پخش زنده
امروز: -
استاندار کربلا و هیئت همراه عراقی پس از بازدید از مرکز کنترل ترافیک و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با معاون شهردار دیدار کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید مجتبی شفیعی در این دیدار ضمن ارائه توضیحاتی درباره وضع حمل و نقل عمومی و نحوه کنترل ترافیک شهر تهران آمادگی شهرداری تهران را برای تبادل و بهاشتراک گذاشتن تجربه و تخصص با استانداری و شهرداری کربلا در حوره حمل و نقل عمومی و ترافیک را اعلام کرد.
شفیعی با اشاره به سابقه حود ۵۰ ساله معاونت و سازمان حمل و نقل ترافیک و سابقه 26 سال مرکز هوشمند کنترل ترافیک تهران گفت: ما در عرصههای مختلف حوزه حمل و نقل عمومی و بهکارگیری سیستم هوشمند، با تمام توان و افتخار، آمادگی تبادل تجربه و مشارکت را داریم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین در ادامه این نشست، به برخی از توانمندیهای شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: برای کنترل ترافیک تهران از سیستمهای هوشمند استفاده میشود و یکی از توانمندیهای ما برای مدیریت ترافیک شهر، استفاده از سیستم متمرکز کنترل چراغهای راهنمایی است. کنترل زمانبندی چراغهای تقاطعها به دو شیوه منفرد و متمرکز (هماهنگشده) انجام میشود.
شفیعی افزود: یکی از پیشرفتهترین سامانههای کنترل چراغهای راهنمایی، سیستم هوشمند SCATS است که از ۲۱ سال پیش در تهران استفاده میشود و بهصورت متمرکز، زمانبندی همه چراغها را کنترل میکند. نرمافزار این سیستم از کشور استرالیا وارد شده، اما سختافزارهای موردنیاز آن در ایران تولید میشود. این امکان وجود دارد که ما این سیستم و کنترلکنندههای پیشرفته را در کربلا راهاندازی کنیم که موجب کنترل و کاهش ترافیک این شهر خواهد شد.
معاون شهردار تهران درباره توانمندی دیگر معاونت حمل و نقل و ترافیک هم گفت: بیش از ۱۰ سال است که در تهران از سیستم کنترل ABL برای اتوبوسهای شرکت واحد استفاده میشود. این سیستم در اتوبوسهای درونشهری برای مکانیابیِ خودکارِ اتوبوسها استفاده میشود و از طریق آن میدانیم که هر اتوبوسی در کجا قرار دارد و چگونه و چه مدتی خدمات رسانی میکند. ما میتوانیم این سیستم و سیستم AFC یا همان سیستم جمع آوری اتوماتیک کرایه را در اختیار شهرداری کربلا قرار دهیم.
شفیعی سیستم ثبت پلاک خودرو را يکي ديگر از توانمندیهای حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برشمرد و افزود: اين سيستم یکی از فناوریهایی است که در داخل کشور ایجاد شده و توسعه پیدا کرده است. کاربردهای این سیستم غیر از مباحث امنیتی، در حوزه تشخیص تخلفات خودرو است و تخلفهایی مثل سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز و ثبت خودروهای ورودی به محدودههای طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا را ثبت میکند.
معاون شهرداري گفت: ما در تهران برای کنترل آلودگی هوا و ترافیک شهر، دو طرح محدوده طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا را اجرا میکنیم و حدود ۱۰۶ هزار خودرو روزانه امکان ورود به این محدودهها و مرکز شهر را دارند. البته خودروهای حمل و نقل عمومی، امدادی و انتظامی محدودیتی برای تردد در این محدودهها ندارند. پلاک خودروهایی که بهصورت غیرمجاز وارد محدودههای ترافیکی میشوند ثبت شده و به پلیس گزارش میشوند.
معاون شهردار تهرا افزود: برای تردد خودروها در محدودههای ترافیکی عوارضی را پیشبینی کردهایم که از طریق یک نرمافزار میزان عوارض مشخص میشود و خودروها در ساعات اوج ترافیک مشمول عوارض بیشتر میشوند و همچنین خودروهایی که آلایندگی کمتری دارند، عوارض کمتری پرداخت میکنند. ما در عرصههای دیگر مثل مهندسی ایمنی و ترافیک، تجاربی در حوزه ایمنسازی معابر برای کاهش تصادفات و همچنین در حوزه مترو، توانمندیهایی داریم که میتوانیم در اختیار استانداری عراق قرار دهیم.
معاون شهردار تهران درخصوص مترو نيز گفت : ما رتبه ۲۰ را در بین ۲۵۰ شهر دنیا داریم. غیر از قطار که حدود ۸۰ درصد تکنولوژی آن از خارج تامین میشود، بخش زیادی از تجهیزات و خدمات توسط متخصصان داخلی تولید و ارائه میشوند. از مرحله طراحی و برنامهریزی برای ساخت و حفر تونل تا تجهیزات و مدیریت ایستگاهها و ... توسط متخصصان ایرانی انجام میشود. همچنین سیستمی برای شناسایی چهره مسافران داریم که میتوانیم درخصوص انتقال تجارب و تجهیزات با دوستان عراقی تبادلنظر کرده و تقاهمنامه همکاری امضا کنیم.
استاندار کربلا نیز ضمن تشکر از میزبانی شهرداری تهران گفت: ما میتوانیم درخصوص اشتراکات تاریخی، مذهبی و مدیریتی، تبادل تجربه کنیم تا خدمات بهتری را به مردم کشور خود ارائه کنیم. نصیف الخطایی گفت: در سالهای اخیر با توفیق الهی و مشارکت خیّرین توانستیم سطح خدمات خود را در استان کربلا ارتقا دهیم. یکی از مهمترین خدمات، سیستم نظارت بر حمل و نقل عمومی است که مطمئن هستم دوستان ما در تهران تجارب ارزندهای در این حوزه دارند. استاندار کربلا در پایان از معاون شهردار تهران دعوت کرد که به همراه هیئتی برای ارتقای مکانیزمهای همکاری، بامدیران و متخصصان حمل و نقل و ترافیک کربلا ديدار کنند.