پخش زنده
امروز: -
سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه روسازیهای بتنی گزینه مناسبی برای راهسازی به شمار میرود بخشی از فعالیتهای این مرکز را در حوزه راه تشریح کرد.
به گزارش خبرگزاري صدا و سيما به نقل ازپايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص برنامههای اين مرکز در سال جاری برای بخش راهها گفت: وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و شهرداریها در حوزه روسازی راهها بزرگترین مصرفکننده قیر در کشورندکه در این سه مجموعه براي ارتقای کیفیت آسفالت گواهینامه فنی در حوزه قیر و آسفالت اجباری شده است.
سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی الزام دوجداره شدن تانکرهای قیر را از دیگر اقدامات در اين مرکز برشمرد.
حیدری از دیگر اقدامات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را تهیه نقشه پهنهبندی قیر PG (قیر عملکردی) در سطح کشور براي ارتقای کیفیت قیر عنوان کرد و افزود: پیشتر، سه نوع قیر براساس درجه نفوذ تولید میشد. درحالیکه در پهنه بندی دمایی کشور ۱۶ نوع قیر بر اساس شرایط آب و هوایی، میزان ترافیک جادهها، شدت تابش آفتاب و... نیاز است. هماکنون تعامل و همکاری مناسبی با صنعت، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه برای این کار انجام شده است.
به گفته حيدري، در حال حاضر، بخش خصوصی ۲۷ آزمایشگاه مجهز در کشور را برای تعیین PG قیر با حدود ۳۰۰ میلیاردتومان اعتبار راهاندازی کرده است كه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هم در حوزه قیر و آسفالت براي نيروهاي انساني دوره هاي تخصصي برگزار مي كند.
سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تعامل ایجاد شده بین اين مرکز را با کارخانههای تولید قیر باکیفیت تعامل مناسبی عنوان و تصریح کرد: قیر کشور در منطقه از نظر کیفیت سرآمد است و هم اکنون برخی از کشورها خواهان خرید قیر از ایرانند.
وی با اشاره به اینکه در کیفیسازی آسفالت راهها ، ۲۰ درصد شامل روسازی و ۸۰ درصد براي زیرسازی است اعلام کرد: مقرر است زیرسازی راهها با ارتقای بتن و استفاده بیشتر از بتن که دوام بالاتری دارد انجام شود و لایه نازکی از آسفالت نیز روی زیرسازیهای بتنی انجام شود.با زیرسازی بتنی و رویه نازک آسفالت عمر راهها تا۱۰ سال ارتقا خواهد یافت
سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مزایای آوردن تراشههای آسفالت به چرخه استفاده مجدد را کاهش ۳۰ درصدی هزینه ها و عدم استفاده از سنگدانهها عنوان کرد.
به گفته وی، در مجموعه وزارت راه وشهرسازی، سازمان راهداری موظف است از ۱۰ تا ۱۵درصد از تراشه های آسفالت در راهسازی استفاده كند و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درصدد است این میزان را ارتقا دهد