دومین دوره دانش افزایی فرهنگ میزبانی در مشهد برگزار شد
مشهد الرضا(ع) در ایام پایانی ماه صفر امسال با حضور پر شور زائران و مجاوران مواجه خواهد بود.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، دومین دوره دانش افزایی فرهنگ میزبانی ویژه اصناف مرتبط با زائر با میزبانی
سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی
در محل تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس برگزار شد.
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: امسال در ایام پایانی ماه صفر، مشهد الرضا(ع) با حضور پر شور زائران و مجاوران مواجه خواهد بود و از همین رو باید مقدمات و تدارکات خدمت رسانی و میزبانی هر چه شایسته تر از زائران مورد توجه قرار گیرد.
دکتر عبدالحمید طالبی خدمت رسانی به زائران را از افتخارات خادمان علی بن موسی الرضا(ع) دانست و افزود: مردم ایران از گذشته به صفت مهمان نوازی معروف هستند و همواره در ایام دهه پایانی ماه صفر حتی با کمترین امکانات سعی دارند بهترین و شایسته ترین خدمات را به زائران ارائه دهند.
وی گفت: در بیانات رسول گرامی اسلام، تکریم مهمان در کنار ایمان به خدا آمده است و این نشان از اهمیت مهمان نوازی و خدمت به زائر است.
طالبی به اقدامات و خدمات پیش بینی شده آستان قدس در میزبانی از زائران بارگاه منور رضوی در ایام دهه پایانی ماه صفر اشاره و تصریح کرد: آستان مقدس رضوی و تمامی دستگاه های مرتبط با زائر در این ایام تمام فعالیت ها و خدمات خود را آغاز کرده اند و ضمن ارائه برنامه های منسجم آسیب ها و کمبودهای برنامه های سال گذشته اعم از اسکان و قیمت کالاها را شناسایی و مرتفع کرده اند و کمبودها تقویت شده است.
وی با اشاره به تدارک بیش از ۱۰۰ برنامه محوری در گستره حرم، سطح شهر، استان و حوزه بین الملل گفت: اثر بخشی زیارت از دور و نزدیک، بهبود ارائه خدمات به زائران، حمایت از تشکل های مردمی و توجه ویژه به مجاوران از مهم ترین محورهای برنامه های آستان قدس رضوی در این ایام است.
طالبی همچنین میزبانی در مشهدالرضا، اجرای فعالیت های محتوایی و توجه به زائران پیاده را از عرصه های فعالیت های فرهنگی آستان قدس رضوی در این ایام برشمرد.
وی گفت: برگزاری دوره دانش افزایی ادب حضور، برپایی 110 ایستگاه فرهنگی و خدماتی در حرم مطهر رضوی، راه اندازی 13 ایستگاه فرهنگی با نگاه کودک و نوجوان، ارائه خدمات ویژه به زائران اهل سنت، راه اندازی سامانه خدمت، برپایی موکب های خدمت رسانی، احداث بیمارستان های صحرایی در حرم مطهر رضوی و... برخی از برنامه های شاخص در این ایام است.
طالبی ضمن اعلام آمادگی برای ارائه برنامه های فرهنگی و تامین محتوا به موکب های خدمت رسانی در ایام دهه پایانی ماه صفر، گفت: به همت بنیاد کرامت رضوی و موسسه جوانان آستان قدس رضوی دو سامانه خدمت رسانی به منظور ارائه خدمات هر چه بهتر فرهنگی به زائران رضوی راه اندازی می شود.
وی ادامه داد: امیدواریم زائرانی که در این ایام به مشهدالرضا مشرف می شوند با خاطری خوش مشهد را ترک کرده و شاهد کمبودهای سال گذشته نباشند.
دکتر قراملکی رئیس بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی نیز در این نشست، یکی از بسترهای مهم توسعه کشور را گذار جامعه از مشاغل به حرفهها دانست و گفت: رمز گسترش کشور، توسعه کسب و کار است.
او ادامه داد: هر زمان توانستیم به کسب و کار پایدار و حرفه گرایی دست پیدا کنیم، آن گاه راه پیشرفت را خواهیم یافت.
قراملکی با اشاره به حضور میلیونی زائران در مشهد تصریح کرد: ضیافت باشکوهی به واسطه حضور میلیونی و دائمی بارها و بارها در طول سال در مشهد رخ می دهد که باعث قبطه تمامی شهرهای ایران و حتی بسیاری از شهرهای جهان شده است.
او ادامه داد: مشهد هدفی برای مسافرت هایی برخاسته از عشق به دیدار امام رضا(ع) است که این عشق و ارادت، همه اقشار مردم را از سراسر جهان به مشهد می کشاند.
قراملکی با بیان این که نحوه برخورد پیشه وران با مهمانان آقا امام رضا(ع) تعیین می کند که ضیافت باشکوهی رضوی تهدید محسوب می شود یا نه، گفت: بدنه شهر در تماس مستقیم با مهمانان حضرت رضا(ع) است لذا این تهدید یا فرصت به چگونگی برخورد با زوار بستگی دارد.
او ادامه داد: در ارائه خدمات به زائران باید موضوعاتی نظیر احترام به زائران، صداقت و درستکاری در ارائه خدمات، انصاف و همچنین مهربانی با زائران در نظر رفته شود.
قراملکی افزود: رضایت الهی در ضیافت رضوی، برکات دعای خیر زائران و امانت داری برای آقا امام رضا(ع) باید پیامدهای این برخورد باشد.
محمود بنانژاد رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در این مراسم گفت: در رابطه با بحث تکریم زائر و میزبانی خوب از زائران چند آیتم داریم که یکی از آن ها تامین استقبال از زائران است و در این راستا حوزه اصناف برای تامین مایحتاج عمومی و لوازم عمومی زائران تلاش خود را به کار بسته است.
او ادامه داد: اگر مهمانان آقا امام رضا(ع) نباشند، به واسطه عدم حضور زائران، با مشکلات روبرو می شویم.
بنانژاد بابیان اینکه قدر شناس حضور زائران هستیم، گفت: اصناف باید در کنار زائران برای ارائه خدمات باشند.
بنانژاد ادامه داد: اینکه آستان قدس رضوی به عنوان متولی اصلی ورود پیدا می کند، پشتیبان کسبه قرار گیرد و ما آمادگی داریم تا حد اعلا همکاری هایمان را افزایش دهیم. اگر میخواهیم به زائران خدمات خوب ارائه دهیم، باید همه دستگاه ها دست به دست هم بدهند.
او با اشاره به تامین نان مورد نیاز مردم حریم حرم حضرت رضا(ع) در شب عید خاطرنشان کرد: چندین نانوایی سیار با همکاری آستان قدس رضوی برای خدمت به مردم راه افتاد که بخش بسیاری از مشکلات در این حوزه حل کرد.