پخش زنده
امروز: -
وزیر آموزش و پرورش گفت: باید دانشآموزان را باسوادهای اسمی، مفهومی، عملکردی و چندبعدی که ۴ مفهوم سواد است باسواد کنیم و برای آموختن این سواد ،باید سکوی استعدادسنجی داشته باشیم.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، یوسف نوری در مراسم انعقاد تفاهم نامه با سازمان حفاظت محیط زیست افزود: براساس آموزههای دینی این موضوع مطرح است که طبیعت برای انسان آفریده شده و در قرآن تاکید شده که انسان در قبال این زمینه ، مسئول است.
وی افزود: مباحث زیادی در روایات درباره حفظ نظافت آورده شده است که این امر فقط در موارد فردی نیست بلکه نظافت محیط هم مهم است.
نوری ادامه داد: در روایات زیادی آمده است که پیامبر اکرم (ص) تاکید کردند ، اجازه نداریم به درختی آسیب بزنیم و یکی از بحثهای باقیات صالحات انسان، کاشتن نهال و آباد کردن زمین است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش با ۱۶ میلیون دانشآموز، یک میلیون معلم رسمی و پیمانی، معلمان غیررسمی و حدود ۴ میلیون دانشآموز پیش از دبستان، مهر امسال را آغاز میکند که با درنظر گرفتن خانوادهها و اولیاء، جمعیتی حدود ۵۰ میلیون نفر را شامل میشود.
وی با بیان اینکه باید دانشآموزان را باسواد کنیم ، گفت: باید زمینههای دانشآموزان را شناسایی و زمینههای علاقه مندی آنان را دریابیم، لازم است علاقه مندی دانشآموزان به محیط زیست نیز مشخص و آن زمینه شکوفا شود.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با تاکید بر اینکه دوره نهادینه شدن این امر دوره ابتدایی است ، گفت: دانشآموز باید بعد از شناسایی دانش آن را به مهارت تبدیل کند ، معمولا نظام آموزشی در این قسمت به علت کنکور محوری و حافظه محوری متوقف شده در حالی که دانش را داریم اما تبدیل به مهارت نشده است و اگر مهارت را در راه حفظ جامعه و اصلاح امور مردم به کار گرفته شود مسئولیت اجتماعی انجام شده است لذا باید این امر را هدایت کنیم.
وی با اشاره به اینکه دانشآموزان در این راستا محیط بان و همیار محیط بان میشوند ، افزود: بخشی از کارهایی که دانشآموزان ترغیب میشوند، این است که باید از روشهای اختصاص سنجی جدا شویم و لازم است برای هر کتاب درسی یک پیوست محیط زیستی داشته باشیم.
نوری تاکید کرد: ایدههای دانشآموزان باید در مدرسه در قالب یک تشکیلات شکوفا شود تا آنان بتوانند این ایدهها را در جامعه نشر دهند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: برنامه درسی باید دقیق ، به روز و برای دانشآموز جذاب باشد باید روی کتب درسی با دانشجو معلمان تحلیل محتوا صورت بگیرد و دانشآموزان موضوعات پیشنهادی را ارائه دهند و ما نیز میتوانیم از طریق شبکه شاد این امر را به خوبی دنبال کنیم.
نوری افزود: باید در زیست بوم جدید وارد یک مرحله جدید شویم و مسئولیت اجتماعی را به دانشآموزان بیاموزیم ، دانشآموزان مستعد هستند باید برای آنان دقیق برنامه ریزی کنیم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: این تفاهم نامه در راستای تحقق ساحت ترییت زیستی و بدنی است که رویکرد و اهداف مشخصی دارد و در مبانی سند تحول نیز مکلف هستیم این امر را دنبال کنیم، کارها باید مردمی شوند لذا از اولیا ، دانشآموز و خانوادهها در پیشبرد کارها کمک بگیریم.
وی گفت: برای مدارس دردست ساخت، رعایت معماری تمدنی کشور و مسائل محیط زیست مانند استفاده از انرژیهای پاک و مصالح سبک مورد نظر است ، طرحی را نیز برای مدارس آینده مدنظر داریم که مسائل محیط زیستی رعایت شود.
همچنین در پایان این مراسم، یوسف نوری، وزیر آموزشوپرورش بهعنوان همیار افتخاری محیطبان انتخاب شد و کارت همیاری را از علی سلاجقه، رئیس سازمان محیطزیست دریافت کرد.