افزایش سطح آلاینده های شرکت آمازون
شرکت آمازون ، سال ۲۰۲۱ ، معادل ۱۸۰ نیروگاه گازسوز ، دی اکسید کربن تولید کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، آمازون با وجود تمامی تلاشهایش مبنی بر اینکه خود را یک شرکت پیشگام در زمینه مبارزه با تغییرات اقلیمی نشان دهد، اما در سال ۲۰۲۱ با تولید معادل 71.54 میلیون تن دیاکسیدکربن نسبت به سال ۲۰۲۰ ، با افزایش چشمگیر ۱۹ درصدی میزان گازهای گلخانهای رو به رو شد.
از سال ۲۰۱۹، زمانی که آمازون متعهد به حفظ محیط زیست شد، این دومین سال متوالی است که آلایندههای آمازون رشدی ۲ رقمی را تجربه میکنند.
در همان سال ۲۰۱۹ ، «جف بزوس» مدیرعامل وقت آمازون، اعلام کرد این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ میزان دیاکسیدکرین منتشر شدهاش را به صفر برساند. با این حال متاسفانه اینگونه تعهدات به شرکتها اجازه میدهد تا از مسئولیت برخی موارد شانه خالی کنند.
این شانه خالی کردن بدین گونه است که شرکتهای دارای هدف به صفر رساندن آلایندهها، پس از تعهدات این چنینی دست به خرید تعدیلکنندههای کربن میزنند تا تاثیرات مخرب آلودگیهای ایجاد شده توسط خودشان را از طریق پروژههای دوستدار محیط زیست بیاثر کنند.
تعدیلکنندههای مذکور اغلب اوقات تاثیر چندانی در میزان آلودگی دنیای واقعی ندارند، با این وجود آمازون در همین راستا سال ۲۰۱۹ در صف بنیانگذاران ابتکار «تعهد اقلیمی» قرار گرفت، تعهدی که سایر کسب و کارها را تشویق میکرد تا به جریان اقدامات حفظ محیط زیست بپیوندند.
گفتنی است آمازون به جای پذیرفتن مسئولیت خود در آلودگیهای متصاعد شده (در قبال افزایش ۱۸ درصدی آلایندهها) ، بیشتر ترجیح میدهد تا عمده توجهات را به سوی برخی از اعداد و ارقام موجود در گزارش پایداری خود معطوف کند.
در بخشی از این گزارش چنین آمده است که نباید تمامی تمرکز را روی ردپای کربنی موجود در چهارچوب آلایندهها گذاشت، بلکه باید همچنین روی کاهش «ضریب نشر» آلایندهها نیز تمرکز داشت.
این کمپانی در ادامه مدعی میشود که توانسته است ضریب نشر خود را به میزان ناچیز ۱.۹ درصد کاهش دهد، به بیان سادهتر آلایندههای تولید شده به ازای هر یک دلار از کالاهای فروخته شده، کمی کاهش پیدا کرده است.
همچنین میتوان اینطور نتیجهگیری کرد با رونق گرفتن تجارت الکترونیک در دوران همهگیری کووید ۱۹، همزمان با افزایش سود آمازون، میزان تولید آلایندههای این شرکت نیز افزایش یافت.
حال با گذشت ۲ سال از تعهد اقلیمی، همچنان میبینیم که نه تنها اقدامات آمازون تاثیر چشمگیری در بر نداشته بلکه اوضاع وخیمتر هم شده و این شرکت همچنان به روشهای مختلف از قبول مسئولیت سر باز میزند.