صف اول:
تسهیل سفرهای اربعین با ورود شش هزار اتوبوس
وزیر راه و شهرسازی از نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی به شش هزار اتوبوس جدید برای حمل زائران اربعین حسینی خبر داد و گفت: معاون اول رئیس جمهور در این زمینه به دستگاههای اجرایی دستورات لازم را صادر کرده است که منتظر اجرای این دستور هستیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای رستم قاسمی با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر سه شنبه ۱۵ شهریور ماه، آخرین اقدامات و برنامههای حوزه راه، حمل و نقل و مسکن را تشریح کرد و گفت: با توجه به همزمانی اربعین حسینی با پایان سفرهای تابستانی، هشت هزار دستگاه اتوبوس برای حمل زائران به مرزهای غربی و بازگشت آنها تخصیص داده شده است، اما با توجه به پیش بینی حضور پنج میلیون نفری هموطنان که بخش زیادی از آنها با اتوبوس به مرزهای غربی مراجعه خواهند کرد نیاز به ۱۴ هزار اتوبوس داریم و برای تامین کسری شش هزار دستگاه اتوبوس ستاد مرکزی اربعین و معاون اول رئیس جمهور دستور مشارکت سایر دستگاههای اجرایی و اقتصادی را صادر کرده اند، اما هنوز بخش زیادی از این اتوبوسها به ناوگان عمومی اضافه نشده است.
متن کامل گفتگوی وزیر راه و شهرسازی در برنامه صف اول به این شرح است:
مجری: در خصوص برنامههای اربعین توضیح دهید.
قاسمی: از اواخر سال گذشته موضوع اربعین را در دستور کار قرار دادیم. در میر جاوه برای ورود متقاضیان از پاکستان مسیری قرار داده ایم. به صورت شبانه روزی کار شده و آماده است.
وضع جادهها مناسب است. هزار و۳۰۰ میلیارد تومان برای اصلاح جادهها هزینه شده است.
مجری: وضعیت ناوگان برای زائران به چه شکلی است؟
قاسمی: برای عبور پنج میلیون زائر ۱۴ هزار اتوبوس نیاز داریم. هم اکنون هشت هزار دستگاه داریم. معاون اول رئیس جمهور دستور داده تا دستگاهها وسایل حمل ونقل عمومی خود را در اختیار این بخش قرار دهند و امکانات را فراهم کرده ایم، اما توصیه میشود مردم با توجه به تامین پارکینگ از وسایل شخصی خود استفاده کنند.
مجری: در حوزه ریلی و هوایی وضعیت به چه شکلی است؟
قاسمی: در بخش ریلی ۱۰۰ درصد ظرفیت را افزایش داده ایم و ۳۰۰ هزار نفر قابلیت جابه جایی داریم. قطار زاهدان هم امروز افتتاح شده و زائران زاهدان را به خرمشهر هدایت میکند.
در بخش ریلی هیچ افزایش قیمتی نداشته ایم و در بخش هوایی قیمت بلیت رفت وبرگشت به نجف شش میلیون تومان است.
مجری: بلیت اتوبوس برای جابه جایی زائران نیست؟
قاسمی: در واقع اتوبوس برای جابه جایی زائران کم است و حتی تلاش کرده ایم و با برخی از مقامات کشورهای همسایه صحبت شد که سه تا چهار هزار اتوبوس اجاره کنیم که موفق نشده ایم.
دستگاهها مکلف هستند که وسایل نقلیه عمومی خود را در اختیار ما قرار دهند، ولی تاکنون همکاری انجام نشده است. سهمیه تمامی دستگاهها مشخص است که معاون اول رئیس جمهور از امروز دستور داده که آنها در اختیار وزارت راه وشهرسازی قرار دهند. از فردا تا ۳۰ شهریور، تمامی آزادراههای کشور هیچ عوارضی در ۱۵ روز سفر اربعین دریافت نمیکنند.
مجری: وضعیت فروش بلیت هواپیماها به چه شکلی است؟
قاسمی: هیچ ایرلاینی حق ندارد گران فروشی کند. ۱۵۰ پرواز به نجف داشته ایم و طبق گزارش ارائه شده تعداد تخلفها محدود بوده است. ممکن است تخلفاتی باشد که با آن برخورد میشود و در صورت مشاهده تخلف مسافران به میز خدمت مراجعه کنند. زائران نباید یک ریال هم بیشتر از نرخ شش میلیون تومان پرداخت کنند.
فرودگاه نجف یک فرودگاه کوچک است و قابلیت پذیرش بیش از این تعداد پرواز را ندارد و در حال رایزنی هستیم. ما در خواست هزار پرواز را کرده ایم که هنوز پذیرش نکرده اند.
بیش از ۵۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند که به دنبال انجام سفر هوایی هستند که به هیچ عنوان امکان آن وجود ندارد و ظرفیت هوایی ما تنها ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار نفر است که برای این تعداد هم هنوز پاسخ نداده اند.
مجری: آیا خبر عزل مدیران ایران ایر درست است؟
قاسمی: بله برای تخلف در موضوع اربعین و دیگر موضوعات بوده که عزل شده اند.
مجری: تعداد هواپیماهای موجود در کشور چقدر است؟
قاسمی: ۷۶ هواپیما داشته ایم که میپرید و با ساز و کارهایی که در پیش گرفته شده توانسته ایم به ۱۷۰ هواپیما برسانیم. در چند ماه گذشته برای تعمیر هواپیما در شرایط خوبی قرار داریم.
امروز ۹ فروند هواپیمای روسیه در ایران در حال تعمیر هستند و یک فرصت بسیار خوبی در ایران فراهم شده است و ما به تکنولوژی تعمیرات دست پیدا کرده ایم.
مجری: بخش ریلی چه میزان توسعه یافته است؟
قاسمی: در بخش ریلی باید ۳۰ درصد بار کشور و ۳۰ درصد مسافر حمل شود که تنها ۱۰ درصد را حمل میکنیم. سن ناوگان ما بسیار بالا است. ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن داریم و برای تردد در آنها ۱۰۰۰ لوکوموتیو نیاز داریم. زیر ساخت ما قدیمی است وبرای بخش حمل ونقل ریلی که ارزان و ایمن باید برنامه و تحول اساسی داشته باشیم.
مجری: در خصوص وضعیت ترانزیت کشور در چه جایگاهی قرار داریم؟
قاسمی: زیرساختهای کشور برای حمل و نقل ریلی بسیار ناکافی است و ما برای تحول در این بخش نیز برنامه مفصل داریم.
راه آهن شلمچه - بصره در حال تکمیل است، اما مسائل داخلی عراق سبب شده تا شاهد توقف پیشرفت راهآهن شلمچه- بصره باشیم، امیدواریم با ایجاد ثبات در عراق این خط پیگیری شود.
ایران در مسیر ترانزیت بینالمللی است و همه کشورهای حاضر در نشست عشقآباد درخواست ملاقات با ایران را داشتند، چون ما بهترین مسیر کریدوری در منطقه هستیم و در حال تفاهم با تمامی این کشورها ظرف ۳ ماه هستیم.
بر اساس گزارش ها، ۲۰۰ میلیون تن بار در حوزه منطقه است و ما اگر ۵۰ درصد از این بار را جذب کنیم بسیار خوب است. ما هیچ سالی بیش از ۳.۵ میلیون تن ترانزیت نداشتیم، اما سال گذشته ۱۰ میلیون تن بار از کشور ترانزیت شد و هم اکنون با روسها قرار داد انتقال ۲۰ میلیون تنی داریم و برنامه توسعه این قرارداد به ۵۰ میلیون تن وجود دارد.
ما در یک برنامه چهار ساله کریدورهای اصلی کشور در حوزه زیرساخت را توسعه دهیم تا حجم بار منطقه از چهار کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب از ایران عبور کند.
انتقال بار از هند به فنلاند از ایران ۱۵ روز به طول میانجامد در حالیکه همین مسیر از طریق دریا بیش از ۴۵ روز زمان نیاز دارد و یک تحول بنیادی در دو ماه آتی در این حوزه اتفاق میافتد.
مسیر چابهار-سرخس در شرق کشور و خط آهن رشت-آستارا جزء مهمترین زیرساختهای ریلی کشور است که تکمیل خواهد شد.
مجری: درباره بازداشتی اخیر توضیح دهید.
قاسمی: یک نفر بیشتر بازداشتی در وزارت راه و شهرسازی نداشته ایم. اطلاعی نداریم چرا بازداشت شده و جرم او چیست.
سالیان طولانی در کشور مسئولیت داشتم و جانشین اقتصادی نیروی قدس بوده ام و ممکن است از نگاه سیاسی مشکلاتی داشته باشد در وزارت راه و شهرسازی، اما در موضوع اقتصادی معتقد هستم اگر فردی چشم من هم باشد در صورت تخلف باید خارج شود.
مجری: آخرین وضعیت مسکن را توضیح دهید.
قاسمی: ۱۰ تا ۱۲ میلیون فاصله عرضه و تقاضا در بخش مسکن داریم. با انجام اقدامات موثر، ایجاد سامانههای لازم و تامین زمین، از مهر ماه به بعد هر ماه تعدادی واحد مسکونی را تحویل خواهیم داد.
در شهرهای کوچک زمین را به مردم خواهیم داد. ۲۰۰ متر زمین رایگان میدهیم وام میدهیم تا مردم خود اقدام به ساخت کنند.
۱۴۰ هزار واحد به این شیوه ساخته شده است و در شهر ایوانکی ساخت واحدها به شکل یک طبقه و دو طبقه است.
ساخت مسکن تدریجی را هم در دستور کار خود قرار داده ایم.
۸۰۰ هزار واحد مسکن روستایی و ۶۰۰ هزار واحد ابلاغ شده به بنیاد مسکن و ۲۰۰ هزار واحد در مرحله نهایی قرار گرفته است و ۴۰۰ هزار واحد جدید دیگر شروع میشود. تا پایان دولت بیش از ۸۰۰ هزار واحد به دلیل آنکه یک طبقه ساخته میشود و ارزانتر است تحویل داده خواهد شد.
در بحث خودمالکی ۳۰۰ هزار واحد در حال ساخت داریم زمین را خود صاحب ملک میآورد و تمامی خدمات و مزیتهای نهضت ملی مسکن را در اختیار آنها قرار میدهیم و هدف ما آن است که عرضه مسکن را زیاد کنیم.
انبوه سازی که در قالب قرارداد سه جانبه است که نیاز به شهر سازی و تامین خدمات و زیر ساخت داریم. در قزوین ۱۰ هزار واحد ساخته میشود و در شهرهای مختلف و خراسان جنوبی و خراسان رضوی ۵۰ هزار واحد ساخته خواهد شد.
مجری: در حوزه ساخت خانههای ویلایی چه اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است؟
قاسمی: معمولا این واحدها توسط خود مردم ساخته میشود به دلیل آنکه به صورت یک طبقه است زودتر ساخته میشود. در شهرهایی که زمین داریم سایت ثبت نام باز است و زمین تحویل میدهیم و تسهیلات را دریافت کنیم. ۹۰۰ شهر زیر ۵۰ هزار نفر داریم و در برخی از شهرها مانند شمال زمین نداریم و بلند مرتبه سازی میکنیم.
از مردم درخواست میکنیم که در این زمینه ورود کنند و زمین تحویل بگیرند.
مجری: آیا دستگاهها در الحاق زمین برای طرح نهضت ملی مسکن همکاری لازم را انجام داده اند؟
قاسمی: ما تا دوسال آینده زمینهای لازم را در اختیار داریم. آقای رئیس جمهور برای ساخت مسکن دغدغه جدی دارند و تاکید بر سرعت بخشیدن به مسکن دارند و تا پایان شهریور اراضی نهضت ملی مسکن باد تحویل داده شوند.
بعد از دستور رئیس جمهور با اداره ثبت اسناد املاک تفاهم نامه امضا شد و اگر دستگاههای اجرایی ظرف یک ماه اراضی در اختیار وزارت راه قرار ندهند یک طرفه به نام این وزارت خانه سند میخورد.
تقریبا چهار درصد اراضی را گرفته ایم و فردا با ارتش توافق نامه خوبی منعقد خواهیم کرد و کمک خواهند کرد.
تامین مالی جدید در بخش مسکن در راه است. قرار بود بانکها ۲۰ درصد منابع خود را در اختیار ما قرار دهند، اما از بانکها در پرداخت تسهیلات مسکن راضی نیستیم و در این زمینه تنها یک بانک مسکن در پرداخت تسهیلات همکاری لازم را داشته است.