تلاش ۱۵ گروه پژوهشی برای توسعه فناوریهای شناختی ویژه کودکان
توسعه محورهای آموزشی در حوزه علوم و فناوریهای شناختی یکی از اولویتهایی است که توسط گروههای پژوهشی و فناور با هدف ارتقای مهارتهای شناختی کودکان دنبال میشود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ کارگروه آموزش شناختی ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی با در اولویت قرار دادن توسعه مهارتها و آموزههای کاربردی در این حوزه، زمینه را برای ارائه سرفصلهای آموزشی به ویژه در حوزه کارکردهای اجرایی برای سنین پیش از دبستان فراهم کرده است.
با هدف ارتقای سرمایههای شناختی با تاکید دولت و ستاد توسعه علوم شناختی ۱۵ گروه پژوهشی از دانشگاههای برتر کشور در حال تهیه و تدوین برنامههای توسعه شناختی برای کودکان هستند. بر همین اساس، ظرفیتهای شناختی پایه که بر اثر رشد در انسان تحقق پیدا میکنند و تحت عنوان «کارکردهای اجرایی» معرفی میشوند، نیازمند یک محیط غنی است تا بتواند به بقای خود ادامه داده و به بهزیستی انسان کمک کند.
محمود تلخابی دبیر کارگروه آموزش شناختی ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی، با اشاره به اهمیت و لزوم آموزش کارکردهای اجرایی در سنین کودکی، گفت: بهترین زمان برای رشد و پرورش این مهارتها، اوایل کودکی است، بنابراین فرآیندهای پایه مانند تنظیم هیجان، مدیریت زمان، توجه و تمرکز، سازماندهی و دیگر مهارتهای شناختی نیازمند آموزش از سنین کودکی است.
وی با بیان اینکه رشد مهارتهای شناختی در سنین پیش از دبستان میتواند به سلامت جامعه کمک کند، ادامه داد: بسیاری از برچسبهایی که به کودکان به عنوان مشکلات یادگیری زده میشود، ناشی از ضعف در کارکردهای اجرایی است.
بسته آموزشی «کارکردهای اجرایی، تنظیم هیجان و بازداری پاسخ» برای کودکان از سوی موسسه آموزشی سوفار تهیه شده است که این اقدام میتواند علاوه بر تقویت کارکردهای اجرایی در کودکان، زمینه ایجاد یادگیری با کیفیت بالاتر، میزان موفقیت بیشترانان در آینده و رشد مهارتهای اجتماعی کودکان را فراهم کند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی تلاش میکند تا با حمایت از ارتقای مهارتهای شناختی واجتماعی کودکان، مفاهیم تخصصی علوم شناختی به زبانی ساده و از طریق فضایهای آموزشی و محیط خانه مورد استفاده قرار بگیرد.