پخش زنده
امروز: -
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشجویان با مشارکت در برنامههای فرهنگی کسب تجربه برای آینده میکنند، تجربیات زیسته دانشجویان و مشارکت آنان در برنامههای فرهنگی کمک میکند نسبت به مسائل جامعه بیتفاوت نباشند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم ، دکتر محمدعلی زلفیگل در پنجاه و هفتمین نشست سراسری معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاههای کشور که به صورت حضوری و برخط در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به جامعه دانشگاهی کشور گفت: از خداوند بزرگ میخواهم کمک کند کشتی آموزش عالی کشور به مدد همیاری و همفکری شما عزیزان به سوی پیشرفت هدایت شود.
وی افزود: معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها در حقیقت نقش اساسی در تربیت آینده سازان و آینده داران کشور برعهده دارد.
زلفی گل افزود: دانشجویان اگر حداکثر ۲۰ واحد درسی در هر نیمسال داشته باشند و هر واحد درس عملی آن را حدود دو ساعت لحاظ کنیم در کل ۳۰ ساعت از وقت دانشجویان عزیز را آموزش رسمی دانشگاهی پر میکند و اگر ۵۶ ساعت برای استراحت آنان در نظر بگیریم، حدود ۸۵ ساعت از جغرافیایی اوقات فراغت دانشجویان در اختیار معاونان فرهنگی دانشگاههای کشور است که با ابزار و نهادهایی که در اختیار دارند اعم از انجمنها و کانونهای فرهنگی، هیاتهای مذهبی، تشکلهای اسلامی و سمنها باید برنامهریزی مناسبی برای این جغرافیای اوقات فراغت صورت گیرد.
وی گفت: خوشبختانه با توجه به تجربیات آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا در دانشگاهها میتوانیم نهایت بهره را برای انجام فعالیتهای فوق برنامه ببریم.
وزیر علوم افزود: میتوان با استفاده از بسترهای نرمافزاری و سختافزاری موجود که در اثر شیوع ویروس کرونا در دانشگاهها ایجاد شده برای پر کردن اوقات فراغت دانشجویان استفاده کنیم، این امر بستگی به نبوغ و فکر شما معاونان فرهنگی دانشگاهها دارد که بخشی از کمبود اعتبارات را به این شکل جبران کنید.
وی افزود: البته اینها دلیل نمیشود که روسای دانشگاهها به ۳ درصد بودجهای که مقرر شده از اعتبارات دانشگاهها برای مباحث فرهنگی اختصاص دهند کمتوجهی کنند، در تصویب بودجه تفصیلی دانشگاهها در هیئتهای امنا مقرر شد نسبت به بودجه پژوهش و فرهنگی حساسیت خاص خود را داشته باشند.
زلفی گل گفت: هرچقدر برنامه گستردهتر، متنوعتر، شادتر و علمیتر با شمولیت بیشتر در دانشگاهها داشته باشیم سبب میشود، وارد کمترین حاشیهها در دانشگاهها شویم به عبارت دیگر، رئیس دانشگاهی که به بحث فرهنگی توجه ویژه داشته باشد کمک میکند که دانشگاه خود را با کمترین حاشیه مدیریت کند.
وی افزود: در مباحث فرهنگی دشمنان ما برای دانشگاهها برنامه دارند و تلاش میکنند دانشگاهها را مقابل نظام جمهوری اسلامی قرار دهند لذا باید به گونهای برنامهریزی کنیم و از جغرافیایی اوقات فراغت دانشجویان استفاده کنیم که آنها را خنثی کنیم.
به گفته وزیر علوم، دشمنان قصد دارند به نسل جوان القا کنند اگر میخواهیم به سمت پیشرفت برویم، مدیریت جامعه بدون حضور دین باید مدیریت شود و راه حل، مدیریت سکولاریسم است.
زلفی گل در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به معاونان فرهنگی دانشگاهها گفت: شما معاونان فرهنگی و اجتماعی صف اول مبارزه با این گونه القائات هستید تا با برنامه ریزیهای خود کمک کنید فرهنگ ایثار و گذشت را تبیین کنید.
وی به بحث جهاد تبیین که مقام معظم رهبری رهبری همواره بر آن تاکید فرمودهاند اشاره کرد و افزود: توفیقات نظام مقدس جمهوری اسلامی را باید عرضه کرده و مقایسه کنید چرا که اتفاقات بسیار بزرگی در بخشهای مختلف کشور طی ۴۰ سال گذشته رخ داده است که باید تبیین شود.
وزیر علوم افزود: دانشجویان عزیز ما به واسطه قلب پاک، صداقت، رافت و مهربانی که دارند اگر با صداقت روبرو شوند حتماً همکاری خواهند کرد باید با برنامهریزی از ظرفیت و فطرت پاک آنها برای پیشبرد دانشگاهها استفاده کنیم.
وی افزود: هرجا به دانشجویان اعتماد کنیم و پشت صحنه از آنان حمایت نماییم خود آنها برای اوقات فراغت بهترین خلاقیت و برنامهها را خواهند داشت.
زلفیگل افزود: دانشجویان با مشارکت در برنامههای فرهنگی کسب تجربه برای آینده میکنند؛ تجربیات زیست بوم دانشگاهی به آنها کمک میکند در آینده نسبت به مسائل جامعه بیتفاوت نباشند.
وی گفت: دانشگاه فقط برنامههای آکادمیک و رسمی آموزشی و پژوهشی نیست، قسمت عمده برنامههای دانشگاه، برنامههای تربیتی است که خارج از آموزش رسمی است و هدایت آن برعهده معاون فرهنگی و اجتماعی است.
وزیر علوم در خاتمه خطاب به معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها گفت: امیدوارم از این فرصت که به شما تعلق گرفته که به آینده سازان و آینده داران کشور خدمترسانی کنید، نهایت بهره را ببرید.
زلفی گل یادآور شد: دانشجویان، رئیس جمهور، وزرا، وکیلان، اندیشمندان، متفکران و نمایندگان مجلس آینده هستند و آینده در دست آنهاست و باید هرچه میتوانیم به آنان خدمت کرده و بستری ایجاد کنیم که آنها رشد علمی، عقلی و تجربی یابند.