پخش زنده
امروز: -
بازگشایی مدارس پس از مدت طولانی قرنطینه ممکن است باعث آشکار شدن برخی از مشکلات سلامت روان کودکان شود که مجموعه بهداشت و درمان باید آمادگی لازم برای اقدامات حمایتی و درمانی را داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، روانپزشک و رئیس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری گفت:باید انتظار داشت که در مدارس ممکن است مسایلی نظیر رفتار کودکانه نسبت به سن واقعی کودکان، بروز احساسات دانش اموز به صورت خشم و رعایت نکردن حقوق دوستان و همکلاسیان دیده شود که در همین راستا مدارس باید اطلاعات کافی در خصوص احتمال نیاز به ارجاع کودکان با مسائل رفتاری به روانپزشک و خارج از مدرسه داشته باشند و مسوولان مدارس نیز برای ارزیابی خطر در دانش آموزان آمادگی بیشتری نسبت به سالهای گذشته داشته باشند.
دکتر لیلا رازقیان، افزود:بخش زیادی از افزایش مشکلات سلامت روان، ناشی از اضطراب بازگشت به مدارس است؛ زیرا بسیاری از کودکان در طی این دو سال مهارتهای اجتماعی که به طور عادی در دوران رشد اتفاق میافتد را کمتر آموخته اند و گاه در مدیریت روابط اجتماعی خود با همسالان دچار مشکل هستند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد:اولیای مدارس باید به کودکان بیش از پیش مهارتهای مدیریت زمان را آموزش دهند و تلاش کنند عقب افتادگیهای آموزش ناشی از دوران قرنطینه جبران شود. در مدارس باید شبکههای حمایتی برای حمایت از دانش آموزان آسیب پذیر شکل گیرد و بار دیگر این شبکهها شروع به کمک به دانش آموزان کنند.
وی گفت:همچنین ممکن است مسوولان مدارس با کودکانی روبرو شوند که یکی از اعضای خانواده را در اثر کرونا از دست داده باشند که در چنین مواردی در صورت بروز اختلال در سلامت روان نیاز است کودک را به روانپزشک و روانشناس بالینی ارجاع دهند.
به گفته این کارشناس روان پزشکی بهتر است در شرایط کنونی برای پیشگیری و رفع مسائل سلامت روان کودکان، اولیای مدارس در خصوص نحوه شناسایی بهتر مشکلات رفتاری کودکان آموزش ببینند تا بتوان با حمایت از دانش آموزان، به بهترین نحو سال تحصیلی را آغاز کرد.