پخش زنده
امروز: -
مدیر کل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری گفت: با کلیات این پیوست موافقت شده و در هفته آینده با امضای چهار دستگاه مربوطه, نهایی می شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما, مدیر کل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری با اشاره به اینکه پیوست امنیتی فنی مورد نظر پلیس راهور, علت امضاء نشدن تفاهم نامه میان دستگاه های مربوطه برای نصب دستگاه سپهتن بود, گفت: با کلیات این پیوست موافقت شده و در هفته آینده با امضای چهار دستگاه مربوطه, نهایی می شود. آقای مهرداد حمداللهی در برنامه «میز اقتصاد» رسانه ملی, درخصوص روند نصب سامانه سپهتن برای تخصیص سوخت به ناوگان برون شهری پس از امضاء تفاهمنامه نیز گفت: اگر موافقتنامه امضاء شود بلافاصله به شرکت هایی که توانمندی مالی و فنی آنها شناسایی شده اند اعلام می شود که به سرعت مراحل نصب را عملیاتی کنند که طی یک ماه آینده تحقق می یابد.
وی علاوه بر امضا نشدن توافقنامه میان وزارتخانه های راه و شهرسازی، نفت و پلیس راهور, ریشه اجرایی نشدن فاز دوم طرح پیمایش از سال 1395 را موانع ایجاد شده درخصوص تخصیص منابع مالی برای اجرای این طرح دانست .
عدالت محوری, ویژگی مهم طرح پیمایش
مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران نیز در این برنامه تلویزیونی درباره دستاوردهای اجرای فاز اول طرح پیمایش گفت: این سامانه میزان سوخت را براساس پیمایش واقعی حمل و نقل, به ناوگان تخصیص می دهد. در ابتدای طرح و در یک ماهه اول, بالغ بر 13 درصد در حوزه نفت گاز مدیریت مصرف داشتیم که این عدد در یکساله اول به حدود 10 درصد رسید.
به گفته آقای علی اکبر نژادعلی, تخصیص سوخت کاملاَ سیستماتیک شده و براساس اطلاعاتی است که از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها دریافت می شود که براساس عمر خودرو و به صورت پیمانه ای, کارت سوخت شارژ می شود .
وی با بیان اینکه میزان مصرف فرآورده های نفتی در بخش نفت گاز حدود صد و شش میلیون لیتر در روز است, گفت: مصرف نفت گاز غیرنیروگاهی در سال 1401 نزدیک به 5 درصد رشد داشته که این میزان در حوزه نفت گاز نیروگاهی 34 درصد بوده که جمع این ارقام از ابتدای سال تاکنون, نزدیک به 11 و 7 دهم درصد بوده است.
لزوم تعیین الگوی مشخص برای تخصیص عادلانه گازوییل
در ادامه این برنامه تلویزیونی, سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت درباره پیامدهای آسیب زای تعلل در اجرای طرح پیمایش گفت: در عرضه گازوییل, ترک فعل ها و قصورهایی که از سال 1394 و 1395 اتفاق افتاده, زیان های بسیار زیادی به رانندگان خودروهای سنگین و جایگاه های عرضه سوخت وارد کرده است. در سال های گذشته همیشه سیستم دولتی بهترین راه حل را, راحت ترین راه حل دانسته است و به سمت تخصیص عادلانه عرضه نفت گاز نرفته یا به تاخیر انداخته است .
به گفته آقای رضا نواز, در اثر این تاخیرها, بی تصمیمی ها و عدم اتخاذ تدابیر به موقع, به طور مشخص, زیان های بسیاری برای جایگاه های سوخت اتفاق افتاده است .
وی تشکیل صف های طولانی برای گازوییل و محدودیت های مصرف داخلی به بهانه قاچاق فرآورده های نفتی را برای جایگاه داران عرضه سوخت و مصرف کننده قابل پذیرش ندانست و افزود: باید یک الگوی مشخص برای تخصیص عادلانه گازوییل برای کامیون ها, خودروهای سنگین و خودروهای دیزلی داشته باشیم .
در صورت راه اندازی سپهتن, تخصیص سوخت برخط می شود
در ادامه برنامه میز اقتصاد، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در پاسخ به اظهارات سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت گفت: تا مادامی که این اطلاعات از طریق سامانه سپهتن در اختیار سامانه اصلی قرار بگیرد سهمیه بندی براساس رویه خودش در حوزه عملکردی و در حوزه پایه, روال منطقی خودش را طی کرده است و اساساَ قرار نبوده براساس سهمیه باشد.
نژادعلی افزود: اکنون تخصیص سوخت براساس اطلاعاتی است که به صورت آفلاین از طریق سامانه جامع پیمایش در حوزه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای دریافت می شود ولی وقتی سپهتن راه بیفتد عملا این انتقال دیتا به سمت سازمان راهداری کاملا آنلاین می شود .
دبیر کانون انجمن های صنفی کامیون داران کشور نیز با اشاره به کمبود سوخت برای ناوگان حمل و نقل, از اینکه این کانون و کانون شرکت ها درخصوص جلسات مرتبط با سامانه سپهتن دعوت نشده اند, گلایه کرد.
در ادامه این برنامه تلویزیونی, سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره آسیب زایی تعلل دستگاه ها در اجرا و نصب سامانه سپهتن به ویژه درخصوص کنترل قاچاق گفت: درخصوص نصب دستگاه موقعیت یاب انتظاراتی است که برآورده نشده است. انتظار این است که در لحظه شارژ سهمیه و ارسال داده ها به سازمان راهداری به صورت آنلاین و برخط صورت گیرد.
آقای حمیدرضا دهقانی نیا حذف سهمیه پایه را ضرورتی دانست که شرکت ملی پخش, سازمان راهداری و وزارت کشور باید انجام دهند.
در پایان این گفتگو, سیاوش محبی, معاون عملیات پلیس راه راهور فراجا از آمادگی کامل پلیس برای همکاری درخصوص راه اندازی سامانه سپهتن خبر داد و گفت: کاهش تخلفات رانندگی, کاهش زمان سفر مخصوصا برای ناوگان اتوبوس ها, بهینه سازی مصرف سوخت, افزایش ایمنی و کاهش تصادفات رانندگی در جاده ها از مزیت های این سامانه است.