پخش زنده
امروز: -
برای عینی سازی تحول در آموزش و پرورش باید چند مدرسه را در ریل تحول قرار دهیم به طوری که از هر منطقه حداقل یک مدرسه در ریل تحول باشد و این ، نیازمند یک همت جمعی است.
علی پارسانیا افزود: اگر سند تحول به سطح مدرسه رسید و ما تحول مدنظر و اهداف تربیتی را در مدرسه مشاهده کردیم، یعنی سند تحول اجرا شده است. اگر در مدرسه اتفاقی نیفتاد، معلمان با همان روش گذشته تدریس کردند و مدیران با رویکرد های قبل، مدرسه را اداره کردند ، یعنی سند تحول اجرا نشده است.
وی با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب در سال ۹۹ و همچنین در دیدار اخیرش با فرهنگیان ، وضع سند تحول را خرسند کننده ندانستند ، تصریح کرد: حدود ۱۰ سال است که از تصویب سند تحول گذشته است هیچ سالی رهبر انقلاب از نحوه اجرای سند احساس رضایت نداشتند.
دبیر قرارگاه اجرایی سازی سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش در زمینه آسیب شناسی در اجرایی شدن سند تحول صورت گرفته گفت:آسیب شناسی حکمرانی سند تحول را در سه سطح طراحی ، اجرایی و نظارت بررسی کردیم و در این سه سطح مشکلاتی را بررسی کردیم .
پارسانیا با بیان این که در بحث طراحی حدود ۶ تا ۷ مورد را پیدا کردیم و سه آسیب اصلی را اعلام میکنم ، گفت: آسیب اول این بود که رویکردمان بیشتر ابلاغی بوده است در این موضوع کوتاهی زیادی داشتیم ، اگر اصلاحی در این مورد رقم نزنیم و به سمت گفتمان سازی تحول نرویم اتفاقی نخواهد افتاد ، نباید سند را بدهیم معلمان و مدیران بخوانند بعد بیایند امتحان دهند ما باید برای طراحی سند با این افراد گفتمان داشته باشیم.
وی افزود: در سند تحول راهکار داریم و برای این راهکارها ، برنامه و برای برنامه ها سالانه فعالیت نوشته بود و بررسیها مشخص کرد ، بین راهکار با برنامه و برنامه با فعالیت ها ارتباط وجود نداشته ، یک گسست وجود دارد.
پارسانیا گفت: همچنین گسست برنامه های معاونت ها و بخش های مختلف نیز وجود دارد، در برنامه های تحولی، نسبتی برقرار نبود.
وی با اشاره به دیگر آسیب موجود در بحث طراحی سند تحول گفت: نبود تقسیم کار ملی یکی دیگر از آسیب های موجود در بخش طراحی است ، رئیس جمهور تاکید داشتند ستادی برای اجرایی شدن سند تشکیل شود تا در این ستاد تقسیم کار ملی انجام شود.
دبیر قرارگاه اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با اشاره به آسیبهای بخش اجرایی سند تحول گفت: در بخش اجرایی نیز آسیبهایی وجود دارد ، اینکه فهم مشترک از اجرایی شدن سند وجود ندارد وقتی حرف از تربیت ۶ ساحته میشود ، آیا برداشت همه یکی است و آیا این تفسیرها منطبق با سند تحول است؟
وی افزود: از دیگر آسیب ها، نبود اختصاص بودجه برای اجرای این سند بود ، فقط یکبار در طول این سالها بودجه برای اجرا شدن سند اختصاص یافته بود برای اینکه سند تحول را به معلمان و … آموزش داده شود نیاز به بودجه است ، ۹۵ درصد بودجه صرف آموزش میشود.
پارسانیا با اشاره به آسیب موجود در بحث نظارت اجرا شدن سند تحول افزود: در بحث نظارت نیز شاخصی در شورای عالی آموزش و پرورش تدوین نشده است تا آموزش و پرورش بررسی کند چه میزان از سند تحول اجرا شده است وقتی نظارت نباشد چه طور میتوانیم بررسی کنیم چه قدر تحول صورت گرفته است.
وی ادامه داد: به سطوح اجرایی شدن سند باید توجه کنیم ، هر طرحی می ریزم باید به مسئله ملی، استانی و منطقهای توجه کنیم. یک شورا را تشکیل دادیم و هفتگی برنامه داریم در اولین جلسه نظام نامه سند تغییر پیدا کرد. این شورا یک دبیرخانه دارد و کمیته های تخصصی تشکیل شده و قرارگاه های استانی نیز به زودی راه اندازی میشود. هدف، راهبردها، اقدامات و شاخصها برای اجرایی شدن سند در استانها مشخص شده است.
دبیر قرارگاه اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بحث رهیاران تحول مهم واقع شده است، اضافه کرد: کار محسوسی در طول این سال ها برای اجرای سند تحول صورت نگرفته به همین دلیل نیاز به امیدآفرینی داریم و باید ثابت کنیم در مدارس عادی دولتی میشود تحول ایجاد کرد.
وی اضافه کرد: بحث های سند تحول بیشتر بر روی کاغذ است، وقتی می گوییم سند تحول باید عینا نمونه داشته باشیم، برای اینکه نمونه عینی داشته باشیم چند مدرسه را در ریل تحول باید قرار دهیم باید در هر منطقه حداقل یک مدرسه را در ریل تحول بیندازیم و این نیازمند یک همت جمعی است.
پارسانیا گفت: رهیاران تحول دورههای آموزشی برگزار و یک مدرسه را رهیاری میکنند و اگر این افراد مدیر مدرسه باشند بهتر است.
دبیر قرارگاه اجرایی سند تحول آموزش و پرورش با بیان اینکه سه مرحله آموزش برای رهیاران تحول در نظر گرفته است، افزود: در فاز اول ، مبانی تحول را به آنها آموزش داده میشود که مبتنی بر نگرش اسلامی و تمدنی است. در فاز دوم، با ساختار آموزش و پروش، سند تحول و مبانی تربیت آشنایی داشته باشد در مرحله سوم به آنها آموزش داده میشود که چه اقداماتی در مدارس انجام شود.
وی افزود: سالانه یک جشنواره برگزار خواهد شد، در این جشنواره یک استاد نمونه تحول، ۱۰ منطقه تحول و ۲۰ تا ۳۰ مدرسه نمونه تحول معرفی و از آنان قدردانی میشود.
پارسانیا گفت: به دنبال مردمیسازی آموزشی هستیم و میخواهیم شرایطی را فراهیم کنیم تا گروههای جهادی و مردمی برای آموزش وارد عمل شوند. علاوه بر این نباید در استفاده از ظرفیت خانوادهها در اداره مدرسه غافل شویم.