پخش زنده
امروز: -
وزیر آموزش و پرورش گفت: معماری یک نماد تمدنی است و کشور ما نیز در این حوزه ، صاحب سبک و به نوعی صاحب مکتب است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ، نوری در نشست تخصصی با استادان و صاحب نظران حوزه معماری فضاهای آموزشی کشور بر اهمیت معماری و طراحی مدارس و کلاسهای درس در یادگیری دانش آموزان تاکید کرد و گفت: معماری یک نماد تمدنی است و کشور ما نیز در این حوزه ، صاحب سبک و به نوعی صاحب مکتب است.
وی با اشاره به اینکه موضوع حظ بصری و سواد معماری در مدارس نیازمند مطالعات و بررسیهای بیشتر است، افزود: هر طرح و برنامهای در این زمینه باید حتما پیوست فرهنگی داشته باشد و برگرفته از فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی ما باشد ، علاوه بر اینکه امروزه، پیوست زیست محیطی، اجتماعی، پدافندی و.. نیز مدنظر است.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت معماری و طراحی مدارس و کلاسهای درس در یادگیری دانش آموزان افزود: نگاه جدید در عرصه تعلیم و تربیت از بعد انسانشناسی چهارگونه است: یک دیدگاه کودک را سوژه می داند در نگاه بالاتر کودک به عنوان کنشگر اجتماعی است و در نگاه آخر هم کودک همراه پژوهشگر نگریسته میشود.
نوری افزود: باید نیازهای دانش آموزان را در هر دو زمینه سخت افزار و نرم افزار بشناسیم و نگاه دانش آموز را در طراحی فضای کالبدی محیط یادگیری در نظر داشته باشیم، لازم است به این سمت حرکت کنیم تا هویت ملی و محلی را حفظ کرده، ارتقا داده و این میراث ارزشمند را انتقال دهیم.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: یک طرح علاوه بر اینکه زیبایی و هارمونی داشته باشد ، باید بررسی شود آیا این طرح و فضا از بعد تربیتی برای دانش آموز خوشایند است و چه تاثیری در رسیدن به سطوح بالای یادگیری دارد، توجه کنیم که سواد ما اسمی است، اما باید به سواد مفهومی و عملکردی برسیم و فضا نیز زمینه ساز این موضوع باشد.
نوری با اشاره به اینکه بحث محیط یادگیری و فناوری به عنوان یکی از سه ضلع نظام آموزش و پرورش در تدوین برنامه های درسی مدنظر قرار گرفته ، افزود: برنامه درسی دانش بنیان یک سرش در سنت و تمدن است و سر دیگر آن در آینده است از این رو باید الگوهای نوآورانه داشته باشیم و جریان های بلوغ فناوری در آموزش و پرورش را نیز بشناسیم.
وزیر آموزش و پرورش ابراز امیدواری کرد با وجود بزرگان و استادان صاحب نظر حوزه معماری و طراحی فضاهای آموزشی، با تعامل بیشتر نوسازی مدارس بتوانیم در این زمینه گامهای موثری برداریم.