پخش زنده
امروز: -
عضو هیات عامل و معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی : استراتژی اصلی بندر چابهار، بهرهمندی کشورهای مختلف از ظرفیتهای این بندر است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز سیستان و بلوچستان، جلیل اسلامی در مراسم روز چابهار در شهر بمبئی هند، گفت: تخفیفهای بسیار زیادی برای توسعه بندر چابهار در راستای افزایش حمل و نقل کالا میان هند و ایران، اعمال شده است.
وی افزود: بر اساس برنامه توسعه بندر چابهار، فاز اول با هزینه یک میلیارد دلار توسط جمهوری اسلامی ایران ساخته شده و در سال ۲۰۱۷ به پایان رسیده است؛ در این فاز زیرساختهای بندر مانند ساخت اسکله با عمق ۱۷ متر، فرصت حضور انواع کشتیها، فرصت تخلیه و بارگیری انواع محصولات و کانتینر را فراهم کرده است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: هدف تمام این فعالیتها کمک به رسیدن سقف توانایی بندر چابهار است تا کشورهای اطراف این بندر نیز از ظرفیتهای موجود بهرهمند شوند .
اسلامی افزود: توسعه ریلی برای رسیدن به چابهار نیز در حال انجام است و تاکنون بخش اعظمی از این خط پیشرفت فیزیکی داشته است
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه ظرفیت های اقتصادی جدید در منطقه باعث توسعه حمل و نقل دریایی و بندری خواهد شد، اظهار داشت: عضویت ایران در پیمان شانگهای و دیگر پیمانهای اقتصادی و همچنین درخواست عضویت برخی دیگر از کشورها برای عضویت در توافقنامه چابهار از نشانههای این مسئله است و ایران به عنوان یکی از کشورهای بنیانگذار توافق، متعهد به تقویت تعهد است و به همین منظور ظرفیت بندر چابهار افزایش داده شد.
اسلامی خاطرنشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی ایران با در نظر گرفتن تخفیفهای بسیار برای توسعه بندر چابهار با همکاری کشتیرانی ملی ایران، خط مستقیم کشتیرانی میان هند و بنادر ایرانی را فعال کرده است و هدف، افزایش حمل و نقل کالا میان هند و بنادر ایران است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: موفقیت انتقال کالا از بندر چابهار به افغانستان و موفقیت انتقال محصولات ازبکستان از مسیر بندر چابهار به هند و آغاز همکاریهای لجستیکی میان ایران و دیگر کشورها، آینده روشنی را برای بنادر جنوبی ایران به ویژه بندر چابهار به تصویر کشیده است.
معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان هم گفت: در این همایش که به میزبانی وزارت بنادر، کشتیرانی و آبراههای دولت هند و با حضور شرکتهای فورواردر هندی، نمایندگان بخشهای خصوصی این کشور و سفرای کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و افغانستان در بمبئی هند برگزار شد درخواست ایجاد خط منظم کشتیرانی بین بنادر هند و چابهار و تسهیل در صدور بارنامه های حمل و نقل زمینی و دریایی و مشکلات در خصوص فرآیند نقل و انتقال کالا بررسی شد.
حسین شهدادی افزود: درخواست ایجاد خط منظم کشتیرانی بین بنادر هند و چابهار، تسهیل در صدور بارنامه های حمل و نقل زمینی و دریایی و سهولت قوانین و الزامات قرنطینه نباتی در انتقال و ترانزیت محموله های باغی و کشاورزی از موضوعات مطرح شده و مورد درخواست شرکت های بخش خصوصی، خصوصا انجمن شرکت های فورداردری هند در این همایش بود.
شهدادی گفت: در بخش دوم همایش که با حضور نمایندگانی از گمرک، بانک ها و شرکت های حمل و نقل و صاحبان کالا برگزار شد مشکلات این بخش نیز در فرآیند نقل و انتقال کالا بررسی شد.
شهدادی با اشاره به نقش بندر چابهار در توسعه تجارتهای منطقه ای تاکید کرد: اهمیت چابهار باعث شده است روز اختصاصی بندر چابهار توسط دولت هند در یکی از شهرهای مهم تجاری این کشور برگزار شود.
همایش روز چابهار روز گذشته با همکاری شرکت هندی IPGL و با حضور وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراههای هند، مدیران دولتی، سفرای کشورهای ایران و آسیای مرکزی، نمایندگان شرکتهای ایرانی و هیات مدیره و دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در بمبئی برگزار شد.