اجرای مصوبه جدید کنکور در راستای اجرای عدالت آموزشی
ابراهیم سوزنچی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر تاثیر مصوبه جدید کنکور بر ساز و کار آموزشی و همچنین اجرای عدالت آموزشی تاکید کرد.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما، ابراهیم سوزنچی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه "در انتهای الوند" شبکه دوم سیما، در تشریح این موضوع که حذف دروس عمومی در کنکور ممکن است باعث کم توجهی یا بی توجهی دانش آموزان به این دروس در مقاطع تحصیلی شود، گفت: ما یک تغییر جدی را هدف گذاری کردیم ولی اجرایش به صورت تدریجی است و هر سال، درصد معدل رو بالا می بریم و پایه های دهم و یازدهم هم در سالهای آتی به این طرح اضافه خواهند شد. ما نمرات دروس حذفی در کنکور را در معدل مقاطع تحصیلی لحاظ می کنیم و این دروس در طول سال تحصیلی به صورت تشریحی و عمقی خوانده می شوند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نقش مدارس در نمرات و معدل دانش آموزان در تغییرات جدید، گفت: امتحانات نهایی، ملاک است و مدارس هیچ نقشی در طرح و تصحیح سوالات ندارند. حتی محل برگزاری امتحانات هم مدرسه نیست.
سوزنچی از تاثیر مصوبه جدید بر فعالیت مافیای کنکور گفت: این تغییرات قطعا می تواند دست مافیای کنکور را کوتاه کند، هر چند که کلمه مافیا خیلی کلمه صحیحی نیست. مافیا معمولاً پنهان است ولی اینها پنهان نیستند و آشکار هستند. این انتشارات و نشریات به دلیل اشتباهات ما توانسته اند به ثروت های زیادی دست یابند. مهمترین بخش این مصوبه یعنی "تاثیر قطعی معدل" و "حذف دروس عمومی" کار آنها را سخت می کند. به تدریج در سال های بعد که تاثیر کنکور به زیر پنجاه درصد می رسد و تمام توجه دانش آموزان به سمت درست خواندن دروس آموزش و پرورش معطوف می شود، از اهمیت آنها کاسته می شود. با حذف دروس عمومی، حدوداً صد دقیقه وقت بیشتری برای تست های تخصصی لحاظ می شود و باعث می شود دانش آموز برای زدن یک تست، به چهل و پنج ثانیه اکتفا نکند. بدین ترتیب در صورت طرح سوالات عمقی تر در کنکور، دانش آموز وقت بیشتری برای فکر کردن دارد. در نهایت همه اینها باعث می شوند که از اهمیت نشریات و انتشاراتی که برخلاف سیستم رسمی آموزش و پرورش هستند کاسته شود و بر اهمیت دروس رسمی آموزش و پرورش افزوده شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، درباره دو مرحله ای شدن کنکور و زمان برگزاری آن گفت: ما چند هدف اصلی از این مصوبه داریم که یکی از این اهداف، کاستن از استرس دانش آموزان است. در سیستم گذشته تکلیف دانش آموزی که دوازده سال به صورت تشریحی و تستی درس خوانده بود، در چهار ساعت مشخص می شد. ما این بازی رو می خواستیم به هم بزنیم یکی از راههای آن از بین بردن استرس بود تا به دانش آموز فرصت دوباره ای بدهیم که اگر یک بار در کنکور نمره دلخواه را کسب نکرد نگران نباشد و شانس دیگری داشته باشد و هر آزمونی که نمره بهتری را کسب کرد ملاک قرار بگیرد.
وی درباره تفاوت سوالات و زمان بندی دو کنکور گفت: این را باید شورای سنجش تصمیم بگیرد و دو تاریخ برای برگزاری کنکور اعلام کند.
سوزنچی درباره اجرای عدالت آموزشی در سیستم جدید نیز گفت: با اجرای این مصوبه، دانش آموز منطقه محروم با تهران، خیلی تفاوت قابل ملاحظه ای نخواهد داشت و این عین عدالت است. ولی همگی نیاز به مهارت تست زنی در کنکور دارند که باید فرا گیرند.