خودروهای مونتاژی و قیمتهای نامتعارف
بین خودروهای مونتاژی داخل، اختلاف قیمت یک میلیاردی وجود دارد که به گفته کارشناسان از نظر فناوری تفاوتی با یکدیگر ندارند.
به گزارش خبرنگار گروه صنعت و معدن
خبرگزاری صدا وسیما، این روزها صحبت از قیمت خودروهای مونتاژی سر زبانها افتاده؛ خودروهایی که از نظر ظاهری تفاوت چندانی ندارند، اما در قیمت با یکدیگر متفاوت اند. فیدلیتی و دیگنیتی بهمن موتور با قیمت بین ۸۰۰ تا یک میلیارد تومان، تیگو ۸ مدیران خودرو با قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، لاماری ایما آرین موتور هم یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده اند.
به گفته احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان، قیمت گذاری خودروهای مونتاژی را هیئت مدیره شرکتهای خودروسازی برعهده داشته و سازمان حمایت در این حوزه نقش ناظر را دارد. این نحوه قیمتگذاری نیز بر اساس فرمول هیئت تعیین و تصویب سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان است.
پیش از این نیز رضا شیوا رئیس سابق شورای رقابت ضمن تاکید بر این نکته که شورای رقابت مسئولیتی در این حوزه ندارد گفته بود بحث قیمت گذاری خودروهای مونتاژی فعلا بر عهده شورای رقابت نیست و سازمان حمایت در این حوزه بر روی قیمتها نظارت میکند.
از آنجا که تعداد شرکتهای مونتاژکننده خودرو کم است و میزان تولید این شرکتها نیز رقم قابلتوجهی نیست٬ مسئولان قیمتگذاری خودروهای مونتاژی را به خودروسازان واگذار کرده و کارخانه قیمت این خودروها را مشخص میکند.
پیش از این مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفته بود: سازمان حمایت، مسئول قیمت گذاری خودروهای چینی و روسی است، اما اگر خودرویی خارجی باشد، بازار قیمت آن را تعیین میکند و نهاد ناظری بر آن نظارت ندارد، اما سازمان حمایت نظارت ارشادی دارد.
برای پیگیری علت این تفاوت قیمت، به سراغ کارشناسان این صنعت رفته ایم؛ آقای محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی میگوید در اصل هیچ تفاوتی بین خودروهای مونتاژی در کشور وجود ندارد و همه آنها یکی هستند، حال کارخانه ای، به دلیل تقاضای کمی که دارد قیمت خودرو را بالا میبرد تا به سودی که میخواهد برسد، در مقابل کارخانهای هم قیمت محصول را کاهش داده تا مشتری بیشتری جذب کند.
آقای امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو نیز در این خصوص میگوید: خودروسازان خصوصی خودشان قیمت گذاری محصولات خود را انجام میدهند که آنها نیز بر اساس عرضه و تقاضا قیمت گذاری میکنند؛ هر چقدر خودرویی پر تقاضا باشد قیمت آن معقول و اگر خودرویی تقاضای کمی داشته باشد کارخانه برای جبران سود قیمت آن را بالا اعلام میکند، همانطور که اکنون در برخی محصولات این قیمت گذاری را شاهد هستیم.
آقای سعید مدنی مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا نیز میگوید: هر خودرویی که قیمت منصافه تعیین میکند، خریدار بیشتری دارد، در مقابل قیمت بالای خودروهای مونتاژی آنها را از بازار عقب میاندازد و خریداری نخواهد داشت؛ خودروسازان اگر به دنبال جذب مشتری هستند باید مانند برخی خودروسازان خصوصی قیمت گذاری منصفانه داشته باشند؛ خودروهای مونتاژی تفاوت چندانی از نظر فناوری ندارند و تقریبا یکی هستند.
در نهایت برای پیگیری به سراغ نمایندگان مجلس به عنوان ناظر رفتیم؛ آقای حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع مجلس میگوید بخشی از سهام خودروسازان، دولتی است به همین دلیل در گذشته شورای رقابت قیمت گذاری آنها را انجام میداد. در خودروهایی که متعلق به خودروسازان خصوصی است خودشان قیمت گذار هستند، این یعنی خودروسازان خود قیمت محصولات را تعیین میکنند چرا که دولت نقشی در آنها ندارد.
بنظر میرسد، برای منصفانه شدن قیمت خودروهای مونتاژی در بازار نیاز است سازمانی وارد و نظارت سازمان حمایت هم بیشتر شود تا این اختلاف قیمت به مرور زمان کاهش یابد و مردم با قیمت منصفانه خودرو را خریداری کنند.
گزارش مکتوب از: فائزه شعبانی خبرنگارحوزه صنعت و معدن خبرگزاری صدا و سیما/