پخش زنده
امروز: -
مسئول سازمان بسیج اساتیدگفت: دانشگاه زیست بوم افسران جنگ نرم یعنی دانشجویان و همچنین فرماندهان جنگ نرم یعنی اساتید است، در این رهگذر اساتید انقلابی و بسیجی که هم صاحب بصیرت هستند و هم صاحب علم و تخصص، باید پرچمدار و پیش قرآول عرصه جهاد تبیین باشند.
به گزارش خبرگزاری صداو سیما، محمدرضا مردانی، مسئول سازمان بسیج اساتید گفت: استان فارس در همهی دورانهای عمر با عزت ایران عزیزمان زادگاه فرهیختگان، دلیرمردان و شیرزنانی بوده که مفاخر ایران اسلامی بوده و هستند. از حافظ و سعدی و ملاصدرا گرفته تا میرزای شیرازی. در دوران پس از انقلاب شکوهمند اسلامی هم از شکست حصر آبادان تا شکست حصر حلب ردپای مبارک رزمندگان فارس همه جا در جغرافیای مقاومت مشهود است.
مسئول سازمان بسیج اساتید، از نقش دانشگاه در نیل به سوی تمدن نوین اسلامی و رسالت و اولویتهای بسیج اساتید سخن گفته و افزود: اگر تشکیل تمدن نوین اسلامی را یک عملیات گسترده و زمانبر بدانیم، قطعا اساتید از مهمترین فرماندهان میدانیِ عملیات تشکیل این آرمانشهر اسلامیاند. حفظ و گسترش جغرافیای مقاومت که به مدد غیرت بی نظیر برادران نظامی ما و به قیمت خون شهدا از شرق تا غرب عالم در حال گسترش است، نیازمند پشتوانههای فکری، علمی، فرهنگی، صنعتی و اقتصادی است تا چیرگی مومنین را در این جغرافیای پهناورو در این تمدنِ در حال شکل گیری استحکام بخشد.
مردانی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری (حفظهالله) در بیانیه گام دوم، در اولین مورد از توصیههای هفتگانه خود توصیه به علم و پژوهش میفرمایند و عنوان کردهاند؛ "دانش، آشکارترین وسیلهی عزّت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است". حشمت و شوکتِ حکومتی که تکیهاش به علم و پژوهش داخلی نباشد، شکوهی است موقت. ترقی و پیشرفتِ پویا به مثابه رودخانهای است که سرچشمهاش جوشش علم و پژوهش است.
وی با اظهار امیدواری از آنکه پیشرفت علمی کشور روند خوبی دارد، تصریح کرد: ما حائز جایگاه پانزدهم تولید علم در جهان هستیم و سرعت رشد علم در کشور ما ۱۱ برابر متوسط جهانی است. اما این پیشرفت متاسفانه هنوز باعث پیشرفت متناظری در کشاورزی، صنعت و اقتصاد کشور ما نشده است.
مردانی تأکید کرد: نامگذاری دقیق امسال از جانب مقام معظم رهبری ناظر به همین امر است. ایشان در شعار سال یعنی " تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین" دانش و دانش بنیان بودن را میانه و محور تولید و اشتغال دانستهاند. مرجع اصلی تولید این علم و پژوهش که اینقدر مورد تأکید اسلام و انقلاب و رهبری است، قطعا دانشگاههاست. اما هر دانشگاه و هر نسخهی آکادمیکی نمیتواند حلاّل مشکلات ایران و جمهوری اسلامی باشد. دانشگاههای ما و روسا و مسئولین دانشگاههای ما باید ویژگیهایی را مد نظر قراردهند تا بتوانند نقش موثرتری در حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی ایفا کنند.
مسئول سازمان بسیج اساتید تأکید کرد: خروجی دانشگاههای ما باید علم نافع باشد. آن علمی که در راویات از آن به عنوان سلطان یاد شده علم نافع است " «العلم سلطان من وجده صال و من لم یجده صیل علیه» " (دانش، سلطنت و قدرت است، هر که آن را بیابد، با آن یورش برد و هر که آن را از دست بدهد، بر او یورش برند.). علم نافع تولید نظم، فرهنگ، قدرت و ثروت میکند.
مردانی در ادامه بر ضرورت تولید علم در دانشگاههای کشور بر اساس نیازهای صنعتی و اقتصادی جامعه تأکید کرد و گفت: کشور ما از نظر نرخ رشد علمی یکی از کشورهای پیشرو در جهان است، اما این سرعت باعث تحوّلی محسوس در صنعت کشور نشده است و این دور ازتوقع مردم و مقام معظم رهبری است. دانشگاههای ما باید نیازهای بومی، محلی و جغرافیایی را در تدوین سیاستهای علمی و پژوهشی خود در نظر بگیرند.
وی ادامه داد: طرحهای آمایش سرزمینی باید در سیاستهای علمی و آموزشی لحاظ گردند. ما باید شرایط جغرافیایی خود را در سیاست گذاریهای علمی لحاظ کنیم. با وجود بحرانهای آبی در کشور که طبق پیش بینیها تشدید هم خواهد شد هنوز رشتهای تخصصی برای مدیریت بحرانهای آبی نداریم و از سویی هر ازگاهی مثل همین ضایعهی تأسف باری که چند روز پیش در استان فارس رقم خورد با بارشهایی روبه رو هستیم که برای مدیریت و استفادهی بهینه از آنها فکر و پیش بینی نشده است.
مردانی بر موضوع اسلامی شدن دانشگاهها تأکید کرد و افزود: مردم ما صدها هزار شهید دادند تا کشور نه تنها از یوغ دست درازیهای نظامی استکبار و عمال آن به دور باشد بلکه از گزند نفوذ تفکرات لیبرالیستی و القات فرهنگی غرب نیز مصون بماند. علم آموزی در دانشگاه جمهوری اسلامی باید با تعالی معنوی و تقویت اراده و خودباوری همراه باشد. اینکه امروز دشمن اینقدر تلاش میکند تا حجاب را از دختران و پسران ما بگیرد برای این است که آنها خوب میدانند که حجاب نه تنها تمثالی از تشرع و تقید که نمادی از خودباوری در مقابل اغیار است و این دقیقا همان چیزی است که غرب چشم دیدن آن را ندارد، غرب میداند که تا این خودباوری در میان جوانان ما وجود دارد، تفکر غربی و مظاهر آن راهی برای نفوذ و تسلط بر جامعهی اسلامی ما ندارند.
وی از جمله مهمترین برنامههای سازمان بسیج اساتید را طرح کمک به حکمرانی اسلامی دانست و بیان کرد: بسیج اساتید با بیش از ۵۶ هزار عضو هیأت علمی، ظرفیتی کم نظیر برای کمک به دولت است. بسیج اساتید به صورت پیشدستانه و به صورت مکتوب آمادگی خود را برای کمک در همهی وجوه تخصصی ِ مورد نیاز به دولت عرضه کرده است و نقشه راه و برنامههای مدونی در این مسیر طراحی کرده است. دولت باید بسیج اساتید را به عنوان امتزاجی از تعهد و تخصص، مشاور امینِ خود در همهی امور تخصصی بداند.
مردانی افزود: تقویت جایگاه بسیج اساتید در ساختار سازمان بسیج مستضعفین و ستاد کل نیروهای مسلح به منظور هرچه تخصصیتر شدن سیاستگذاریها و تصمیمات سازمان، تشکیل و تقویت بسیج اساتید در وزارت بهداشت برای جذب و سازماندهی نیروهای بسیجی و انقلابی هیأت علمی وزارت بهداشت، ایجاد زمینه حقوقی و مالی ِ ورود مستقل بسیج اساتید به امر تولید دانش بنیان به واسطه تخصیص اعتبار ویژه از جانب ستاد کل نیروهای مسلح و ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و اعطای تضمینهای لازم برای بازده این اعتبارات از جمله مطالبات سازمان بسیج اساتید بود که مردانی به آن اشاره کرد.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور اظهار داشت: همانطور که دلیرمردان تیپ ۵۵ هوابرد و لشگرهای پیروز ۱۹ ظفر و ۳۳ المهدی از استان فارس خط شکنان بسیاری از خطوط در زمان دفاع مقدس بودند، به یاری خدا اساتید بسیجی این استان نیز خط شکنان توسعهی علمی، فرهنگی، صنعتی و اقتصادی کشور خواهند بود.
گفتنی است، در این مراسم از تلاشهای محسن جاجرمی زاده در مدت خدمت خویش در بسیج اساتید استان فارس تقدیر شد و علیرضا فارسی نژاد با حکم رئیس سازمان بسیج اساتید به سمت مسئول جدید بسیج اساتید این استان منصوب شد.