پخش زنده
امروز: -
مدیر سامانه ستاد گفت: در نظر داریم هفتههای آتی در سامانه ستاد قسمتی را راه اندازی کنیم که عموم مردم به اسامی دستگاههایی که در اتصال به سامانه ستاد کوتاهی کرده اند، دسترسی داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در میز اقتصاد امروز موضوع اتصال دستگاهها به سامانه ستاد(سامانه تدارکات الکترونیک دولت) به منظور شفاف سازی معاملات دستگاهها بررسی شد.
آقایان آرش عسگری رئیس سامانه تدارک الکترونیکی دولت، ملک نژاده کارشناس اقتصادی و آزادی خواه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به موضوع شفافیت در سامانه ستاد الکترونیک دولت پرداختند و به سوالات زیر پاسخ دادند.
این سامانه از سال ۸۸ تا الان چقدر توانسته است کمک کند به صرفه جوییها در دستگاهها در خریدهایشان و چه مزایای اقتصادی برای کشور داشته است؟
آقای عسگری: هدف اصلی این سامانه شفافیت و افزایش کارآیی و تسهیل در فرآیند انجام معاملات دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی است. این سامانه فرآیند انجام معامله را الکترونیکی کرده است. یعنی باعث صرفه جویی در هزینههای انجام معامله، هزینههای کاغذ در بخش خصوصی شده است.
جلوی فساد و رانت و این موضوعات گرفته میشود و جایی که لازم است دولت جنسی را بالاتر در مزایدهها بفروشد این اتفاقات رقم خورده است؛ به طور مثال از سال ۹۲ تاکنون مزایدههای سازمان جمع آوری فروش اموال تملیکی که داخل سامانه است به صورت مجازی برگزار میشود که طبق اعلام خودشان سود فروش شان ۱۰۰ برابر شده است.
یعنی سودشان صددرصد رشد داشته و در خریدها هم همین اتفاق میافتد یعنی در مناقصات و خریدهای کوچک و متوسط ما در برد اعلام عمومی اعلام میکنیم از سراسر کشور همه عزیزان میتوانند به سایت مراجعه کنند بدون اینکه این فضای رقابتی بسته باشد میتوانند در این فضای رقابتی سالم شرکت کنند و خود همین باعث میشود که خریدهای دولت ارزانتر انجام شود.
به لحاظ ریالی مصداقهایی دارید برای اینکه ارزانتر خریداری شود؟
آقای عسگری: مصداقهایی که بررسی کردیم موردی بوده است؛ مثلاً در مزایدهها من خودم به طور نمونه ورود کردم مثلاً جنسی که خود دستگاه احصا میکرد در فیزیک قیمت پایه اش ۲۵ میلیون تومان بوده، دو سه بار هم گذاشته بودند و مشتری نداشته، ولی اولین باری که به صورت الکترونیکی داخل سامانه گذاشته شده بوده همان جنس به قیمت ۷۰ میلیون تومان فروخته شده است به طور نمونه عرض میکنم در یک مزایده ماکسیمم ۱۰ نفر شرکت کننده داشت در شرایط فیزیکی، داخل سامانه که انجام شد این تعداد به ۱۸۰ نفر رسید یعنی یک ردیف از مزایده ۱۸۰ پیشنهادکننده داشت.
همه مردم میتوانند این را ببینند یعنی شفافیت برای همه مردم است؟ چه کسی خریده و چه کسی فروخته است؟
آقای عسگری: بله.
چه تعداد دستگاه احصا شده اند؟
آقای عسگری: ما طبق آن تعاملی که با سازمان اداری - استخدامی داشته ایم لیست دستگاههای اجرایی و واحدهای تابعه شان را سعی کرده ایم شناسایی کنیم. کل این مجموعه تقریباً ۲۰۰ هزارتا است. یعنی دستگاههای اجرایی تقریباً ۴ هزار و ۶۰۰ تا هستند شرکتها و مؤسسات و نهادهای عمومی تابعه این دستگاههای اصلی تقریباً بقیه این آمار را دربر خواهند داشت.
از این ۴ هزار و ۶۰۰ تا آماری که امروز گرفته ام، ۴۴۶ دستگاه هنوز نیامده اند. یعنی ۱۰ درصد هنوز داخل سامانه نیامده اند. الان در مجموع آمار ثبت نام مان ۱۳ هزار و ۶۴۰ است یعنی از لیست ۲۰۰ هزارتا هنوز به قطعیت نرسیده است. چون با دوستان سازمان اداری و استخدامی در تعامل هستیم که ما این لیست را دقیق کنیم.
این ۱۳ هزار و خوردهای که فرمودید از چقدر است از ۲۰۰ هزارتا میگویید؟
آقای عسگری: خیر. هنوز دقیق نشده است روی دستگاههای اجرایی دقیق هستیم یعنی ۴ هزار و ۶۰۰ تا و روی لیست دوم هنوز دقیق نیستیم آن لیست اولیه حدود ۲۰۰ هزارتا بود.
آن ۴۰۰ شرکت اجرایی اصلی را که نیامده اند نام میبرید؟
آقای عسگری: لیست خیلی زیاد بود همراه نیاورده ام. مناطق آزاد و شهرداری تهران هنوز نیامده اند البته شهرداری تهران الان درحال ثبت نام هستند و دوستان به آنها آموزش میدهند، این لیست را احصا کرده ایم در اختیار سازمان بازرسی و دیوان محاسبات قرار دادیم برای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم ارسال کرده ایم، دوستان از طریق مجلس پیگیر موضوع هستند.
بجز این دستگاههایی که نام بردم چیزی حضور ذهن دارید که دستگاههای اجرایی بزرگ باشند ونیاز باشد ما معاملاتشان را ببینیم؟
آقای عسگری: اصلیها آمده اند، یعنی وزارتخانهها و دستگاههای اصلی وارد سامانه شده اند ذیل اینها یکسری مواردی هستند که هنوز به سامانه نپیوستند.
از نهادهای عمومی غیردولتی چطور؟ مثلاً بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان اینها در سامانه آمده اند؟
آقای عسگری: اینها را باید بررسی کنیم. تا آنجایی که حضور ذهن دارم برخی آمده اند و برخی نیامده اند. در این خصوص اقدامی میکنیم که هفته آینده هم دستگاههای نظارتی و دستگاههای اجرایی و هم عموم مردم میتوانند به آنجا مراجعه کنند و ملاحظه کنند. یک لیست شفاف سازی در داخل سامانه داریم که کل معاملات دولت را در بخش شفاف سازی معاملات نشان میدهیم. بعنوان مثال وزارت صمت در ماه گذشته چه فروخته و یا چه خریداری کرده است و به چه قیمتی خریده یا فروخته است. این را در سایت منتشر میکنیم.
يک بخشی هم ایجاد میکنیم بعنوان شفاف سازی ثبت نام دستگاه ها، که هم ثبت نام دستگاههایی که انجام شده اند نشان داده میشود و هم دستگاههایی که ثبت نام نکرده اند. یعنی آنجا کاملاً لیست دستگاههای اجرایی که ثبت نام نکرده اند و ثبت نام کرده اند کاملاً قابل احصا است و هر کسی که بخواهد بیاید و اضافه شود کاملاً از آن لیست خارج میشود و به لیست دستگاهها اضافه میشود.
در چه سایتی؟
آقای عسگری: همین سایت تدارکات الکترونیکی دولت setadiran.ir
تا هفته آینده؟
آقای عسگری: اميدواريم تا پایان هفته دیگر این موضوع نصب خواهد شد.
ما میتوانیم ببینیم کدام دستگاهها از این ۴ هزار و ۶۰۰ تا کدام هستند و کدام نیستند؟
آقای عسگری: بله دقیق میتوانید ببینید که از این ۴ هزار و ۶۰۰ تا دستگاهها کدامها هستند و کدامها انجام نداده اند.
به نظر شما چرا تا الان مقاومت داشتند و تمایلی نداشتند به اینکه به این سامانه بپیوندند و قراردادها و خریدهایشان را بیایند واز طریق انجام دهند؟
آقای آزادیخواه: ما نباید قضاوتی داشته باشیم شاید دستگاههایی که تا الان نپیوستند به این سامانه شفاف و بیّنی که هم تسهیل گری میکند و هم تسریع میکند و هم شفاف میکند موارد خاصی داشتند والا عمدی برای نپیوستند انشاالله نبوده است در جریان باشید که کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی الان به جد و جهد پیگیر است که این کار را شفاف سازی و علت یابی کند من امروز قبل از اینکه اینجا دعوت بشوم با همکاران پیگیری کرده ایم و برای راستی آزمایی این قصه به جد هم در کمسیون صنایع و هم در کمیسیون اصل ۹۰ به دنبال این هستیم که دستگاهها را وارد و وادار کنیم که این ۴۵۰ دستگاهی که الان نپیوستند انشاالله به این سامانه بپیوندند.
اگر این بازه زمانی دارد و الزام قانونی برای شان درنظر گرفته شده است که مثلاً اگر دستگاهی نپیوست مشمول یکسری از مجازاتها و تنبیهها شود؟
آقای آزادیخواه: کمیسیون اصل ۹۰ و کمیسیون صنایع یکسری کمکها از مرکز پژوهشها گرفته و این هفته هفته آخری است که مرکز پژوهشها گزارش نهایی را ارائه کند که کدام دستگاهها پیوسته اند و کدام نپیوسته اند. اما آنچه که خیلی مهم است که ملت عزیز ایران بدانند برابر بند ب ماده ۱ قانون برگزاری مناقصات، این قانون مشمول یک قانونی است که شمول آن بسیار وسیع است یعنی کمتر قانونی داریم که دایره شمول وسیع باشد که حتی دایرههای انقلابی را هم شامل شود. آن دسته از افرادی که احساس شان بر این است که برخی از بنیادها و نهادها شفافیت ندارند این قانون همه را شفاف و مشمول قرار داده است.
نهادهای عمومی غیردولتی، بانکهای عامل، بانکهای وابسته به دولت، مؤسسات انتفاعی، هم را شامل میشود و ما احساس مان بر این است که الان بیشتر دستگاههای مشمول آمده اند و پیوسته اند احساس مان بر این است که این ۴۵۰ دستگاهی که نپیوسته اند انشاالله با تعامل دولت و مجلس حتماً این اتفاق را ایجاد خواهیم کرد.
شما فکر میکنید که چقدر به تولید ما کمک میکند با توجه به اینکه این سامانه میتواند بستری باشد برای تأمین کالا وخدمات برای دستگاههای اجرایی چقدر فکر میکنید که برای رونق تولید ما کمک کننده است؟
آقای ملک نژاد: مسئله اصلی که ما داریم در حوزه قراردادهای کشور این است که متأسفانه شفافیت در این حوزه بسیار پایین است. اگر بخواهیم این حوزه را ارزیابی کنیم دو سامانه در کشور وجود دارند که قراردادهای کشور را منتشر میکنند.
یادمان باشد ۴۰ ردصد بودجه کشور در حوزه قراردادها مصرف میشود و طبق چیزی که اوای سی دی منتشر کرده است بیشترین رشد فساد دولتی در این حوزه است و اگر فساد در یک قرارداد اتفاق بیفتد تا ۵۰ درصد افزایش قیمت اتفاق میافتد و این اتفاق باعث میشود هزینههای دولتی بسیار بالا شود. نکتهای که وجود دارد پایگاه اطلاعات قراردادهای کشور که ذیل سازمان برنامه و بودجه است و مشمول قانون اعتبار سلامت نظام اداری و مقابله با فساد است، متأسفانه اطلاعات بسیار ناقص منتشر میکند.
سامانه ستاد یک اتفاق بسیار خوبی در کشور بود اینکه همه قراردادها و همه مزایده و مناقصهها در کشور منتشر میشود دستگاههایی که پیوستند، این اتفاق ارزشمند است یعنی اینکه یک تولیدکننده میبیند فرصتهای برابری وجود دارد برای اینکه تأمین کننده یک دستگاه دولتی شود بسیار مهم و ارزشمند است.
ارزیابی شما از اینکه برخی از دستگاهها نپیوستند چیست؟ فکر میکنید مشکلاتی فنی بوده یا بی میلی و نخواستن دستگاهها است؟
آقای ملک نژاد: طبیعی است که وقتی وارد زمین بازی جدید میشوید بازیگران گذشته نخواهند که وارد این زمین بازی شوند. آقای آزادیخواه یک مقدار مثبت نگاه میکنند، اما این ورود به سامانه ستاد ایران بالاخره هزینههایی را برای دستگاهها دارد اینکه ملزم شوند تمام مناقصه و مزایده هایشان را منتشر کنند خوب اتفاق سختی میتواند باشد ممکن است این ایده از همان ابتدای سامانه مطرح بود که بیایید شفاف کنیم چه کسانی ثبت نام کرده اند و چه کسانی در این حوزه کارشکنی میکنند و نمیآیند. در نظر داشته باشید این سامانه بیش از ۵ سال از تأسیس اش میگذرد اگر ۵ سال میگذرد و نیامده ثبت نام کند چرا؟
ارزیابی شما به عنوان رئیس سامانه چیست؟ شما فکر میکنید که مشکلات فنی دستگاهها است به قول آقای آزادیخواه، یا بی میلی دستگاهها است به قول آقای ملک نژاد؟
آقای عسگری: ما داخل سامانه سعی کرده ایم شرایط را جوری مهیا کنیم که همه مشمولین سامانه در آن چارچوب و غالب استاندارد که طبق قانون برگزاری مناقصات هم توسعه پیدا کرده، شرایط برایشان مهیا باشد که معاملات شان را انجام دهند. یعنی سعی کرده ایم انواع معاملات را جوری طراحی کنیم که تمامی این مشمولین بتوانند با سامانه کار کنند. یعنی به لحاظ زیرساختی کسی مشکلی ندارد. هر دستگاهی، هر شرکتی، هر مؤسسه دولتی، هر نهاد عمومی با تمامی تغییراتی که در داخل آن سازمان میتواند وجود داشته باشد، اعضای کمیسیون آن، ترکیب آن، انواع این مسائل ما جوری سامانه را طراحی کرده ایم که در بخش ثبت نام و انجام فرآیند معاملات همه اینها بتوانند انواع معاملات شان را در بستر سامانه انجام دهند زیرساخت فنی آن آماده است.
عزیزانی که نیامده اند یا عدم آگاهی بوده است که به نظر ما این طوری نیست، چون قوانین و مقررات از سال ۹۶ ماده ۵۰ احکام دائمی ماده ۹ برنامه ششم و مصوبه سال ۹۹ قانون حداکثر سال ۹۸ اینها همه تأکید دارد که سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، مشمولین را کامل و شفاف بیان کرده است که چه کسانی هستند به نظر ما این طور میآید که فقط آن مقاومت ذاتی است که در مقابل شفافیت دارند عزیزان یعنی این مقاومت ذاتی که شما وقتی فرآیند عوض میشود و از حالت سنتی میخواهید وارد فرآیند الکترونیکی و سیستمی شدن شوید، یک کمی مقاومت ذاتی خواهد داشت به نظر میآید یک بخشی این است و یک بخشی هم مقاومتهایی است که بالاخره عزیزانی که در دستگاهها کار میکنند بالاخره یک فضایی وجود دارد که دستشان باز است برای یکسری از کارها که وقتی به سامانه میآیند دیگر آن فضا کمتر برای آنها مهیا میشود و خود همین هم یک مقدار اثرگذار است.
مجازات اگر کسی یا دستگاهی نیاید هست؟ چون بازه زمانی دارد مثلاً تا ۳۱ شهریور باید همه آمده باشند؟
آقای عسگری: طبق قانون تایم تمام شده است. یعنی ماده ۹ یک زمانی داده بود به هیئت دولت که مشخص کند سامانه آماده شد ابلاغ کند آن ابلاغ سال ۹۸ توسط وزیر انجام شده و همه الان مشمولین باید داخل سامانه باشند. یعنی از زمان ابلاغ لازم الاجرا بوده است. آنهایی که الان نیامده اند یک جورایی میشود گفت متخلف هستند. از آن طرف با توجه به اینکه این التزام قانونی در قوانین و مقررات موضوع است باید سازمانهای نظارتی باید ورود کند و طبق فرآیندهایی که دارند با این عزیزان برخورد کنند. برخوردها را باید در قوانین و مقررات ببینیم که جزای انفصال از خدمت یا موارد اینچنینی را باید جزئیات اش را ببینیم چه مواردی است.
ما این لیست را احصا کرده ایم دراختیار سازمان نظارتی گذاشتیم و برای مجلس هم فرستادیم یک جلسهای خدمت عزیزان کمیسیون اصل ۹۰ بودیم که گفتند چالشهای اجرایی تان را به ما بگوییم یکی از موارد مهمی که ما ردفی اول ارائه کردیم همین بوده که ضمانت اجرایی تقویت شود یعنی آنجایی که دستگاهی نیامده و الان با آن برخورد خوبی نشده حداقل تقویت شود. اگر قرار است که انفصال از خدمت بشود، محکومیتی بریده شود اینها تقویت شود که آن کسی که نیامده آنجا گرفتار شود.
یک موضوع دیگر اینکه ما محکم کردیم در قوانین و مقررات که در قانون بودجه هم آمده است که دیگر ذیحساب اجازه پرداخت ندارد اگر معامله داخل سامانه انجام نشده باشد اخیراً هم جناب آقای اکرمی خزانه دار کل کشور هم این را ابلاغ کرده اند هم به دستگاههای اجرایی و هم به ذیحسابهای محترم که خریدهای خارج از سامانه را تأیید و پرداخت نکنند. اینها ضمانتهای اجرایی است که سعی کرده ایم این را تقویت کنیم و با این موارد انشاالله آن عزیزانی که نیامده اند یک جورایی مجبور میشوند به این دایره ستاد و معاملات شان را انجام دهند.
شما لیستی تا حالا ارسال نکرده بودید به این دستگاههای نظارتی یا قبلاً هم فرستاده شده است؟ لیستی اعلام کرده اید یا خیر؟
آقای عسگری: ما در این چند سال احصای این لیست یک مقدار سخت بود. ما جلسات متعددی را با سازمان اداری استخدامی انجام دادیم که بتوانیم این ساختار سلسله مراتب دستگاههای اجرایی و شناسایی این دستگاه اجرایی را بتوانیم انجام دهیم. خوشبختانه این اتفاق افتاده است ما الان این ساختار سازمانی را در داخل سامانه پیاده سازی کرده ایم.
مجری: سه سال زیاد نبود برای اینکه احصا شوند دستگاه ها؟
آقای عسگری: واقعیت این است که هیچ جایی وجود نداشت که این را متمرکز داشته باشد یک اطلاعاتی داخل سامانه داشتیم که خیلی محدود بود یعنی تا سال گذشته هفت ۸ هزار دستگاه اجرایی و واحدهای تابعه ثبت نام کرده بودند، ولی آنهایی که ثبت نام نکرده بودند مشخص نبود چه کسانی هستند. ما اولین کاری که کردیم گفتیم اول آن دستگاههای اجرایی را مطمئن شویم الان توافقی که کردیم رفتیم در واحدهای تابعه، یعنی الان ما اگر مشکلی پیش نیاید در سه تا شش ماه آینده میتوانیم واحدهای تابعه را هم اعلام کنیم.
منظورتان آن ۲۰۰ هزارتا است که مشخص شود که کدام دستگاهها هستند؟
آقای عسگری: بله ذیل مثلاً وزارت فلان اداره کل و یا مؤسسه فلان است که داخل سامانه ثبت نام میکنند.
مردم یا تولیدکنندگان و تأمین کنندگان چطور میتوانند کمک کنند؟
آقای عسگری: این سامانه بستر شفاف مشارکت دولت با بخش عمومی است یعنی عموم مردم چه تولیدکنندهها چه واردکنندهها چه خرده فروشان چه افراد عمومی که میخواهند در مزایدههای دولت شرکت کنند یک فضای رقابتی کاملاً شفاف و آزاد وجود دارد که قبلاً وجود نداشته است الا به سایت مراجعه میکنند ثبت نام میکنند که برخط است و بدون هزینه است و میتوانند وارد معامله شوند.
چقدر معامله انجام گرفته است تا الان؟
آقای عسگری: آخرین آماری که داریم بالغ بر تعدادی ۱ میلیون ۳۹۶ فقره معامله به ارزش ۹۱۴ همت که هزار میلیارد تومان میشود از ابتدا تاکنون. یک آماری از ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بگویم خیلی جالب است ما پارسال ۳۰۰ همت در داخل سامانه انجام شده بود امسال در همین ۵ ماه و نیم به همان عدد رسیده ایم. یعنی در ۵ ماه تقریباً به اندازه آن یکسال گذشته که این نشان میدهد که هم دستگاههای بیشتری آمده اند و هم دستگاههایی که بوده اند بیشتر معاملات شان را داخل سامانه انجام میدهند و از آن طرف هم مشمولین اضافه شده اند یعنی رشد ثبت نام خیلی بیشتر از سالهای قبل شده است.
چه تعداد امسال اضافه شده اند؟
آقای عسگری: امسال فکر میکنم از اول سال تا الان ۳ هزار دستگاههای اجرایی و واحدهای تابعه به سامانه اضافه شده اند.
یعنی بیشتر دستگاههایی هم که اضافه شده اند امسال انجام شده است.ثبت قراردادهایی که در داخل کشور انجام میشود توسط دستگاههای اجرایی طبق قانون ارتقای سلامت نظام اداری، باید در سامانه اطلاعات قراردادی کشور منتشر میشده، سامانهای که ذیل سازمان برنامه و بوجه کار میکند الان این سامانه به تحلیل شما چطور کارمی کند آیا قراردادها کامل و جامع ثبت میشود و به دید عموم مردم میرسد یا خیر؟
آقای ملک نژاد: هدف ما از انتشار قراردادها چه است این است که بتوانیم از آن ردگیری کنیم اگر تخلفی رخ داده است سازمانهای مردم نهاد بتوانند ورود کنند و گزاری تخلفی ثبت کنند، اما این پایگاه اطلاعات قراردادهای کشور یک سایتی است که اگر نبود هم هیچ اتفاقی نمیافتاد. وقتی ضمانت اجرایی وجود ندارد که همه دستگاهها قراردادهایشان را ثبت کنند پس به ما دید کامل نمیدهد وقتی همه قراردادهایشان را ثبت نمیکنند یک دستگاه میآید و همه قراردادهایش را ثبت نکرده باشد و اینکه چه قراردادهایی از شمول این خارج میشوند را ما نمیدانیم. ضمانت اجرا وجود ندارد که قراردادهای شان را درست ثبت کنند یعنی ما بسیار مورد بوده که در خبرگزاریها و رسانهها روی قراردادها کار شده است گفتند مثلآً ۳۷۰ میلیارد مبلغ قرارداد بوده که دوباره آن را اصلاح کردند که اشتباه بوده و ۳ تا صفر اضافه گذاشته بودند.
کدام دستگاه باید ورود کند مجلس باید چه ورودی داشته باشد خود سازمان برنامه و بودجه، به نظر میرسد یک همپوشانی هم بین سامانه ستاد با توجه به اینکه خیلی از کارهای اجرایی در آنجا انجام میشود.
آقای ملک نژاد: اتفاقی که باید بیفتد و بسیار ارزشمند است به نظرم این است که سامانه ستاد به پایگاههای اطلاعات قراردادهای کشور متصل شود، چون در سامانه ستاد همه قراردادها درست ثبت میشود تمام اینکه از چه تاریخی آگهی رفته چه تعداد پاکت رفته و چه زمانی پاکت باز شده است چه کسی برنده شده اعضای کمیسیون نظارت چه کسانی بوده اند، همه اینها در سامانه ستاد است، اما در پایگاه اطاعات قراردادهای کشور نیست.
مجری: مجلس اینجا باید چه کاری انجام دهد؟ بعنوان نهاد ناظر که میتواند ورود پیدا کند؟
آقای ملک نژاد: مجلس میتواند ورود کند و این الزام اجرایی را برای سامانه ستاد ایجاد کند حتی خود سامانه ستاد میتوان آن بخش شفاف سازی معاملاتی که الان زده اند و تقریباً بلااستفاده است شما آنجا نمیتوانید ببینید که چه اطلاعاتی ثبت شده است چه زمانی آگهی رفته چه تعداد آمده اند. ما نمونه موفق داریم شهرداری تهران، شهرداری تهران سامانه شفافیت اش را ببینید میتوانید یک روندی از کشف تخلف را بفهمید. یعنی بفهمید اعضای کمیسیون کی بودند آن کسی که قرارداد را امضاء کرده چه کسی بوده، اینها یک روندی از فساد را میتواند به ما بگوید که متأسفانه نیست در سامانه ستاد و پایگاه اطلاعاتی.
چرا تا الان این اتفاق نیفتاده است مجلس چگونه ورود خواهد کرد که کمک کند که سامانه ستاد و ثبت قراردادها کارشان به هم متصل شود و هم اینکه کلیت قراردادهایی که دستگاههای اجرایی میبندند در سامانه ثبت قراردادها ببینیم و کامل آن را داشته باشیم؟
آقای آزادیخواه: من چند نکته عرض کنم، نکته اول اینکه برابر با ماده ۹ قانون برنامه ششم توسعه که ما در مجلس دهم تصویب کردیم، دولت موظف بوده تا پایان سال دوم برنامه این اقداماتی را که الان میفرمایید همه را انجام دهد یعنی الان وزارت صمت یعنی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی دولت بعنوان متولی امر بایستی این کار را انجام دهد که تشکری کنیم از اقدامات انجام شده، نکته دوم دیوان محاسبات نظارت اصلی را برعهده دارد بعنوان متولی امر، نکته سوم اینکه ما نیاز نیست در قانون به نوع مجازات اشاره کنیم این اگر مصداق ترک فعل باشد مجلس هیچ ملاحظهای ندارد.
الان پرونده در کمیسیون اصل ۹۰ بعنوان یک نهاد نظارتی یا یک رتبه نظارتی است. ما در کمیسیونهای مختلف این مسئله را داشته ایم نه فقط در بحث این سامانه بلکه سامانههای مختلف مثل سامانه گمرک، سامانههای بزرگ متأسفانه به هم متصل نیستند و برخی از دستگاههای اجرایی به شدت در این قصه رینگ دارند و موضع جدی هراس عجیبی دارند. اگر این سامانهها به هم پیوند بخورد حتماً شفافیت درصدش بسیار بیشتر خواهد شد حتماً مردم خیلی راحتتر میتوانند بدانند هدف مجلس این است که از نظر نظارتی به استدفاو برساند کار را به گونهای سامانهها به هم لینک شوند و حتماً خروجی کمیسیون اصل ۹۰ را شما قرائت اش را در صحن مجلس خواهید دید و انشاالله ما مصداق ترک فعل را در غالب ماده ۲۳۴ قانون آئین نامه مجلس و یا اینک به صورت مستقیم گزارش نهایی کمیسیون اصل ۹۰ حتماً به قوه قضائیه خواهیم داد.
جمع بندی را با شما داشته باشیم.
آقای عسگری: ما متناسب با قوانین و مقررات ماده ۵۰ تبصره ۱ درخصوص تبادل اطلاعات با پایگاههای سازمان برنامه و بودجه دقیقاً اعلام نظر کرده است ما در ۳ حوزه با سازمان برنامه و بودجه تبادل اطلاعات داریم. ما ۳۱ تبادل اطلاعات در کل داریم که ۳ تبادل اطلاعات مان با سازمان برنامه و بودجه است یکی اینکه اطلاعات معاملات را از طریق وب سرویس برای سازمان برنامه و بودجه بفرستیم که این وب سرویس درحال تکمیل شدن است و انشاالله انجام میشود منتظر سازمان برنامه و بودجه هستیم که سایت شان را ادغام کنند این اتفاق بیفتد آن هم رقم خواهد خورد. موضوع دوم که خیلی مهم بوده است همین موضوع پایگاه قراردادها بوده است.
از اواخر پارسال این وب سرویسهای ارسال اطلاعات قراردادها را تکمیل کرده ایم اقلام اطلاعاتی مشترک را شناسایی کرده ایم که تقریباً ۵۰ یا ۶۰ درصد اقلام اطلاعاتی بین ما و پایگاههای قراردادها مشترک بوده اینها تماماً از وب سرویس به سازمان برنامه ارسال میشود و دستگاه اجرایی آنجا وارد میشود فراخوان خودش را آنجا میزند اطلاعاتی را که داخل سامانه بوده آنجا فراخوانی میشود و احتیاجی به دیتا ندارد. فقط دیتاهای مربوطه تخصصی سازمان برنامه را پر میکند آنجا ثبت میکند و منتشر میشود آنجا هم دوباره دستگاههای اجرایی کوتاهی میکنند ما تبادل اطلاعات را انجام داده ایم. ما تعامل مان با سازمان برنامه بودجه خوب بوده و الان هم ادامه دار کار را به جلو میبریم انشاالله این اتفاق رقم بخورد این پوشش صددرصدی پایگاه قراردادها هم انجام خواهد شد.