پخش زنده
امروز: -
کارشناسان معتقدند شبکه سازی، اجرا و تکمیل کریدورهای بین المللی در ایران، کشورمان را به چهار راه منطقه تبدیل میکند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از دهلی نو، محمد احمد کاظمی کارشناس اقتصادی تاکید کرد: با عملیاتی شدن کریدور شمال جنوب روابط بین کشورهای منطقه بهتر و بیشتر میشود و ایران در این برهه میتواند به عنوان بازیگر مهم منطقه بیش از پیش نقش آفرینی کند.
کریدور شمال-جنوب شهریور ۱۳۷۹ در سن پترزبورگ روسیه به امضای وزرای حمل و نقل کشور ایران، هند و روسیه رسید و بعدها کشورهای دیگری به آن ملحق شدند.
این کریدور مهم ترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا و در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه سی تا سی درصد ارزان تر است.
کشتیهای باری هند تاکنون برای رسیدن به روسیه، کشورهای آسیای میانه و اروپا مجبور بودند مسیری بسیار طولانی را طی کنند که گاه تا ۴۵ روز طول میکشید.
این کریدور از هند تا شمال روسیه ۷۲۰۰ کیلومتر مسافت دارد و ۲۵ روزه طی میشود.
هند از سه طرف با آب احاطه شده است. خلیج بنگال در شرق، دریای عرب در غرب و اقیانوس هند را در جنوب خود دارد.
این کشور بیش از ۷ هزار کیلومتر خط ساحلی دارد و یکی از بزرگترین مناطق اقتصادی انحصاری در جهان است.
بنادر این کشور شامل ۱۳ بندر اصلی است که به هم متصل هستند و اکثریت آنها تحت مالکیت وزارت بنادر، کشتیرانی و آبراههای این کشور این کشور بوده و کاملاً دولتی هستند.
پایانهها و امکانات بندری نیز در برخی بنادر ممکن است با مدیریت بخش خصوصی اداره شود. بخش عمدهای از تجارت ورودی به بنادر هند از ایران و خاورمیانه است.
محصولات کشاورزی کود سنگ، سنگ معدن، مواد معدنی طبیعی، خودرو منسوجات و مواد غذایی کالاهای اولیهای هستند که از بنادر هند عبور میکند.
این کشور ۲۰۰ بندر کوچک نیز دارد.
۹۵ درصد از حجم تجارت و ۶۸ درصد از ارزش صادرات و واردات آن از طریق حمل و نقل دریایی صورت میگیرد.
جی ان پی تی یا بندر جواهر لعل نهرو یا ناواشوا، بزرگ ترین بندر کانتینری در هند است و یکی از مهم ترین بنادر در سواحل غربی شبه قاره محسوب میشود.
بندر جواهر لعل نهرو یا ناواشوا در سواحل بمبئی پایتخت اقتصادی هند است، جایی که قرار است تا چند روز دیگر نخستین محموله ارسالی روسیه در آن تخلیه شود.