پیگیری وضعیت مادران باردار در سامانه ملی باروری سالم
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: متخصصان میتوانند براحتی داخل سامانه نسخه نویسی الکترونیک شوند و سوابق مراجعات قبلی بیمار به مطب خودشان را ببیند.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر بیگلر خانی در برنامه روزنه رادیو گفتگو درباره این سامانه گفت: وزارت بهداشت بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ماده ۵۳ و ۵۴ مکلف به طراحی یک سامانه برای رصد وضعیت بارداری مادران باردار و مراجعه کنندگان به مطبهای پزشکان محترم متخصص زنان و زایمان است.
وی با اشاره به اینکه مادران هم میتوانند در این سامانه وضعیت بارداری خود را دنبال کنند گفت: به جهت ملاحظات قانونی یک دستورالعمل حفظ حریم خصوصی بیماران را تکمیل کردیم که اگر نهایی و ابلاغ شود براحتی میتوانیم در اختیار خود افراد هم قرار بدهیم.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت درباره اینکه آیا دیگر متخصصان غیر از زنان هم میتوانند به این سامانه دسترسی داشته باشند گفت: این سامانه چند منظوره طراحی شده و جزو نخستین سامانههایی است که در آن امضای دیجیتال دارد و از نظر امنیتی کامل است همچنین بر اساس دستورالعملهایی که تدوین میشود پزشکان با تخصصهای مختلف میتوانند از قسمتهای مختلف سامانه استفاده کنند.
وی درباره بارگذاری این سامانه گفت: این سامانه به جهت ملاحظات امنیتی روی خود مرکز داده یا دیتا سنتر وزارت بهداشت بارگذاری شده به همین دلیل نگران نیستیم که اطلاعاتش در مراکز خصوصی غیر از وزارت بهداشت مورد سوءاستفاده قرار بگیرد.
دکتر بیگلر خانی با اشاره به آغاز مرحله آزمایشی سامانه ملی باروری سالم گفت: این سامانه در اختیار حداقل ده نفر متخصص زنان و زایمان آموزش داده شده و منتظر بازخورد آنها هستیم که اگر مشکلی است یا پیشنهادی برای فرآیند بهبودش دارند اطلاع داده شود تا نهایی شود و در اختیار بقیه همکاران قرار بدهیم.
دکتر بیگلرخانی ادامه داد: این سامانه جزو نخستین پنلهای یکپارچه است که خود سامانه به صورت خودکار اگر بیمار بیمه تأمین اجتماعی باشد اطلاعاتش را علاوه بر این که در وزارت بهداشت برای تکمیل پرونده الکترونیک نگهداری میکند به سازمان بیمه هم به صورت خودکار ارسال میکند از این رو آنها هم حتما این اطلاعات را دارند.
وی افزود: در خود سامانه هم یک قسمت مربوط به دریافت و ارسال شکایات و پیشنهادها در نظر گرفته شده که از آن طریق هم میتوانیم بهبود دهیم جدای از این که سامانه ارتباط مردمی و دریافت شکایات وزارت بهداشت که سامانه ۱۹۰ هست همچنان جاری است و مردم میتوانند از آن طریق هم شکایات خودشان را اعلام کنند.