در گفتگو با رادیو ایران عنوان شد؛
برنامهریزی برای تولید ۳۰۰ هزار خودروی اقتصادی در سال
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از رونمایی از خودروی اقتصادی تا بهمن ماه خبر داد و گفت: تولید سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه از این خودرو برنامه ریزی شده است.
به گزارش خبرنگار تحریریه صنعت و معدن
خبرگزاری صداوسیما؛ آقای امید قالیباف پیرامون خبرهای خودرویی چند روز اخیر با رادیو ایران گفتگو کرد که مشروح این گفتگو به این شرح است:
مجری: درباره خبرهای خوب خودرویی بفرمایید:
- قالیباف: اولین رویداد خودرویی ما در هفته پیش رو برگزاری نمایشگاه خودرویی با ارائه آخرین دستاوردهای شرکتهای خصوصی، ایران خودرو و سایپا و همچنین برپایی نشستهای هم اندیشی با خودروسازان و متخصصان این صنعت است. همچنین رونمایی از چند خودرو از دیگر برنامههای ماست که با حذف سه خودروی تیبا، سمند و ساینا با کیفیتهای بهتر تولید و به منظور تنظیم بازار عرضه میشوند.
مجری: آقای قالیباف وقتی صحبت از جایگزینی میشود مسئله قیمت هم باید در نظر گرفته شود مثلاً اگر تیبا میخواهد حذف شود خودرویی که میخواهد جایگزین شود قطعاً باید از نظر کیفیتی بالاتر از خودروی فعلی باشد، اما قیمت هم نباید قاعدتاً متفاوت از خودرویی باشدکه قبلاً تولید شده است، الان قیمت خودرویی که اعلام شده بالاتر از قیمت خودروهایی که حذف شده از خط تولید است؟
- قالیباف: این گفته شما درست است و به خودروی اقتصادی برمی گردد، خودروی اقتصادی هم تقریباً یک سال و نیم است که کلید خورده، اما شتاب بیشتری در این چند ماهه گرفته و یک پلتفرم مشترک است بین ایران خودرو و سایپا که در حد ۳۰۰ هزار تا دستگاه در سال طراحی شده و برای اینکه این خودرو بتواند از نظر هزینه و قیمت که شما اشاره کردید به کار دهکهای متوسط و پایینتر بیاید در واقع کل زنجیره تامین این خودرو که خیلی میتواند در قیمت تمام شده موثر باشد با استفاده از امکانات این دو خودرو ساز تامین میشود. به نظرم تا بهمن ماه ما بتوانیم از طراحی مفهومی این خودرو رونمایی کنیم و بعد البته مرحله تجاری و تولید تجاری آن باقی میماند که فکر میکنم تا یک سال و نیم آینده این خودرو با اون مشخصاتی که عرض کردم وارد بازار شود و از آنجا که در دنیا خودروی اقتصادی تقریباً ۵۰ درصد تقاضای بازار را تشکیل میدهد در کشورهای مختلف کیفیتش پایین نیست.
مجری: بله نکته خوبی رو گفتید، چون وقتی صحبت از خودروی اقتصادی میشود مسائلی پیش میاید مانند ضبط، زه و زاپاس، اینها به عنوان آپشن مطرح میشود ضمن اینکه خودروهایی که به نسبت حال خودروهای قیمت پایینتر است مردم به ان اقبال دارند، اما این خودروها مشکلاتی دارند که مردم برای رفع مشکل، بارها و بارها باید به نمایندگیهای مختلف مراجعه کنند.
- قالیباف: درست میگویید کیفیت خودرو در حال حاضر اصلاً قابل دفاع نیست و وزارت صمت هم به هیچ وجه دفاع نمیکند ما شاید در چهره رسانهای به هر حال، چون این صنعت در بورس است از آن دفاع کنیم البته دفاع منطقی، چون به هر حال تولید اینجا صورت میگیرد، اما واقعا ً بارها گفته شده که این کیفیت و این خدمات پس از فروش قابل دفاع نیست حالا صحبت شما دو بحث دارد یکی وضع موجود است که این وضع موجود را از نظر ارتقای کیفیت سال آینده به طور خاص جزء اولویت نخست صنعت خودرو است. امسال اولویت ما پایداری تولید، کاهش التهابات بازار و تنظیم قیمت و مواردی از این دست است همان طور که مشاهده میکنید همان آمار ۱۸ درصد رشد نشان میدهد از لحاظ کمی تولید در حال رشد است و از نظر کیفی هم باز برنامههایی برای امسال هست. همینکه تولید سه خودرو از نظر کیفی متوقف و سه تا چهار تا خودرو جدید جایگزین میشود این یک گام کیفی سازی است. اکنون در دنیا خودروهای اقتصادی کیفیتهای خوبی دارند و در واقع در لبه فن آوریهای روز دنیا هستند، اما با فرآیندهای تولید به مقیاس و تامین زنجیرهای قطعات به شکل اقتصادی و با قیمتهای پایین تری تولید و در اختیار مصرف کننده قرار داده میشوند.
مجری: تولید ۳ خودرو از ابتدای مرداد متوقف میشود آیا تعهدات این خودروها پابرجا هست، برای افرادی که قبلاً ثبت نام کرده اند و هنوز تحویل نگرفته اند چه برنامهای دارید؟
- قالیباف: در خصوص همین موارد، ۳ روز پیش آقای فاطمی امین وزیر صمت، جلسهای با آقای اسلام پناه رئیس سازمان استاندارد داشت یعنی ما حدود ۳۵ هزار تا تیبا داریم روی خط تولید و تعهد دو تا ۵ هزار تا سمند و ساینا که قرار شده پلاک و شماره گذاری شوند و بعد از اینکه تعهدات به پایان رسید دیگه تولید متوقف شود، البته تولید از ابتدای مرداد تمام میشود، ولی تعهدات به قوت خودش باقی است.
مجری: با حذف این ۳ خودرو قطعات آنها که شبیه به قطعات دیگر خودروهاست روی خودروهای دیگر نصب میشود به طور نمونه خودروی کوئیک در عمل، هاچ بک شدهی ساینا است؟
- قالیباف: برای اینکه پلتفرم این خودروها یکی است.
مجری: اگر کیفیتش خوب نیست پس چرا پلتفرم روی خودروهای دیگر تکرار میشود؟
- قالیباف: داریم پلتفرم را عوض میکنیم. اکنون در مرحلهای هستیم که داریم از پلتفرمهای سنتی مانند پراید که به ساینا و تیبا تبدیل شده عبور میکنیم تا به پلتفرمهای مدرنتر برسیم، اما یک بحث هم راجع به کیفیت قطعات است، اداره استاندارد تولید این خودروها را به خاطر ایرادهای پر تکرارشون متوقف کرده، در بحث خودرو کیفیت خوددرو بحث قطعات است که همزمان کیفی سازی قطعات خودرو هم انجام میگیرد پس دو مقصد داریم یکی بهبود کیفیت قطعات و دیگری تغییر پلتفرم است، بنابراین از این دو راهکار انتظار میرود خودرویی که جایگزین میشود دیگر ایرادهای سازمان استاندارد رو نداشته باشد.
مجری: پس اکنون خودروهایی که تولید میشود با قطعات خودروهایی که حذف شده باید شاهد دو اتفاق باشیم، یا آن خودروها هم در آینده تولیدشان متوقف شود یا قطعاتی که برای خودروها استفاده میشود، قطعات با کیفیت تری شوند؟
- قالیباف: این یکی از دستورات ۸ مادهای ریاست محترم جمهور به صنعت خودرو سازی است که خودروهای کهنه تولیدشان متوقف شود و به سمت نوسازی برویم، این فرمان رئیس جمهور محترم است که در حال اجراست اکنون روی سه خودرو متمرکز هستیم و به تدریج خودروهای دیگری هم جایگزین خودروهای فعلی خواهد شد.
مجری: میخواهم صحبتهای شما را تائید کنم و در حقیقت از شما یک تائیدی بگیرم بابت تعهدات قبلی، سوالم در باره سه خودرو از این جهت بود که در گذشته خودروی ساندرو تولیدش متوقف شده و به کسانی که ثبت نام کرده بودند گفتند اگر میخواهید بیایید از خودروهایی که موجود است بردارید.
- قالیباف: آن خودرو وارداتی بود و مردم نگران نباشند ما در مرحله دوم ثبت نام قرعه کشی هستیم تا ساعت ۷ صبح امروز(۲۸ تیر ماه) هم ۵ میلیون و ۲۷۰ هزار نفر در سامانه ثبت نام کرده اند و ثبت نام تا ساعت ۱۷ امروز ادامه دارد. بعد از پایان ثبت نام شرایط افراد در مدت زمان یک هفته با شرایط ثبت نامی تطبیق داده میشود که به طور نمونه در دو سال خودرو و پلاک به اسم شان نباشد یا برای طرح جوانی جمعیت مادران صاحب دو فرزند از آبان سال گذشته، این موضوع از ثبت احوال استعلام میشود، و بعد از این بررسیها قرعه کشی انجام و نتایج اعلام میشود.
مجری: واردات خودرو به کجا رسید؟
- قالیباف: ما آئین نامه واردات خودرو را به دولت داده ایم و کلیات آن هم در دولت بررسی شده و مشکلی نداشته، اما تصویب نهایی با دولت است و فکر میکنم به زودی این آئین نامه مصوب شود و بعد باید دستورالعمل آن نوشته شود و اگر مشکل ارزی از ناحیه بانک مرکزی نداشته باشد به محض اینکه تصویب شود زمان زیادی برای انجام واردات وجود ندارد و این اتفاق خواهد افتاد.