحبتهایی که این همه قانون تاکید میکرد و تشریح میکرد برای دستگاهها اتفاق نمیافتد.
آقای سیاح: خوشبختانه دلیلی که ما روی اینها تاکید نکردیم و فشار شدید رویشان نیاوردیم، مجوزهای مهم را نمیدهند. مجوزهای مهم را وزارت جهاد، میراث، وزارت صمت و تعاون میدهد که خوشبختانه وصل هستند و در تور نظارتی درگاه ملی مجوزها هستند، یعنی وزارت بهداشت از نیمه اول امسال حدود ۷۴۵ درخواست مجوز از آن شده و هیچ کدام را بررسی نکرده و صادر نکرده است، احتمالا فرمودید میآیند روی یک خط توضیح خواهند داد که ما داریم صادر میکنیم که البته این متاسفانه تخلف است چی صادر میکنند؟ یک جای دیگر در باز است آنجا ثبت نام میکنند و صادر میکنند و یحتمل مردم را فرا میخوانند و کاغذ بازیهای قدیمی غیر قانونی انجام میدهند.
مجری: فکر میکنید مهمترین علتی که دستگاههایی که نام بردید کلاً وصل نشده اند و یا دستگاههایی که وصل شده اند و مجوز را بر این اساس صادر نمیکنند مهمترین علت آن هنوز چیست؟ با توجه به اینکه خیلی قانون تاکید کرد و پافشاری شد روی این قضیه و خیلی هم از آن گذشته است.
آقای سیاح: مهمترین دلیل آن این است که قانون اجرا نشد، یعنی دستگاههای نظارتی جدیتی که انتظار میرفت را و اول گفتند را اعمال نکردند. یعنی مجلس هیچ وزیری را فرا نخواند بهطور جدی که حس کند این قضیه جدی است، همچنین قوه قضاییه دادستان کل کشور یک شعبه ویژه اختصاص دادند در دادسرای کارکنان دولت، اما کسی را محکوم نکردند ما شواهد تخلف و جرم فرستادیم از دستگاه شیلات دو جرم فرستادیم یعنی اینکه من این هفت شرط که در درگاه ملی مجوزها است را دارم و مدارک هم کامل فرستادم دستگاه صادر کننده میآید و یک شرط جدید از خودش در میآورد این جرم است و جرم انگاری شده است.
مجری: چقدر پیش برای قوه قضایی فرستادید؟
آقای سیاح: تقریبا برج ۴ یا ۵ فرستادیم، البته آنها هم سرشان شلوغ است سازمان بازرسی کل کشور هم زحمتش را میکشد، اما میخواهم بگویم هنوز گوشی یک مسئول صادر کننده درست حسابی کشیده نشده که بترسد و کار مردم را راه بیندازد.
مجری: آقای پژمانفر روی خط هستند، آقای سیاح میفرمایند دستگاههای نظارتی که یکی را هم مجلس نام بردند آن عزمی که باید داشته باشد را طبق فرمایش ایشان در برخورد با دستگاههایی که در سامانه ملی مجوزها آن قوانینی که گفته شده را رعایت نمیکنند، نداشتند علت چیست؟
آقای پژمانفر: همانطور که فرمودند این یکی از قوانینی است که متاسفانه به دلیل تعارض منافعی که در این موضوع وجود دارد مقاومتهای زیادی در ارتباط با این موضوع وجود دارد و دستگاهها مقاومتهای فراوانی در ارتباط با این موضوع دارند که کار اجرا نشود، البته من ضمن تشکر از وزارت اقتصاد که با جدیت آقای سیاح و همکارانشان تلاش دارند کارهایی را انجام دهند، اما باید ببینیم در فرایند این موضوع ما با چه مشکلاتی مواجه هستیم، اولین مسئله این است که من اعلام کنم ما در کمیسیون اصل ۹۰ پروندهای را در ارتباط با این موضوع، دستگاههایی که کوتاهی کردند و انجام وظیفه نمیکنند نسبت به قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تشکیل دادیم و تک تک این دستگاهها را بر اساس گزارشهایی که وزارت اقتصاد به ما اعلام کند اینها را طبیعتاً صدا میکنیم.
مجری: کی تشکیل دادید آقای پژمانفر؟
آقای پژمان فر: پرونده بر اساس زمانبندی که قانون به زمان اجرای آن میرسد ما پرونده را تشکیل میدهیم منتها همان طور که در اصل ۹۰ قانون اساسی است بر اساس شکایات، یعنی متولی دستگاه که وزارت اقتصاد است که مجری این کار است به ما اعلام کند ما بر آن اساس اقدامات خودمان را به انجام دهیم.
مجری:تا الان چیزی از وزارت اقتصاد به شما اعلام شده است؟
آقای پژمانفر:شکایت خاصی در رابطه با این موضوع به ما نرسیده است، اما در عین حال با دوستان کمیسیون ویژه این موضوع را پیگیری کردند و ما هم اعلام آمادگی کردیم که با توجه به قوتی که کمیسیون اصل ۹۰ در ارتباط با حوزه پیگیری دارد حتما ورود پیدا میکنیم و این کار را انجام خواهیم داد و من الان اعلام میکنم در بازه زمانی تعریف شده ان شاءالله بتوانیم گزارش در مسیر باشد. مسئله اولی که اینجا وجود دارد بعضی از مجوزها مجوزهایی است که ثبت محور است یعنی در این مجوزها فقط آن کسی که میخواهد اقدامی را انجام دهد کافی است اطلاعات خودش را بدهد و تعهداتی را باید اعلام کنند و بر اساس آن تعهداتش دیگر دستگاه در اینجا باید از میدان بیرون برود و مجوز صادر شود. چه کسی باید این مجوز را صادر کند؟ درگاهی که وزارت اقتصاد در دست دارد، امروز متاسفانه همانطور که آقای سیاح فرمودند این انتقال به وزارت اقتصاد پیدا نکرده است یعنی ما هنوز امضای طلایی و صدور مجوز را برای آن دستگاههایی که در اینجا در سابق اینها میخواستند مجوز صادر کنند در اختیار آنها قرار دادیم و حال اینکه باید کلا این مجوزها از آن وزارتخانهها منفک شود و مجوزهای ثبت محور باید منتقل به وزارت اقتصاد شود، یعنی بنده به عنوان آدمی که میخواهم یک فعالیت اقتصادی کنم لازم نیست به وزارت صنعت، به وزارت کشاورزی یا وزارت بهداشت یا جای دیگر بروم این مجوز اگر از این جنس از مجوزها است باید وارد درگاه شوم و اطلاعات خودم را بدهم اگر تعهداتی لازم است بدهم، متولی این درگاه که وزارت اقتصاد است باید برای من این کار را انجام دهد، اما متاسفانه، چون هنوز این درگاه از ناحیه وزارت اقتصاد فعال نشده است، وزارت اقتصاد واسطه گری میکند برای آن دستگاهها، یعنی هنوز امضای طلایی دست ان دستگاه وجود دارد البته مقاومت هم میکنند در این که این امضای طلایی را رها کنند و این به وزارت اقتصاد انتقال پیدا کند. نکته دوم اینکه، من الان میخواهم یک مجوز بگیرم مثلاً فرض کنید میخواهم محصولاتی را در منزل تولید کنم این قطعا احتیاج به مجوزهایی دارد که مثلاً استانداردی که میخواهد و محلی که میخواهید کار را انجام دهید، این ویژگیها و خصوصیات را دارد و از این مسیر باید مجوز بگیرید، من وقتی وارد این درگاه میشوم باید این اطلاعات به من داده شود چه کسی باید این اطلاعات را بدهد؟ وزارت اقتصاد باید بدهد و الان این اتفاق نمیافتد یعنی من باید خودم بروم از طریق وزارتخانهای که آن مجوز را سابقاً امضای طلایی داشته از او بگیرم در اینجا باید امضا منتقل شود. ببینید تمام تلاش ما این بوده که امضای طلایی از آن وزارتخانهها گرفته شود و در یک جا متمرکز شود که آن یک جا متولی اش وزارت اقتصاد است که آن درگاه در دستش است، هم باید من را راهنمایی کند در گرفتن مجوزها که چه چیزهایی لازم دارم که بگیرم و هم این مسئله باید از دستگاه قبلی گرفته شود و به درگاه متصل در وزارت اقتصاد منتقل شود.
این دو کار باید در وزارت اقتصاد صورت بگیرد البته به دلیل مقاومتهایی که آنها انجام میدهند هنوز این دو کار کامل صورت نگرفته است.
مجری:بازه زمانی که فرمودید کمیسیون ورود خواهد کرد و با دستگاههایی که آقای سیاح هم از آنها نام بردند برخوردی اگر قرار است صورت بگیرد آن بازه کی خواهد بود؟
آقای پژمانفر:من الان اعلام میکنم دستگاههایی که در ارتباط با این موضوع مقاومت میکنند، ما هر هفته چند وزارتخانه را به مناسبتهای مختلف دعوت میکنیم مثلاً ما در هفته آینده وزیر مسکن و شهرسازی را دعوت خواهیم کرد و در مسائل مختلف از ایشان پرس و جو خواهیم کرد همین موضوع اگر به ما وزارت اقتصاد بگویم میتوانیم در دستور کار قرار دهیم و تکلیف را بخواهیم.
مجری: آقای سیاح شما فرمودید دستگاههای نظارتی برخوردنمیکنند کمیسیون اصل ۹۰ میگوید اساساً از شما گزارشی دریافت نکرده که بخواهد ورودی داشته باشد آیا نیاز است که حتماً از شما گزارش به مجلس برود یا اینکه انتظار شما این بوده که مجلس باید جداگانه ورود داشته باشد؟
آقای سیاح: دو مسئله وجود دارد یکی اینکه ما خودمون دولت هستیم و بخواهیم چغلی دولت را به مجلس کنیم یک جوری است دیگر. نکته دوم اینکه سیستم صدور دستگاه ملی مجوزها تازه به شاخص جدید عملیاتی و پیاده سازی اش کرده است. هفته پیش این اعلام شد برای اولین بار در کمیسیون ویژه جهش تولید روز سه شنبه هفته پیش، ولی ما در اولین روز کاری این را بفرستیم برای کمیسیون اصل ۹۰ که انشاالله فشار بیاورند به دستگاههایی که دارند کم کاری میکند.
مجری: پس شما تا الان چیزی برای کمیسیون اصل ۹۰ فرستاده بودید.
آقای سیاح: نفرستاده بودیم چرا که دستگاههای اجرایی هر وقت به آنها میگوییم میفرستیم اصل ۹۰ میگویند نه صبر کن درست میکنیم الان چند ماه است که میگویند صبر کنید درست میکنیم و مقداری کش میدهند.
مجری: پس مقداری هم تقصیر شما میشود آیا قبول دارید؟
آقای سیاح: بله قبول داریم.
مجری: دو نکته دیگر هم اشاره کردند به اینکه الان فردی مراجعه میکند به سایت اطلاعات مجوزها را ندارد این درست است یا نه؟
آقای سیاح: چرا دارد مثلا مثالی که زدند در شغل بسته بندی مواد غذایی وجود دارد در درگاه ملی مجوزها مثل سایت گوگل است بسته بندی را بزنند یا غذای خانگی را بزنند تعدادی مجوزهایی که مربوط است میآید و نزدیکترین چیزی که دنبال آن هستند و میتوانند راحت پیدا کنند.
مجری: برای همه دستگاهها کامل است؟
آقای سیاح: به زودی کامل میشود.
مجری: کدام دستگاهها نیستند؟
آقای سیاح: آن چیزی که بعد از عید در ۶ ماه گذشته به تصویب شورای مقررات زدایی رسیده است تا دو سه روز پیش باید بارگذاری میشد که موضوع قطع اینترنت پیش آمد، ولی در این هفته انشالله بارگذاری میشود
مجری: نکته هم در خصوص ثبت محوری عنوان کردند چقدر از این ثبت محوری انجام شده است؟
آقای سیاح: ثبت محوری دو کار دارد یکی اینکه هیئت مقرراتزدایی فهرست مشاغل ثبت محور را بدهد تا الان دو سری شغل ثبت محور داده است یکی مشاغل خانگی که همه آن ثبت محور شده است حدود ۴۰۰ شغل خانگی است به جز این نود درصد پروانههای صنفی این تصمیم جدید هیئت است که فکر میکنم تا الان گفته نشده است ۹۰ درصد پروانههای صنفی ثبت محور میشود که الان انجام شده و مشکل فنی برای بارگذاری داریم و یک مشکل کوچک قانونی داریم که باید هیئت عالی نظارت بر اصناف در وزارت صمت آن را تصویب کند که تقریبا ما آن را ۳ هفته پیش تصویب کردیم و منتظر هستیم که وزارت صمت هم تصویب کند تا با هم بالا بیاوریم. این نکته قانونیاش.
مجری: از کی این اتفاق میافتد ثبت محوری برای اصناف؟
آقای سیاح: ۹۰ درصد اصناف، بهداشت و فراجا برای برخی اصناف میگویند قبول ندارند ثبت محوری را مثلا میگویند ما طلا فروشی باید برویم چک کنیم تا ببینیم حرفشان درست باشد یا خیر، بعضی مشاغل مانند آرایشگری زنانه یا لباس فروشی زنانه و بهداشت ساندویچ فروشی را میگویند حتماً باید چک کنم و بعد بگوییم و این حرف منطقی است و ۹۰ درصد دیگر را اگر وزارت صمت آماده باشد ما کاملا آماده هستیم و میتوانیم این هفته هم عملیاتی کنیم البته فرایندش در صمت یک ماهی است که معطل مانده است و پیگیری میکنیم که زودتر انجام شود، چون هیئت عالی نظارت بر اصناف باید زودتر تشکیل شود و تصویب کند، آنها مسائلی با فراجا داشتند البته ما مشکل را با فراجا حل کردیم امیدواریم با صحبت و جلسه مشکل قانونی اش حل شود تا انشاالله به عملیاتی هم برسد.
مجری: میتوانید مشخصا بگویید الان کدام مجوزها ثبت محور هستند؟
آقای سیاح: الان همه مشاغل خانگی ثبت محور هستند حدود ۴۰۰ شغل خانگی در درگاه ملی مجوزها از جمله بسته بندی که آقای پژمانفر فرمودند و همه هم حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقهای صادر میشوند، البته از نظر فنی درگاه ملی مجوزها وضعیت خوبی ندارد، کمتر از ۵۰ درصد به اهدافش رسیده است و پروژه تا دیروز ۵۲ درصد پیشرفت کرده است و بی رودربایستی از مردادماه سرعت ما خیلی کند شده است، چون ما همه مجوزهای دستگاهی را بارگذاری کردیم و شروع کردیم از اول چک کردن که کجا امضای طلایی از دستمان در رفته یا کجا فاصلهگذاری بوده و آنجا دچار مشکل شده، چون سفت گرفته اند و نمیدهند.
مجری:آقای حمدالهی از سازمان راهداری روی خط ما است، آقای حمدالهی مشکل چرا تاکنون حل نشده و این مجوزها به صورت الکترونیکی و برخط صادر نمیشوند؟
آقای حمد الهی:بحثی که است الان دو بحث خلط مبحث شده است یکی اینکه چرا شرکتهای دانش بنیان یا بازارگاههای الکترونیکی نمیتوانند بارنامه صادر کنند و یک بحث این است که چرا شرکتها تخلف میکنند در فعالیتشان. براساس قانون الزام شرکتها و موسسات حمل و نقل استفاده از بارنامه و صورت وضعیت انجا مکلف شده و تعیین تکلیف شده که شرکت حمل و نقل فقط میتواند به عنوان متصدی حمل و صادر کننده اسناد حمل شناخته شده است و این است که ما به لحاظ قانونی باید هر کسی که میخواهد بیاید و بارنامه یا اسناد حمل صادر کند باید شرکت حمل و نقل تاسیس کند و مجوز بگیرد که آن مجوز را با همکاری سامانه مجوزها پیش میبریم و ایراداتش را هفته گذشته هم جلسهای که در کمیته تخصصی هیئت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد و امور دارایی بود آخرین ایراداتش را مطرح شده.
مجری: الان این کار الان دارد انجام میشود؟ چند مجوز صادر شده در این زمینه؟
آقای حمد الهی: الان چیزی که دوستان میگویند بازارگاه الکترونیکی، ما ۳۷ مجوز بازارگاه دادیم تا الان از سال ۹۶ که و بابتش ابلاغ شده، اما اینکه چرا آنها نمیتوانند بارنامه صادر کنند به این علت که قانون اجازه را به آنها نمیدهد امسال ما با توجه به اینکه بحث وانت بارها را شروع کردیم، ساماندهی وانت بارها را، رفتیم این مجوز را موقتاً برای فعالیت بازارگاهها که دوستان هم بتوانند بیایند در این مرحله و در این میدان هم خودشان را نشان دهند این امکان را فراهم کردیم که بازارگاهها هم بیایند و بحث صدور بارنامه برای وانت بارها را در مرحله اول انشاالله داشته باشیم که الان چند تقاضا آمده است، برای بحث وانت بارها بازارگاهها تقریبا ۶ یا ۷ تا از این ۳۷ که مجوز دادیم تا الان درخواست دادند و دارند کارهایشان را پیگیری میکند و مواردی که مطرح شده در خصوص تخلف شرکت که میگویند کمیسیون اضافه میگیرند یا بارنامه را باطل میکنند این تخلفات فرآیند قانونی خودش را دارد یعنی کمیسیونهایی است برای رسیدگی به تخلفات و سازمان ۱۴۱ سازمان برای رسیدگی به تخلفات وجود دارد و روشهای مختلف برای رسیدگی به شکایات و تخلفاتی که است.
مجری: آقای سیاح نظرات شما را هم در این خصوص بشنویم. اینکه در مورد مجوزها و ثبت آن میگویند درست است یا خیر؟
آقای سیاح: مجوز راهداری هم قانون سهل کننده دارند و هم قانون سخت کننده هر وقت به آنها میگوییم سهل کنید شرایط صدور مجوزها را قانون سخت کننده را میگذارند روی میز میگویند قانون داریم نمیشود چرا وقتی قانونی که به نفع مردم است را روی میز نمیگذارید و از قانون سخت کننده استفاده میکنید. یک مثال بزنم شرکت حمل و نقل بین المللی، ما از عزیزان وزارت راه خواهش کردیم که شرایط این را سهل کنید نشان به آن نشان که الان اینترنت را بزنید و سرچ کنید قیمت مجوز شرکت حمل و نقل بین المللی، میلیارد میلیارد تومان پول آن است و امضای طلایی برادران ارزش دارد و این جای ساده شدن دارد، ولی نمیکنند و شرایطش را به سختی امضاهای طلایی را دستشان گرفته اند و حاضر نیستند پس بدهند. درست نیست من به عنوان دولت از مجلس خواهش کنم که رسیدگی کند، اما رئیسجمهور محترم دستور دادند با احدی رودربایستی نداشته باشید، آقای پژمانفر عزیز که میفرمایید وزیر محترم راه، از ایشان بپرسید چرا شرکت حمل و نقل بین المللی ۵ میلیون تومان پولش است؟ به چه کسانی میدهند که میتواند ۵ میلیارد تومان در بازار بفروشند لیستش را از وزارت راه بخواهند که به چه کسانی داده اند؟ یا از آن طرف مجتمع خدمات بین راهی، مجتمع خدمات بین راهی را هیئت مقررات زدایی بررسی کرد و حکم داد که میراث صادر کند، وزارت راه استعلام جواب دهد، کلا از اول سال بسته اند چرا این کارها را میکنند؟
مجری: اجازه بدهید از آقای پژمان فر بپرسیم، توضیحات را دادند الان مجلس چه کاری خواهد کرد در ورودش به چه صورت خواهد بود؟
آقای پژمان فر: ما بر اساس بند ه تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، همه درخواستها باید از طریق درگاه ملی مجوزهای کسب و کار باشد و ما اجازه نداریم از مسیر دیگری باشد، یعنی تمام مسئلهای که آقایان از مجموعه راهداری اعلام کردند حرف خلاف قانون زدند حتماً من در مجلس این موضوع را پیگیری خواهم کرد این مجوزها باید منتقل شود به سامانهای که به آن اشاره کردیم، همین امضای طلایی که آقای سیاح فرمودند که برای یک مجوز و یک مجموعهای که این مجوزها را صادر میکند ۵ میلیارد بلکه موارد بیشتر در این موارد وجود دارد اصلا این قانون برای همین قرار گرفته است. ما حتما نسبت به این موارد این کار را خواهیم کرد ما الان حدود ۷۰ تا ۸۰ مجموعه داریم که خودشان برای خودشان سامانه راه انداختهاند و کار میکنند و امضاهای طلایی را قرار داده اند و طبیعتاً هم مقاومت میکنند که در مقابل قضیه موضوع منتقل شود.
من به این مسئله اشاره کنم، این باعث مسائلی میشود، یک مورد هم به آن اضافه کنم موضوع مجوزهای در ارتباط با طبابت، یک پزشک عمومی مجوز میگیرد و یا یک جراح میگیرد و میخواهد فعالیت کنند به او میگویند تو حق نداری در این شهر فعالیت کنی و باید بروی در فلان شهر دیگر، میخواهم بگویم بسیاری از مهاجرتها بر اساس این است.
مجری: یک تاریخ بگویید اگر وزارت اقتصاد آمار دستگاهها را به شما اعلام کرد چقدر طول میکشد تا با آنها برخورد کنید؟
آقای پژمانفر: ما یک فاصله یکماهه داریم در احضار کردن و پیگیری کردن، ما سعی میکنیم یکی، دو سه ماهه این موضوع را جمع بندی کنیم.