پخش زنده
امروز: -
کمفروشی جزو تخلفات تعزیراتی است و کسانی که به اشکال گوناگون آن از جمله عدم پایبندی به گارانتی برمیخورند، میتوانند آن را از طریق شماره 135، به سازمان تعزیرات حکومتی گزارش و پیگیری کنند.
به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، کمفروشی که در دین اسلام نیز بسیار نهی شده، انواع مختلفی دارد که یکی از آنها پایبند نبودن به خدمات پس از فروش در دوره ضمانت (گارانتی) است.
در گذشته دستکاری ترازو معمولترین شیوه کمفروشی بود، اما سودجویان در هر شرایط، شیوهای جدید برای کمفروشی پیدا می کنند، یکی از این شیوهها که بسیاری از ما به آن برخوردهایم، پایبند نبودن به گارانتی است.
در این نوشتار به بررسی عواقب و مجازات رعایت نکردن گارانتی کالا پرداخته شده است.
گارانتی چیست؟
منظور از گارانتی، ارائه خدمات پس از فروش در دوره ضمانت است. که از مصادیق کم فروشی است.
کم فروشی مطابق با قانون نظام صنفی ایران عبارت است از:
عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمت کمتر از میزان یا معیار مقرر شده و ... انجام ندادن خدمات پس از فروش در دوره ضمانت (گارانتی) توسط متعهد در حکم کمفروشی است و متخلف از این امر علاوه بر انجام تعهدات مربوط، به جریمههای موضوع این ماده نیز محکوم میشود.
مبنای محاسبه ارزش خدمات پس از فروش، قیمت کارشناسی خدمات مورد نظر است که از سوی کارشناسان سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان تعیین میشود.
مجازات کم فروشی
طبق ماده ۵۸ قانون نظام صنفی کشورمان، در خصوص کمفروشی، متخلف علاوه بر الزام به پرداخت خسارت وارد شده به خریدار یا مصرفکننده باتوجه به دفعات تکرار در طول هر سال به مقادیر زیر جریمه خواهد شد:
شایان ذکر است، کمفروشی جزو تخلفات تعزیراتی است و کسانی که به اشکال گوناگون آن از جمله پایبند نبودن به گارانتی برمیخورند، میتوانند آن را از طریق شماره ۱۳۵ به سازمان تعزیرات حکومتی گزارش دهند و پیگیری کنند..