پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی ، هنر و زیبایی شناسی را کارآمدترین ابزار ترویج و تعمیق ارزش های اخلاقی و معنوی در جامعه دانست.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، حمید طریفی حسینی در مراسم افتتاح هفدهمین دوره مسابقات فرهنگی - هنری دانشآموزان استثنایی کشور که به میزبانی استان مازندران در حال برگزاری است، اخلاص در عمل ، مردمی بودن و روحیه کار جهادی را از ویژگیها و مختصات مهم سبک مدیریتی این شهیدان برشمرد و بر لزوم توجه به این ارزشها در دوره جدید مدیریتی آموزشوپرورش تأکید کرد.
وی با یادآوری نامگذاری امروز بهعنوان روز اخلاق و معنویت در روزشمار هفته دولت از هنر و زیباییشناسی بهعنوان مؤثرترین و کارآمدترین ابزار انتقال پیام و ترویج و تعمیق ارزشهای اخلاقی و معنوی در جامعه یادکرد.
وی با بیان بخشی از مبانی نظر هنر و زیباییشناسی در نگرش اسلامی و لزوم توجه به آن در جهت دستیابی به هنر متعالی، از خداوند بهعنوان جمال مطلق، خالق، آفریننده و سرمنشأ تمامی زیباییهای در عالم هستی یادکرد و با تأکید بر قدرت خلاقیت، صورتگری و آفرینشگری انسان بهعنوان جلوهای از قدرت آفرینشگری و خالقیت خداوند، ضرورت توجه به ساحت قدسی، معنوی و الهی هنر و زیباییشناسی را متذکر شد.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی توانایی ادراک و خلق زیباییشناسانه انسانها را متناسب با مرتبه و ظرف وجودی انسانها و پاکی و بزرگی روح آنها دانست و از نگاه عمیق هنری و زیباییشناسانه دانشآموزان استثنایی که متأثر از ویژگیهای روحی این دانشآموزان است، تجلیل نمود.
طریفی حسینی افزود: اهداف نظام تعلیموتربیت یکپارچه میباشند و تفاوتی در مقصد و مسیر رشد و تعالی و کمال دانشآموزان عادی و استثنایی وجود ندارد و ما در نظام تعلیموتربیت مکلفیم تا متناسب با شرایط و نیازهای خاص دانشآموزان بسترهای رشد و کمال دانشآموزان و شرایط پدیدایی و رشد و توسعه و شکوفایی استعدادهای دانشآموزان را فراهم کنیم.
معاون وزیر آموزشو پرورش از مدرسه بهعنوان کانون پدیدایی و توسعه استعدادهای هنری و از مسابقات هنری بهعنوان موقعیت کشف و شناسایی استعدادهای هنری یادکرد و بر لزوم بازآفرینی روشهای تدریس و آموزش مبتنی بر آموزههای هنری و زیباییشناسانه تأکید کرد.
وی، وجود معلمان چند مهارتی و "معلمان زیباییشناس" که خود واجد قدرت تخیل، خلاقیت و آفرینندگی باشند را لازمه تعلیموتربیت چند ساحتی و زمینهساز پدیدایی و توسعه استعدادهای هنری دانشآموزان در مدرسه دانست و بر لزوم معنیدار کردن و لذتبخش کردن یادگیری و خارجکردن تدریس و آموزش از روشهای خشک و غیرمنعطف مبتنی بر آموزههای هنری و زیباییشناختی و خلق موقعیتها و فرصتهای تربیتی خارج از مدرسهای تأکید کرد.
طریفی حسینی با بر شمردن کارکردهای مختلف جشنوارههای هنری از ظرفیت این جشنوارهها در جهت ارتقای هنرآموزی و فعالیت هنری دانشآموزی به هنر حرفهای و ارزشآفرینی از تولیدات هنری دانشآموزان یاد کرد.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در ادامه با یادآوری تحولات فناورانه در عصر جدید، لزوم توجه به عرصههای جدید هنر و زیباییشناسی بهویژه در عرصه هنرهای دیجیتال، برنامهریزی برای خلق فرصتها و موقعیتهای هنری در بستر فضای مجازی را خواستار شد.
وی در پایان به لزوم طراحی رشتههای تحصیلی بهویژه در عرصههای مرتبط با هنرهای دستی و تجسمی متناسب با اقتضائات و شرایط روز تأکید و در این راستا از برنامهریزی سازمان آموزش و پرورش مبنی بر ایجاد رشتههای تحصیلی جدید برای دانشآموزان استثنایی خبر داد.