پخش زنده
امروز: -
اختتامیه هفتمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت (ع) برگزار شد و سخنرانان در این همایش، به چالشها و مشکلات پیش روی تبلیغ در جوامع مختلف پرداختند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مراسم اختتامیه هفتمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت (ع) در سالن اجلاس سران با شعار «اهل بیت (ع)، محور عقلانیت، عدالت و کرامت» برگزار شد.
محمد حیدر از مالی در سخنان خود با اشاره به موضوع تبلیغ و اهمیت آن، گفت: تبلیغ یکی از مأموریتهای دشواری است که خداوند آن را برای بندگان خاص خود تعیین کرده است.
وی افزود: هر جامعه نیازمند روش خاص تبلیغی خود است و جامعه ما در مالی بیش از هر چیز بر تبلیغ از طریق دیدار و شنیدار متمرکز است.
محمد حیدر ادامه داد: شیعیان در مالی با وجود زمینه خوبی که وجود دارند، نتوانستهاند راه خود را در جامعه مسلمانان باز کنند. نبود امکانات ارتباطی مانند شبکه تلویزیونی و رادیویی باعث شده تبلیغ برای شیعیان دشوار باشد.
وی خاطرنشان کرد: درخصوص سایتهای اینترنتی و فضای مجازی باید گفت که تبلیغ از این روش میتواند با توجه به گرایش نسل جوان به این حوزه بسیار مؤثر باشد. در واقع تقویت فضاهای مجازی راه موفقیت تبلیغات در زمان حاضر است.
زید السلامی مبلغ عراقی الاصل از استرالیا، دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: شیعیان استرالیا توانسته اند جامعه کوچکی را با استفاده از مدارس و مساجد تشکیل دهند. چیزی که در مورد اسلام در رسانههای استرالیا بیشتر گفته میشود، اسلام هراسی است.
وی ادامه داد: متأسفانه جامعه مسلمانان استرالیا بیشتر در حالت واکنشی عمل میکند، در حالی که باید با ذهنی باز نسبت به مسائل برخورد کند.
السلامی افزود: در استرالیا با شیعه هراسی که از طرف جوامع تکفیری ترویج میشود، رو به رو هستیم و از سوی دیگر، برخی نگاههای انحرافی نیز بین جوامع شیعی در استرالیا دیده شده است.
شیخ حسین مکی، نماینده کمیسیون مجامع محلی در سخنانی درباره تصمیمات اتخاذ شده در کمیسیون مجامع محلی بر ۱۰ نکته به عنوان تصمیمات اتخاذ شده، تأکید کرد که عبارتند از:
۱. تشکیل، راه اندازی و تقویت مجمع محلی اهل بیت (ع) در هر کدام از کشورهای مورد نظر که میتواند به دستیابی هدف والای وحدت و انسجام بین پیروان اهل بیت (ع) کمک کند.
۲. توجه به تربیت مبلغان بومی و اقدام در جهت کادرسازی مدیران آینده و تشویق افراد برای تحصیل در حوزههای علمیه
۳. ارتباط گیری و شبکه سازی در جهت ایجاد وحدت در انجام امور مربوط به شیعیان
۴. برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیتهای نخبگان شیعه
۵. تقویت و انسجام بخشی به مجامع محلی در قالب مجامع منطقهای
۶. برنامه ریزی برای پشتوانه محتوایی و تبلیغی مجامع محلی
۷. توسعه و گسترش مجامع محلی توسط شخصیتها و مراکز شیعی
۸. اقدام نسبت به برگزاری دورههای آموزشی کوتاه مدت جهت مهارت افزایی مبلغان
۹. اقدام برای توسعه و گسترش مجامع محلی از طریق پذیرش مراکز شیعه موجود و فعال به عنوان مجمع محلی
۱۰. برنامه ریزی برای خودکفایی اقتصادی مجامع محلی
همچنین حیدر کاشی از هلند، نماینده کمسیون ارتباطات و شبکه سازی هفتمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت (ع)، درباره راههای مناسب برای برون رفت از چالشهای پیش روی جوامع شیعه، بر چند نکته به عنوان پیشنهادات کمیسیون یاد شده ارائه کرد که به شرح زیر است:
۱. ارتباط هدفمند و مستمر بین اعضای مجمع عمومی و مجمع جهانی اهل بیت (ع) به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر و تأکید بر ایجاد دبیرخانه مرکزی
۲. بهره وری از ظرفیتهای قانونی کشورهای مربوطه و پیگیری برای ثبت تشکل ها، کانونها و انجمنهای شیعی، به منظور حمایت از حقوق شهروندی شیعیان
۳. شبکه سازی میان شخصیتها و نخبگان شیعه از طریق ایجاد اتحادیههای شیعی و استفاده از ظرفیتهای موجود
۴. بهره وری از ظرفیتهای حقوقی کشورها در راستای احقاق حقوق اقلیت شیعه در این کشورها
۵. هم افزایی و ارتباط بین مراکز فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شیعه و پرهیز از موازیکاری
۶. شناسایی و رصد نیروهای متعهد شیعه توسط اعضای مجمع عمومی و معرفی آنها به مجمع جهانی اهل بیت (ع)
۷. بهره گیری از الگوهای موفق ارتباطی و شبکهای در سطح جهان اسلام و بومی سازی آن
۸. تأسیس و راه اندازی ۱۰ مرکز محوری توسط مجمع جهانی اهل بیت (ع) در حوزههای شبکه سازی
۹. تجهیز و حمایت از دست کم ۵۰ مرکز فعال شیعی در عرصه ارتباطات و شبکه سازی
۱۰. اجرای تمامی بندهای این بیانیه با رویکرد ستادی توسط مجمع جهانی اهل بیت (ع)
ناصر خزرجی از برزیل و نماینده کمیسیون رسانه و فضای مجازی نیز تصمیمات اتخاذ شده در این کمیسیون را به این شرح اعلام کرد:
۱. راه اندازی نهضت بصیرت رسانهای و ارتقای مهارت افراد در شناخت گفتمانی که در رسانه و فضای مجازی علیه تشیع دنبال میشود
۲. آموزش و هدایت جوانان در زمینه تولید محتوا و جریان سازی
۳. تشکیل هیئتهای اندیشه ورزی و اتاق فکر رسانهای و فضای مجازی
۴. تشکیل واحد نیروهای واکنش سریع به اتفاقات روز دنیا
۵. توجه به قطب بندی در تولید محتوا و انتشار آن
۶. تأسیس مدارس با ظرفیت آموزش مجازی با استفاده از ظرفیتهای داخلی
۷. استفاده از زیرساختهای فضای مجازی و رسانهای داخلی نظیر اتحادیه رادیو و تلوزیونهای اسلامی
۸. برگزاری اجلاس منطقهای استاید و نخبگان طراز اول و موثر رسانه و فضای مجازی
۹. معرفی الگوهای موفق و طراز رسانهای و فضای مجازی برای مجامع محلی و رابطین