به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، سید محمد حسینی، معاون رئیس جمهور در امور مجلس، بار دیگر مهمان برنامه صف اول بود. مشروح این گفتگو را بخوانید.
مجری: بیش از یک سال است که شما در کسوت معاونت پارلمانی خدمت میکنید. الآن میزان همکاری دولت و مجلس چطور است و نسبت به قبل چطور بوده است؟
حسینی: از ناحیه دولت به نظر نمیرسد که کوتاهی انجام شده باشد. نهایت همکاری و تعامل وجود داشته است. از شخص رئیس جمهور که در این یک سال، یک دور با همه نمایندگان و مجامع استانی، جلسه داشتند و آنها نظرات خود را مطرح کردند و دور دوم آن الآن شروع شده که این یک رکورد بی سابقه است. نداشتیم که رئیس جمهوری در همان سال اول با همه مجامع استانی و نمایندگان دیدار داشته باشد و تک تک افراد، نظرات، نقدها و راهکارهای خود را مطرح کنند.
دور دوم به شکل دیگری شروع شده، مثلاً با فراکسیون ها، کمیسیون ها، کمیسیون اصل ۹۰، فراکسیون اهل سنت و همین طور دیگر گروهها و همین طور به صورت فردی. گاهی اوقات برخی افراد که یک پیشنهاد مهمی دارند و میخواهند یک موضوع اساسی را مطرح کنند، رئیس جمهور وقت میگذارند و نمایندگان را میبینند.
همین طور معاون اول رئیس جمهور هم با کمیسیونها هم با مجامع استانی. معاون اجرایی رئیس جمهور نیز همین طور. این هماهنگیها انجام میشود و از این جهت فکر نمیکنم نمایندهای باشد که دسترسی نداشته باشد. ممکن است که چند روزی معطل بشود، اما بنا بر این است که بتوانند ارتباط داشته باشند، حرفهای خود را بزنند؛ همان طور که ما میگوییم این دولت یک دولت مردمی و شنوای حرف مردم است.
امروز شما میدانید وزرا و معاونین رئیس جمهور در همه استانها شنوای حرف مردم هستند. نمایندگان هم نماینده مردم هستند؛ بنابراین ما با آنها در تعامل هستیم. متقابلاً نمایندگان هم همکاری خوبی داشتند و حمایتهایی که لازم بوده انجام دادند. حالا گاهی اوقات در قالب بیانیه و نامه و گاه در عمل است، نقش نظارتی خود را هم انجام دادند. تذکر و سؤال بوده، تحقیق و تفحص که بیشتر مربوط به دولت قبل است، اما در این دوره تصویب و انجام شده و مطرح کردند.
روز چهارشنبه یک نامهای را نمایندگان در تشکر از کارهای دولت امضاء کردند؛ ۲۸۱ نماینده، یعنی تقریبا همه مجلس. با تمسک به این توصیه حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب که فرمودند: قدردان زحمات مسئولان باشید، نقد میکنید، ایراد میگیرید، در جای خود، اما زحماتی هم که میکشند، قدردان باشید. این دستور اسلامی و اخلاقی است.
با استناد به همین جمله و اینکه در یک سال گذشته رئیس جمهور با روحیه جهادی و خستگی ناپذیر خود برای برون رفت از مشکلات، کارهای متعددی را انجام داده، به ویژه ۳۱ سفر استانی که صورت گرفته هم یک رکورد است. ما نداشتیم قبلاً، اگر بوده در دو سال، سفر انجام میشد، اما در سال اول این دولت به همه استانها سفر کرد.
به بعضی استانها که مشکل خاصی داشتند مثل سیل و زلزله، گاهی اوقات دو بار یا سه بار این سفرها انجام شده، اما حداقل به همه استانها یک دور رفتند و همه خرسند هستند؛ یعنی نماینده، ولی فقیه در استان، نمایندگان و مردم. از اینکه این طرحهای عمرانی شروع شده و کارها انجام میشود.
یک رخوتی حاکم شده بود، بسیاری از طرحها معطل مانده بود یا برخی مراکز تولیدی تعطیل شده بود. همین دیروز در اخبار هم مطرح شد که معاون اول رئیس جمهور یک توافقی را امضاء کرد و کاری شروع شده که هزار و ۵۰۰ مرکز اقتصادی و تولیدی را احیاء کنند و در همین یک سال گذشته هم صدها مرکز، حمایت، تقویت و راه اندازی شده و کارخانههایی که تعطیل یا نیمه تعطیل بوده است، راهاندازی میشود.
این حضور و با مردم نشستن، خیلی آثار و تبعات مثبتی دارد. از این جهت نمایندگان هم به هر حال حمایت میکنند، در جایی که لازم شود تذکر و سؤال را هم مطرح میکنند که وزرا میآیند و توضیح میدهند.
مجری: در برنامه قبلی صف اول که خدمت رسیدم، در مورد تفکیک روابط مجلس و دولت صحبت کردیم. الآن در این برنامه بیشتر میخواهیم ببینیم که دولت چه شرایطی در یک سال گذشته داشته و چگونه دولت سیزدهم مواردی که در دولت قبل بوده، تحویل گرفت و الآن در چه شرایطی هستیم. به صورت مشخص درباره موضوع بهداشت، زمانی که دولت را تحویل گرفتند، میزان جان باختگان کرونا حدود ۷۰۰ نفر و برای همه مردم بسیار غمبار بود. این شرایط چطور بود؟
حسینی: برای اینکه واقع بین باشیم و انتظارات ما معقول باشد، باید ببینیم از کجا شروع کردیم، الآن به چه مرحلهای رسیدیم. این دستور قرآنی هم هست که نعمت خدا بر شما، موارد مختلفی است که ذکر و یادآوری آنها خوب است که آدم ببیند در چه شرایطی بوده است.
شرایط مناسبی که نبود. شرایط مطلوب نبود. رئیس جمهور و اعضای دولت هم میدانستند که در چه وضعیتی به سر میبریم، اما با همان روحیه جهادی که تأکید همیشه رهبری بوده، با روحیه انقلابی گری وارد این عرصه شدند که مشکلات از سر راه بردارند، نه اینکه تسلیم وضع موجود شوند.
اگر ما شخصیتی مثل شهید رجایی را میگوییم الگو است، ایشان هم به عنوان یک شخصیت با افتخار میگفت من مقلد امام هستم، دولت من دولت مکتبی است و شب و روز کار و تلاش میکرد، با همان ساده زیستی و روحیهای که امامدرباره ایشان فرمودند از زمانی که دستفروشی میکرد تا زمانی که نخست وزیر شد، روحیه او تغییری نکرد.
اگر دولت موفقیتی داشته به خاطر همین روحیه و مدیریت خاص خود بوده است که بله این مشکل وجود دارد و ما این را حل میکنیم. بلافاصله رئیس جمهور وارد عمل شد. تماسهایی با رئیس جمهور چین داشتند و با جاهای دیگر. اینکه وزارت خارجه را فعال کنیم، فقط این نیست که کار سیاسی بخواهد انجام بدهد. باید نگاه آن به داخل کشور هم باشد که چه نیازهایی وجود دارد. یک ستاد در وزارت امور خارجه برای این مسئله تشکیل شد و بعد از آن انبوه واکسنها و حدود ۱۵۰ میلیون واکسن وارد شد که بسیار به اینکه آن شرایط آرام و وضعیت بهتر شود، کمک کرد.
مجری: ما در شرایطی بودیم که از اینجا به ارمنستان میرفتند برای اینکه واکسن بزنند و مسائلی که به وجود میآمد، در رسانههای بیگانه روی این موضوع تبلیغ میکردند.
حسینی: برخی افراد هم دائم میگفتند که چرا واکسن وارد نمیکنید و برخی هم میگفتند اصلاً نمیشود و اینکه شرایط تحریم است، امکان آن نیست، چون اف. اِی. تی. اف را نپذیرفتیم و از این بحث ها، اما معلوم شد اگر ما وارد میدان شویم و با جدیت کار کنیم، انجام میشود و بعد هم ما از یک مجموعه اموال که بلوکه بود، از همان پولهایی که داشتیم، استفاده کردیم. یعنی دیگر هزینه جدیدی برای ما نداشت.
شرایط خیلی بهتر شد. با جدیت و فداکاری کادر درمانی، پزشکان و پرستاران که همه دست به دست همه دادند. نیروهایی که داوطلب بودند، در این عرصه وارد شدند. در این راه شهدایی تقدیم کردیم که باید درود بفرستیم بر آنان. این یک نمونه بود که ما در بدترین شرایط میتوانیم از این مرحله گذر کنیم و اگر این اراده، عزم، جدیت و همت والا باشد، در کار خیلی از مشکلات را میشود که حل کنیم.
در این مدت، موارد متعدد داشتیم که نشان داده شد اگر یک انسجامی در دولت باشد و همه احساس مسئولیت و کار کنند، کارها پیش میرود و ما میتوانیم شرایط بهتری داشته باشیم. درباره این موضوع باید بگویم واقعاً مدیریت جهادی را همان طور که از منظر رهبری است، ما میبینیم. یعنی آن خودباوری، اعتماد به نفس و اینکه ما دچار اختلاف و حاشیه نشویم و به کار اصلی خود بپردازیم.
در گذشته هم گاهی اوقات مسئولیت داشتیم و میگفتند فلانی این را گفته، من میگفتم ما وقت نداریم که بخواهیم دعوا کنیم. این قدر کار زمین مانده وجود دارد که باید به این کارها برسیم. مثلاً فرض کنیم امروز من میخواستم بروم مسافرت. اگر میخواستم بنشینم اینجا جواب این و آن را بدهم، به آن کار اصلی خودم نمیرسیدم.
این روحیه در دولت است که از این حاشیهها عبور کند و بتواند به کار اصلی خود برسد. ما اعتقاد داریم که این دولت، دولت کارآمد، موفق و تأثیرگذار بوده، مسائل را مشخص کرده، یکی بعد از دیگری آنها را سعی کرده حل کند و با همین روال ان شاء الله کارهای بزرگ و خدمات ارزندهای میتوان در دولت انجام داد.
برخی هم انتقاد میکنند و میگویند شما واقعاً آن جهاد تبیینی که رهبر انقلاب فرمودند، تبیین نکردید و درست عمل نشده است. حالا هفته دولت فرصت مغتنمی است که در برنامههای رسانه که دوستان تلاش میکنند و زحمت میکشند، واقعیتها را مردم اطلاع داشته باشند. حضور آنها در نمازهای جمعه و برنامههای گوناگون بوده و این هفته برنامههای متعددی است که مردم کاملاً آشنا شوند. ما نمیخواهیم بگوییم هیچ کم و کاستی وجود ندارد و ضعفی نیست. میخواهیم بگوییم الحمدلله در مدت این یک سال، کارهای مؤثر و مفیدی انجام شده است.
مجری: یکی از مشکلات از وقتی دولت تحویل گرفت، حجم پولهای بلوکه شده ایران در برخی از کشورها بود. همین باعث شده بود با وجود اینکه پول وجود داشت و نیاز به درمان، واکسن و سایر داروها بود، امکان گرفتن آن نبود. دولت چه اقدامی برای بازپسگیری سرمایههای ملت که به ناحق در برخی کشورها به گروگان گرفته شده بود، انجام داد؟
حسینی: یک نگاهی در گذشته وجود داشت، به خصوص وقتی که برجام امضاء شد، که دیگر باید همه چیز ما در منظر غربیها باشد و آنها مطمئن باشند که ما تحریمها را نمیخواهیم دور بزنیم و متأسفانه این بحث مطرح شد که بعضی راههای دور زدن تحریمها را گفتند که خیال آنها راحت باشد و مطمئن باشند. این کار اشتباه بود، نمیشد ما بیاییم همه اسرار خود را برای آنها مطرح کنیم.
در دوره جدید، برخی از کشورهایی که به ما بدهی داشتند، یعنی اموال ما را بلوکه کرده بودند، بخش قابل توجهی از آن را دولت با دیپلماسی فعال و ارتباطاتی که وجود داشت، توانست به دست آورد. البته رویدادهای جهانی هم بی تأثیر نبود. به خصوص تشدید اختلافاتی که بین روسیه و غرب، یا چین با آمریکا و دیگران بود، همه کمک کرد که ما بتوانیم بخش عمدهای از این اموال را بازپس بگیریم.
حالا بعضیها میگویند شما میگویید نفت که میفروختید، پول آن هم برمی گشته، پس چه شد. خوب این سرمایه گذاری، کار، هزینه و تسویه حساب میشود. بسیاری از بدهیهایی که بوده، کسری بودجه که ما در سال گذشته داشتیم، همه را باید در نظر بگیریم. کشور ما هم که یک کشوری است که دائم در معرض حوادث غیر مترقبه و اتفاقات است.
شما ببینید همین روزها دائم اخبار آب رسانی به همدان و شهرکرد مطرح است. یعنی وقتی که سالها وظایفی که بر عهده مسئولان است، انجام ندهند، روی هم انباشته و کار سخت میشود، اما دولت خم به ابرو نمیآورد و میگوید وظیفه ما است و کار میکنیم. اگر مثلاً طرح آب رسانی در خوزستان بیش از ۱۰ سال طول کشیده یا در همدان همین طور معطل مانده در حد ۴۰ درصد، ۵۰ درصد است، ما میگوییم نه ما ۵۰ درصد بقیه آن را انجام میدهیم و نمیگذاریم که مردم با مشکلات دست و پنجه نرم کنند.
مجری: یکی از موضوعاتی که ارتباط بسیاری به کار و وظیفه شما دارد، بحث هماهنگی بین مجلس و دولت و به صورت مشخص قوای مجریه و مقننه بوده است. روند برگزاری این جلسات به چه صورت است و دستاوردهای آن به صورت ملموس چیست؟
حسینی: بله خوشبختانه در این دوره یک همگرایی بین سران سه قوه وجود دارد و مرتب جلسات تشکیل میشود. من به یاد دارم که در گذشته گاهی اوقات رهبر فرزانه انقلاب، توصیه میکردند که این جلسات را داشته باشید. یعنی انگار آن جور که باید و شاید تمایل و گرایشی وجود نداشت که این جلسات باشد و گاهی اوقات در پشت بلندگوها پاسخ هم را میدادند که این برای جامعه قابل قبول نیست. شما بنشینید مسائل خود را با هم حل کنید، حرف هایتان را بزنید. این طور نباشید که یک تناقض و یک دوگانگی باشد.
در دوران موسوم به اصلاحات با صراحت میگفتند حاکمیت دوگانه، نهادهای انتصابی و انتخابی و دائم صف بندی میکردند. یکی از همین افرادی که خارج از کشور است و آن موقع نماینده بود، میگفت که اصلاً مثل جنگ خندق باید معلوم باشد افرادی آن طرفی و افرادی این طرفی هستند. یعنی یک تضاد را در داخل کشور میخواستند ایجاد کنند.
این به نفع کشور نبود. یعنی تنش، اصطکاک و درگیری، هیچ موقع به نفع کشور نیست. ما باید از همه ظرفیتها و توانمندیها استفاده کنیم و در کنار هم باشیم. اختلاف نظر هم داریم، در قانون اساسی و قانون عادی، راهکار معلوم شده و اکثریت تصمیم میگیرند که رأیگیری کنند.
در دولت هم تضارب آراء و اندیشهها را داریم. گاهی اوقات اختلاف نظر داریم، اما معنای آن این نیست که وقتی چیزی تصویب شد، فردی که مخالف بوده، بر رأی خود بخواهد سماجت و پافشاری کند. مثل یک گروه فوتبال که باید هر کسی وظیفه خود را انجام بدهد و هماهنگی باشد، کشور هم این است. حکمرانی خوب، یعنی که قوای سه گانه، نهادها و سازمانها در کنار هم باشند و الحمدلله این موضوع الآن وجود دارد.
ممکن است گاهی اوقات اختلاف نظر کارشناسی باشد، در آن هم باید به یک جمع بندی برسیم و با گفتگو و صحبت، سوءتفاهمها رفع شود. گاه، این دوریها و فاصله گرفتنها که برخی هم میخواهند به آن دامن بزنند، کار را سخت میکند، اما این نشستها بسیار مؤثر است و ما هم کار را دنبال میکنیم.
علاوه بر این، در همین مدت حضوری که رئیس جمهور داشتند، اینکه با نمایندگان جلسه داشته باشند، همه آثار و تبعات بسیار خوبی دارد و میتواند مفید باشد. هم نتایج خوبی دارد و هم تأثیرات اجتماعی دارد و مردم یک آرامشی پیدا میکنند که همه برای حل مشکلات و پیشبرد امور، دست به دست هم داده اند.
مجری: همه وزرا دهها سفر در یک سال گذشته داشتند. چقدر این سفرها میتواند مشکلات مردم را حل کند؟
حسینی: بعضی از این سفرها همراهی با رئیس جمهور انجام شد، گاهی اوقات هم جداگانه پنجشنبه یا جمعهها که تعطیل است، به دعوت نمایندگان عزیز میرویم به شهرستانها و موضوعات را بررسی میکنیم. مثلاً همین امروز در زنجان بودیم. سؤال میکنیم این مصوباتی که در سفر رئیس جمهور بود به کجا رسیده و چه مقدار انجام شده است. اگر جایی مشکلی دارید، بحث مثلاً حقوقی و تخصیص اعتبار است، دنبال میکنیم و خود این کمک خوبی میکند.
همه از اینکه این سفرها انجام شده، راضی هستند و من گفتم ۲۸۱ نماینده تشکر و تقدیر کردند، به خاطر این سفرها هم بوده و بقیه افراد نیز به همین صورت میگویند که برخی کارها مدتها معطل مانده بود. در این سفرها یک اعتباری تخصیص پیدا کرد و کار انجام شد. با وجود تنگناهای اقتصادی، اما در سال گذشته بالغ بر ۲۰ درصد از بودجه کشور به همین طرحها اختصاص پیدا کرده و امسال هم سازمان برنامه و بودجه مصمم است آن مقداری که باقی مانده، اختصاص بدهد و کارها انجام شود.
یک نکته دیگر هم وجود دارد. خود اعضای دولت یک واقع بینی پیدا میکنند که وضع کشور چگونه و اولویتها کجا است. کجاها محرومیت داریم و ما باید بیشتر به آن برسیم. این مهم است. ببینید مثلاً بعضی از استانها با ۱۰ سال پیش قابل مقایسه نیستند. در همین مدت به خاطر خشکسالی و بارندگی کم، مشکلات عدیدهای ایجاد شده، اینکه آدم وقتی میرود از نزدیک اینها را میبیند، بعد مصممتر میشود برای اینکه حل کند و مردم هم میبینند که واقعاً مسئولان آنها هم مثل خودشان و از جنس خودشان هستند.
مجری: چه مقدار از مصوباتی که در جریان سفر رئیس جمهور به استانها صورت میگیرد، در برآورد کلی شما در یک سال گذشته اجرا شده است؟
حسینی: دقیق آن را باید معاون محترم اجرایی بیان کنند، اما در همین هفته دولت بعضی از آن مصوبات تمام شده، یعنی انجام شده و یکی پس از دیگری افتتاح میشود. ما الآن برنامههای متعدد داریم. در همه استانها کارهایی انجام میشود، بخشی از آن البته مربوط به قبل است، اما یک بخشی از آن مربوط به مصوبات این سفرهاست و در بقیه موارد هم عزم دولت جزم است.
حداقل ۳۰ درصد این کارها تا الآن تمام شده، البته بعضیها برنامهای نبوده که یک ساله بخواهد انجام بشود یا چند ماهه، اینها تداوم دارد. حتی اعتباری که میخواهد به آنها داده شود، ممکن است مثلاً سال ۱۴۰۰ اعتباری داده شده و سال ۱۴۰۱ هم باید انجام شود تا اینکه ان شاء الله به نتیجه برسد یا بعضیها ممکن است باز هم ادامه داشته باشد.
این حرکت آغاز شده، اینکه ما یک رخوتی در کارهای عمرانی داشتیم، به پایان رسیده است. ان شاء الله بحث مسکن ملی هم به نتیجه برسد و تا پایان این دوره، ۴ میلیون مسکن که آقای رئیس جمهور قول دادند، ساخته شود. خود این میتواند آثار بسیار خوبی داشته باشد. صنعت مسکن که راه اندازی شود، بسیاری از مشاغل دیگر هم فعال و شرایط بهتری در کشور ایجاد میشود.
وقتی که یک طرح کوچک راه اندازی میشود، تعدادی از افراد مشغول به کار میشوند و این الآن یک مطالبه بسیار جدی است. شما به هر جای ایران بروید، جوانهای تحصیلکرده و آماده کار، علاقمند هستند به آنها توجه شود.
در یک زمینه دیگر هم که خوب کار میشود، شرکتهای دانش بنیان است. یعنی اینکه هم از جهت کمی، تعداد آنها زیاد شد، حدودی بگوییم، اگر ۵ هزارم مثلاً ۴۰۰ تا یا ۵۰۰ تا حداکثر در شهریور سال گذشته بوده، الآن تعداد این شرکتها از مرز ۷ هزار عبور کرده و بعد هم حمایت میشود.
یک وقتی، ما فقط شرکت دانش بنیان داریم و زحمتی میکشند، اما در به در دنبال میکردند، التماس میکردند که بیایید این محصول ما را خریداری کنید. یک وقتی، نه خود رئیس جمهور میرود سر میزند به آن شرکت در هر استانی که است. یکی از اولویتها این شرکت هاست و بعد به مسئولان تأکید میکنند که باید از جنس اینها خریداری کنید.
وقتی ما در داخل کشور این توانمندی را داریم که محصول با کیفیتی ارائه بدهیم، چرا واردات انجام بدهیم که ارز میطلبد و بعد هم که یک عدهای سودجو هستند و دنبال رانت هستند.
ما نیروهای نخبه و متخصص و توانمند بسیار خوبی داریم. من همین دیروز به همراه برخی از دوستان یک بازدید از نمایشگاه و دستاوردهای صنایع دفاعی وزارت دفاع و نیروهای مسلح داشتم. واقعاً دیدنی است. یعنی آدم میبیند چه کارهای بزرگی در همه زمینهها انجام شده و بخشی از آنها میتواند در خدمت صنعت کشور هم باشد. نمونههای آن را هم در غرفهها گذاشته بودند.
ما میتوانیم نیازهای وزارت صمت، دستگاههای دیگر، خودروسازی و بخشهای گوناگون کشور را از این راه تأمین کنیم. این توانمندیها در کشور وجود دارد و باید مورد حمایت قرار گیرد تا اینکه ان شاء الله شرایط بهتر بشود. هم بحث اشتغال حل شود، هم تولید ما رونق پیدا کند و درآمد ما افزون شود.
اگر ما بخواهیم به همین درآمدی که داریم، بسنده میکنیم، نمیتوانیم کارهای بزرگی انجام دهیم، اما وقتی مثلاً سرمایه گذاری میشود، دولت با افراد در صنایع بزرگ و معادن صحبت میکند و میگوید شما بیایید کار را گسترش دهید.
یک نمونه آن را سال گذشته داشتیم. ۴۸ طرح پیشران با ۱۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری کلید خورد و کارهای آن انجام میشود. خود ظرفیت معادن در کشور که بارها رهبر فرزانه انقلاب بر آن تأکید کردند، در همین سفر استانی به کرمان مطرح شد که ۲۰۰ معدن واگذار شده، اما افراد نیامدند کاری انجام بدهند. فقط به نام آنها شده و اقدامی نکردند.
رئیس جمهور آنجا تأکید کردند که بایداینها تعیین تکلیف بشود. نمیشود همین طوری یک فردی به اسم بخش خصوصی بیاید و کار را انجام ندهد. همینها اگر در سالیان سال، راه اندازی شده بود، چقدر فرصتهای شغلی ایجاد میکرد و چقدر برای کشور درآمدزا بود. این موارد در سفرهای استانی کاملاً دیده و معلوم میشود. خود مدیران ارزیابی میشوند. وضعیت استان معلوم میشود که مطالبات مردم و اولویتهای آنها چیست.
همه اینها نتایج سفرهای استانی است. در عین حال که دولت برنامه دارد. در استانها نخبگان و مدیران مینشینند، طرح و نظر میدهند، ایراد میگیرند. همه اینها یعنی فکر، اندیشه، راهکار و بعد هم دولت همین طور که شما میدانید سند تحولی را ارائه داد، یعنی آن خط مشی و برنامه دولت بود که قانون اساسی ملزم کرده، دولتها باید برنامه داشته باشند و نمیتوانند به روزمرگی اکتفا کنند. باید برنامه معلوم در هر حوزهای داشته باشند.
دولت، ۳۷ موضوع را مشخص کرده و وضع فعلی راه برون رفت از مشکلات، چالشها و تعیین تکلیف هر دستگاهی که چه وظایفی را انجام بدهد، مشخص شده است و کار انجام میشود.
بعضیها میگفتند، حتی در پرداخت حقوق، شما با مشکل مواجه هستید، چگونه میخواهید این را حل کنید. این بحثها وجود داشت، اما سعی شد که درآمد کشور افزایش پیدا کند، پرداخت کارکنان انجام شود و آن رشد روز افزون و لجام گسیختهای که وجود داشت و قیمتها و تورم را دولت بتواند مهار کند.
در این مدت هم اقدامات بسیار خوبی انجام شد. به طور طبیعی هر سال وقت نوروز سال جدید یک افزایش قیمتی داشتیم. تورم جهانی هم مطرح بود. الآن در برخی از کشورهای اروپایی تورم دو رقمی شده و با مشکل مواجه شدند. در ترکیه بالای ۸۰ درصد تورم وجود دارد و جاهای دیگر مشکلاتی دارند. بحث مشکلات معیشتی فقط در کشور ما نیست. در خیلی از کشورهای دنیا و در خود اروپا هم وجود دارد.
دولت همه توان خود را به کار گرفته است که شرایط کشور بهتر شود. ارز ترجیحی واقعاً نیاز بود که اصلاح شود و تغییر کند. این طور نباشد که رانتی در اختیار عده خاصی باشد. اگر ما یارانه میخواهیم بپردازیم، مستقیم بدهیم به خود مردم نه اینکه بدهیم به دست یک افرادی و بعد هم ندانیم که چه اتفاقی میافتد، بعد قوه قضائیه بخواهد وارد شود و پرونده برای آنها تشکیل دهد. ما از اول مستقیم به خود مردم بدهیم تا استفاده کنند.
آن مقدار که در توان ما است، به جای اینکه قاچاق برای کشورهای همسایه شود، در کشور خودمان این کار انجام شد. ابتدا یک التهاباتی هم به همراه داشت، چون یک عدهای هم سودجویی میکردند، یک عدهای میخواستند از این آب گل آلود برای خود ماهی بگیرند، اما الآن با جلسات مرتب و نظارتی که بوده و اختیاراتی به سازمان تعزیرات داده شده که سران سه قوه این کار را کردند، کار خوب شده و راه نهایی آن هم تشکیل وزارت بازرگانی است. کار بهتر میشود و دولت هم در حد توان خود کمک میکند.
دولت از طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که مطرح بود، حمایت و با آن همراهی کرد که تصویب شود، چون هر طرحی که در مجلس بیاید، اگر دولت موافقت نکند، دارای بار مالی است و متوقف میشود. شورای نگهبان آن را نمیپذیرد. بر اساس اصل ۷۵ قانون اساسی، دولت وقتی موافقت میکند، این طرح پیش میرود.
بعد هم، چون دولت باور دارد و به اصطلاح تمکین به قانون را وظیفه خود میداند، بلافاصله اعتبار برای آن در نظر میگیرد. ستاد آن تشکیل و دبیر آن مشخص میشود. جلسات انجام میشود و کارهای خوبی در این زمینه صورت میگیرد.
اقداماتی که مثلاً در بحث مسکن انجام میشود، به اینکه جوانهای ما رغبت ازدواج پیدا کنند و تشکیل خانواده بدهند، کمک میکند یا در بحث بیمه، اینکه واقعاً همیشه نظام اسلامی درصدد بوده مشکلات دارو و درمان مردم را حل کند و حالا حدود ۶ میلیون نفر به صورت رایگان بیمه شدند، بسیار کار بزرگ و واقعاً کمک به محرومین بوده است یا چتر بیمه به موضوع ناباروری که هزینههای زیادی دارد، توسعه پیدا کرد.
قبلاً در سفرهای استانی، تشریفات خاصی وجود داشت؛ بعضی جاها که میخواستند بروند، پیش قراولانی به آنجا میرفتند تا همه چیز را مهیا کنند. گاهی اوقات ۲ ساعت در یک جا استراحت میشد و چه آداب و تشریفاتی وجود داشت. حالا با ساده زیستی رئیس و اعضای دولت، این سفرها بدون کمترین هزینه انجام میشود و در حوزههای دیگر نیز مدیران، خود را تافته جدابافته از مردم نمیدانند و درک میکنند که الآن مردم در چه شرایطی سختی هستند.
در برخی مناطق، همین که مدیران میروند و از نزدیک، مسائل را میبینند، دیگر آرام و قرار ندارند و میخواهند به مردم خدمت کنند. نمیتوانند خود در ناز و نعمت و رفاه باشند و ببینند که مردم این سختیها را دارند یا مثلاً بحث حقوقهای نجومی که برخی در دوره قبل برای خود ایجاد کرده بودند. در بحث استفاده از امکانات، مثلاً وقتی یک فرد میتواند با هواپیمای عمومی سفر کند، چرا باید هواپیمای اختصاصی باشد که بخواهد یک جای دیگر در داخل کشور برود و از این نمونهها وجود دارد.
یعنی اگر در استفاده از امکانات صرفه جویی کنند، کارهای خوبی انجام میشود و مردم احساس بهتری دارند، نه اینکه ببینند مسئولان بی خیال و بی توجه به گرفتاری و سختی آنها و در فکر خود یا اطرافیان خویش هستند و سوء استفادههایی انجام میدهند.