وی با بیان اینکه نرخ عوارض آزادراهی امسال نسبت به نرخ های سال ۱۳۹۹، بین ۲۸ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است، افزود: شرکتهای بهره بردار آزادراهی پیش از این درخواستهایی برای افزایش نرخ عوارض داشتند؛ چراکه آنها سرمایه گذاران بخش خصوصی هستند که بازگشت سرمایه خود را از طریق عوارض دریافتی برنامه ریزی میکنند و با بالارفتن هزینه نگهداری آزادراهها و مدل مالیای که بین بهرهبرداران و شرکت ساخت به عنوان قرارداد امضا شده است، به گونهای است که باید سرمایههای سرمایهگذاران بخش خصوصی برای احداث آزادراههای کشور در طول بازه زمانی مشخص به آنها بازگردد و طبق قانون آنها میتوانند تا ۱۵ درصد عوارض دریافتی از مردم را هزینه تعمیر و نگهداری آزادراهها کنند و ۱۰ درصد آن را بابت هزینه بهره برداری از جمله حقوق و دستمزد پرسنل این آزادراهها برنامهریزی کنند.
مدیرکل بهرهبرداری آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: اگر درصد افزایش نرخ عوارض یک آزادراه با آزادراه دیگر متفاوت باشد به این دلیل است که عوامل و پارامترهای مختلفی برای محاسبه عوارض آزادراهی وجود دارد که شامل مدل مالی امضا شده بین سازنده و بهره بردار با شرکت ساخت، هزینه نگهداری آزادراهها، نرخ تورم و میزان تردد خودرو و غیره است و به عنوان مثال اگر در یک آزادراه تردد خودرو به اندازهای نباشد که بهره بردار بتواند در بازه زمانی مشخص شده در قرارداد به سرمایه خود برسد پیشنهاد میکند تا عوارض آزادراه را با درصد بالاتری افزایش دهد تا بتواند سرمایهاش را برگرداند.
وی درباره نرخ عوارض ابلاغ شده جدید برای سال جاری در آزادراه های کشور گفت: عوارض آزادراهی در محورهایی که دریافت آن به صورت الکترونیکی است، به گونهای محاسبه میشود که اگر مالک خودرو از یکی از آزادراههای متصل به سامانه های عوارض الکترونیکی استفاده کرده و تا ۱۵ روز بعد، عوارض خود را پرداخت نکند مشمول جریمه خواهد شد و جریمه آن ماهانه سه درصد به اضافه اصل عوارض آن آزادراه است که به صورت پلکانی افزایش یافته و محاسبه خواهد شد.
به گفته بیات، نرخ عوارضی برخی آزادراه ها برای خودروهای سواری در قیمت های جدید به شرح زیر است:
آزادراه تهران- شمال قطعه ۴، میزان افزایش ۲۹.۴ درصد، نرخ عوارض سال جاری ۱۴ هزار تومان
آزادراه تهران- شمال قطعه یک در روزهای عادی، میزان افزایش ۳۵ درصد، نرخ عوارض سال جاری ۵۰ هزار تومان و روزهای آخر هفته و تعطیل، میزان افزایش ۴۱.۹ درصد، نرخ عوارض سال جاری ۷۰ هزار تومان
آزادراه تهران- شمال تونل البرز شرقی برای روزهای عادی، نرخ عوارض سال جاری ۳۰ هزار تومان، آخر هفته و روزهای تعطیل ۵۰ هزار تومان،
بنابراین آزادراه تهران شمال به طور کلی ۱۸.۹ درصد افزایش قیمت داشته و عوارض خودروهای عبوری در روزهای عادی ۹۴ هزار تومان و در روزهای آخر هفته و تعطیل ۱۳۴ هزار تومان محاسبه میشود.
آزادراه همت- کرج، میزان افزایش ۳۵ درصد، نرخ عوارض سال جاری ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان
آزادراه کنارگذر جنوبی تهران، نرخ عوارض سال جاری ۳۴ هزار تومان
آزادراه تهران- پردیس، میزان افزایش ۲۴.۴ درصد، نرخ عوارض سال جاری ۷.۵۰۰ تومان
آزادراه زنجان- تبریز میزان افزایش عوارض ۴۰ درصد و نرخ مصوب سال جاری ۷ هزار تومان
آزادراه کاشان- اصفهان، میزان افزایش ۱۰۱ درصد، نرخ سال جاری ۲۰ هزار تومان
آزادراه کنارگذر غربی اصفهان، میزان افزایش ۲۷.۵ درصد، نرخ عوارض سال جاری ۱۴.۵۰۰ تومان
آزادراه قزوین- رشت، میزان افزایش ۱۶.۷ درصد، نرخ عوارض سال جاری ۱۵.۵۰۰ تومان
آزادراه ساوه- سلفچگان، میزان افزایش ۲۴.۴ درصد، نرخ سال جاری ۱۱.۵۰۰ تومان
آزادراه خرم آباد- پل زال، میزان افزایش ۲۶.۲ درصد، نرخ عوارض سال جاری ۲۶.۵۰۰ تومان
آزادراه پل میان گذر دریاچه ارومیه، میزان افزایش ۱۹.۳ درصد، نرخ عوارض سال جاری ۱۱ هزار تومان
آزادراه باغچه- مشهد، میزان افزایش ۲۱.۶ درصد، نرخ عوارض سال جاری ۷.۵۰۰ تومان
آزادراه کنارگذر شمالی مشهد، میزان افزایش ۳۸.۸ درصد، نرخ عوارض سال جاری ۸ هزار تومان
آزادراه اهواز- بندر امام، میزان افزایش ۲۷.۳ درصد، نرخ عوارض سال جاری ۶ هزار تومان
آزادراه، ساوه – همدان، میزان افزایش ۲۳.۶ درصد، نرخ عوارض سال جاری ۱۰ هزار تومان
آزادراه پل زال- اندیمشک، میزان افزایش ۳۳.۵ درصد، نرخ عوارض سال جاری ۱۰ هزار تومان
آزادراه قم - گرمسار، میزان افزایش ۲۷.۱ درصد، نرخ عوارض سال جاری ۲۳ هزار تومان
جدیدا ٢۵ درصدی عوارض آزادراه تهران - پردیس افزایش داشت دوباره 30 درصد افزایش یعنی 50 درصدر عوارض بزرگراه.
افزایش نرخ عوارضی که به بهبود خدمات جاده ای نمی انحامد و کیفیت آسفالت و روشنایی و سایر خدمات احساس نمی شود چه نتیحه ای جز تارضایتی درپی دارد؟؟