پخش زنده
امروز: -
نشست بررسی راهکارهای ارتقا وضع دانش آموختگان دکتری پژوهش، فناور محور با حضور معاون تحقیقات و فناوری و معاون آموزشی وزارت بهداشت برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت؛ معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اهداف اصلی دوره دکترای تخصصی پژوهش- فناوری محور دانشگاههای علوم پزشکی گفت: این دوره به دنبال تربیت متخصصانی است که ضمن احاطه به یک زمینه خاص و آشنایی با علوم مرتبط و استفاده از روشهای پیشرفته تحقیق، بتوانند گامی در جهت خودکفایی کشور، توسعه پایدار، گسترش مرزهای دانش و ارتقا سلامت بردارند.
یونس پناهی افزود: تلاش میکنیم دانش آموختگان این دورهها در مراکز تحقیقات و پژوهشکدههای وابسته به وزارت بهداشت به عنوان محقق یا عضو هیئت علمی پژوهشی یا در شرکتهای دانشبنیان در همان زمینههای تحقیقاتی و مدرک تحصیلی دانش آموختگیشان مشغول به خدمت شوند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز در این نشست گفت: برای دانشجویان دورههای دکتری تخصصی پژوهشی/ فناوری محور بر اساس اعتبارهای (گرنت) تحقیقاتی که در اختیار استادان راهنما و مراکز تحقیقات مجری دوره از سوی سازمان یا مؤسسه یا دانشگاه علوم پزشکی قرار داده شده است، در صورت لزوم، امکان استفاده از فرصتهای مطالعاتی برای تکمیل شدن دوره مربوط و تقویت بنیه علمی- پژوهشی دانشجو در خارج از کشور و مراکز تحقیقاتی معتبر جهان، وجود خواهد داشت.
ابوالفضل باقریفرد با اشاره به لزوم گسترش مرزهای دانش در سطوح ملی و فراملی با اجرای تحقیقات گستردهتر افزود: انتظار میرود دانشآموختگان دورههای تخصصی پژوهش/فناور محور با ارائه خدمات تخصصی مورد نیاز نظام سلامت از طریق اجرای طرحهای ارتقاء سلامت جامعه از طریق فراهم آمدن بستری تخصصی برای اجرای تحقیقات مبتنی بر نیاز، ارائه نتایج تحقیقات تخصصی مبتنی بر نیاز سیاست گذاران و ذی نفعان کلیدی سلامت کشور و ارائه دستاوردهای هر چه بیشتر تحقیقاتی در سطح بین المللی فعالانه تلاش کنند.
سعید مهرزادی مشاور معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با ارائه تاریخچهای از شکل گیری دوره دکترای پژوهش محور گفت: آییننامه پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی پژوهش/فناور محور در سال ۹۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در آن مقرر شد پذیرش دانشجو در این حوزه از طریق آزمون متمرکز مرکز سنجش آموزش پزشکی انجام پذیرد.
وی با اشاره به شرایط پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی افزود: برای داوطلبان دوره دکتری تخصصی پژوهشی/ فناوری محور داشتن حداقل دو مقاله تحقیقی اصیل (Original) منتشر شده در مجلات علمی، پژوهشی معتبر نمایه شده در نمایه نامههای بین المللی معتبر الزامی است.
مهرزادی با اشاره به تغییرات اعمال شده در فرآیند بازبینیها آئین نامه پذیرش دانشجوی پژوهش محور ادامه داد: در اصلاحات بعدی امکان ارائه ثبت اختراع (پتنت) و محصول در راستای حل مشکلات نظام سلامت در نظر گرفته شد. پس از آن در شرایط استاد راهنما و معیار Hindex وی نیز تغییراتی اعمال شد که در راستای توسعه کیفی این دوره آموزشی بوده است.