پخش زنده
امروز: -
دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: افزایش قیمت تنقلات در ماه های اخیر غیرمنطقی است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آقای قاسمعلی حسنی با حضور در برنامه رادیویی صبح و گفتگو به تشریح دلایل افزایش قیمت تنقلات مخصوصا چیپس پرداخت.
مشروح این گفتوگو را با هم می خوانیم:
مجری: چرا چیپس اینقدر گران شده است؟
میهمان: چیپس جزوی از تنقلات مانند کیک و بستنی و سایر اقلام است. اولا که چیپس ما الان میبینیم چیپسی که ۷ تومان بوده شده ۱۲ تومان یعنی ۷۰ درصد افزایش قیمت و افزایش قیمت در محصولات دیگر هم داشتیم.
مجری: چرا اینگونه شد؟
میهمان: بخشی به خاطر روغن است که ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشتیم و سایر محصولات تولیدی شان و در کنار این سود بیشتری میبرند و بخواهیم همه را توجیه کنیم و بگوییم حق باشد نه اینگونه نیست مگر چه اتفاقی افتاده که بخواهند برای ۶۰ گرم چیپس میریزند داخل پاکت با ۲۰ سانت طول. واقعیت این است افزایش قیمت ما از ۷۰ درصد تا ۱۰۰ درصدی در چیپس داشتیم.
مجری: چه باید کرد؟
میهمان: اینها جزو کالاهایی هستند که قیمت مصرف کننده دارند و قیمت مصرف کننده هم تحت نظر سازمان است و بدون مجوز سازمان حمایت هیچ شرکت تولیدی نمیتواند قیمت مصرف کننده روی کالایش بزند حتما از دید خودشان توجیه کرده اند و آنالیز قیمت درآورده اند البته در کنار اینها ما نباید غافل شویم که امسال ۵۰ درصد حقوق کارگر و مالیات و حمل و نقل که حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته و بیمه و تورم و سود بنکدار و تولید کننده و خرده فروش و کارتن است و مجموعهای از عوامل هستند.
مجری: شما صادقانه اشاره کردید که خیلی از این اتفاقات افتاده، ولی افزایش قیمت هم داده اند، ولی همه اینها در سایر قسمتها هم بود که در مواد اولیه افزایش قیمت داشتیم و از خود گوشت هم گرانتر شده و تولید گوشت موارد مختلفی دارد، ولی خیلی برای چیپس قیمت عجیب و غریبی است.
میهمان: پدیده کرونا که از دو سال و نیم پیش شروع شد افزایش مصرف تنقلات در جهان را بالا برد و چیپس هم کالایی است که متقاضیان خاص خودش را دارد و اکثر خانهها با ماست بسیار مصرف میکنند و عاملی نمیشود که این همه افزایش قیمت داشته باشد و عقلانی نیست مگر سیب زمینی کیلویی چند است با بالاترین قیمت و روغنی که ۳۰۰ درصد افزایش داشتیم و نمک و یک پاکت پلاستیکی که دارد مگر چقدر است که بخواهیم این همه افزایش صد درصدی داشته باشد، ولی در کنار اینها حتما تولیدکنندگانش توجیه داشته اند که توانسته اند سازمان حمایت را مجاب کنند که این افزایش قیمت را داشته باشند.
در کنار ما این پفک را هم داشتیم و میبینیم که ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته است، ولی نسبت به چیپس کمتر و در کنار اینها بستنی هم هست که ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش قیمت داشتیم و خانواده کیکها بعضیها تا ۹۰ درصد و ما با آنها صحبت کردیم و میگوییم چرا؟ میگویند روغن ۳۰۰ درصد، شکر ۵۰ درصد و بیمه کارگر و کارتن صد در صد، ولی همه اینها را جمع کنیم در این چهارسال گذشته سیری ناپذیری واردکنندگان و افزایش ۹ باره قیمت توسط کارخانجات داخلی و گرانفروشی بعضی از کسبه آواری بر سر مصرف کنندگان شده است و مهمتر از همه ممنوعیت واردات تنقلات خارجی از طرف دولت فضای بسیار بازی را برای تولید کننده داخلی باز کرده و تولیدکننده داخلی میبیند رقیبی ندارد و به هر قیمتی که بخواهد میدهد و خانوادهها هم مجبور هستند بخرند.
مجری: انشاالله وزارت صمت قرار است تحولاتی در آن اتفاق بیفتد و انشاالله این بازار سامان سریع تری در آن اتفاق بیفتد.
میهمان: بعضیها تورم جهانی و جنگ اوکراین را هم میگویندولی همه اینها در کنار سودجویی مضاعفی که تولیدکننده ما میگوید باید ندید نگیریم.