پخش زنده
امروز: -
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف گفت: موتور یکی از مهم ترین گلوگاه های فناورانه پرتابگرهای فضایی است و توسعه فناوری های مربوط به موتور از اهمیت بالایی برخوردار است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر حدادپور اختتامیه فاز طراحی فن چالشهای فضایی موتور پیشران فوق سرد که در صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: فن چالشها و مسابقات علمی و فنی در زمینههای مختلف یکی از متداولترین راهکارهای شناسایی و جذب علاقهمندان و اندیشمندان در یک حوزه علمی، صنعتی و یا فناوری است.
وی درباره این خبر افزود: برگزاری فن چالش طراحی ساخت و تست موتور با پیشران فوق سرد با توجه به شکل گیری و رشد صنعت فضایی ایران اسلامی در بخش خصوصی و همچنین علاقه مندی متخصصین وشرکتها به همکاری و ورود به حوزه صنعت ماهواره بر میتواند زمینهای برای شناسایی و جذب نیروهای علاقه مند، تشکیل تیمهای تخصصی و تاسیس شرکتهای دانش بنیان در این زمینه و نهایتا خلق نوآوری در تولید موتور با پیشران فوق سرد جهت به کار گیری در پروژههای بزرگ کشور در زمینه ماهواره بر میباشد.
وی افزود: هدف برگزار کنندگان فن چالش موتور، توسعه فناوری و ساخت موتور با پیشران فوق سرد با بهره گیری از رقابتی سالم بین گروههای شرکت کننده در این چالش است.
حدادپور در تشریح موتور با پیشران فوق سرد گفت:موتورهای موشکی اغلب از احتراق مواد شیمیایی به منظور تامین انرژی لازم استفاده میکنند امام انواع غیر احتراقی نیز مانند رانش گرهای گاز سرد و موشکهای حرارتی هستهای وجود دارد. به وسیلهای که توان حرکت آنها توسط موتورهای موشکی تامین میگردد، موشک گفته میشود.
حدادپور از امکان سنجی و طراحی مفهومی، طراحی اولیه، طراحی دقیق، ساخت نمونه آزمایشگاهی، ساخت نمونه مهندسی به عنوان بخشهای اصلی این فن چالش نام برد و گفت: این فن چالش با همکاری مرکز نوآوری هوافضای دانشگاه صنعتی شریف، سازمان صنایع هوافضا و شرکت توسعه کارآفرینی بهمن برگزار میشود.
وی خاطر نشان ساخت: این فن چالش، از ابتدای فاز امکان سنجی یک موتور با پیشران فوق سرد تا مرحله ساخت و تست پروازی به صورت استاندارد در حال اجراست و در هر مرحله تیمهای برتر معرفی شده و ضمن اهدای جوایز ارزنده، امکان صعود به مرحله بعد برای آنها فراهم میگردد و در نهایت برای برنده این فن چالش، گواهینامه صلاحیت پروازی، امکان خرید تضمینی و قرار گیری درماهواره برها فراهم میگردد. تا امروز سه مرحله اول فنچالش که شامل فاز طراحی است به اتمام رسیده است. در هر مرحله علاوه بر دفترچه عمومی، دفترچه اختصاصی هر مرحله نیز در اختیار تیمها قرار داده شده است. در تدوین این دفترچهها، از تجربیات مشاوران صنعتی و دانشگاهی استفاده شده است. این دفترچهها در حکم یک استاندارد مدون برای توسعه و طراحی موتور مورد استفاده قرار گرفته است. در انتهای هر مرحله نیز، بر اساس دفترچههای هر مرحله تیمها توسط کمیته داوری مورد ارزیابی قرار گرفته و تیمهای راه یافته به مراحل بعدی معرفی شدهاند.
وی ادامه داد: در انتهای فاز طراحی دقیق و با اتمام فاز طراحی، ۵ تیم وارد مرحله ساخت نمونه آزمایشگاهی شدهاند. این تیمها در حال حاضر در قالب ۵ تیم حقوقی به فعالیت مشغول هستند. لازم به ذکر است جوایز مراحل مختلف تا این فاز پرداخت شده است.
بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت دفاع، حداد پور تصریح کرد:تا اینجا بیش از ۸۰ نفر در مراحل مختلف طراحی موتور به صورت مستقیم در تیمهای مختلف درگیر بودهاند و در مجموع چیزی بیش از ۶۳ هزار نفر ساعت وقت صرف طراحی موتور شده است. همچنین در مجموع این مراحل نیز چیزی در حدود ۴۰ میلیارد ریال توسط شرکتکنندگان در فنچالش هزینه شده است. خروجی این مراحل ۲۵۰۰ صفحه گزارش طراحی موتور سوخت مایع است.