پخش زنده
امروز: -
رادیو فرهنگ در برنامه گفتگو محور «در مسیر توسعه» چگونگی حداکثر کردن درآمدهای پایدار در بودجه عمومی کشور را بررسی کرد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، برنامه گفتگو محور «در مسیر توسعه» که از رادیو فرهنگ پخش می شود، این هفته به موضوع «حداکثر کردن درآمدهای پایدار در بودجه عمومی کشور» پرداخت. خدابخشی نماینده مردم الیگودرز در مجلس،غیبی پور کارشناس امور مالیاتی و اقتصادی،قوامی معاون حقوقی و امور مجلس وزیر اقتصاد مهمانان برنامه بودند.
فرخی کارشناس برنامه: امروز میخواهیم در برنامه به بحث درآمدهای پایدار در بودجه بپردازیم یکی از مصداقهای این امر مالیات است، درباره این موضوع با مهمانان برنامه بیشتر صحبت میکنیم. هر وقت موقع تدوین بودجه فرا میرسد بحث درآمدها بسیار مهم است و یکی از مقولههای مهم در این باره درآمدهای پایدار است که ما سعی داریم در این برنامه به این موضوع بپردازیم و چگونگی حداکثر سازی آنها را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم چطور می شود این درآمدهای پایدار را هم حداکثرسازی کرد و هم محقق کرد آن طور که در بودجه و سندهای بالادستی مدنظر قرار میگیرد.
خدابخشی نماینده مردم الیگودرز: صحبت از بهینه سازی درآمدهای پایدار در بودجه عمومی کشور است. قبل از هر چیزی میخواهیم تعریفی داشته باشیم از درآمدهای پایدار، اساسا به چه چیزی درآمد پایدار می گوییم که بخواهیم آن را بهینه سازی کنیم که نقش عمدهای هم در بودجه کشور دارد.
خدابخشی: ما در ترکیب منابع بودجه عمومی کشور سه دسته از منابع را داریم یک دسته از منابع که تحت عنوان درآمدها ذکر میشود در قانون بودجه همان درآمدهای مالیاتی و گمرکی است، دسته دیگر از منابع، منابع حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی است که تحت عنوان واگذاری داراییهای سرمایهای از آنها نام برده میشود و سرمایهای هم است که ما آنها را میفروشیم و نفت خام و میعانات گازی به ازای آنها را در بودجه عمومی کشور میآوریم؛ دسته دیگر از منابع، واگذاری داراییهای مالی است یعنی فروش اوراق مالی اسلامی و اسناد خزانه، اینها ترکیب منابع را تشکیل میدهند. از بین اینها، منابعی که می توان روی آن حساب کرد، منابعی که تحت تاثیر نوسانات سیاسی نیست و ما میتوانیم در برنامه ریزیهایی که داریم روی آن حساب کنیم، درآمدهای مالیاتی و گمرکی است، به خصوص درآمدهای مالیاتی که از اینها با نام درآمدهای پایدار یاد میشود و منظور از درآمدهای پایدار، درآمدهای مالیاتی و گمرکی است.
فرخی کارشناس برنامه: الان ممکن است شنوندههای ما بپرسند ما برنامهای را گذاشتیم که بحث افزایش مالیات را بررسی میکند و این فشار بیشتری بر مردم است. آیا منظور شما همین است؟
خدابخشی: نه وقتی ما میگوییم بهینه سازی درآمدهای پایدار، به هیچ وجه منظور این نیست که فشار بیشتری به مردم میآید و کسانی که مالیات میدهند مالیات بیشتر از آنها بگیریم. ماکسیمم سازی درآمد پایدار به این معنا نیست و منظور این است آنهایی که فرار مالیاتی دارند آنها هم باید در هزینههای کشور سهیم باشند، ما باید بازنگری در فرارهای مالیاتی را انجام دهیم نه اینکه کسی که الان دارد مالیاتش را پرداخت میکند بیشتر از او مالیات بگیریم.
شاید در بهینه سای درآمدهای مالیاتی ما جایی تشخیص دادیم لازم است مالیات کمتر شود مثلاً برای تولیدی در شرایط تورمی شاید نیاز باشد که ما بازنگری انجام دهیم و مالیات کمتری بگیریم، ولی در مجموع، بهینهسازی درآمدهای مالیاتی به گونهای است که این درآمدها در نهایتا افزایش پیدا کنند.
فرخی کارشناس برنامه: به نظر شما چرا درآمدهای مالیاتی نسبت به دیگر درآمدها در بودجه دارای اهمیت است؟
خدابخشی: اهمیت درآمدهای مالیاتی همانطور که گفتم یکی پایدار بودن آن است که این تحت تأثیر نوسانات سیاسی نیست، اگر با سایر منابع درآمدی در بودجه عمومی کشور مقایسه کنید، مثلاً در میعانات گازی اگر تغییراتی ایجاد شود در روابط سیاسی ما با سایر کشورهایی که به آنها نفت خام صادر میکنیم ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد و نفت ما را نخرند. الان در شرایط تحریم این را خوب لمس میکنیم بنابراین اهمیت درآمدهای مالیاتی یکی پایدار بودن آن است و از جنبههای دیگر هم حائز اهمیت است، چون بخشهای مختلف اقتصادی را کنترل میکنیم وقتی مالیات وضع میکنیم به نوعی اقتصاد را کنترل میکنیم؛در بحث توزیع ثروت و درآمد هم ما میتوانیم سیاست گذاری کنیم. بالاخره درآمد و ثروتی که شکل میگیرد در جامعه باید همه آحاد مردم را به گونهای برنامه ریزی کنیم که به افراد و خانوادههایی که توان پایینی دارند به لحاظ مالی آنها را هم ببینیم؛مهمترین منبع بودجه کشورها را درآمدهای مالیاتی دارند.
کارشناس برنامه: خود مالیات هم به وضعیت اقتصاد کشور هم خیلی ربط دارد ممکن است شنوندهها بپرسند وقتی وضعیت اقتصادی کشور دچار رکود است و درآمد پایدار نیست، مجلس در این زمینه چکار میتواند انجام دهد؟ بحث رونق اقتصادی؟
خدابخشی: این هم از شرایط بین المللی کشور تاثیر پذیر است اما وقتی مقایسه انجام میدهیم، روی این درآمدهای مالیاتی بیشتر میتوانیم حساب کنیم تا فروش نفت، با فروش نفت پول ما بر نمیگردد بلوکه میشود، درآمد مالیاتی اینگونه نیست ممکن است کمتر شود، ولی به این شکل نیست که کلا مسدود شود آن فروش نفت یا سایر منابع به خاطر همین نسبت به سایر منابع درآمدی اهمیت بالاتری دارد.
مجری: پرداخت مالیات به عنوان مهمترین عامل رشد و توسعه هر جامعه، رونق اقتصادی، تحقق عدالت اجتماعی و افزایش خدمات عمران و آبادانی محسوب میشود تا جایی که از آن به یکی از درآمدهای پایدار جوامع و دولتها در تامین بودجه و هزینههای عمومی یاد میشود، اما چه چالشهایی بر سر راه مالیات به عنوان یکی از درآمدهای پایدار کشور ما وجود دارد؟
غیبی پور، به صورت کلی از تاثیر مالیات بر اقتصاد کشور بفرمایید و مواردی که در گفتگوی آقای فرخی و آقای دکتر خدابخشی بود صحبتهای شما را خواهیم شنید.
غیبی پور: مالیات تابعی است از درآمد، یعنی به زبان ریاضی هرمیزان که درآمد زیاد شود باید به همان نسبت هم مالیات زیاد شود. هر کشوری یا هر اقتصادی که این راه را برود در یک مسیر توسعه و در مسیری بهینه حرکت کرده است. مفهوم آن این است که هرچه درآمد مردم بیشتر شد، مالیات بیشتر شود بعد آن باز توزیع میشود که عدالت است؛ ولی اشکالی که در ساختار ما تقریباً در پنج دهه گذشته وجود داشته چه از قبل و چه بعد، این است که درآمد سرانه کشور یا تولید ناخالص داخلی کشور ما در طی سالهای مختلف رشد کرده است حالا بعضی سالها هم منفی بوده و رشد نکرده است مثل زمان جنگ و یا تحریم، ولی اگر این رفتار درآمد و رفتار مالیات همسو باشند، این همسویی جایگاه بهتری دارد، ولی چرا ما همسو نیستیم؟ چرا تولید ناخالص داخلی ما زیاد میشود؟ ولی درآمدهای مالیاتی به سبب پایداری زیاد نمیشوند؟ من روی اینها بحث میکنم و اگر آقای فرخی مطلب تکمیلی دارند بگویند.
فرخی کارشناس برنامه: بحث اینجاست که در چند سال روی بحث درآمدهای مالیاتی خیلی مانور داده شده و خیلی مسائل گفته شده و موضوعات مطرح شده است و خیلی از مسئولان میگویند اگر این را درست کنیم خیلی از مشکلات کسری بودجه حل میشود. من میخواهم بدانم واقعا الان چقدر فرار مالیاتی داریم و اگر این فرار مالیاتی را کنترل کنیم چقدر از کسری بودجه ما جبران میشود و واقعا آنطور که میگویند است؟
غیبی پور: الان نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی کشور ما حدودا در بهترین وضعیت بین ۷ و ۲ دهم تا ۷ و نیم درصد است. در خیلی از کشورهای همسایه ما به جز کشورهای نفتی مانند ترکیه این نسبت حدود ۱۸ درصد است، بیش از دو برابر ما، ولی اینکه چرا ما به این نقطه مطلوب مالیات نمیرسیم؟ یعنی چرا سهم مالیاتها زیاد نمیشود علتهای مختلف دارد یکی اینکه ساختار اقتصاد سنتی نفتی ما بود که هیچ گاه مالیات را دولتها جدی نمیگرفتند، یعنی قوانین کارآمد، بانک داده کارآمد و مجری که با کیفیت این قوانین را اجرا کند نداشتیم، مجری داشتیم، ولی تفاهم بین سه گروه نبود مجری، قانون و بانک و حالا اسمها عوض شده است مثلا الان ما وقتی وارد میشویم میگویند بانک اطلاعاتی ما باید هوشمند شود.
فرخی کارشناس برنامه: من فکر میکنم بحث شما بحث جامعه شناسی و روانشناسی هم است اقناع مردم برای پرداخت مالیات.
مجری: آن که واقعا بخش فرهنگی است که بخواهیم رویش کار کنیم اگر بازخوردی از پرداخت مالیات گرفته شود قطعا با جان و دل پرداخت میشود.
غیبی پور: بانکهای اطلاعاتی کشور ما به خصوص در بخش مالی مانند انباری است که هر چیز داخل آن است، ولی پیدا کردن هر چیزی بسیار سخت است و این بانکهای اطلاعات دادههای مالی در کشور ما خیلی ضعیف است یعنی همه دستگاهها داده مالی را دارند یک مثال ساده بزنم الان قانونی گذاشتند به عنوان خانههای گران قیمت، آمارش را گفتند اسم یک شخص پیامک میآید، این شخص میتواند یا پذیرش بزند یا عدم پذیرش و بگوید خانه من نیست. هر بار که وارد این سامانه شود اگر بار دیگر هم که وارد میشود میگوید اعتراض دارید یا ندارید و نمیگوید شما دفعه قبل اعتراض کردید، بانک اطلاعات و بانک داده ما یکی از چالشهایی است که ما در مسیر بهینه و در مسیر رشد قرار نمیگیریم.
سه چالش برای مالیات پایدار وجود دارد، اول اینکه بانک اطلاعاتی ما هوشمند نیست، پاسخگو نیست، پویا نیست، آنلاین نیست، البته در دوره اخیر با حضور آقای منظور، خیلی تحولات داشتیم، ولی یک مودی که سرگردان میشود نگاه نمیکند که ما چقدر پیشرفت کردیم آن مشکل خودش را می بیند. مودی یعنی کسی که مالیات میدهد. در خصوص بحث قوانین، خیلی از قوانین کشور ما و مقررات مالیاتی، در ابتدای کار بسیار سخت است.
تا اینجا متوجه شدیم منظور از درآمدهای پایدار، مالیاتی است که اخذ میشود منتها آن طور که آقای خدابخشی اشاره کردند گفتند منظور ما این نیست که مالیات بیشتری بگیریم، مالیات را از آنهایی که فرار مالیاتی دارند کسب کنیم و حتی در اختیار کسانی بگذاریم مانند تولیدیها و کسب و کارهای کوچک و کارمندانی که مالیات پرداخت میکنند و به آنها خدمات بیشتری ارائه دهیم.
فرخی کارشناس برنامه: نکتهای که شما فرمودید نکته مهمی است، ولی مسئله اینجاست که الان از مالیات کسانی فرار میکنند که معمولاً جزو مردم عادی نیستند و منابع مالی خوب هم دارند. آقای غیبی پور به نظر شما راه جلوگیری از فرار مالیاتی نهادهای بزرگ و آدمهای خاص چیست؟ مثلا در اختیار قوه قضاییه باید قرار بگیرند یا راههای دیگری هم وجود دارد؟
آقای غیبی پور: در فرار مالیاتی مثالی میزنم در انگلستان میخواستند مالیات واقعی بگیرند میگفتند افراد خانه هایشان بزرگ است؛ در قرن هجدهم مالیات بر پنجره میگرفتند یعنی به تعداد پنجره خانهها ضریب میگذاشتند و میگفتند شما مساحت زیاد تری اشغال کرده اید. یک دورهای مانند کسانی که کارتخوانها را مخفی میکنند؛ ما باید بانک اطلاعاتمان کامل باشد یعنی یک جا ریشه را پیدا کنیم و در مسیر داده پردازی و در مسیر تراکنش دادههای افراد، به درآمد آنها برسیم و غیر از این دیگر نیست.
فرخی کارشناس برنامه:مثلاً الان در خیلی از کشورها رسانهها هم نقش دارند.
غیبی پور: بله خیلی از بحثهای کارتخوانها و مخفی کردن آن را دارند جدی میگیرند و جواب هم داده است، ببینید مالیات که روی پیشانی کسی ننوشته، این شخص باید مالیات دهد، باید از قرائن و شواهد و مشاهدات میدانی برسند به درآمد و بعد که به درآمد رسیدند به مالیات میرسند.
مجری: حالا شاید شنوندهای که کسب و کار داره بگوید درآمد من قطعاً سیاست خارجی روی آن تاثیر میگذارد یعنی دیگر الان نمیتوانیم بگوییم درآمد من در کشور در اداره، در بنگاه کسب و کار هیچ ربطی به سیاست ندارد.
غیبی پور: بخش دوم منابع بودجه سالیانه، فروش اموال سرمایهای است که آن هم مشکلات خود و تقاضای جهانی و تحریم را دارد. بخش سوم فروش اوراق مالی که این روش در دنیا است یعنی در همه کشورها با فروش اوراق یک بخش از کسری بودجه جبران میشود، ولی این یک مشکل دارد ما یک اصلی در اقتصاد داریم میگویند اصل ریکاردویی، یعنی بیایید بدهی را به آینده موکول کنید یعنی تاخیر مالیات، به جای اینکه این نسل، مالیات را بدهد سال بعد باید مالیات شما را بدهد و هیچ فرقی نمیکند؛ اوراق قرضه فقط بار مالیات را جابجا میکند و حجمش روی مردم است، هر میزان که اوراق قرضه باشد فقط زمان تغییر میکند؛ اصل ریکاردویی میگوید برای دورههای بعد وقفههایی بدهیم. نقطه بهینه مالیات تعریفی است که من در مطالعات خودم دارم باید آنقدر مالیات بگیریم که به تولید آسیب نرسد و آنقدر مالیات بگیریم که تورم ما با ثبات باشد یعنی یک معادله سه وجهی است که یک دستگاه معادلات است بین مالیات، تولید و سطح عمومی قیمتها.
فرخی کارشناس برنامه: یعنی خود گرفتن مالیات باعث تورم جدید نشود.
غیبی پور: بله این نقطه بهینه است و باید به این بهینه برسیم و جایی که آقای دکتر خدابخشی میگویند ما باید بهینه یابی کنیم مفهوم این نیست که مالیات زیادتر بگیریم، مفهوم آن این است که چقدر مالیات در ارزش افزوده بگیریم که کارخانه هم تعطیل نشود.
فرخی کارشناس برنامه: سوالی این وسط است در مورد نهادهای خاص یا افراد خاص، چون به هر حال خیلی از شنوندهها روی این افراد معمولاً تمرکز دارند و میگویند چرا این افراد مالیات نمیدهند یا نهادهای خاص. من میگویم در بحث رسانه که مطرح کردیم، ببینید خیلی وقتها در خیلی از کشورهای خارجی فرار مالیاتی شخص خاص اقتصادی یا یک نهاد خاص اقتصادی میشود گزارش بزرگ یک رسانه و هیچ کسی نمیتواند بگوید چرا این رسانه این گزارش را چاپ کرده است.
من میخواهم ببینم در کشور ما چقدر به این سمت رفتیم و چقدر به رسانهها در افشای چنین چیزهایی آزادی عمل دادیم به نظر شما و چقدر میتواند موثر باشد؟
غیبی پور: این دو ماخذ بزرگ فرار مالیاتی در کشور ما است، یکی فرار قانونی است یعنی یک منبعی دیده نشده مثلاً در آمریکا یک مالیات داریم به نام عایدی سرمایه و در ایران چنین قانونی نداریم و یک فرار بزرگ است شما ببینید حجم فروش خانه در یک سال در ایران چقدر است به جز مالیات، درآمد حاصل از فروش ماشین و طلا چقدر است؟ یعنی چقدر افراد هستند که واسطه گری میکنند ماشین، طلا و ملک میفروشند و مالیات ناچیزی میدهند؛ این فرار منبعی است و خلاء قانونی برایش داریم و یکی هم فرار معافیتهای قانونی داریم، معافیت در اقتصاد یعنی به تولید خدمت کند، کلمه معافیت یعنی اینکه شما یک تولیدی را معاف کن که این تولید جان بگیرد و روی پای خودش بایستد. حالا ما چه نهاد اسم بیاوریم، چه نیاوریم افرادی که اینجا از معافیتهای قانونی برخوردار هستند بخشی مقطعی بوده است. سازمان مالیاتی و دولت باید قوانینشان را کارآمد کنند و ببینند این معافیت برقرار است یا نیست؛ مادام العمر که نبوده است، کشور ما خیلی از معافیتهای پنهان دارد که هم بحث تبعیض ایجاد میکنند و هم فاصله ایجاد میکنند مثلاً مناطق آزاد، یک بخشی فعلاً قرار است مالیات بدهد و یک بخشی نمیدهد.
مجری: خیلی ممنون، حتماً باز هم به این موضوع خواهیم پرداخت مهمان تلفنی ما آقای دکتر هادی قوامی پشت خط ارتباطی هستند.
فرخی کارشناس برنامه: بحثی که الان مطرح است این که به نظر شما موانع موجود بر سر راه اجرایی شدن پایههای مالیاتی کشور چیست و مجلس شورای اسلامی در رفع این موانع چه کمکی میتواند کند؟
قوامی: یکی از موضوعات مهمی که در برنامههای توسعه دنبال میشد افزایش نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی است و در شش برنامه توسعه اگر ما ملاحظه کنیم هدف این بوده که این نسبت به ۱۰ درصد افزایش پیدا کند، ولی متاسفانه عملکرد به گونهای بود که هیچگاه این نسبت از ۶ درصد فراتر نرفته است. بالاخره وضعیت اقتصاد ایران به گونهای است که شرایط را نتوانستیم مناسب برای افزایش این نسبت داشته باشیم. الان گامهای خوبی توسط مجلس یازدهم و هم دولت سیزدهم برداشته میشود و در برنامههای جناب آقای وزیر اقتصاد و دارایی آقای دکتر خاندوزی در برنامهای که سال قبل به مجلس شورای اسلامی برای رای اعتماد ارائه دادند، هدفگذاری ایشان یا تعهدشان به مجلس این بود که ۵۰ درصد این نسبت را رشد دهند یعنی مثلاً ۶ درصد به ۹ درصد این نسبت افزایش پیدا کند که در واقع میتواند یک کار مهم باشد؛ در اقتصاد ایران برای این حتماً باید اصلاحاتی در نظام مالیاتی انجام شود، اولین گامی که برداشته شده که به کمک کمیسیون اقتصادی و وزارت اقتصاد است، طرح مالیات بر عایدی سرمایه است که در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار گرفت و یک پایه جدید مالیاتی است. در واقع این نوع پایه مالیاتی، مالیاتی است برای نه گرفتن و برای اینکه نقدینگی به سمت دلالی و فعالیتهای بورس بازی و مسکن و خودرو، ارز و سکه و طلا حرکت نکند و مسیر تولیدی پیدا کند که ما بتوانیم از تولید حمایت کنیم و شرایط را برای تولید فراهم کنیم و به نوعی یعنی پشت کردن به رانت و سوداگری. این الان در دستور کار مجلس است امیدواریم بعد از تعطیلات تابستانی مجلس به کمک نمایندگان محترم که دغدغه مصالح ملی را دارند به خصوص جناب آقای دکتر خدابخشی که فراکسیونی در مجلس ایجاد کردند؛ این فراکسیون بر اساس اصل ۴۸ قانون اساسی ایجاد شده که ما بتوانیم هر منطقهای را به فراخور استعدادش رشد دهیم و تبعیض در کار نباشد شما الان اگر نگاه کنید ۴۰ درصد جمعیت کشور در کلانشهرها مستقر است در حالی که اصل ۴۸ قانون اساسی میگوید باید الگوی استقرار جمعیت در مساحت کشور بهینه شود، از غرب تا شرق و شمال تا جنوب بتوانیم جمعیت را بهینه توزیع کنیم به تبع این، نقدینگی بهینه توزیع میشود. الان متاسفانه از نقدینگی ۵ میلیون همت کشور ۶۲ درصد در استان تهران است یعنی ببینید هم یک نابرابری مکانی استقرار جمعیت داریم که ۴۰ درصد در کلان شهرها است و هم یک نابرابری فاحش استقرار نقدینگی داریم که ۶۲ درصد در استان تهران است و این حتماً باعث میشود بودجه جاری دولت پرهزینه شود.
فرخی کارشناس برنامه: موضوعی شما مطرح کردید که سعی میکنید از طریق این اصلاحات مانع از این شوید که نقدینگی به سمت دلالی و کارهای اقتصادی کاذب برود، ما هرچقدر سعی کنیم از طریق مالیات جلوی آن را بگیریم باز هم، چون در حوزه تولید صرف ندارد، باز هم به آن سمت میرود میخواهم ببینم این بحث را چطور میبینید؟
قوامی: عرض کردم این مالیات، هزینه فعالیتهای نا مولد را بیشتر خواهد کرد.
کارشناس برنامه: یعنی شما میگویید تضمینی است اگر هزینه اش بالا رفت به سمت تولید برود؟
قوامی: دولت سیزدهم در اولین سال شروع به کارش مالیات بر عملکرد بنگاههای تولیدی را که ۲۵ درصد سودشان بود به ۲۰ درصد کاهش داد و سیاست دولت بر این است که طی سالهای آتی این را به ۱۰ درصد کاهش دهد، یعنی اگر کسی فعالیت تولیدی انجام داد به جای ۲۵ درصد سود، ۱۰ درصد مالیات در آینده خواهد داد الان امسال ۲۰ درصد میدهد یعنی کم هزینه کردن فعالیتهای تولیدی و اگر ماشین میخرد، فعالیتهای سوداگرانه دارد، وقتی ۵۰ درصد آن رانت را به عنوان مالیات پرداخت میکند، ۵۰ درصد مبلغ بسیار بالایی است شما فرض کنید کسی مسکن خریده و دلالی کرده از اول سال تا پایان سال ۶۰۰ میلیون رانت عایدش شده است.
مجری: این حرفها روی کاغذ خیلی خوب و به جا است، اما در اجرا واقعا چیزی که شما میگید اجرایی نمیشود. ضمانت اجرای شما چیست؟
قوامی: ضمانت اجرایی دارد طرح و طرح باید مطرح شود در صحن علنی ما داریم یک لایحه مینویسیم مالیات بر مجموع درآمدها است.
مجری: حتی سازمان مالیاتی هم باید پاسخگو باشد که چقدر پیش بینی کرده و چقدر هزینه کرده و این مالیات درچه راستایی خرج شده است. اگر هزینه کرد مالیات دریافتی برای مردم شفاف شود مردم راحتتر مالیات خودشان را پرداخت میکنند.
قوامی: سال گذشته در سازمان مالیاتی بدون هزینه وصول، مالیات وصول شده است و تقریبا کل آن مالیاتی که مدنظر بوده وصول شده است که شما اگر عملکرد مالیات را نگاه کنید ما در پنج ماهه سال ۱۴۰۱، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان مالیات وصول کردیم و در شرایط فشار درآمدهای کشور وزارت اقتصاد بیش از ۸۰ درصد درآمدهای کشور را تامین می کند.
انتهای پیام/