پخش زنده
امروز: -
سازمان هواپیمایی کشوری تمامی تلاش خود را برای تعیین حداقل قیمت بلیت، انتقال حداکثری زائران به عتبات و جلوگیری از سوءاستفاده واسطه گران به کار گرفته است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص انتشار مطالبی مبنی بر ایجاد اختلال در روند فروش بلیت پروازهای اربعین و نبود نظارت بر فروش در برخی رسانهها نکاتی را برای روشن شدن افکار عمومی منتشر کرد:
با توجه به فروکش کردن اپیدمی کرونا تقاضا برای زیارت عتبات و مشارکت در مراسم اربعین حسینی افزایش یافته است. همچنین با توجه به افزایش سفرهای تابستانی عملا بخش دیگری از ناوگان هوایی کشور مشغول خدمت رسانی به سایر هموطنان در اقصی نقاط کشور هستند، بنابراین تقاضای موجود بیش از ظرفیت ناوگان هوایی کشور بوده و پیش بینی میشود تقاضا برای سفر هوایی بیش از ۵ برابر ظرفیت است.
سازمان هواپیمایی کشوری با مشارکت تمامی دست اندرکاران صنعت هوانوردی با توجه به مسائل و مشکلات از جمله تحریمهای بسیارسخت، کمبودهای موجود، قرار گرفتن در فصل پرتردد سفر، محدودیتهای پذیرش مسافر در فرودگاههای کشور عراق، از ماهها قبل به برگزاری منظم جلسات هماهنگی پروازهای اربعین و برنامه ریزی شبانه روزی با هدف خدمت رسانی به زائران عتبات عالیات اقدام کرده است که در این ارتباط، سقف قیمت بلیت از ۱۵ تا ۳۰ شهریور تعیین و نظارت و کنترل دقیق بر آن برنامه ریزی شده است. در این مدت سازمان هواپیمایی کشوری تمامی تلاش خود را برای تعیین حداقل قیمت بلیت، انتقال حداکثری زائران به عتبات و جلوگیری از سوءاستفاده واسطه گران به کار و تصمیمات لازم را گرفته است.
تعیین قیمت بلیت از عمدهترین اقدامات کنترلی بر بازار فروش بلیت پروازهای اربعین امسال بود که با هماهنگی شرکتهای هواپیمایی مقرر شد قیمت بلیت تهران- نجف، تهران - بغداد و بالعکس، ۶ میلیون تومان و در مسیر یکطرفه ۳ میلیون تومان محاسبه شود، همچنین قیمت بلیت از فرودگاههای یزد، کرمان، مشهد و زاهدان به فرودگاههای نجف و بغداد در مسیر رفت و برگشت، ۷میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و یکطرفه ۳میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شد و برای رعایت قیمتهای تعیین شده، فروش چارتری حذف و نظارتهای این سازمان افزایش یافت.
در خصوص موضوع ایجاد اختلال در روند فروش بلیت در روز نخست، که برخی از رسانهها مطرح کردند برای جلوگیری از سودجویی برخی از واسطه گران و از بین بردن اختلال در بازار فروش بلیت پروازهای اربعین، فروش بلیت به صورت چارتری ممنوع و مقرر شد عرضه بلیت فقط در شرکتهای هواپیمایی از سایت رسمی و دفاتر فروش منتخب آن شرکتها انجام شود. بدین ترتیب هیچ یک از دفاتر خدمات مسافرت هوایی و سایتهای اینترنتی مجاز به فروش بلیت پروازهای اربعین نخواهند بود.
به دلیل بالا بودن حجم تقاضا برای دریافت بلیت، سایت دو شرکت هواپیمایی در ساعات اولیه فروش دچار مشکل شد که با تمهیدات صورت گرفته این مشکل برطرف و ارائه خدمات آنها ادامه یافت. همچنین براساس تدابیر گرفته شده، عرضه بلیت به صورت پلکانی در دستور کار قرار گرفت که این امر از بروز ازدحام بیش از حد خصوصا در روزهای اول پیشگیری کرد تا بلیتها در این ۱۵ روز به مرور ارائه شود.
سازمان هواپیمایی کشوری در ارتباط با این شائبه که عرضه بلیت در همان روز نخست به پایان رسیده و به نهادها و گروههای مختلف ارائه شده است با رد این ادعا، به مردم عزیز اطمینان میدهد که تاکنون ۳۰ درصد از ظرفیت کل بلیتها به فروش رسیده و بلیت به صورت پیوسته در روزهای آینده نیز ارائه خواهد شد. همچنین مقرر شد به لیستهای گروهی بیش از ۹ نفر بلیت فروخته نشود.
با هماهنگی با دستگاههای قضایی و نظارتی و تشدید نظارتهای میدانی به صورت سخت گیرانه این بازار تحت کنترل قرار گرفته تا بلیت پروازهای عتبات عالیات به زائران با خدمات مناسب و قیمتهای تعیین شده ارائه شود و به دلیل کنترلها و نظارتهای سخت گیرانه سازمان هواپیمایی کشوری به هیچ وجه امکان ایجاد بازار سیاه در این خصوص وجود ندارد. براساس تمهیدات گرفته شده در کمیته اربعین سازمان هواپیمایی کشوری، بازرسان نهادهای نظارتی متشکل از سازمان بازرسی کل کشور، وزارت صمت، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و سازمان هواپیمایی کشوری به صورت مستمر، نحوه فروش بلیت شرکتهای هواپیمایی را ارزیابی و بازرسی میکنند.
همچنین برای نظارت مستقیم بر عملکرد شرکتهای هواپیمایی، تیمهای بازرسی سازمان هواپیمایی کشوری از ۹ شهریور، بازرسیهای خود را برابر بخشنامههای صادره سازمان از شرکتهای هواپیمایی و فرودگاهها آغازکرده و در این بازرسیها موضوع ممنوع بودن فروش بلیت چارتری و اینکه دفاتر خدمات مسافرت هوایی، بلیت را نفروشند و موضوع رعایت نرخ مصوب را بررسی و پایش قرار میدهند.
تیمهای نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری از تاریخ ۲۴ تا ۲۹ شهریور در فرودگاههای نجف و بغداد و همچنین ۵فرودگاه داخلی مستقر خواهند شد.
سازمان هواپیمایی کشوری؛ در پایان از مسافران خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را در سامانه حقوق مسافر سازمان هواپیمایی کشوری به آدرس caa.gov.ir اعلام کنند.