پخش زنده
امروز: -
معاون اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: با دیپلماسی فعال منطقهای دولت در یکسال گذشته صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای آسیای میانه تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: با دیپلماسی فعال منطقهای دولت طی یکسال اخیر صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای آسیای میانه تا ۴۰ درصد افزایش یافته و این رویه با رایزنیها و توافقات انجام شده همچنان ادامه خواهد داد. مهدی صفری در جمع مدیران ستادی حوزه راه و شهرسازی، حمل و نقل جادهای، گمرک و راه آهن استان گلستان در ایستگاه راه آهن اینچهبرون افزود: اکنون فرصت صادرات مصالح ساختمانی (کاشی و سرامیک، گچ و سیمان) به کشور روسیه تا ۵ میلیارد دلار و به قزاقستان تا ۲ میلیارد دلار درسال افزایش یافته است. وی اضافه کرد: گلستان هم در تولید برخی مصالح ساختمانی از جمله سیمان مرغوب توانمندی زیادی دارد که میتواند از این ظرفیت ایجاد شده استفاده کند.
صفری ادامه داد: گلستان همچنین ظرفیت بسیار بالایی درحوزه صادرات و ترانزیت کالا دارد و میتواند علاوه بر مصالح ساختمانی به کشورهای آسیای میانه، اقدام به صادرات آبزیان بویژه میگو، پای مرغ و مرکبات به کشور چین و دیگر کشورهای شرق آسیا صادر نماید.
وی گفت: اخیرا با کشور روسیه برای صادرات چوب به ایران با رعایت قرنطینه ۲۰ روزه از طریق مبادی گمرکی گلستان رایزنی شده و تجار استان میتوانند از حدود دو ماه آینده از این کشور چوب وارد کنند.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه همچنین افزود: این وزارتخانه آمادگی کامل برای انجام هماهنگیهای لازم برای سفر هیاتهای اقتصادی و تجاری استانهای مختلف از جمله گلستان به کشورهای منطقه و انعقاد قراردادهای رسمی با تجار و واحدهای تولیدی و صنعتی آن کشورها دارد. برای اتصال به این کریدور علاوه بر اینچهبرون، چند نقطه دیگر مانند «سرخس، امیرآباد و انزلی» هم وجود دارد که هر کدام دارای مشکلات و نواقصی هستند که باید هرچه سریعتر برطرف شود.
وی افزود: با تلاشها و رایزنیهای انجام شده با کشورهای آسیای میانه، ظرفیت ترانزیت از این کریدور ریلی امسال ۱۵ میلیون تن و برای سال آینده تا ۳۵ میلیون تن پیشبینی شده که باید مقدمات و زیرساخت آن را فراهم کرد
صفری افزود: اخیرا برای توسعه صادرات و ترانزیت دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر چند کشتی کانتینربر و مجهز به یخچال خریداری و در اختیار سازمان کشتیرانی قرار گرفت تا ظرفیت حمل کانتینری این سازمان در دریای خزر از ۲۵۰ به ۵۰۰ کانتینر افزایش یافت.