پخش زنده
امروز: -
بازار بازیهای موبایلی و کامپیوتری در دنیا از جمله صنایع خلاق، درآمدزا و اشتغالآفرینی است که با تولید محصولات ایرانساخت سهم ایران در این بازار افزایش پیدا کرده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما: مفهوم صنایع خلاق از گستردگی زیادی برخوردار است، چون نهتنها کالاها و خدمات فرهنگی، بلکه فناوریهای نرم مانند کسبوکارهای دیجیتال، رسانههای دیداری و شنیداری، بازیها و اسباببازیها و کل حوزه تولید محتوا، مد و لباس، طراحی و گردشگری در شاخههای مختلف آن را در برمیگیرد.
صنایع خلاق، علاوه بر اینکه فعالیتها و فرایندهای فرهنگی و هنری را هسته یک اقتصاد قدرتمند تلقی میکند، همچنین با نمودهای خلاقیت در حوزههایی که معمولاً فرهنگی قلمداد نمیشوند نیز سروکار دارد.
ماهیت رشد شرکتهای خلاق، خلاقیت و نوآوری برای ارائه محصولات و خدمات جدید و مدلهای نوین کسبوکار در سطح بازار هدف است و رشد و توسعه محصولات و خدمات بر خلاف شرکتهای دانشبنیان مبتنی بر فناوری پیشرفته نیست.
شرکتهای خلاق جنبههای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و فناوری را در بر میگیرند و با سطوح خرد و کلان اقتصاد کشور پیوند دارند که ازاینرو یک بعد مهم توسعه محسوب میشوند. همچنین شرکتهای خلاق میتوانند ایجاد شغل و درآمدهای صادراتی را تقویت کنند و درعینحال شمول اجتماعی، تنوع فرهنگی و توسعه انسانی را ارتقا دهند.
یکی از قدرتمندترین حوزههای صنایع خلاق بازیهای رایانهای است که طیف گستردهای از تخصصها، توانمندیها و فناوریها را به خدمت میگیرد و با استفاده از محصولات کارآمد ایرانساخت میتوان بازار مناسبی را در کشورهای حاشیه خلیجفارس و منطقه کسب کرد که زمینهساز ثروتآفرینی و خلق ارزشافزوده خواهد بود. این صنعت در جهان گردش مالی ۱۵۰ میلیارد دلاری و در ایران نیز گردش مالی ۵۰۰ میلیون دلاری دارد.
در حال حاضر میتوان بازیهای کامپیوتری و موبایلی را یکی از پرطرفدارترین سرگرمیهای جهان دانست. سرگرمی که بسیاری از افراد حتی دوست دارند برای آن پول خرج کنند و آنها را جذابتر کنند. همین موضوع سبب شده است که شرکتهای بزرگی جذب این صنعت شده و از آن کسب درآمد کنند.
بازیها در توسعه و ترویج فرهنگ میتوانند کاربردی باشند. استفاده از المانهای متناسب بافرهنگ هر کشور در بازیها گسترشدهنده این موضوع است.
صنعت بازیهای ویدئویی در ایران به دلیل وجود تحریمها با موانع و مشکلات زیادی روبرو بوده و در عمل تلاش مضاعف برای غلبه بر این محدودیتها شرایط فعالان حوزه صنعت گیم را بسیار دشوار کرده است. بااینوجود این صنعت در سالهای اخیر در ایران فرایند روبهرشدی را از خود نشان داده است.
بازیسازان ایرانی با امکانات محدود، بازیهای قابلقبولی را بهویژه روی موبایل عرضه کردهاند و تا امروز چندین عنوان ایرانی موفق شدهاند با تلاشهای بسیار زیاد در فروشگاههایی مانند گوگلپلی با وجود همه تبعیضها خود را نشان دهند و حتی در میان مخاطبان جهانی هم محبوبیت کسب کنند.
ورود شرکتهای دانشبنیان و خلاق به صنعت گیم بهواسطه حمایتهای معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری در چند سال اخیر باعث رشد محصولات ایرانساخت شده است.
بنا بر اعلام روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ صنعت بازی حجم بازار گستردهای دارد و ایران جز ۵ کشور اول منطقه از نظر حجم بازار این صنعت است. بااینوجود صادرات بازی بسیار کم است و باید با حمایت از بازیسازان و فعالان این حوزه روی آن کار کنیم.