پخش زنده
امروز: -
هواپیمای جنگنده اف-35 لایتینگ 2 یکی از 10 هواپیمای جنگنده پیشرفته جهان تا سال 2019 و یکی از سه جنگنده ی ساخته شده نسل پنجم در جهان است
اف-35 لایتنیگ 2، اف-22 راپتور و چنگدو جی-20 چین تنها جنگنده های فعال نسل پنجمی در جهان به شمار می روند. اف-35 از میان این سه جنگنده، پیشرفته ترین ویژگی هایی که یک هواپیما می تواند داشته باشد را دارد.
گیج ابزاری مربوط به گذشته است. ضربه زدن با انگشت بر آن به منظور اطمینان حاصل نمودن از درست کار کردنشان نیز چنین می باشد. اگرچه اف-35 تنها هواپیمایی نیست که کابین شیشه ای پیشرفته و مدرنی دارد اما شرکتی به نام Adacel به Lockheed Martin کمک کرد تا چیزی را بسازند که تا به حال شبیه به آن در هواپیماهای نظامی ایالات متحده دیده نشده است.
Adacel، یک تجمیع کننده ی سیستم های جهانی، توانست DVI(ورودی مستقیم صدا) را به اف-35 بدهد تا خلبان بتواند دستورات را به صورت صوتی به هوایپما منتقل کند. این به خلبان ها امکان تمرکز بر وظایف مهم ماموریت به جای استفاده از منوهای پنل ابزار را می دهد.
بیشتر بخوانید : آشنایی با انواع هواپیماهای نظامی
از بارز ترین ویژگی ها و مشخصات هواپیمای جنگنده f35 کلاه های خلبان اف-35 با قیمت 400000 دلار به ازای هر کلاه، بی نظیر هستند. کارهایی که یک یا دو دهه ی پیش به نظر غیرممکن می رسیدند، اکنون به خاطر چنین کلاه های گران قیمتی به واقعیت پیوسته اند.
از آنجایی که کل قسمت بیرونی هواپیما مجهز به دوربین ها و حسگرهاست، کلاه های خلبان به آن ها متصل شده و به خلبان امکان دیدن بدنه ی هواپیما را می دهند. به علاوه، به اپراتور امکان هدف گیری تنها با نگاه کردن به هدف را می دهد و نیازی نیست تا هواپیما مستقیماً آن را نشانه بگیرد. زمانی که بر روی هدف قفل شود، خلبان می تواند به آسانی مهمات را حین ادامه ی کار خود، شلیک نماید زیرا می داند که موشک به هدف برخورد خواهد کرد.
شاید شما هم در تلویزیون این ویژگی هواپیمای جنگنده F-35 را دیده باشید، اگرچه این یک ویژگی جدید به شمار نمی رود و جت هوایی هریر از سال 1967 از ان استفاده کرده است، اما برنامه ی اف-35 بلند شدن از زمین و فرود عمودی را به سطح کاملاً جدیدی برده است. لایتنینگ 2، STOVL(بلند شدن از زمین و فرود کوتاه) را با طراحی استیلت(رادارگریزی) ترکیب نموده است و تنها هواپیمایی است در دنیا که این دو ویژگی را با هم ترکیب کرده است.
علاوه بر جنگنده اف-35، AV-8B Harriers نیز از این تکنولوژی برخوردار است که به دقت خارق العاده ی خلبان برای پرواز نزدیک به زمین نیاز دارد. ولی بر اساس گفته ی خلبان ارشد Lockheed، پرواز با اف-35 به اندازه ی کشیدن چوب در مسیر که می خواهید در آن حرکت کنید، آسان می باشد. بالا، بالاست و پایین هم پایین!.
دیگر زمان استفاده از فرمان و سکان به سر رسیده است. از مدت ها پیش، کامپیوترها جایگزین چرخ و سیم شده اند، اما سیستم های اف-35 یکی از بهترین هاست.
تقریباً تمام ویژگی هایی که در این مقاله گفته می شود از طریق 2/8 میلیون کدی که بر تمام جنبه های هواپیما از پرواز گرفته تا باز شدن شیشه ی جلو و طرفین خلبان حکمرانی می کنند، امکان پذیر هستند. به منظور داشتن نگاه واقع بینانه تر، خوب است بدانید شاتل فضایی ناسا 400000 خط کد را اجرا می کند. نرم افزار آن به شدت با پیشرفت های آینده تطبیق پذیر است و به سرعت به روزرسانی می شود.
همانطور که خواندید، نمی توان در مورد اف-35 صحبت کرد و رادارگریزی آن را ذکر نکرد. هر جنبه از طراحی آن به دقت بر مبنای گریز از رادار (شناساگریزی) صورت گرفته است. از اندازه ی فیزیکی آن گرفته تا چرخ دنده های دندان اره ای فرود، اف-35 کمترین سطح مقطع رادار را دارد که امکان ورود به فضای هوایی دشمن بدون اعتراض را می دهد.
اگرچه جزئیات آن فاش نشده اند اما مشخص است که اف-35 از مواد جاذب امواج رادار ساخته شده است که بسیار بهتر از مواد دیگری که تا به حال استفاده شده اند، می باشند. آن ها دارای سطح مقطع رادار به کوچکی توپ گلف می باشند.
هدف از جنگنده ی تهاجمی مشترک تبدیل شدن به یکی از تنها، اگر نگوییم تنها، جنگنده ای است که هر ارتشی به دنبالش می باشد. به همین دلیل است که آن ها به عنوان جنگنده های چندمنظوره ی رادارگریزی در تمام آب و هواهای مختلف تعیین می شوند.
این بدان معنی است که آن ها می توانند بدون توجه به شرایط آب و هوایی عمل کنند و هر کاری از نبرد هوایی گرفته تا بازدید، جنگ الکترونیکی، پشتیبانی نزدیک هوایی و همچنین ماموریت های بسیار دیگری را انجام دهند. بخش منحصر به فرد اف-35، توانایی آن در حفظ رادارگریزی هنگام انجام بیشتر این ماموریت هاست.
سیستم هدف گیری الکترو نوری یا EOTS، به اف-35 لایتنینگ این امکان را می دهد تا به دقت هدف ها را در زمین یا هوا بیابد و هدف گذاری کند. اولین هواپیما از این نمونه، دید مادون قرمز رو به جلو را با جستجوی مادون قرمز ترکیب می کند و با ردیابی عملکرد، آن را تبدیل به یک هواپیمای خارق العاده می کند.
این سیستم پیشرفته به خلبان درک بیشتری از میدان نبرد و در فواصل بیشتر از قبل می دهد. خدمه می توانند به سرعت تهدیدها و اهداف را تشخیص دهند و مرگ آوری تمام ماموریت هایی که در آن ها حضور دارند را افزایش دهند.
به منظور کاهش هزینه ی نگهداری و حداکثرسازی زمان فعالیت، Lockheed یک سیستم اطلاعات لوجستیک خودکار را در لایتنینگ اف-35 تعبیه کرده است. آن یک سیستم ناوگان جهانی است که به همه از خلبان گرفته تا کارکنان روی زمین، اطلاعاتی در مورد وضعیت تمام هواپیماها می دهد.
ALIS به پشتیبانی از تمام جنبه های برنامه از جمله آموزش، برنامهریزی، نگهداری و پشتیبانی کمک می کند. این موجب تسهیل هزاران وظیفه ی اف-35 می شود و یکی از پیشرفته ترین سیستم ها در نوع خود به شمار می رود.
نوآوری دیگر طراحی شده برای اف-35 لایتنینگ 2، سیستم رادار آن است. این رادار با آرایه ی اسکن شده ی الکترونیکی فعال که توسط سیستم های الکترونیک نورثروپ گرومن توسعه یافته است، به خلبان ها امکان درگیری با هم هدف زمینی و هم هدف هوایی در محدوده ی دورتری از قبل را می دهد.
آن همچنین آگاهی موقعیتی بیشتری طی عملیات در شب و هشدارهای موشکی پیشرفته به خلبان ها می دهد. بر خلاف نمونه ی قبلی خود، AN/APG-77، این سیستم نگاشت با وضوح بالا از اهداف محرک چندگانه و قابلیت های جنگ الکترونیکی را ارائه می دهد. آن آنقدر خوب است که در واقع کارخانه های نورثروپ گرومن انتظار دارند تا 3000 نمونه از این رادار را به ایالات متحده و هم پیمانانش طی دو دهه ی آینده تحویل دهند.
اف-35 همچنین به منظور انجام پشتیبانی هوایی نزدیک (CAS) ساخته و مورد آزمایش قرار گرفت، اگرچه این موضوع داغ مورد بحث طی چند سال اخیر بوده است. با وجود A-10 Thunderbolt II که این کار را برای بیش از چهار دهه با استفاده از مسلسل گاتلینگ GAU-8 انجام می دهد، منتقدان می گویند که اف-35 با توانایی حمل 120 توپ در مقایسه با 1200 توپی که ای-10 حمل می کند، کاری نمی تواند انجام دهد.
F-35’s GAU-22/A ممکن است توپ های کوچک تر و کمتری داشته باشد اما در طول ماموریت CAS، آن ها به موشک های تکه تکه شونده با هدایت لیزری مجهز می شوند. اف-35 با توانایی مشخص کردن دقیق شورشی ها با استفاده از تجهیزات هوایی پیشرفته می تواند تنها با یک شلیک موجب هزاران انفجار شود.
A-10 Thunderbolt II : یک هواپیمای امریکایی ساخت سال های 1972 تا 1984 می باشد که سالها به عنوان یک هواپیمای نزدیک زن با قدرت حمل سلاح بسیار بالا از آن برای پشتیبانی از نیروهای زمینی و در جنگ های نزدیک استفاده می شد.ا این هواپیما در جنگ افقانستان نیز بصورت گسترده برای نابودی نیروهای پیاده نظام دشمن از توپ و تانک و دیگر ادوات استفاده شد.
اگرچه در حال حاضر اف-35 را تجهیز نکرده اند اما طراحان Lockheed Martin در فکر مجهز کردن این هواپیمای جنگنده امریکایی با موشک های احتراقی در دهه ی آینده است.وزارت دفاع ایالات متحده امریکا (DoD) میلیون ها دلار در سال برای این پژوهش لیزر فیبری و حالت جامد به DARPA و اکنون به Lockheed Martin می دهد و زمانی که آماده شد، بخش جدایی ناپذیری از این پلتفورم خواهد شد.
سیستم های لیزری سبک تر و ارزان تر از اسلحه های مرسوم هستند و خلبان امکان هدف گیری در محدوده ی گسترده تری را می د هد. زمانی که لیزر بر هدف قفل شد، تا وقتی آن را از پای در نیاورد، دست بردار نیست.
حتی کارخانه های اف-35 نیز از پیشرفته ترین کارخانه ها در جهان به شمار می روند. برخی از قسمت ها در سراسر جهان توسط متحدان ساخته می شوند اما اجزای اصلی اف-35 در کارخانه نیروی هوایی 4 در فورت ورث، تگزاس مونتاژ می گردند.
این کارخانه ی مدرن و پیشرفته به منظور حداقل کردن تماس انسانی با قسمت هایی ساخته شد که حرکت ماشینی قسمت ها به صورت یکپارچه از طریق کف کارخانه را پیاده سازی می کنند. با بررسی دقیق ماشین کاری و لیزر اولتراسونیک، این کارخانه می تواند روزی یک اف-35 را بسازد.
DoD تصمیم گرفت که داشتن هواپیماهای مختلف که در شاخه های مختلف ارتش بکار می روند، هدر دادن پول مالیات دهندگان است. در حالی که نیروی دریایی، F/A-18 Super Hornets، نیروی هوایی F-16 Fighting Falcons و F-15 Eagles و غیره را به پرواز در می آورند، بخش های مختلف و مجموعه ی مهارت های لازم برای مناسب پرواز نگه داشتن هواپیماهای مختلف، پرهزینه می باشد.
یکی دیگر از ویژگی های هواپیمای جنگنده f35 طراحی متنوع و برنامه ریزی شده در ساخت اف-35 لایتنیگ است که این کار در این هزینه ها صرفه جویی بسیار می کند. با وجود سه گونه ی مختلف به نام های A، B و C، این پلتفورم به برآورده کردن نیازهای نیروی هوایی، نیروی دریایی و تفنگداران دریایی کمک می کند.
هیچ شاخص واضح تری از برتری در نوآوری و مهارت و تخصص یک محصول به غیر از توانایی آن در جلب مشتری وجود ندارد. اگرچه، ایالات متحده اسلحه ها و فناوری های خود را با کشورهای متحدش برای دهه ها به اشتراک گذاشته است اما فهرست خریداران اف-35 بسیار طولانی است.
در سال 2018، کشورهایی که سفارش اف-35 را داده اند، عبارتند از استرالیا، ایتالیا، هلند، نروژ، انگلستان، رژیم اشغالگر قدس و ژاپن. تنها کشوری که از این معامله کناره گیری کرد، کانادا است، اگرچه این احتمال وجود دارد که آن ها با دیدن اف-35 در نبرد، تجدیدنظر کنند.
از برترین ویژگی های جنگنده f-35 موتور Pratt & Whitney F-35 می باشد که به طور اختصاصی برای اف-35 لایتنینگ ساخته شد. فشار موتور 40000 پوندی این امکان را به هواپیما می دهد تا 120 مایل را در شمار ماخ 2/1 بدون استفاده از پس سوز بپیماید. در این زمینه، نوآوری اف-35 در این است که آن رادارگریزی و توانایی در پس سوزی را ترکیب می کند که این یکی از دو موتوری در جهان است که دارای چنین تکنولوژی پیشرفته ای است.
این موتور سیستم فرازآوری را برای F-35B (که مجهز به STOVL می باشد) تعبیه کرده است که امکان پرواز نزدیک به زمین را به هواپیما می دهد. چیزی شبیه به این در جهان وجود ندارد. به واقع، نیک نوآوری است.
باز هم با وجود تمام این ویژگی ها و تکنولوژی های هواپیمای f35 که در این مطلب عنوان شد بطور قطع باید گفت که ویژگی های برتر دیگری در این هواپیما وجود دارد که هیچگاه راز آن فاش نخواهد شد.
ز زر می توان لشگر آراستن
ز لشگر بسی کینه ها خواستن
تمام این تکنولوژیها ریشه در اقتصاد قوی دارد ، در کل دارندکی و برازندگی
ولی فکر کنم هنوز به تکنولوژی پراید اون هم مدل ۱۴۱ نمیرسه
جریان این شیشه بالابر ها چیه در ان واحد میسوزه و گرما کشتمون ،پراید،،،وآب قطع اب. اب
این هواپیمای f35 بیشتر ظاهر نمایشی داره و اصلاً مناسب میدان جنگ نیست
f35 تا الان در هیچ جنگی شرکت نداشته ولی بیشتر از 20 فروندش سقوط داشته است
ویکی پدیا = دانشنامه آزاد دروغ و فساد