پخش زنده
امروز: -
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه ماموریت ویژه دانشگاه شهید رجایی "تربیت دبیرفنی و حرفهای" است بر تغذیه علمی مدیریت سیستم سیاست گذاری آموزشهای فنی و حرفهای در کشور از سوی این دانشگاه تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمود امانی طهرانی درباره اهمیت دانشگاه شهید رجایی گفت: این یک دانشگاه متفاوت است که مأموریت ویژهای دارد و آن "تربیت دبیر فنی و حرفهای" است. یک نگاه سیستمی نیاز داریم که وضعیت این دانشگاه را در کشور بررسی کنیم. عرصه آموزشهای فنی و حرفهای کشور عرصه فوقالعاده مهمی است.
امانی طهرانی افزود: دانشگاه پرافتخار یعنی اینکه سرچشمه حل بسیاری از سؤالات و مسائل را میتوان در چنین جاهایی جست و جو کرد. این تلاش علمی بوده و باعث این افتخارآفرینی شده است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به کنشگران عرصه آموزشهای فنی و حرفهای کشور اظهار داشت: یکی از بازیگران مهم این عرصه، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی است. بخش برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی فنی و حرفهای تا قبل از سال ۱۳۸۰ مستقل و بخشی از آموزش متوسطه بود. زمان مرحوم مهندس علاقمندان این بخش را به سازمان پژوهش منتقل کرد.
امانی طهرانی در ادامه گفت: وظیفه این کنشگر این است که کار طراحی محتوای آموزشی رشتههای فنی و حرفهای و برنامههای درسی را از نیاز سنجی تا تولید محتوای آموزشی به سامان برساند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: کنشگر دوم، معاونت آموزش متوسطه و به طور خاص دفتر آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش است. این معاونت سازماندهی کل هنرستانهای کشور را برعهده دارد و این سازماندهی به معنای مدیریت، شناخت، برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی که همه اینها را دربر میگیرد. کنشگر سوم، دانشگاه شهید رجایی است که در ماموریت خود تامین منابع انسانی مورد نیاز برای نظام آموزشهای فنی و حرفهای کشور را بر عهده دارد و کنشگر چهارم سازمان آموزشهای فنی و حرفهای کشور است، این سازمان مهمی است که در تقسیم کار ملی قرار است این عرصه را گسترش دهد و نیاز بازارکار کشور را با الگوی روشن و شفاف برآورده سازد.
امانی طهرانی ابراز داشت که نظام آموزشهای فنی و حرفهای به طور طبیعی نیاز به هنرآموز و استادکار دارد و تنها جایی که این مسئولیت را راهبری و ساماندهی میکند دانشگاه تربیت دبیر فنی شهید رجایی است. از این جهت است که این دانشگاه، یک دانشگاه ویژه و منحصربه فرد است و دانشگاه دیگری با این مشخصات در عرصه فنی و حرفهای نداریم.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: کنشگران فوق، سالهای طولانی است که در عرصه آموزش و پرورش کشور حضور فعال دارند، اما اخیراً هم یک کنشگر جدید دیگر وارد این عرصه شده و آن شورای عالی فنی و حرفهای کشور است این شورا به نوعی یک فضایی برای هم افزایی و هماهنگی بیشتر است؛ یعنی میتواند نقشهای متعددی را در این عرصه بپذیرد.
امانی طهرانی اضافه کرد: در کنار این پنج عضو اصلی، کنشگران کناری و حمایتی وجود دارند که میتوان در این نظام سیستمی به آنها توجه کرد. یکی از این کنشگران شورای عالی آموزش و پرورش است، چون هر تحصیلی در دوره آموزش عمومی تا پایان دوره آموزش متوسطه در کشور انجام میشود، طبق قانون؛ قوانین، مقررات، مصوبات، سیاستگذاری و نظارت بر آنها، بر عهده شورای عالی آموزش و پرورش است. کمیته کاردانش در شورای عالی آموزش و پرورش، کار بررسی، تدوین و تصویب برنامههای درسی رشته کاردانش و فنی و حرفهای را بر عهده دارد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ابراز داشت: با این نگاه سیستمی باید ببینیم وضعیت کنونی کشور چگونه است. هر سیستمی برای یک مطلوب خاصی ایجاد میشود.
امانی طهرانی بیان کرد: اینجا یک سئوال اساسی مطرح میشود و آن این است که مقصود اصلی آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش چیست؟ پاسخ آن برآوردن نیازهای جامعه است. خیلیها این نیازها را با اشتغال اشتباه میگیرند، مسئله اصلی ما نیازهای جامعه میباشد و اشتغال به دنبال آن است، برآورده کردن نیازهای جامعه نقطه عزیمت و حرکت ماست، مشخصه این نیازها این است که خیلی گوناگون و دگرگون شونده هستند، لذا برای این مقصود نیازمند یک سیستم چابک و پاسخگو هستیم، یعنی وقتی نیازها خیلی آسان تغییر شکل میدهند. یک مشکل بوجود میآید و آن این است که برنامهها خیلی زود تاریخ مصرفشان سپری میشود، اما نظام رسمی میخواهد همچنان آنها را نگه دارد. به نوعی برنامهها در مقابل نیازها مقاومت میکنند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: دانش آموزان امروزه بیشتر به سمت رشتههای کامپیوتر و حسابداری میروند، در صورتی که رشته حسابداری در آینده حذف خواهد شد. اینجاست که نظام راهنمایی و مشاوره باید بتواند دانش آموزان را به رشتههای پرکاربرد و مورد نیاز جامعه هدایت کند. تشخیص نیازها چگونه انجام میشود؟ چه رشتههایی را چگونه تامین مربی، محتوای آموزشی و سازماندهی کنیم؟ چگونه آنها را به رشتههای هنرستانی تبدیل نموده و به این وضعیت سروسامان بدهیم؟
امانی طهرانی تاکید کرد: دانشگاه شهید رجایی باید تغذیه علمی هسته راهبردی مدیریت این سیستم را در دست بگیرد تا بتواند ماموریت خود را انجام دهد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با طرح این پرسش که چه چیزی باعث بهبود روند آموزشهای فنی و حرفهای کشور میشود؟ ادامه داد: باید مسئلههای کنونی این رشته را مشخص کنیم. مثلا یکی از مشکلات ورودیهای دانشگاه شهید رجایی این است که بیشتر از رشتههای نظری جذب میشوند. هنرآموزهای آینده تجربه زیسته فنی و حرفهای ندارند.
امانی طهرانی خاطرنشان کرد که در مشکلات و کامیابیهای ما دو عامل تاثیر دارد. یکی طراحی و دیگری مدیریت؛ گاهی طراحی خوب است، اما مدیریت خوب نیست. یک جاهایی هم طراحی مشکل دارد. نقص طراحی از مشکلاتی است که به راحتی نمیتوان آن را حل کرد. مانند طراحی تأمین استادکار برای هنرستانها خوب طراحی نشده است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر جایگاه متفاوت این دانشگاه با سایر دانشگاهها گفت: در یک دوره زمانی پارهای بی اعتناییها باعث شد که این دانشگاه تحت تاثیر تصمیمهای بیرونی؛ از مأموریت اصلی خود به سمت دیگر دانشگاههای فنی و مهندسی حرکت کند، اما امروزه این دانشگاه باید مسیر بالندگی و مأموریت خود را تهیه و تدوین کند و جایگاه متمایز خود را بازیابد. نباید اجازه داد به فلسفه وجودی دانشگاه خدشهای وارد شود. دانشگاه باید در ریل اصلی خود با قوت و سرعت حرکت کند و از تعارض منافعی که دیگران بر آن تحمیل کردهاند رهایی یابد. اینجاست که دانشگاه میتواند کنشگر اصلی عرصه آموزشهای فنی و حرفهای کشور باشد.
امانی طهرانی در پایان با اشاره به اینکه سرچشمه تعیین صلاحیت و شایستگیهای رشته فنی و حرفهای دست شماست تاکید کرد که چه بسا نیازهایی که میتواند از طریق دانشگاه به دورهها و رشتهها، برنامههای درسی، محتوای آموزشی و ... تبدیل شود و این امر، دانشگاه را چابک و تغذیهکننده دیگر کنشگران میکند و فاصله بین پلههای ترقی آن را کوتاه میسازد.