پخش زنده
امروز: -
همه چیز در سینما از ایده و فیلمنامه شروع میشود و این ایده و فیلمنامه خوب است که در سینمای دینی و ارزشی مهمتر از هر بخش دیگری است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، سومین روز از سوگواره «سینما تکیه» عصر روز دوشنبه دهم مرداد ماه ۱۴۰۱ با حضور سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، محسن علیاکبری مدیرتولید فیلم «به خاطر هانیه»، مهوش افشارپناه بازیگر این فیلم، مهدی کریمی تهیهکننده «آژانس شیشهای»، علی روئینتن نویسنده و کارگردان و تنی چند از سینماگران و علاقهمندان به سینما و هنر در سالن زندهیاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
محسن علیاکبری که به عنوان تهیه کننده اثر عاشورایی «به خاطر هانیه» در برنامه حاضر شده بود، ضمن قدردانی و تشکر از عوامل برگزاری سوگواره «سینما تکیه» گفت: سینمای ایران هیچ وقت صاحب محفلی این چنینی نبوده و خوشحالم که بنیاد سینمایی فارابی محفل «سینما تکیه» را راهاندازی کرده است. امیدوارم این مجلس سال به سال پربارتر شود و هنرمندان ما هم صاحب تکیهای برای عزای سید و سالار شهیدان شوند و با حضور بیشتر هنرمندان در این مراسم در راستای اعتلای بیشتر سینمای عاشورایی و دینی قدم برداریم.
وی در ادامه با اشاره به خاطرات خود از دوران تولید فیلم «به خاطر هانیه» بیان کرد: همه چیز در سینما از ایده و فیلمنامه شروع میشود و این ایده و فیلمنامه خوب است که در سینمای دینی و ارزشی مهمتر از هر بخش دیگری است. «به خاطر هانیه» یک ایده خوب از طرف کیومرث پوراحمد بود که با نگارش فیلمنامهای خوب به فیلمی ماندگار در عرصه سینمای دینی ما بدل شد.
وی افزود: داستان این فیلم اینگونه شکل گرفته بود که زندهیاد اصغر عبداللهی و کیومرث پوراحمد در سفری که به بوشهر داشتند، دیده بودند در فضای آیینی و سنتی این شهر میتوانند یک فیلم خوب را بسازند. «به خاطر هانیه» در فضای موزیکال و سوز و آهی که در مراسم عاشورای حسینی در جنوب کشور وجود دارد، ساخته شده است. البته اکثر مردم ایران با آواهای جنوبی در محرم آشنایی دارند و این آوا و نواها برای مردم تمام کشور زیبا و دلنشین است.
علی اکبری در ادامه صحبتهای خود بیان کرد: «به خاطر هانیه» تعمدا در فصل گرما ساخته شد تا به صورت نمادین هم که شده با واقعه کربلا همذاتپنداری کند. این نمادها به ارتباط مخاطب با فیلم کمک بسیاری کرد و سکانسهای عطش را برای مخاطب باورپذیرتر کرده بود.
وی درباره کار با یک کودک یا نوجوان در این فیلم گفت: کار با بشیرو بسیار سخت و دشوار بود. او از بین ۲۵ کودک و نوجوان از روستاهای اطراف بوشهر انتخاب شد و توانست به خوبی این نقش را ایفا کند. در سکانسی که او دمام میزند در حقیقت زمان دمام زنیاش دو ساعت بود تا جایی که از حال خود خارج میشود.
تهیهکننده «به خاطر هانیه» در پایان صحبتهای خود یادآور شد: به کیومرث پوراحمد باید تبریک بگویم که بارها به اثبات رسانده چگونه میتواند از کودکان آماتور در فیلمش بازی حرفهای بگیرد.