امروز: -
مراسم عزاداری سنتی شاه‌حسین گویان با حضور پر شور عاشقان عزادار اباعبدالله‌الحسین (ع) شب پنجم ماه محرم، در هیئت مکتب تشیع در تهران، برگزار شد. آیین عزاداری شاه حسین گویان، در واقع یک مراسم مذهبی سنتی و نوعی رژه نظامی است که در ماه محرم، در اکثر نقاط شهر‌های آذربایجان و به طور وسیع تری در تبریز، یا در سایر شهر‌ها از جمله شهر تهران به همت آذربایجانی‌های مقیم تهران برگزار می‌گردد.
عکاس : احمد بلباسی
تاریخ : ۱۴۰۱/۰۵/۱۲ - ۰۹:۳۲
 
به گزارش گروه عکس خبرگزاری صدا و سیما؛ این مراسم، چندین روز قبل از ماه محرم شروع می‌شود و تا روز دهم، این ماه و همچنین ظهر عاشورا، ادامه دارد. در گویش ترکی آذربایجانی، به این مراسم شاخسی، نیز گفته می‌شود، که این واژه، مخفف "شاه حسین" می‌باشد. در مراسم شاه‌حسین‌گویان، عزاداران شمشیر‌ها را از زمین تا فرق سر خود حرکت می‌دهند و وقتی که چوب به زمین نزدیک می‌شود، همگی با صدای بلند ندای «شاخسِی» (شاه‌حسین) و زمانی که چوب به سرشان نزدیک می‌شود، همگی با صدای بلند ندای «واخسِی» (وای‌حسین) سرمی‌دهند. این حرکت به نشانهٔ جنگ یاران حسین بن علی (ع) با یاران یزید بن معاویه در صحرای کربلاست. همچنین عزاداران در حین .رژه عاشورایی شاه‌حسین، یکی از مردمی‌ترین سبک‌های عزاداری مردم تبریز است، البته شهر‌های دیگری همچون زنجان و مراغه هم این آیین را دارند. این دسته عزاداری از سابقه طولانی برخوردار است و حدود ۱۲۰ سال قدمت دارد. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد در آیین شاه‌حسین گویان، احترام به بزرگان و سادات است. در دسته‌های عزاداری آذربایجانی‌ها و به ویژه در رژه شاخسی، سادات و بعد پیرغلامان در اول صف قرار می‌گیرند.عزاداری، دست خود را بر پشت یکدیگر قرار می‌دهند و با این حرکت خود، اتحاد و انسجامشان را نشان می‌دهند.
 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
با سلام. در شب عاشورا هنگامی که به خاطر کثرت دشمنان و سر و صدا و هلهله شادی دشمنان، فرزندان و بانوان حاضر در کاروان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) مظطرب شده بودند، حبیب بن مظاهر(ره) برای دلگرمی و رفع اظطراب اهل حرم، یاران غیور امام حسین(ع) را به صف کردند و با ضرب طبل و نوای شیپور دستها را بر شانه های هم گذاشتند و با شمشیرهای خویش رژه میرفتند و به اهل حرم آل الله دلگرمی میدادند که تنها نیستند و با قدرت و غیرت در کنار امام حسین(ع) خواهند ماند.
این حرکت ریشه مراسم شاه حسبن گویان میباشد که سالهاست به عنوان عزاداری سنتی توسط تبریزیها(و سایر آذریها_آذربایجان شرقی و غربی) برگزار میگردد.
مکتب تشیع(عزاداران و زنجیرزنان تبریزی مقیم تهران) با سابقه ٨٣سال بعنوان قدیمیترین هیئت همیشه سعی در برگزاری هرچه باشکوهتر مراسم اصیل عزاداری ارباب بی کفن داشته است و با توجه به نیت پاک هیئت امنا و سربازان غیور و پرشور و با شعور حسینی هر سال باشکوهتر از سال قبل برگزار میگردد.این مراسم هرشب از ساعت ٢١/٣٠ تا ٢۴ در عزاخانه مکتب تشیع واقع در ابتدای خیابان بهشت(ضلع جنوبی پارک شهر_تهران_) برگزار میگردد.
نظر شما
تعداد کارکتر های مجاز ( 700 )
* کد کپچا:
captcha