پخش زنده
امروز: -
گیلان توانسته نمره قبولی را در اجرای دولت الکترونیک بگیرد، اما برای رسیدن به رتبه عالی نیاز به تلاش مسئولان برای ایجاد زیرساختهای لازم دارد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز گیلان ، دولت الکترونیک، دستاورد هزارهی سوم و پیوند بین خطوط است که ساختار خدمات دهی در دولت را دست خوش تغییراتی کرده است.
این تغییرات، سبب آسان شدن سطح دسترسی مردم به خدمات دولت با صرف هزینه و زمان کمتر شده است و از آنجاکه با پیشرفت علم و بازشدن پای دنیای مجازی به عصر حاضر دولتها به این نتیجه رسیده اند که در اداره و ارایه خدمات به شهروندان و مخاطبان، کاغذبازی و صفهای طولانی و هدر رفت انرژی و حضور نیروی انسانی زیانبار است با اجرای دولت الکترونیک به ارایه خدمات بهتر وآسانتر روی آورده اند.
استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد اتوماسیون اداری و وب سایت خبری و حذف کاغذبازی گام نخست برای پایه گذاری دولت الکترونیک است، اما کافی نیست.
در دولت الکترونیک پاسخگویی و ارتباط الکترونیکی موجب میشود تا خدمات دولتی با کمترین هزینه، سریعترین شیوه و کیفیت خوب عرضه خدمات به شهروندان و شرکتها و موسسات دولتی رضایت همگان را در بر داشته باشد.
امروزه شهروندان در خانه خود پشت سیستم رایانه و با گوشیهای همراه خود میتوانند بسیاری از کارها از جمله پرداخت قبوض، کارهای بانکی، نوبت گیری و ... را انجام دهند.
رضایت خاطر گیلانیان ازاجرای دولت الکترونیک
برای اینکه از جایگاه و چند و، چون اجرای دولت الکترونیک در گیلان آگاه شوم سراغ فرزاد توکلی مدیرکل فناوری و اطلاعات: مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان رفتم.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان ابتدا با اشاره به اینکه دولت الکترونیک یک دولت دیجیتال دارای سازمان مجازی و بدون دیوار و ساختمان است که خدمات دولتی را به صورت آنلاین ارائه میکند میگوید: این روزها شهروندان در دولت الکترونیک رضایت خاطر دارند چرا که حذف کاغذ بازی و جلوگیری از هدر رفت زمان یک مزیت بسیار خوب این دولت است.
فرزاد توکلی در پاسخ به این سوالم که روند اجرای دولت الکترونیک در استان چگونه است با بیان اینکه از هزار و ۶۰۰ خدمت شناسنامه دار حدود ۶۰۰ خدمت به صورت الکترونیکی و نیمه الکترونیکی فعال است میگوید: حدود ۳۹۰ خدمت در دفاتر پیشخوان ارائه میشود که صدور مجوز دفاتر پیشخوان شهری و روستایی، در دستگاهای اجرایی خدمات رسان آب و برق و گاز، خدمات مرتبط با امور مشترکان مانند اخذ انشعابات از جمله این خدمات شناسنامه دار هستند.
وی با بیان اینکه آنچه که ادارات استان را در موضوع دولت الکترونیک متمایز میکند، کسب امتیاز دستگاهها در جشنواره شهید رجایی است افزود: در ارزیابی سال گذشته بر اساس شاخص بررسی وضعیت پورتال اطلاع رسانی دستگاه ادارات پست، استاندارد، برق منطقهای، بیمه سلامت، آب و فاضلاب و بنیاد شهید به ترتیب بالای ۸۰ درصد امتیاز کسب و خدمات دهی کرده اند.
رسیدن به اهداف دولت الکترونیک با بازشدن پنجره دولت هوشمند
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان همچنین خاطر نشان میکند برای رسیدن به اهداف دولت الکترونیک باید وزارت متبوع مبتنی بر اسناد بالا دستی همانند شورای عالی فضای مجازی، شورای اجرایی فناوری اطلاعات و قانون بودجه ۱۴۰۱ نسبت به ایجاد و راه اندازی پنجره واحد خدمات دولت هوشمند به آدرس mygov.ir اقدام کند.
به گفتهی وی در این پنجره هر فرد یک بار احراز هویت شده و سپس قادر به استفاده از خدمات همه سرویس موجود دستگاههای اجرایی که در آن بارگذاری شده میشود و در حال حاضر ۱۰ درصد خدمات دستگاهها مانند استعلام وضعیت کووید، استعلام وضعین سلامت شهروندان، استعلام وضعیت واحد صنفی، آخرین درخواست واریز مستمری، کمیسیون پزشکی، استعلام سند حج تمتع، استعلام سوابق ورزشی افراد، استعلام آخرین وضعیت شکوائیه مودیان مالیاتی، استعلام استاندارد کالا و استعلام پروندههای علائم تجاری و. بر روی پنجره واحد بارگذاری شده و طبق قانون تا پایان شهریور باید ۳۰ درصد خدمات همه دستگاههای بر روی آن بارگذاری شود.
رتبه هشتم گیلان ارایه خدمات دولت الکترونیک
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با اشاره به اینکه طبق آخرین ارزیابی که اسفند ۱۴۰۰ منتشر شد جایگاه گیلان در حوزه فناوری براساس ۳ شاخص اصلی بررسی شد افزود: گیلان از نظر شاخص سطح دسترسی فاوا (فاوا مخفف فن آوری اطلاعات و ارتباطات)، میزان مهارت فاوا رتبه هشتم دارد.
فرزاد توکلی با اشاره به اینکه گیلان از لحاظ شاخص میزان استفاده فاوا رتبه نهم را دارد میگوید: از مجموع این شاخصها شاخص توسعه فاوا (IDI) حاصل میشود که رتبه استان در کشور بر اساس این شاخص هشتم است.
کیفیت مطلوب ارایه خدمات دولت الکترونیک در شهرستانها
وی با اشاره به اینکه ماهیت دولت الکترونیک ارائه خدمات بر روی شبکه ملی اطلاعات از طریق تلفن همراه و وب است خاطرنشان میکند: محدودیت ارائه سرویس دولت الکترونیک در همه نقاط از پایتخت کشور تا مرکز استان و همه شهرستانها یکسان است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان تاکید میکند که سیاست هر دستگاه اجرایی در ارائه سرویسها مستلزم زیر ساخت ارتباطی آن است و در حال حاضر وضعیت همه شهرستانهای گیلان از لحاظ ارائه خدمات ارتباطی برای اتصال به شب که ملی اطلاعات فراهم شده است و کیفیت آن مطلوب است.
فرزاد توکلی خاطرنشان میکند که برای رسیدن به این شاخص مطلوب ارتقای شاخص دولت الکترونیک در بخش زیرساختی و غیرزیرساختی به تعامل و همکاری همه دستگاهها نیاز دارد.
اهداف و کاستیهای دولت الکترونیک
وی میگوید: کاهش تشریفات دستوپا گیر، ارائه خدمات الکترونیکی، اطلاعرسانی الکترونیکی، تأمین رضایت شهروندان، افزایش بهرهوری، توسعه مشارکت مردمی، شفافیت امور و کاهش رشوه خواری، تصمیمگیری سریع مبتنی بر اطلاعات، اثرات مثبت زیستمحیطی و کارآفرینی از جمله اهداف پیدایش دولت الکترونیک است که برابر نبودن دسترسی عمومی به رایانه و اینترنت از مهمترین معایب آن است.
گیلان جز ۱۰ استان برتر در ارایه خدمات دولت الکترونیک
سجاد عبداللهیان مدیر فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و شبکه دولت استانداری گیلان هم با اشاره به اینکه بیشتر نهادها در ارائه خدمات الکترونیک تابع مقررات و سیاستهای وزارت خانه خودشان هستند میگوید: آمار دقیقی از رتبه بندی استانهای کشور وجود ندارد، اما با توجه به وضعیت زیرساختهای شبکه، گیلان جزو ۱۰ استان برتر از لحاظ میران نفوذ شبکه اختصاصی دولت در ادارات استان است و درواقع میتوان گفت که سطح خدمات الکترونیک در گیلان از متوسط کشوری بالاتر است.
وی توسعه و نفوذ بیشتر شبکه دولت در استان تا سطح دهیاریها به نحوی که بیشتر دهیاریها عضو این شبکه شوند، مطالبه گری از ادارات استان برای تبدیل خدمات حضوری به الکترونیک، ورود مدیریت فناوری اطلاعات استانداری در الکترونیکی کردن فرایندهایی که بین چند دستگاه در استان در گردش است از جمله برنامههایی است که برای گسترش دولت الکترونیک در استان در دست اجراست.
مدیر فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و شبکه دولت استانداری گیلان با بیان اینکه در حال جستجوی فرایندهای غیر الکترونیکی هستیم تا نیازی به مجوز کشوری بین چند دستگاه نباشد میگوید: تا کنون هیچ دستگاهی برای الکترونیکی کردن آن اقدام نکرده است.
سجاد عبداللهیان افزود: سامانه نظارت بر اعتبارات تبصره ۱۶ استان یا سامانه درخواست ملاقات حضوری مدیران استان از جمله مجوزهایی است که به پشتیبانی برای پیشرفت این طرح ملی کمک میکند.
وی در خصوص پنجره واحد صدور مجوزها با اشاره به اینکه با همکاری با اداره کل اقتصاد و دارائی و معاونت اقتصادی استانداری در تلاش هستیم که به بهترین شکل این طرح اجرا شود میگوید: اگر این طرح با ضمانت اجرایی در نظر گرفته شده به تمام اهداف تعیین شده برسد، قطعا باعث تحولی عظیم در دولت الکترونیک خواهد شد.
مدیر فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و شبکه دولت استانداری گیلان گفت: برای راه اندازی این طرح نیاز به زیر سامانههای درون دستگاهی است و دستگاهها باید فرایندها را اصلاح و بهینه کنند، چرخهها و بروکراسی کاغذی را در فرایندهای خود کاهش دهند، موضوع مالکیت داده و امنیت داده را باید حل کنند تا در نتیجه این طرح اساس برخی از مسائلی که تاکنون مانع ارائه خدمات الکترونیک میشد از بین ببرد.
سری به دو دستگاه موفق در اجرای دولت الکترونیک میزنم. در گام اول پای صحبتهای سرپرست پست گیلان مینشینم.
نمره قبولی پست در دولت الکترونیک
محمدحسین هوشنگی سرپرست اداره کل پست گیلان با اشاره به اینکه شبکه پستی کشور یکی از بزرگترین شبکههای ارتباطی و خدمات رسان در اجرای طرح دولت الکترونیک است گفت: پست از یکسو به دلیل داشتن ارتباطات چندوجهی اعم از ارتباط مردم با مردم، مردم با سازمان ها، شرکتها و مراکز تولیدی و همچنین سازمانها و واحدهای تولیدی با مردم و از سوی دیگر، به دلیل ضریب نفوذ گسترده در تمامی شهرها و روستاها، میتواند در بهره مندی از مزایای استقرار دولت الکترونیک ازجمله بهبود امنیت اجتماعی و روانی، جلوگیری از سفرهای غیر ضروری شهری و روستایی و کمک به حفاظت از محیط زیست، کاهش فساد اداری و افزایش رضایتمندی؛ نقش آفرین باشد.
وی در پاسخ درخصوص نقش شرکت ملی پست در استقرار دولت الکترونیک با اشاره به سامانه بومی «جی نف» میگوید: این طرح از جمله طرحهای مهم و اثر گذار در پیاده سازی دولت الکترونیک و از طرحهای کلان در اجرای شبکه ملی اطلاعات نیز محسوب میشود.
دولت اکترونیک دست راست پست برای دسترسی به بانک اطلاعاتی مکانها
سرپرست پست گیلان در تعریف طرح «جی نف» با توضیح اینکه دسترسی به بانک اطلاعاتی جامع و دقیق از تمامی اماکن مسکونی و تجاری کشور و پیاده سازی طرح پایگاه ملی نشانی استاندارد مکان محور و یکپارچه سازی آدرس ایرانیان یا همان GNAF طرحی است که براساس آن میتوان بسیاری از پروژههای ملی و منطقهای از جمله دولت الکترونیک را اجرایی کرد افزود: «جی نف» در واقع شاخص معتبری از نشانیهای م کانی در کشور است. این پایگاه اطلاعاتی از طریق ایجاد ارتباط بین دادههای متنی و مکانی نشانیهای معتبر، دوباره کاریها و خطاهای مرتبط با نشانیهای جعلی و باطل را حذف کرده یا کاهش میدهد.
محمدحسین هوشنگی با بیان این که اجرای «جی نف»، از سال ۱۳۹۶ در پست آغاز شد که با اتصال به بسیاری از بانکهای اطلاعاتی سایر دستگاههای دولتی از جمله ثبت احوال، ثبت اسناد، شهرداری و …، فرصت بینظیری را برای ارائه خدمات الکترونیک دولتی و غیردولتی فراهم آورده است میگوید: نقش آفرینی شبکه پستی در استقرار دولت الکترونیک، فقط به دلیل دسترسی به پایگاه دادههای مکان محور نیست، بلکه باید از دو طرح سکوی تجارت الکترونیک پست و همچنین ایجاد و توسعه سکوی رایانامه ملی یا بومی هم بهره برد.
وی همچنین به ستاپ یا طرح سکوی مدیریت و ارائه خدمت به کسب و کارهای اینترنتی هم اشاره میکند و میگوید از مزایای آن وجود درگاهی یگانه برای صدور شناسهی ثبتی حمل برای مرسولات است که قابل رهگیری برای شهروندان است.
خدمات دهی بهداشت و درمان در دولت الکترونیک
با توجه به گسترش ارایه خدمات دولت الکترونیک در این بین با توجه به الکترونیکی شدن نسخههای پزشکی گریزی هم به دانشگاه علوم پزشکی گیلان میزنم تا از جایگاه دولت الکترونیک و خدمات بهداشتی و درمانی که توسط این دانشگاه ارایه میشود مطلع شوم.
فردین مهرابیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پاسخ به سوالم با اشاره به اینکه استفاده آسان شهروندان از فناوری اطلاعات برای دریافت ٢٤ ساعته خدمات دستگاههاى دولتى، دسترسى سریع جامعه به اطلاعات صحیح و موثق و صرفه جویى در هزینه و زمان از مزایای میگوید: استحقاق سنجى الکترونیک درمان، حذف دریافت کپى مدارک هویتى بیماران، نوبت دهى الکترونیک، نظام ارجاع و بازخوراند الکترونیک، نسخه نویسى و نسخه پیچى الکترونیک از جمله خدمات ارائه شده به بیماران در دولت الکترونیک است.
همگام شدن بیمارستانهای گیلان با دولت الکترونیک
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیمارستان هاى استان اعم از دولتى و غیردولتى به سامانه پرونده الکترونیک سلامت متصل هستند افزود: علاوه بر آن تعدادى از درمانگاهها و مراکز جراحى محدود نیز با این سامانه تبادل اطلاعات مى کنند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گفت: گیلانیان با شماره گیری خط گویای ۴۴۰۱ میتوانند از هر یک از کلینیکهای تخصصی و فوق تخصصی بیمارستانهای وابسته به دانشگاه نسبت به دریافت نوبت اقدام کنند.
فردین مهرابیان راه اندازی سایت اطلاع رسانی کووید ۱۹، آدرس و برنامه مراکز فعال واکسیناسیون، در وبسایت رسمی دانشگاه را از دیگر اقدامات این دانشگاه در ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان عنوان کرد.
وی واگذارى برخى خدمات قابل ارائه دستگاه به دفاتر پیشخوان دولت را از جمله برنامه هاى دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای تحقق اهداف دولت الکترونیک دانست و افزود: توسعه میز خدمت الکترونیک در وبسایت دانشگاه نیز نقش موثرى در افزایش رضایتمندى آحاد جامعه و کاهش نیاز به مراجعه حضورى شان خواهد داشت.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه با پیشرفت ابعاد خدمات الکترونیک نیاز به تامین تجهیزات ایمن شبکه و توسعه زیرساخت ارائه خدمات الکترونیک بیش از پیش احساس مى شود میگوید: به دلیل سخت گذر بودن برخی مناطق کوهستانی گیلان، بستر ارتباطی بهره گیری از خدمات دولت الکترونیک همچنان مهیا نیست که لازم است تمهیداتی در خصوص ارتقاء آن تمهیداتی درنظر گرفته شود.
دو روی سکه دولت الکترونیک
پای حرف مردم و شهروندان که مینشیم میگویند در بسیاری از موارد توانسته اند بسیاری از کارهای خود با بدون اتلاف وقت و هزینه در خانه خودشان انجام دهند که البته با توجه به دوران همه گیری کرونا این بسیار به مذاقشان خوش آمده است.
اما آن روی سکه رضایت شهروندان نارضایتی از اختلال در برقراری اتصال به مرجع موردنظرشان است، اینکه برای دریافت داروهای مورد نظر با توجه به الکترونیکی شدن نسخهها، نوبت گیری دکتر مورد نظر و ... با مشکل مواجه میشوند حتی دانشجویان از قطع و وصل شدن مرجع مورد نظر خود نارضایتی دارند و اینها تنها از جمله کاستی هایست که باید برای رفع آنها تدبیر لازم اندیشیده شود.
سخن آخر
با توجه به اینکه در عصر ارتباطات و هجوم دادهها و اطلاعات و حذف کاغذ بازی به سر میبریم خوب است با ایجاد بسترهای مناسب و زیرساختها پا به پای دنیای ارتباطات گام برداریم و مدیران اجرایی هم در این رابطه تلاش کنند عیب نقصهای این طرح را با توجه به نیازهای جامعه برطرف کنند چرا که با توجه به اهداف و مزیتهای این طرح میتوان آینده خوبی در کنار طرح دولت الکترونیک پیش بینی کرد.
*نویسنده : نجمه محمدی